Χάραξη κόκκαλου στον καβαλάρη

  1. Τι πρέπει να προσέξουμε χαράσσοντας το κόκκαλο του καβαλάρη;
  2. Πόσο επηρεάζει τον ήχο το πλάτος, το βάθος, η υφή της χαρακιάς;
  3. Με τι εργαλείο γίνεται η χάραξη;
  4. Πόσο σημαντικό είναι το ύψος του κοκκαλου σε σχέση με το ύψος του καβαλάρη;

Δηστυχώς ορισμένα πράγματα δεν μπορούν να ειπωθούν, ή να γραφούν , αλλά πρέπει κάποιος να σου δείξει από κοντά.Και η χάραξη του καβαλάρη είναι μία από αυτές τις περιπτώσεις.
Όντως ο ήχος επηρεάζεται από το πλάτος,βάθος,γωνία χαραγής.
Τα εργαλεία είναι ειδικά λιμάκια,χαράξεως σύμφωνα με το πάχος των χορδών,αλλά οι περισσότεροι οργανοποιοί χρησιμοποιούν κοινά μικρά λιμάκια, που απλά τους “βολεύουν”, και έχουν μάθει έτσι να τα χρησιμοποιούν, φθάνοντας σε ένα καλό αποτέλεσμα.
Για το ύψος του κοκκάλου θα σου έλεγα να χρησιμοποιήσεις την αισθητική σου,όσο αφορά την αναλογία κοκκάλου - ξύλου. Δες έναν καβαλάρη κάποιου καλού οργάνου,βάλε την αίσθησή σου, και φτιάχτον. Θα έχεις πέσει μέσα.

Φίλε Διπλόχορδε,

παρακολουθώντας έναν φίλο κατασκευαστή στην χάραξη των οπών του κόκκαλου του καβαλάρη, πρέπει να σου επισημάνω μόνο ότι οι χορδές πρέπει να είναι “έξω” από το κόκκαλο. Δηλαδή όταν περνάς το χέρι σου πάνω από τον καβαλάρη, έχοντας πλέον τοποθετήσει τις χορδές αυτές να μην είναι θαμμένες μέσα στο κόκκαλο, αλλά να είναι έξω. Σόρρυ που δεν μπορώ να το περιγράψω καλύτερα, αλλά είμαι σίγουρος ότι θα σε βοηθήσουν πολλά παιδιά.

ΥΓ: Η χάραξη του κόκκαλου και η κατασκευή του καβαλάρη, ήταν για μένα μιά από τις πλέον συναρπαστικές εμπειριές παρακολουθώντας τον κατασκευαστή του μπουζουκιού μου. Κι αυτο γιατί στην περίπτωση της χάραξης του κόκκαλου, κατάλαβα ότι στην κατασκευή ενός καλού οργάνου ΤΙΠΟΤΑ δεν είναι τυχαίο, και στην περίπτωση της κατασκευής του καβαλάρη πώς ένα παραπεταμένο κομμάτι ξύλου στα χέρια ένος έμπειρου οργανοποιού γίνεται μέσα σε λίγα λεπτά “έργο τέχνης”.

Θα ήθελα να ρωτήσω κάτι απο περιέργεια πιο πολύ , αλλά και επειδί δεν μου κάθετε σαν λογική.
Γιατί στην κατασκευή του καβαλλάρη χρησιμοποιήται συνδιασμός εβένου με κόκκαλαο και όχι σκέτος έβενος ή σκέτο κόκκαλο. Η παρεμβολή της κόλλας δεν επηρεάζει τη μεταφορά τηw δόνησης?

Δεν είμαι οργανοποιός αλλά πιστέυω ότι ο έβενος όσο σκληρός κι αν είναι δεν θα αντέξει για πολύ την πίεση των χορδών και οι αυλακιές θα παραμορφωθούν με αποτέλεσμα να επηρρεαστεί ο ήχος του οργάνου.

Όσο για καβαλάρη από σκέτο κόκκαλο μπορώ να υποθέσω μόνο ότι είναι δύσκολο να βρείς τόσο μεγάλο κόκκαλο (αρκετά μεγαλύτερο από το τελικό μέγεθος του καβαλάρη) ή ότι έχει δοκιμαστεί σαν τεχνική και δεν είχε καλό αποτέλεσμα.

Επειδή μόλις άλλαξα κοκκαλάκι, μπορώ να πώ ότι ναί, οι χορδές πρέπει να κάθονται όσο πάνω γίνεται. Το γιατί δεν κάνουμε όλο τον καβαλάρη από κόκκαλο είναι ότι ηχητικά μάλλον δεν θα αρέσει το αποτέλεσμα. Το κόκκαλο είναι σκληρό υλικό, και επομένως ο ήχος (ταλαντώσεις) ταξιδεύει με μεγαλύτερη ταχύτητα. Αυτό θα έχει σα συνέπεια να ακούς με μεγαλύτερη ακρίβεια τι συμβαίνει στις χορδές, αλλά η υπερβολική ακρίβεια, μπορεί να ακουστεί λίγο “σκληρή” στο αυτί μας…

Ο καβαλάρης είναι μεγάλη ιστορία, δυσανάλογη ως προς το μεγεθός του θάλεγα. Είναι βασικά όλα τα κουμπιά, ο equaliser του όργανου. Θέλεις περισσότερη ένταση? Λεπτένεις τον καβαλλάρη… θέλεις να κατεβάσεις λίγο τα πρίμα? Τον χοντραίνεις… Θέλεις να κόψεις λίγο τα μπάσα και να έχεις πιο “διαυγή” πρίμα? Βάλε πιο χοντρό κοκκαλάκι…Και η κάθε αλλαγή προφανώς αλλάζει και τη χροιά του ήχου…θέλεις ένα διαφορετικό ήχο? Ασε τον έβενο και βάλε σφενδάμι (maple). Αυτή μάλλον θα είναι και η επόμενη δοκιμή, μόλις βρώ ένα καλό κομμάτι βεβαια…