Άγνωστες παλιές φωτογραφίες με μπουζούκια

το καπακι δεν υπαρχει πια… το συναντησα πριν 20 χρονια στο ροτσκο στην θεσσαλονικη κρεμασμενο στον τοιχο. εχεις αλλες φωτο απο αυτο κυριε σπυρο…?

δυστυχώς όχι αυτή τη στιγμή .θα ψάξω.

Ηχογραφήσεις στην Αράχοβα, κάποια στιγμή πριν το 1965 που βγήκε ο δίσκος. (Aiutos = Αϊτός.) Η κομπανία ήταν λαϊκή, παίζουν κι ένα γνωστό χασαποσέρβικο, και το βέρσο στο τσάμικο δεν είναι και τόσο βέρσο, μάλλον προς ταξίμι. Αλλά πάντως το ρεπερτόριο ήταν, προφανώς, «ό,τι ζητάει ο κόσμος»!

Εδώ παρατίθενται και όλοι οι τίτλοι των κομματιών του δίσκου, αλλά και τρία επιλεγμένα δείγματα από τις υπόλοιπες ηχογραφήσεις. Ηπειρώτικη πολυφωνία, αλλά και Ρούμελη…. Ενδιαφέρον έχουν τα ονόματα των «Performers»: Χαλκιάδες και ένας Ζούμπας (!).

1 «Μου αρέσει»

Ααααα, κοίτα να δείς! Δεν είχα βρει πουθενά τα ονόματα, παρόλο που από αυτή τη σελίδα είχα ξεκινήσει την αναζήτηση. (Επειδή εκεί παρέπεμπε ο Τόνι Κλάιν σε κείμενο που παρατίθεται αλλού στο φόρουμ). Είχα δει μόνο μια υπερβολικά μικρή φτγρ του οπισθοφύλλου, που δεν μπορούσα να τη διαβάσω - με κόπο έβγαλα τη λέξη «Αράχοβα». Ο Νίκος όμως υπήρξε παρατηρητικότερος. Στο ΥΤ λέει ότι παίζουν άγνωστοι. Τα βιντεάκια, τα υπόλοιπα πέραν των τριών, τα βρήκα με αρκετό ψάξιμο εκεί. Είναι 8 συνολικά, από τα 17 του δίσκου, και είναι στον πάτο του ΥΤ, με 20-30 θεάσεις το καθένα μέσα σε δυο χρόνια και κάτι. Σ’ ένα από τα ηπειρώτικα ακούγεται «γεια σου Χαλκιά».

1 «Μου αρέσει»

Τελικά ο Αραχωβίτης μπουζουξής έχει καταγραφεί ως Ioannis Thessarigikis, όνομα προφανώς όχι πιο σωστό από το Aiuto=Αϊτός. Και όπως φαίνεται υπάρχουν γενικά ελλείψεις στην τεκμηρίωση: εδώ βρήκα όλα τα ονόματα αλλά πολλά από αυτά είναι απλώς «undefined musicians», ενώ εκεί διαβάζω ότι ένα δίσημο κομμάτι έχει εσφαλμένα καταχωρηθεί ως τσάμικο.

Οι ηχογραφήσεις είναι του 1961.

Όποιος διαβάσει τη σελίδα του πρώτου λινκ μέχρι τέρμα κάτω, θα βρει σύντομο σχολιασμό του κάθε κομματιού από τον καταγραφέα (James McNeish), που αν καταλαβαίνω καλά αναδημοσιεύεται κατευθείαν από το οπισθόφυλλο του δίσκου, και σχόλια του Τόνι Κλάιν επί των σχολίων του καταγραφέα! Δύο πληροφορίες συγκρατώ κυρίως: ότι ο Αραχωβίτης μπουζουξής είναι η μία από τις δύο μοναδικές γνωστές περιπτώσεις μπουζουξήδων με τέτοιο ρεπερτόριο (δίνονται στοιχεία για τον δεύτερο), και ότι ο καταγραφέας δεν ήξερε και πολύ τα ελληνικά μουσικά πράγματα.

Το μόνο που δεν κατάλαβα είναι πώς προέκυψε το όνομα του Βασίλη Ζούμπα και των μελών της κομπανίας Χαλκιά, που δίνει η Discogs (μνμ #91 Νίκου Π.)

