Άγνωστες παλιές φωτογραφίες με μπουζούκια

βρηκα στο ιμπει αυτην τη φωτογραφια. σκεφτηκα να την μοιραστω μαζι σας.

8 «Μου αρέσει»

Ωραία!
Τώρα, να είναι άραγε δεκαετία 1920 ή νεότερη;

Παάντως στο αριστερά όργανο φαίνονται 4 κλειδιά ή μάλλον υποδοχές για χορδή. Είπα να το αναφέρω μπας και είναι χρήσιμό. Σίγουρα προπολεμική. Τώρα από κει και πέρα οι στρατιωτικές φόρμες ίσως μπορούν να μας βοηθήσουν να βρούμε την άκρη χρονολογικά.

3 «Μου αρέσει»

Το όργανο είναι σίγουρα προπολεμικό, όχι απαραίτητα η φωτογραφία! Μπορεί να τραβήχτηκε οποτεδήποτε (κοντά σε πολεμική περίοδο λόγω στολών).

Εγώ διακρίνω δύο ονόματα από πίσω: Δημήτριος Παπούλιας (?) και Εβάγγελος Μαρινόπουλος.

1 «Μου αρέσει»

Θέλεις να δώσεις το σύνδεσμο; Μπορεί να βρεθούν κάποια στοιχεία από εκεί.

Ναι, Παπούλιας. Και εφόσον είναι γραμμένα από ένα χέρι, λογικά θα πρέπει να είναι του Παπούλια. Αποκλείεται ο Ευάγγελος να μην έγραφε σωστά το όνομά του.

Μπορεί τότε να το έγραφαν έτσι (π.χ. Αυγό vs Αβγό). Από τα ονόματα βέβαια δεν μπορούμε να εξάγουμε και πολλά, μπορεί απλά να πρόκειται για 3 φανταράκια που έκαναν την θητεία τους και είχαν 2 όργανα.

https://www.ebay.com/itm/353056569658

1 «Μου αρέσει»

Ευχαριστώ, αλλά δεν υπάρχει κάτι επιπλέον…

Ποτέ δεν το έγραφαν αλλιώς. Το αβγό και το αφτί έχουν εγείρει θέματα με την ετυμολογία τους. Το Ευάγγελος και το ευαγγέλιο ποτέ. Υπήρξαν βέβαια κάποιοι ακτιβιστές του δημοτικισμού που εισηγήθηκαν την πλήρη κατάργηση των αυ και ευ, αλλά φαντάροι με μπαγλαμάδες δύσκολο να ήταν οπαδοί τέτοιων γλωσσικών κινημάτων.

Ο δεξιά έχει χιτλερικό μουστακάκι. Μετά τον δεύτερο Πόλεμο δε νομίζω να άφηνε κανείς τέτοιο μουστάκι, όπως δεν έβγαλε κανείς πια το παιδί του Αδόλφο. Ενώ παλιότερα αυτό το κοντό μουστακάκι ήταν μόδα, βλ. Τσάρλι Τσάπλιν.

3 «Μου αρέσει»

Στο μήνυμα με το σύνδεσμο που δίνει ο Αριστομένης, υπάρχει η δυνατότητα να γίνει μεγέθυνση της φωτογραφίας.

Εντύπωση κάνει ότι τα σκάφη και των δυο οργάνων είναι ίσα περίπου με την παλάμη των παικτών.
Μήπως είναι του 19ου αιώνα τα όργανα; Πάντως μπουζούκια [με τη μορφή που τα γνωρίζουμε σήμερα] δεν θυμίζουν. Κάτι σε τζουρά, ίσως, περισσότερο.

Πάντως το ότι φοράνε παντόφλες ο μεν, απλά παπούτσια ο δε δείχνει ότι πρόκειται για στιγμή χαλάρωσης, όμως όχι απαραίτητα εν καιρώ πολέμου.

Επίσης, κρίνοντας από τις φυσιογνωμίες, δείτε τα πρόσωπά τους, φαίνονται χαλαροί, ίσως όχι και τόσο για μια ‘‘κοινή’’ φωτογραφία όπως την έχουμε συνηθίσει σήμερα, πάντως δεν έχουν και εκείνο το σφίξιμο και την απόγνωση που φαίνεται στα βλέμματα άλλων -επιβεβαιωμένα- συμμετεχόντων σε πεδίο μάχης.

Επίσης, το όργανο με τα 4 κλειδιά (2+2) ίσως είναι κάτι μεταξύ ταμπουρά και τζουρά, μιας και έχει ακανόνιστα χαρακτηριστικά. Τείνω να πιστεύω ότι πρόκειται για φώτο μετά τον Α’ ΠΠ. και ίσως σε περίοδο ειρήνης μετά από όλα αυτά. Μέχρι να προκύψουν νέες παρατηρήσεις βασικά και να καταλήξουμε σε κάτι, ίσως, λογικότερο.

