Κοιτούσα την ιστορική φωτογραφία της τετράδος του Πειραιά για αρκετή ώρα.Παρατήρησα κάποιες μικρές ασήμαντες (σημαντικές;) λεπτομέριες. Και εξηγούμε αμέσως:
1.Ο Μάρκος είναι σοβαρός (στοιχείο και του χαρακτήρα του;) και κοιτάει το μάνικο του μπουζουκιού του όπως τον περιγράφει και ο Στέλιος ο γιος του να παίζει.Ο Στράτος και ο Ανέστος μοιάζουν να κοιτάν προς το ίδιο σημείο άλλα όχι προς τον φακό.Ο Μπάτης ο μόνος που χαμογελάει και κοιτάει ίσια στον φακό δείχνωντας και άνεση στο να ποζάρει(στοιχείο και του χαρακτήρα του;).
2.Ο Μάρκος και ο Ανέστος δέν έχουν πένα σε αντίθεση με τον Στράτο και τον Μπάτη που κρατάνε πένα.
3.Ο Στράτος και ο Μπάτης δείχνουν να κρατάνε συγχορδία ρε+.
4.Ο Ανέστος στην αριστερή του τσέπη έχει κάποια χαρτιά που φαίνονται(λέτε στιχάκια;) και δεν τα έκρυψε για την ανάγκη της φωτογράφισης.
5.Ο Μπάτης φοράει παπιγιόν και οι άλλοι τρέις γραβάτες.Του Στράτου και του Μάρκου οι γραβάτες έχουν παραπλήσιο σχέδιο(μάλλον μόδα της εποχής)
Και να σημειώσω περαιτέρω ότι τα όργανα έχουν ονόματα στο καράολο, που σημαίνει οτί ήταν του Μπάτη και όχι πιθανώς τα δικά τους.Οτί η φωτογράφηση έγινε για το πρώτο μαγαζί του Μάρκου και όχι για την πρώτη εμφάνιση της τετράδας το 1934 ,αρα είναι του 1935 και ότι πιθανά η φωτογραφία να έγινε σε μαγαζί μέσα στου Καραισκάκη.
Δύο ακόμη παρατηρήσεις στηλιστικού και κουτσουμπολίστικου χαρακτήρα.
1)Μάρκος και Ανέστος δε φοράνε κουστούμι αλλά το παντελόνι και των δύο είναι πιο ανοιχτόχρωμο από το σακκάκι.
2) Όλοι έχουν χωρίστρα από τα δεξιά προς τα αριστερά.
Πάμε όμως λίγο πιο βαθειά.
Έχοντας τη φωτογραφία σε πολύ καλή ανάλυση από το βιβλίο του Κουνάδη “Εγώ μάγκας γεννήθηκα” παρατήρησα μερικά ακόμη πιο σημαντικά πράγματα. Φωτογράφισα το εξώφυλλο του βιβλίου στις επίμαχες λεπτομέρειες.
1)Προσέξτε τους τσαμπουκάδες στο μπουζούκι του Μάρκου (3,5,7,12,14,16,17,19). Δηλαδή παραλείπει το 10 και μετά το 12 αντί να πάει στο 15,17,19 όπως και τα υπόλοιπα μπουζούκια πηγαίνει στο 14,16. δηλαδή στη δεύτερη οκτάβα ακολουθεί άλλη διάταξη. Έχω μια εξήγηση γι’ αυτό αλλά θα ήθελα να ακούσω τις απόψεις πιο ειδικών πριν εκτεθώ λέγοντας καμιά κοτσάνα.
-
Πριν δω στη μεγέθυνση το μπουζούκι του Μάρκου πίστευα ότι η ταστιέρα στο τελείωμα της στη ροζέτα έχει το γλυκό πλάγιο κόψιμο που έχουν κάποια μπουζούκια. Παρατηρώντας καλύτερα μου μοιάζει σαν να έχει στο σημείο εκείνο ανάμεσα στις χορδές την πένα που δεν κρατάει. Αν είναι η πένα τότε μοιάζει να είναι από σχετικά διαφανές υλικό και στο σχήμα δείχνει να είναι μικρή τριγωνική ισόπλευρη.
-
Στην τρίτη φώτο έβγαλα κοντινή το καράολο του Στράτου. Αν μπορεί να διακρίνει κανείς το όνομα ή κάποια γράμματα από αυτό.
Είχα δει το θέμα, και τυχαία είδα εχθές αυτό το βίντεο. Δεν ξέρω από που είναι η φωτογραφία και ποιος τα γράφει αυτά, αλλά από το 0:42 και έπειτα έχει πληροφορίες που σας ενδιαφέρουν.
