Χόρεψε μπουρνοβαλιά μου

Sto DVD Ρεμπέτικο του Φέρρη αναγράφεται σαν Τσιφτετέλι Χιτζαζκιάρ…παρόλα αυτα περισσότερο για Χιτζάζ μου φέρνει.

Πρόκειται για λάθος ή κάτι δεν ακούω σωστά?

Νικος

k΄ego hitzaz akouw…

Ο τίτλος οφείλεται στον Ξαρχάκο. Ο Κώστας Παπαδόπουλος, στενός συνεργάτης στη μουσική του “Ρεμπέτικου”, επέμενε πως είναι χιτζάζ και όχι χιτζασκάρ. Του Σταύρου όμως του άρεσε πιό πολύ ως… λέξη το χιτζασκάρ, και τόβαλε. Νομίζω μάλιστα πως δεν ήξερε πως υπάρχει διαφορά…

Α.Μ. (Αυτόπτης Μάρτυς)

(Που βρίσκεις το κουράγιο, ρε Φέρρη, μέσα σε ολάκαιρο Κυπριακό, ν’ ασχολείσαι και με τ’ άλλα…)

ΦΙΛΟΙ ΜΟΥ ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΜΕ ΛΕΝΕ ΒΑΓΓΕΛΗ ΚΑΙ ΕΙΜΑΙ ΜΟΥΣΙΚΟΣ. ΠΑΙΖΩ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙ ΤΡΙΧΟΡΔΟ ΚΑΙ ΕΧΩ ΔΙΚΟ ΜΟΥ ΜΑΓΑΖΙ ΣΤΗΝ ΝΙΚΑΙΑ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ. ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΜΠΟΥΡΝΟΒΑΛΙΑ, ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΩΣ ΧΙΤΖΑΣΚΑΡ ΔΙΟΤΙ ΤΑ ΚΥΡΙΩΤΕΡΑ ΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΟΤΑΝ ΤΟ ΠΑΙΖΕΙΣ ΑΠΟ ΝΤΟ Π.Χ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΚΟΝΤΑ ΣΤΟΝ ΧΙΤΖΑΣΚΑΡ.ΣΤΗΝ ΟΥΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΓΡΑΜΜΕΝΟ ΣΕ ΔΥΟ ΔΡΟΜΟΥΣ,ΑΛΛΑ ΣΤΟ ΚΑΤΕΒΑΣΜΑ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ ΠΕΡΝΑΕΙ ΤΟΝ ΧΙΤΖΑΣΚΑΡ.

ΦΙΛΟΙ ΜΟΥ ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΜΕ ΛΕΝΕ ΒΑΓΓΕΛΗ ΚΑΙ ΕΙΜΑΙ ΜΟΥΣΙΚΟΣ. ΠΑΙΖΩ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙ ΤΡΙΧΟΡΔΟ ΚΑΙ ΕΧΩ ΔΙΚΟ ΜΟΥ ΜΑΓΑΖΙ ΣΤΗΝ ΝΙΚΑΙΑ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ. ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΜΠΟΥΡΝΟΒΑΛΙΑ, ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΩΣ ΧΙΤΖΑΣΚΑΡ ΔΙΟΤΙ ΤΑ ΚΥΡΙΩΤΕΡΑ ΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΟΤΑΝ ΤΟ ΠΑΙΖΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΚΟΝΤΑ ΣΤΟΝ ΧΙΤΖΑΣΚΑΡ.ΣΤΗΝ ΟΥΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΓΡΑΜΜΕΝΟ ΣΕ ΔΥΟ ΔΡΟΜΟΥΣ,ΑΛΛΑ ΣΤΟ ΚΑΤΕΒΑΣΜΑ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ ΠΕΡΝΑΕΙ ΤΟΝ ΧΙΤΖΑΣΚΑΡ.