1 «Μου αρέσει»

back ARGO ZFB-70.pdf (141,9 KB)

1 «Μου αρέσει»

«εκεί» γίνεται μνεία στην Εtude της Mme Desp. Mazaraki για τις δυναστείες τσιγγάνων μουσικών στην Ελλάδα. Στο άλλο, για τον Νεοζηλανδό, καταχωρείται και ότι πήρε υποτροφία για να μελετήσει τον Όμηρο μέσω των ελληνικών δημοτικών τραγουδιών, και βέβαια ο Νοτόπουλος δεν μπορούσε να μη μνημονευτεί κι αυτός!

Πάντως, στο «δέντρο» των Χαλκιάδων της Μαζαράκη δεν αναφέρονται τα ονόματα του δίσκου του Νεοζηλανδού.

Και Ηπειρώτικα απ’ το Λεσκοβίκι!

Νομίζω ότι οι Χαλκιάδες είναι δύο ανεξάρτητα σόγια. Δεν είχε γίνει κι ένα θέμα με τον Πετρολούκα, ότι αναφερόταν στον Τάσο (; ) Χαλκιά αφήνοντας να εννοηθεί ότι είναι σόι ενώ δεν είναι, κάτι τέτοιο;

Πάντως από τα ηχογραφήματα, αυτό που κατεξοχήν μού κίνησε το ενδιαφέρον να το ακούσω, αλλά δε βρήκα μέχρι στιγμής να υπάρχει πουθενα΄στο ίντερνετ, είναι ένα μοιρολόι από την Ήπειρο κανονικό, όχι μουσικό αλλά με μοιρολογίστρες. Το ηχογράφησαν λέει λαθραία με τη συνέργεια του προέδρου του χωριού, ο οποίος τούς συμβούλευσε «και τώρα εξαφανιστείτε από το χωριό πριν ξημερώσει και μην ξαναπατήσετε το πόδι σας», όπως και έπραξαν.

McNeish got to Greece early with his Nagra, but many had gone before him.

Epirus was one of the stops of Sotirios Chianis […]

He’d been given a Guggenheim fellowship to study Homer “as an oral poet in the light of Greek heroic oral poetry and folk songs”.

Νομίζω ότι ο “he” είναι ο Τσιάνης, όχι ο ΜακΝις.

καποιος ταμπουρας - μπουζουκι με μοντερνα κλειδια για να κουρδιζει καλητερα…

6 «Μου αρέσει»
  1. καπου στα τρικκαλα λεει… Γιώργος Καραμπιζιώτης λεγοταν ο μπουζουξης. σαν του καραμπα μοιαζει… :thinking:
    τσαμπουκαδες σε αμερικανικη κλιμακα παντως.
5 «Μου αρέσει»

Αμερικανικό λέγεται όταν οι τσαμπουκαδες ξεκινάνε από Μι ?
Είχα ξαναδεί κάτι παρόμοιο σε όργανο αλλά δεν γνωρίζω τον λόγο καθώς και την ονομασία διάταξης τους.

1 «Μου αρέσει»

ναι, σε πολλα μπουζουκια εξ αμερικης εχουν διαφορετικες θεσεις σε δυο σημεια. στο μι-φα και στο σι-ντο. εχουν γραφτει αρθρα στο διαδυκτιο γι’αυτο το θεμα. νομιζω ενα καλο ειχε γραψει ο πετρος μουστακας? δεν θυμαμαι καλα…

2 «Μου αρέσει»

10 «Μου αρέσει»

Τί βλέπουμε;


Είναι ο πατέρας μου κάπου στο 1945

6 «Μου αρέσει»

Πολύ ενδιαφέρον! Θες να μας γράψεις την ιστορία του, σχετικά με την μουσική που έπαιζε, το όργανο, κλπ;

2 «Μου αρέσει»

Το μπουζούκι της φωτογραφίας το αγόρασε το 1948 έναντι του ποσού των 200δρχ!
Ασχολήθηκε μετά κάποια χρόνια, παίζοντας ρεμπέτικα με φίλους.
Δυστυχώς δε θυμάται το όνομα του κατασκευαστή. Το εργαστήρι ήταν στον Πειραιά κοντά στο λιμάνι.

4 «Μου αρέσει»

Έπαιζε με φίλους σε σπίτια δηλαδή, όχι επαγγελματικά. Θυμάσαι τι τραγούδια έπαιζε; Υπάρχουν άλλες φωτογραφίες;
Αν υπάρχει το όργανο, ίσως έχει ετικέτα μέσα στο σκάφος. Στην Αλιπέδου ήταν ο Τσακιριάν, ο Μουρατίδης, και λίγο παρακάτω ο Ζοζέφ.

1 «Μου αρέσει»

Στην αλιπεδου φυσικά ήταν και είναι ο Σκεντερίδης από το 1922 έως σήμερα.

2 «Μου αρέσει»