- Μπουλμπούλ μανές.
Μία μοναδική ηχογράφηση, με τη Ρόζα. Ο τίτλος παραδίδεται ποικιλοτρόπως: Μπουμπούλ μανές από τον Μανιάτη στο κυρίως κείμενο, Μπουλμπούλ μανές από τον ίδιο στο ευρετήριο καθώς και από τη βάση του ΣΛ, Μπουλπούλ μανές από το φυλλάδιο του ΣΛ, Μπουλ Πουλ manes από τους Ρεμπέτικους Διαλόγους. Λογικά το Μπουλμπούλ πρέπει να είναι το σωστό (τουρκ. bülbül = «αηδόνι»), αλλά ποτέ δεν ξέρεις πώς μπορεί να το έγραψαν στην ετικέτα. Έτσι (Μπουλμπούλ μανές) αναφέρεται και σ’ ένα βίντεο στο ΥΤ.
Δίσκος Odeon Γερμανίας GA-1476 (σύμφωνα και με τις 4 πηγές), και αυτό φαίνεται να είναι το μοναδικό ασφαλές στοιχείο. Για τον αριθμό μήτρας η βάση ΣΛ λέει GO-1449, οι ΡΔ λένε 294452, και οι άλλες δύο πηγές τίποτε (ο Μανιάτης έτσι κι αλλιώς δεν έχει ποτέ αριθμούς μήτρας), για δε τη χρονολογία ο Μανιάτης 1929, η βάση ΣΛ και οι ΡΔ 1930 (και το ΥΤ επίσης), και το φυλλάδιο ΣΛ τίποτε. Στίχος: Πληγές ν’ ανοίξεις πολεμάς στο στήθος μου επάνω, / δεν ξεύρω τι θα ωφεληθείς, εάν εγώ πεθάνω.
Μαγευτικός Ραστ μανές, κλασικού ανατολίτικου τύπου. Έχει τη σπάνια ιδιορρυθμία να εκτυλίσσεται ολόκληρος μέσα σε έκταση μιας έκτης: είναι ουσιαστικά ένα 5χορδο Ραστ, με τη βαθμίδα πάνω από την κορυφή του 5χ (το Λα, αν Ραστ=Ντο) να ακούγεται σε τρία-τέσσερα σημεία ως ψηλοκρεμαστή προσέγγιση της 5ης, και μία μοναδική φορά ως αυθύπαρκτη και κάπως τονισμένη νότα. Η βαθμίδα κάτω από την τονική (Σι), ούτε άπαξ. Έχει όμως τόση τέχνη η σύνθεση και η ερμηνεία της Ρόζας ώστε δίνεται η εντύπωση μιας αχανούς περιπλάνησης σε πολύ μεγαλύτερη έκταση. Στα οργανικά ταξίμια υπάρχει κάπως μεγαλύτερη ελευθερία: ακούγεται και λίγη 7η (Σι ύφεση) και, νομίζω, κι ένα φευγαλέο στολίδι που εγγίζει και την οκτάβα.
Παραμερίζοντας τον μαγικό πέπλο της μουσικής και προσεγγίζοντας τον μανέ πιο τεχνοκρατικά, διαπιστώνουμε ότι είναι ξεκάθαρα προσχεδιασμένος. Πέρα από ένα εκτενές αμάν-αμάν στην εισαγωγή, περιλαμβάνει δύο ενότητες (η πρώτη για τον πρώτο στίχο και η δεύτερη για την επανάληψη του β’ ημιστιχίου και για τον δεύτερο στίχο), οι οποίες ταυτίζονται πλήρως μεταξύ τους. Μάλιστα η μελωδική φράση που χρησιμοποιείται και στις δύο ως κατακλείδα είναι επίσης κατακλείδα και της φωνητικής εισαγωγής, δηλαδή ακούγεται τρεις φορές συνολικά, ενώ και το ταξίμι μετά την φωνητική εισαγωγή ακολουθεί, ελαφρώς παραλλαγμένα, τα πατήματα της ίδιας της φωνητικής εισαγωγής.