Γεια σου Βαγγο και παρέα. Καλως ηρθες στο
φορουμ κι εγω ειμαι καινουριος στο φορουμ, αλλα παλιος στο ρεμπετικο (23 χρονια).
Λοιπον να πω κι εγω τη γνωμη μου για τη “Μπουρνοβαλιά” που μαζι με το “Διχτυ” ειναι τα τραγουδια που εμειναν διαχρονικα και πιο αγαπημενα απ’ τον πολυ κοσμο απο το “ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ” του φιλου Κωστα Φερρη.
Πιστευω οτι ο Κωστας ο Παπαδοπουλος εχει απολυτο δικιο. Το κομματι ειναι ΧΙΤΖΑΖ δεδομένου οτι η εβδομη βαθμιδα (το “ντο” αν το κομματι ειναι στο ρε) δεν ειναι αυξημενη, δηλαδη ντο διεση.
Απο οσο μπορω να το φερω στο μυαλο -εδω στο γραφειο δεν εχω οργανο- το κομματι
εξελισσεται στο πρωτο “τετραχορδο” (οπως λενε οι βυζαντινοι) δηλαδη απο το ρε εως το σολ ή λα και οσες φορες περναει απο την εβδομη βαθμιδα παει στο ΝΤΟ και οχι στο ΝΤΟ #. Αυτη αλλωστε ειναι και η διαφορά των δυο δρομων. Βεβαια στη βυζαντινη ο πλαγιος β’ (χιτζαζ) με την παραφθορα του (χιτζσκιαρ) εχει διαφορετικα μορια, αλλα εμεις που παιζουμε συγκερασμενα δινουμε απλοποιημενα αυτες τις ονομασιες -και καλα κανουμε !!
Αν καποιος ξερει να μας πει σε τι δρομο παει οταν περναει απ’τη νοτα σολ # στο ρεφραιν να μας το πει. Για να προλαβω καποιους δε νομιζω οτι μπορουμε να πουμε οτι γινεται ΠΕΙΡΑΙΩΤΙΚΟΣ (που χρησιμοποιει το ΣΟΛ # αντι για ΣΟΛ) γιατι η φιλοσοφια του Πειραιωτικου ειναι εντελως αλλη.
Συγγνωμη για την αναγωγη στο ΡΕ, το κομματι μια ζωη το παιζουμε στο ΛΑ, ΣΙ και ΝΤΟ, αλλα για την κατανοηση των δρομων.
Αυτα …
υ.γ. Στη Νικαια που εισαι ;

Σωστός ο yiorgosv.

Το Μπουρνοβαλιά αποτελείται καθαρά από ένα τετράχορδο Χιτζάζ (απο ρε μέχρι σολ) και απο την σολ συνεχίζει με ραστ.ʼρα χιτζάζ κι όχι χιτζαζκιάρ.

Θα μείνουμε στην εξήγηση που έδωσε ο Φέρρης λοιπόν…

Νίκος

Γεια σου Βαγγέλη,
αν έχεις ταβέρνα ή ουζερί ή καφενείο ή οργανοποιείο, ρίξε τη διεύθυνση. Δε θα τη θεωρήσουμε διαφήμιση.
ΑΝ

ΜΑΓΓΕΣ ΞΑΝΑ ΓΕΙΑ ΣΑΣ ΚΑΤ ΑΡΧΑΣ ΝΑ ΠΑΡΑΔΕΧΤΩ ΟΤΙ ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΜΠΟΥΡΝΟΒΑΛΙΑ. ΤΟ ΕΨΑΞΑ ΚΑΙ ΕΓΩ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΕΤΣΙ ΟΠΩΣ ΤΟ ΛΕΤΕ.ΚΑΤΑ ΔΕΥΤΕΡΟΝ ΜΕ ΡΩΤΗΣΑΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΜΑΓΑΖΙ ΠΟΥ ΕΧΩ. ΕΠΕΙΔΗ ΔΕΝ ΘΕΛΩ ΝΑ ΘΕΩΡΗΘΕΙ ΔΙΑΦΗΜΗΣΗ ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΝΑ ΜΠΕΙΤΕ ΣΤΟ SITE ΜΟΥ ΚΑΙ ΘΑ ΤΑ ΜΑΘΕΤΕ ΟΛΑ.WWW.REBETIKES.RIZES.GR.AYTA ΓIA NA ΔEITE KAI TON XΩΡO ΠOY TON ΔEIXNEI ΣE 3D ΕΠΙΣΗΣ ΕΧΩ ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕΙ ΚΑΙ ΕΝΑ CD ΜΕ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΔΙΚΑ ΜΟΥ [ΣΤΙΧΟΙ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗ] ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΗΝ ΣΥΜΒΙΑ ΜΟΥ ΤΟ CD ΕΧΕΙ ΤΙΤΛΟ ΡΕΜΠΕΤΙΚΕΣ ΡΙΖΕΣ. ΦΙΛΑΚΙΑ ΓΙΑ ΤΩΡΑ ΚΑΙ ΤΑ ΞΑΝΑΛΕΜΕ.