Sent from my XT1562
Αν η φωτογραφία ήταν σύγχρονη, θα λέγαμε πως επρόκειτο για ένα καλοστημένο φωτομοντάζ…
Αλλά, μια και είναι παλιοκαιρίσια, τους έστησε ο φωτογράφος, οπότε ο καθένας βγάζει τον δικό του χαρακτήρα…
Ο πιο τσαχπίνης και κομψευόμενος είναι ο Μπάτης, που κότσαρε το παπιγιόν (συνηθίζονταν εκείνα τα χρόνια)
και σίγουρος με τον εαυτό του, χαμογελά και παίζει με τον φακό…
Ο Μάρκος (για εμένα ο πιο σωστός) είναι προσηλωμένος στο μπουζούκι του, μια και εκ χαρακτήρος ήταν “βαρύς”.
Ο Στράτος, με ορθάνοιχτα μάτια και βλέμμα απλανές, μοιάζει να βλέπει κάποιο όραμα…
Ο Ανέστος πάλι, θαρρείς και κρυφοκοιτάει ή κοιτάει κάπου αμήχανα, για να αποφύγει τον φακό (αγγαρεία)…
Όσο για το ανοιχτό χρώμα των παντελονιών, δύσκολα χρόνια, ό τι είχαν οι άνθρωποι φόρεσαν…
Τώρα για τις πένες, δεδομένου πως έτυχε να μην έχουν οι δύο μαζί τους ( ο Μάρκος “αγκαλιάζει” το μπουζούκι,
πράγμα που δείχνει στοργή και σεβασμό προς αυτό, ενώ ο Ανέστος το κρατάει με τα δάχτυλα ανοιχτά,
προσπαθώντας να μιμηθεί ότι παίζει…
Όσο για τις χωρίστρες, αυτή φαίνεται πως ήταν η μόδα εκείνα τα χρόνια, από αριστερά προς τα δεξιά,
με μπόλικη μπριγιαντίνη (Μπριόλ) για να κοκαλώσει το μαλλί και να είναι σένιοι…
Δεν νομίζω πως υπάρχει πένα σφηνωμένη στις χορδές, μάλλον σίγουρα είναι κόψιμο της ταστιέρας, η καμπύλη του διακρίνεται χαρακτηριστικά. Τα δύο τελευταία τάστα, τα κομμένα, καθώς φωτίζονται δείχνουν καθαρά ότι σταματούν λίγο πριν από το (σκούρο) ξύλο, η καμπύλη του οποίου συνεχίζεται και κάτω απʼ την υποτιθέμενη μύτη της πένας, ενώ άν δεν υπήρχε κόψιμο, θα έπρεπε να υπάρχει και εκεί μαύρο χρώμα. Άλλωστε, διαφανείς πένες δεν υπήρχαν τότε.
Ενδιαφέρουσα η παρατήρηση για τη διάταξη των τσαμπουκάδων, θέλει ψάξιμο για να ειπωθεί ό,τι χρειάζεται.
όπως βλέπω την φωτογραφία από το καράολο του ΣΤΡΑΤΟΥ, θα έλεγα ότι το τελείωμά του είχε κάποια τρύπα (μάλλον για να μπαίνει κορδόνι για κρέμασμα) και εκεί υπάρχει σφηνωμένο (κάθετα πτος την επιφάνεια) κάτι λευκό σαν γάζα, ή ταιγάρο στριμμένο και κλειστό μπροστά (λέμε τώρα…). Εκτός αν είναι τσιγάρο στο αυτί του Μπάτη
Επίσης μου φαίνεται ότι τα πρώτα τάστα είναι μπερντέδες
— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 10:25 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 09:34 —
Να προσθέσω επίσης μια εικασία, ότι η γνωστή σόλο φωτογραφία του Μπάτη
ενδεχομένως να έχει τραβηχτεί την ίδια μέρα στον ίδιο χώρο.
Σε εποχές που άλλοι άνθρωποι έβγαζαν μία μοναδική φωτογραφία στη ζωή τους και άλλοι καμία, δεν είναι απίθανο. Δε θα ήταν εύκολο να έχουν κάθε μέρα φωτογράφο.
Δε μου φαίνεται εικασία Μπάμπη, αν αφαιρέσεις τους υπόλοιπους ο Μπάτης είναι ίδιος. Σίγουρα έγινε ταυτόχρονα.
Να κάνω εγώ όμως μια εικασία.
Δείτε αυτά τα δύο μπουζούκια.