1 «Μου αρέσει»

Με σημερινή ορολογία, μάλλον προς τζουράδες θα τους λέγαμε. Ως προς το σχήμα τουλάχιστον, γιατί βέβαια τα 4 κλειδιά δεν έχουν κανένα αντίστοιχο στη σημερινή εποχή. Ίσως τον καιρό που τα (μεγάλα) μπουζούκια είχαν δυο χορδές διπλές και την μπουργάνα τριπλή ή και παραπάνω (ή διπλή την πρώτη, μονή τη μεσαία και πολλαπλή την μπουργάνα), τέτοια πιο μικρά όργανα να είχαν δυο μονές και διπλή μπουργάνα.

Παρατηρώ επισης ότι έχουν ταστιέρα. Τα πιο πρώιμα ταμπουρομπουζουκοειδή δεν έχουν, το μπράτσο είναι γυμνό, ευθεία με το καπάκι, και οι χορδές πολύ κοντά στο καπάκι, όπως στα σάζια.

Χρονολόγηση από το ύφος που δε δείχνει πόλεμο τη θεωρώ τολμηρή.

1 «Μου αρέσει»

Καλά ναι, δεν το παραθέτω ως το ακράδαντο επιχείρημα, συγκριτικά όμως με άλλες φωτογραφίες σε περιόδους πολέμου υπάρχει διαφορά, μέχρι εκεί όμως.

Απ’ ότι φαίνεται θα γίνει σαν κάποια άλλη νήματα κι εδώ, διάφορες υποθέσεις που πιθανότατα δεν θα καταλήξουν σε κάποιο βέβαιο συμπέρασμα. :grinning:

Δεν γνώριζα για το πρώτο σκέλος.

Όσον αφορά το δεύτερο απλά θέλω να πω οτι, το οτι τα όργανα είναι προπολεμικά δεν σημαίνει οτι και κάποια φωτογραφία με αυτά είναι προπολεμική, θα μπορούσε να ήταν παλαιότερα αλλά μάλλον το μεταπολεμικό σενάριο απορρίπτεται.
Υπάρχει μήπως περίπτωση να πρόκειται για φαντάρους από την Κέρκυρα;

Το δεξιά όργανο είναι μπαγλαμάς, το άλλο τζουραδάκι. Δεν είμαι οργανοποιός, αλλά παρατηρώντας τα χαρακτηριστικά τους κάτι μου λέει ότι και τα δύο είναι κατασκευή του ίδιου μη επαγγελματία, πιθανότατα ενός από τους δύο οργανοπαίκτες. Η απόληξη της ταστιέρας στο καπάκι του τζουρά και μάλλον και του μπαγλαμά, δεν παραπέμπουν σε καλλιτέχνη οργανοποιό.

1 «Μου αρέσει»

Αυτό που είπε ο Πέπε αυτό εννοούσα. Και χωρίς να γνωρίζω, οι στολές μου φαίνονται πιο παλιές από Β παγκόσμιο. Δεν ξέρω αυτό ίσως να είναι χαζό αλλά αυτή την εντύπωση παίρνω. Σίγουρα έχεις δίκιο ότι όργανα του 20 μπορούν να φωτογραφηθούν και το '40 αλλά το στυλ, οι φόρμες, τα όργανα και το κουρεματάκι/ μουστακάκι παρεπέμπουν στον μεσοπόλεμο ίσως και Α παγκόσμιο.

Ξαναλέω αυτό είναι εικασίες. Το πιο σημαντικό που πρέπει να δούμε είναι φόρμες και στυλ. Παρατηρείστε επίσης τα κομπολογάκια που έχουν ένας στο καρπό και ο πίσω στο χέρι. Δεν νομίζω βέβαια ότι μπορούν να μας δώσουν κάποια πληροφορία αλλά είναι ωραία λεπτομέρεια.

1 «Μου αρέσει»

Απ’ όσο έχω υπόψη μου, οι καθαυτού επαγγελματίες οργανοποιοί δεν πρέπει να έφτιαχναν ολωσδιόλοου τέτοια όργανα στις πρώτες αρκετές δεκαετίες του 20ού αιώνα. Μόνο μπουζούκια έχω δει, ποτέ τζουρομπαγλαμοταμπουροειδή, εκτός πια κι αν πάμε πολύ πίσω, σε καλούς αλλά πραγματικά παλιούς ταμπουράδες.


Μπορείτε να μου πείτε τι καταλαβαίνετε από τα κλειδιά του δεξιού οργάνου; Εγώ νομίζω ότι βλέπω πέντε.


Η χρονολόγηση της φτγρ δεν έχει και τόση σημασία. Σίγουρα, αν η φτγρ είναι φερειπείν του '30, τότε τα όργανα δεν είναι του '40, αλλά μέχρις εκεί.

6 είναι απλά το ένα δεν φαίνεται καλά Περικλή.

ας μην υποτιμούμε το βαθμό αγραμματοσύνης που επικρατούσε πριν τη μεταρρύθμιση Παπανούτσου. Αν ήταν σκληροπηρυνικός δημοτικιστής («μαλλιαρός/ψυχαρικός») σίγουρα θα υπόγραφε Βαγγέλης και όχι Εβάγγελος.