Κάτι άλλο που σκέφτηκα συμπληρωματικά:
Πέτρο, έχεις υπόψη σου τις λεγόμενες πεντατονικές κλίμακες; (Δεν αφορούν το ρεμπέτικο.) Ονομάζονται έτσι γιατί έχουν μόνο πέντε νότες ανά οκτάβα, π.χ. λα-ντο-ρε-μι-σολ (και μετά ξανά λα-οκτάβα και ούτω καθεξής).
Ένα το κρατούμενο.
Ίσως έχεις επίσης υπόψη σου διάφορα είδη κλιμάκων, μάλλον φτιαχτά, που χρησιμοποιήθηκαν στη «σύγχρονη» έντεχνη μουσική και/ή στην τζαζ: κλίμακες όλο από τόνους (π.χ. ντο-ρε-μι-φα#-σολ#-λα#-ντο), όλο από ημιτόνια (και τα 12 ημιτόνια της οκτάβας) κλπ…
Δεύτερο κρατούμενο.
Λοιπόν, εκτός από κάτι εντελώς ειδικές περιπτώσεις σαν αυτές τις παραπάνω, μια κλίμακα έχει πάντοτε εφτά διαφορετικές νότες μέσα στην οκτάβα. Ούτε περισσότερες, ούτε λιγότερες. Γι’ αυτές τις 7 νότες, χρησιμοποιούμε τα 7 γνωστά ονόματα: ντο-ρε-μι-φα-σολ-λα-σι. Ξεκινάμε τη σειρά από όποια νότα πρέπει κάθε φορά, και μοιράζουμε υφέσεις και διέσεις όπου χρειαστεί, αλλά η πρώτη ύλη μας είναι πάντοτε οι 7 νότες. Ούτε παραλείπουμε καμία, ούτε βάζουμε καμιά διπλή.
Έχεις τώρα ένα δρόμο που έχει άλλη ανιούσα κλίμακα (όταν η μελωδία ανεβαίνει από τα χαμηλά προς τα ψηλά) και άλλη κατιούσα (όταν κατεβαίνει από τα ψηλά στα χαμηλά), π.χ. Ρε-Μι#-Φα#-Σολ-Λα-Σι-Ντο#-Ρε, ανιούσα, και Ρε-Ντο(χωρίς δίεση)-Σι-Λα-Σολ-Φα#-Μι#-Ρε, κατιούσα. Η νότα Ντο άλλοτε παίζεται φυσική και άλλοτε με δίεση. Είναι όμως η ίδια νότα, και γι’ αυτό έχει το ίδιο όνομα. Στο ίδιο ύψος με το Ντο# είναι και το Ρεb, αλλά για τη συγκεκριμένη περίπτωση η ονομασία Ρεb δε μας καλύπτει. Μπορεί λ.χ. να έχεις μια φράση Λα-Σι-Ντο#-Ρε-Ντο[φυσικό]-Σι-Λα (παίξ’ το να δεις πώς ακούγεται): ο καθένας, ακόμη κι αν το αφτί του δεν έχει καμία εξάσκηση να αναγνωρίζει διαστήματα, καταλαβαίνει ότι η μελωδία ανεβαίνει ένα-ένα βήμα και όταν φτάσει στην κορυφή κατεβαίνει ένα-ένα βήμα πάλι. Από το Σι μέχρι το Ρε, είτε ανεβαίνεις είτε κατεβαίνεις, δύο βήματα θα κάνεις. Απλώς όταν περνάς από την ενδιάμεση νότα, που είναι η έβδομη της κλίμακας (Ντο), τη μια φορά την παίζεις πιο ψηλά και την άλλη πιο χαμηλά. Οπότε, ακόμη και σ’ έναν τέτοιο δρόμο η κλίμακα περιλαμβάνει 7 νότες, ούτε περισσότερες ούτε λιγότερες.
Δεν ξέρω αν βοηθάνε καθόλου όλα αυτά…
Όσο γι’ αυτό:
η σειρά που ορίζουμε τα πράγματα είναι αλλιώς:
Τρίφωνη συγχορδία ονομάζεται η συνήχηση από μια νότα, που τη λέμε πρώτη ή βάση, τη μεθεπόμενή της (τρίτη), και τη μεθεπόμενη της μεθεπόμενης (πέμπτη). Όχι τρεις νότες γενικώς. Αν αυτές οι τρεις νότες σχηματίζουν τα διαστήματα που ανέφερες, η συγχορδία ονομάζεται ματζόρε. Αν το πρώτο διάστημα είναι 3 αντί για 4 ημιτόνια, ονομάζεται Μινόρε. Αν το δεύτερο διάστημα δεν είναι 7 ημιτόνια αλλά 6 ή 8, υπάρχουν και πάλι διάφορες ονομασίες που μην τις μπλέξουμε τώρα κι αυτές στο παιχνίδι γιατί δε χρειάζεται (πάντως είναι υπαρκτές περιπτώσεις). Άρα, σε κάθε περίπτωση ξεκινάμε πρώτα μετρώντας νότες, χωρίς τα διαστήματα (σε ημιτόνια ή σε τάστα), και μετά μετράμε και τα διαστήματα.