OK Βαγγο το βρηκα το site, Πολυ ωραιο και δουλεμενο ! Νομιζω σας ειδα προσφατα και στην tv, ετσι ; Παντως μου φαινεσαι γνωστος Βαγγο καπου εχουμε βρεθει ισως, παρεπιμπτοντως εγω ειμαι Χανια…
Τωρα για τη “Μπουρνοβαλια” Multi Kulti εχω
να πω οτι κατα τη γνωμη μου οταν το δευτερο 4χορδο ειναι ραστ τοτε ο δρομος ειναι ο χιτζαζ-νεβα (αν ακουσεις σχετικο αμανε θα το διαπιστωσεις) ενω το κανονικο χιτζαζ εχει μετα το σολ : τονο-ημιτονιο-τονο-τονο, δηλαδη απο ρε : σολ-λα-σιb-ντο-ρε.
Πες μου την αποψη σου.

γorgo νομίζω ότι έχεις εν μέρει δίκιο.Το χιτζάζ ανεβαίνοντας ακολου8είται από ράστ και κατεβαίνοντας απο πεντάχορδο μπουσελίκ (τόνος,ημιτόνιο,τόνος,τόνος)…βέβαια και γώ τα λέω αυτά χωρίς να βάζω το χέρι μου στην φωτιά γιατί ακόμα μπερδεμένος είμαι…

Τι λές?

Νικος ο μακαμομπερδεμένος

ΠΑΛΗΚΑΡΙΑ ΓΕΙΑ.ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ Ο ΓΙΩΡΓΗΣ ΕΧΕΙ ΔΙΚΙΟ.ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΛΗΞΗ ΤΟΥ ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΠΕΡΝΑ ΤΟΝ ΧΙΤΖΑΖΝΕΒΑ.ΕΙΔΙΚΑ ΤΗΝ ΩΡΑ ΠΟΥ ΛΕΕΙ ΤΟ [ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΠΟΥΛΑ ΜΟΥ] ΦΑΙΝΕΤΕ ΟΛΟΚΑΘΑΡΑ ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΠΟΥ ΚΑΝΕΙ.ΕΠΙΣΗΣ ΓΙΩΡΓΟ, ΣΟΥ ΑΦΗΣΑ ΜΥΝΗΜΑ ΣΤΟ ΜΑΙL ΣΟΥ.

…mou fenete poli koufo, o ksarxakos na min iksere ti diafora xitzaz - xitzazkiar…

ti alo 8a akousoun ta aftakia mou?

…oti o markos epeze to mpouzouki me ta nixia?

hahaha…:wink:

Μην απορείς, Αλέξη, κανένας από τους “μεγάλους” του έντεχνου, Χατζηδάκις, Θεοδωράκης, Ξαρχάκος, Μαρκόπουλος κ.λ. δεν είχε ιδέα από δρόμους. Ειδικά μάλιστα ο Θεοδωράκης, τους σιχαίνεται. Όσο γιά τον Χατζηδάκι, αυτός προτιμούσε τα… “μπεμόλια” του Ερίκ Σατί.

Να μη σου φαινεται τιποτα κουφο φιλε.
Αφενος αυτο που λεει ο Κωστας ο Φερρης ειναι σωστο
απ’την αλλη να σου πω οτι και οι ρεμπετες ο καθενας ελεγε και λεει κατα το δοκουν τους δρομους αλλα στο φιναλε κανεις δε σου λεει σιγουρα αυτο ειναι, ολοι αφηνουν κενα και εκκρεμοτητες. Ο μονος που μπορω να πω οτι ξερει απολυτα και απο πρωτο χερι ονομασιες των δρομων αλλα και των τροπων και κουρντισματα πρεπει να ειναι ο Στελιος Βαμβακάρης -απο τους γνωστους βεβαια.
Για παραδειγμα σε αφιερωμα στο Μητσακη πολυ
παλια στην tv λεει οτι τo ζειμπεκικο που μπαινει στο 7-8-9 (πχ Λεμοναδικα, Πινω και μεθω) κι εμεις το λεμε απταλικο, κομμενο, αναποδο κλπ αυτος το λεει ΓΙΟΥΡΟΥΚΙΚΟ !! Αυτο δεν το εχω ξανακουσει απο κανενα…
Παρεπιμπτοντως εγω τη δεχομαι αυτη την ονομασια δεδομενου οτι το ΑΠΤΑΛΙΚΟ προερχεται απο την πολη ΑΤΤΑΛΕΙΑ καταγωγη του γνωστου οργανικου σκοπου.