Από τη ροζέτα και την πεναριά αλλά και το σχήμα δείχνουν ίδια. Οπότε είναι πιθανόν να είναι τα όργανα του Μπάτη που λέει ο Σταύρος. Δυστυχώς στη δεύτερη ο φωτογράφος δεν πρόσεξε το φωτισμό για να δούμε και τις λεπτομέρειες.
Υ.Γ. Πάντως νομίζω ότι η μελέτη των φωτογραφιών έχει ψωμί και καλό θα ήταν να έμπαινε κάπου αλλού από το “στίχοι και τραγούδια”. π.χ. ΘΕΜΑ Φωτογραφίες στο μικροσκόπιο ή κάτι τέτοιο
Καλησπέρα σας να Πο και εγώ δύο κουβέντες πρώτον στο αυτή του
Μπάτη στην αρχή νόμιζα ότι είχε Βάλη γαρούφαλλο σαν κατή τέτοιο φαινόταν
Τώρα που το βλέπω και σωστή οι παρατήρηση του Μπαμπή ότι κατή είναι
Στο καρα΄ολο κατή σαν χάρτη τυλιγμένο και αυτό φαίνετε στον μπάτη στην Φώτο
Λες και μιαζη με γαρίφαλο οι κατή έχει Βάλη στο αυτή ο μπάτης.
παντός και
Έμενα θυμάμαι ότι κάποιος τέλος μπαντών μου είχε πη
ότι αυτά τα όργανα δεν είναι δικά τους
Αλά τα είχε φέρει ο μπάτης του μπάτη είναι αυτά τα όργανα. λόγο ότι τα περισσότερα
Κρεμάγε κατή σαν κομπολόγια στο καραολο ο μπάτης. και όλα αυτά στην Φώτο
Φενοντε καθαρά ότι είναι κρεμασμένα, σαν κομπολόγια
και έτσι μου είπαν έμενα, ότι αυτά είναι του μπάτη… ε τώρα θα μου πείτε και Αλή Τάκη μου έβαζαν αλά του μπάτη είναι χαρακτηριστικό και φενοντε και στα μπαγλαμαδακια του
μπάντα να βάζει τέτοια, και φενοντε και εδώ.
Ο μπαγλαμάς έχει την ταστιέρα στο επίπεδο του καπακιού αλά λαγούτο; κι αν ναι, θα ήταν με μπερντέδες;
Το διαφημιστικό με την περίφημη φωτογραφία της “Τετράδος του Πειραιώς” αναφέρει ως ημερομηνία την 20η Ιουνίου 1936.
Κοιτώντας την διαφημιστική αφίσα, παρατήρησα ότι η “Τετράς του Πειραιώς” ίσως να αποτελούνταν από 5 άτομα.
Αυτό προκύπτει από την αρίθμηση των μελών της.
1 Μάρκος Βαμβακάρης
2 Ανέστος Δελιάς
3 Γεώργιος Μπάτης
και
5 Στράτος Παγιουμιτζής
Ωπ! Που πήγε το Νο 4;
Χαχαχαχα. Ο επιμελητής της διαφημιστικής καταχώρησης τα έκανε μαντάρα, δίνοντας τον ρόλο του 5ου μέλους στον Στράτο, στην ξακουστή “Τετράδα του Πειριαώς”.
Στις τρεις γνωστές εφημερίδες του Πειραιά, “Θάρρος”, “Νέοι Καιροί”, “Χρονογράφος”, την ίδια περίοδο, δεν βρέθηκε αναφορά στο Μπαρ “Ο Μάρκος”. Ίσως σε τοπικές εφημερίδες της Κοκκινιάς βρεθέι κάποιο σχόλιο για το Μπαρ “Ο Μάρκος”.
Ανεβάζω τη φωτογραφία σε πιο καλή ανάλυση. Είναι η καλύτερη εκδοχή που έχω βρει και πιστεύω ότι είναι πιο κοντά στα πραγματικά χρώματα της αυθεντικής φωτογραφίας (αν και δεν έχω δει από κοντά την πρωτότυπη).
Κώστα ευχαριστούμε θερμά.
Να συνεχίσω τις υποθέσεις, ίσως έχετε δει την μοναδική σωζωμενη φώτο του Καρυδακια.
Μήπως τραβήχτηκε στο ίδιο μέρος με αυτήν;
Υπάρχει μήπως -σε αντίστοιχη καλή ανάλυση- καμία φώτο του Καρυδάκια και του περιβόητου μπαγλαμά του Μπάτη με τα 7 τάστα?