Υπάρχει τέτοιο μακάμι;

Ορισμένα τραγούδια χρησιμοποιούν κλίμακα ίδια με του Χουσεϊνί, αλλά ξεκινάνε από την 7η, η οποία έχει πολύ χζρακτηριστικό ρόλο στη μελωδική πορεία, και σταδιακά κατεβαίνουν μέχρι να βρουν την τονική. Το βρήκα σ’ ένα κούρδικο τραγούδι (όπου μάλιστα η 6η είναι σταθερά σε ψηλή θέση, είτε εν αναβάσει είτε εν καταβάσει, π.χ. αν παίζουμε από Λα το Φα είναι όλη την ώρα με δίεση), αλλά πιο γνωστό ελληνικό παράδειγμα είναι το Σαλβάρι του Κιόρογλου.

Αυτή η συμπεριφορά συνιστά ξεχωριστό μακάμι; Έχω την αόριστη εντύπωση ότι κάτι τέτοιο είχα ακούσει από τον Ταλίπ Οζκάν πριν από (ουουου, πολλά χρόνια) σ’ ένα σεμινάριο, αλλά στον Μαυροειδή δε βρίσκω κάτι τέτοιο.

Ευχαριστώ.

το beyati έχει συχνά αυτή τη συμπεριφορά αλλά δεν έχει πεντάχορδο χουσεϊνί, έχει τετράχορδο ουσάκ στη θέση του και 5χορδο μπουσελίκ απο νεβά.

http://www.neyzen.com/nota_arsivi/02_klasik_eserler/012_beyati/beyati_ss_arap_ney.pdf

το arap ss ξεκινάει απο την έβδομη

επεξεργασία: Κοίτα και το Μουχαγιέρ, έχει ίδια δομή με το Χουσεϊνι αλλά κατιούσα πορεία.

εδώ που τα λέμε όμως και το χουσεϊνί το ίδιο μπορεί να αγγίξει την 7η όπως γίνεται στο Περσέφι του Αντώνη του Λαφτατζή

http://www.neyzen.com/nota_arsivi/02_klasik_eserler/043_huseyni/huseyni_p_lavtaci_andon_ney.pdf

Αυτό που λέω δεν μπορώ να πάρω όρκο αν έχει 4χορδο ουσάκ ή 5χορδο χουσεϊνί, γιατί ούτε η 4η ούτε η 5η ξεχωρίζουν ξεκάθαρα σαν δεσπόζουσες. Θα έλεγα ότι θυμίζει Μαχούρ που στο τέλος σού κάνει την έκπληξη να μην τελειώσει στο Ραστ (βαθμίδα) αλλά στο Δουγκιάχ.

Το δεύτερο χανέ του arap ss μου ακούγεται σαν μαχούρ αν και δεν είναι γραμμένο σκληρό

Αυτό που έλεγα για το σεμινάριο του Τ. Οζκάν, αν το θυμάμαι σωστά γιατί πάει πολύς καιρός και τις σημειώσεις τις έχασα (τι πάνε και κλέβουν μερικοί άνθρωποι!!), έλεγε:
Με την ίδια κλίμακα, με έμφαση στην 4η έχεις Ουσάκ, στην 5η Χουσεϊνί, στην 7η ??? και στην 8η Μουχαγιέρ.

Ε το μπεγιατί έμεινε, δεν γνωρίζω άλλο… :slight_smile:

αν και το σαλβάρι με έμπλεξε τώρα…θα το ακούσω προσεκτικά αργότερα. κοίτα πάντως το 2ρο χανέ του arap, είναι σχεδόν αντιγραφή του μαχούρ του Νικολάκη.

σύμφωνα με τον χρίστο τσιαμούλη, μακάμ γκερντανιέ. 5χ ουσάκ (ντουγκιάχ) και 3χ χουσεινί ουσάκ. συνδυάζεται με 5χ ραστ και 4χ νεβά ραστ.

απ’οτι φαίνεται είναι Γκερντανιγιέ,
http://www.oud.eclipse.co.uk/gerdaniye.html

Πετάει η ομάδα!
Πολύ ιδιαίτερο μακάμ, δεν το γνώριζα καθόλου. :088:

επειδή την έχω καταβρεί με αυτή τη δουλειά, παραθέτω Τουρκική παρτιτούρα του Κιορόγλου απο το Neyzen, όντως σε Γκερντανιγιέ.

http://www.neyzen.com/nota_arsivi/02_klasik_eserler/030_gerdaniye/benden_selam_olsun.pdf

εδω ειναι και το τραγουδι https://www.youtube.com/watch?v=CfmPQlJA6ZU

— Νέο μήνυμα προστέθηκε 15.02.2015 στις 00:12 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε 14.02.2015 στις 23:58 —

κι ακομα ενα ωραιο πεσρεφ του Gazi Giray Han γραμμενο γυρω στο 1600 μχ
[b]https://www.youtube.com/watch?v=Jviodk6CBf8[/b]

Ναι είναι το Μακαμ Gerdaniye

Βάση: Ρε
Δεσπόζων φθόγγος: Ντο’ (ψηλά, στην 7η)
Κίνηση: Κατιούσα κατά κύριο λόγο.

Η 6η είναι σχεδόν πάντα ψηλά, και είναι η νότα Evic δηλαδή το Σι που απέχει από το Λα 10 μόρια.
Το Λα - Σι δηλαδή είναι μικρότερο κατά 1/6 του τόνου.
Ο λόγος που η 6η είναι κατά κύριο λόγο ψηλά είναι ο χαρακτήρας του μακάμ λόγω του δεσπόζοντος φθόγγου Ντο’.

To Mahur χρησιμοποιεί σκληρά διαστήματα (δλδ Τόνους και Ημιτόνια) και έχει Βάση το Ντο’
Η τελική κατάληξη γίνεται στο κάτω Ντο.
Κινείται δηλαδή από το Gerdaniye (Ντο ψηλό) στο Rast (Ντο μεσαίο).
Έχει όμως το Σι μόνιμα ψηλό δηλαδή Λα - Σι = Τόνος.
Το ψηλό αυτό Σι (πιο ψηλό απ’ το αντίστοιχο Evic του Μακάμ Gerdaniye) ονομάζεται Mahur!