Γεια σας,
Δεν έχω τιπότα προσωπικά να προσθέσω στο θέμα των “δρόμων”. Όμως πρόσφατα βρήκα ένα βίβλιο που μπορεί να έχει ενδιαφέρουν για μερικούς από τους “μουσικολόγους”, επαγγελματίες και μην, του Φόρουμ.
Πρόκεται για τη διδακτορική διατριβή του Risto Pekka Pennanen (που καπότε επαίρνε μέρος στο Φούρουμ, αν θυμάμαι καλά), “Westernisation and Modernisation in Greek Popular Music”. Εγώ το βρήκα κατά τύχη στο Διαδίκτυο, και το παράγγειλα, νομίζοντας ότι είναι κοινωνιολογική-ιστορική μελέτη. Ήταν το πήρα στο χέρι, ανακάλυψα ότι πρόκεται για μουσικολογική μέλετη και μάλλον πολύ “ψιλά γράμματα” για μένα, που δε χαμπαρίζει από τη θεωρία της μουσικής, δυτικής ή
ανατολικής!
Τέλως πάντων, εδώ υπάρχουν πολλά ατόμα που θα μπορέσουν να το κατανοήσουν μιά χαρά, γι’ αυτό το αναφέρω. Είναι διαιρωμενο σε τέσσερα κεφάλαια:
Ι Introduction
ΙΙ The development, interpretation and change of dromos Houzam in Greek rembetika music.
Σ’ αυτό το κεφαλαίο συζητάει ακριβώς τα ζητήματα που διαπραγματεύονται στο παρον thread, δηλαδή τις σχέσεις ανάμεσα στα μακάμια και τους δρόμους, με πολλές νότες και παραδείγματα. Μιλάει επίσης για modulations, που μάλλον πρέπει να είναι τα “περάσματα” για τα οποία επίσης έγινε λόγος εδώ.
III The development of chordal harmony in Greek rebetika and laika music, the 1930s to the 1960s.
IV The organological development and performance practice of the Greek bouzouki
Εδώ παραθέτει ενδιαφέρουσες πληροφορίες για την ονομασία του μπουζουκιού, και για την εξέλιξή της.
Από κάποιο σχόλιο του Κώστα Φέρρη πήρα την (ίσως λανθασμένη) άποψη ότι οι θεώριες του Pennanen δεν έγιναν δεχτές από τους υπολοίπους “φορουμίστες”. Μήπως μπλέχτηκε σε μία από αυτούς τους “ρεμπετοκαυγάδες” που ξεσπάνε κάθε τόσο εδώ πέρα, παρόλες τις παρακλήσεις των admin;
Πάντως, θα παραθέσω τη διεύθυνση του πανεπιστήμιο του Tampere, για όσους ενδιαφέρονται:
University of Tampere
Sales Office
P.O. Box 617
FIN-33101 Tampere
FINLAND
Ζητώ την επείκια σας αν το παραπάνω βιβλίο έχει ήδη συζητηθεί.
Εύα