Το αλλο δε στο’πα…
Ο Μπατης και ολοι οι παλιοι μαγκες, παιζαν
το μπαγλαμα με τα νυχια,
χα χα χα …

…den ipa oti den to pistepsa…:wink:
apla parakseneutika…
to vrisko fovero. i “megaliteri” elines mousiki na min gnorizoun tous dromous…
(pos mporeis na grapseis ena tragoudi se xitzaz, xoris na ksereis ton dromo?!)
…ego dld. giati ka8ome kai pedeuome na tous ma8o…?
hahaha…mipos eimai mal…?

ok, just kidding.

…eimai periergos n΄akouso ki ala tetia…

afto me ta nixia mou to exeis ksanapei,yiorgo…
…to leei ki o markos sti biografia tou.

k. ferri, mipos kserete pou mporei na vrei kaneis palia audio kai film- dokumenta? (iparxoun?)
dld…na exei ton marko na milaei …gia tous dromous (…iparxei kati tetio. omos pios ta exei? )
…i kanenan ap tou palious na xoreuoun zeimpekiko…eimai poli periergos na tous do.

alexis
frankfurt

ΟΚ Αλεξη.
Το πως μπορει να γραψει ενας μουσικος του Ωδειου
χιτζαζ ή σαμπαχ ρωτησε τον ιδιο. Προφανως εχει τα
ακουσματα και αντι να παιξει τη ματζορε ή μινορε
κλιμακα ελλατωνει ή αυξανει κατα βουληση.
π.χ. ο Χατζηδακις χρησιμοποιει εκτεταμενα καποιες
απο τις λεγομενες Αρχαιο-ελληνικες κλιμακες που
οι ρεμπετες δεν χρησιμοποιουν.
Οπως επισης οι μουσικοι της τζαζ την ψαχνουν με Λυδιους
και Μυξολυδιους αν εχεις ακουστα, αλλα αν
ρωτησεις ενα “Βυζαντινο” μουσικο θα σου πει οτι
δεν εχουν σχεση οι αρχ. κλιμακες με τις 7φθογγες
εξαμερικανισμενες κλιμακες αυτες.
Για το αλλο που ρωτας διαβασε για το πως γραφτηκε
η βιογραφια του ΜΑΡΚΟΥ και ποιος εχει τις κασσετες
αυτες και σε ποιαν ανηκουν κανονικα, στο βιβλιο του Π.ΚΟΥΝΑΔΗ :
Εις αναμνησιν στιγμων ελκυστικων (Ι)

<!-NOTE: Message edited by ‘admin’-!>thanks, yiorgo

…mou fenete 8a paro ta tragoudia to 8eodoraki, xatzidaki etc. me ti sira…na do se ti dromous einai gramena.

…kala. …8a argiso na to diavaso to vivlio, giati edo sti germania apokliete na to vro.

…mou exei pi enas ksaderfos mou gia ton kounadi, pos exei grapsi ena endiaferon vivlio peri rempetikou. (se dio tomous an 8imame kala)
…einai afto pou mou egrapses?

<FONT COLOR=“ff0000”>Σημείωμα του admin:
Αλέξη, προσπάθησε να γράφεις στα ελληνικά και όχι σε greeklish διότι είναι κουραστικά.</FONT>

Admin, έχεις δίκιο κουράζουν. Υπάρχουν όμως και έλληνες που δεν έχουν άλλη επιλογή επειδή γεννήθηκαν π.χ. στο εξωτερικό και ο γραπτός λόγος
δεν είναι το δυνατό τους σημείο.
Αλέξη στείλε ένα μαιλ στον Αιγαίο. Έχει βρει ένα καταπληκτικό πρόγραμμα με ελληνική ορθογραφία σε λατινική Tastatur. Θα σε βοηθήσει πάρα πολύ.