Τρόπος παιξίματος ορισμένων χασάπικων

Τα χασάπικα παιδιά ακολουθούν το ίδιο μοτίβο με τις ανοιχτές όπως το καμηλιέρικο/λαϊκό? Αναφέρομαι στην ( πολυσυζητημενη πλέον ακολουθία :stuck_out_tongue_winking_eye: ) που μου είχε πει ο λιγκα παλιότερα.
Ουσιαστικά η διαφορά τους έχει να κάνει με το ότι είναι πιο αργός ο ρυθμός ? Πχ κοιτούσα το ‘‘μαύρα μάτια μαύρα φρύδια’’ και είδα ότι είναι χασάπικο 2/4. Πέρα όμως από την ταχύτητα νομίζω ότι οι ανοιχτές τοποθετουνται με την ίδια συχνότητα όπως πχ στο ‘‘όσοι έχουνε πολλά λεφτά’’.
Κατάλαβα σωστά ή είμαι λάθος? Εδώ και 10+ μέρες ‘‘ψάχνομαι’’ περισσότερο με πολλά τραγούδια που μ αρέσουν και -μάλλον- κατέληξα σε αυτό να μάθω.

Πάντα οι ανοιχτές μπαίνουν σε “ισχυρές” νότες του ρυθμού. Αρκεί βέβαια να ταιριάζει στο ύφος και το στυλ. Μην ξεχνάς ότι οι ανοιχτές δημιουργούν αντήχηση, με αποτέλεσμα εάν τις παίζεις πολύ συχνά να παράγεται μια χασμωδία που είναι κουραστική στο άκουσμα. Στην εισαγωγή του “Νόστιμο τρελό μικρό μου” χωράνε αρκετές ανοιχτές, όπως και στην αντίστοιχη του “Μαύρα μάτια, μαύρα φρύδια” χωρίς όμως να είναι αυτό κανόνας.

4 Likes

όντως στο χασάπικο παίζεις ανοιχτές (στα κομμάτια που ταιριάζουν βέβαια) πάλι με το μοτίβο ανά δύο θέσεις. δηλαδή [θέση(γεμάτες)-άρση-θέση-άρση] και πάλι από την αρχή. αυτό είναι ένα μέτρο χασάπικου (ανά δύο γεμάτες δηλαδή, συνολικά τέσσερις θέσεις), φυσικά οι ανοιχτές μπαίνουν πάλι στα μπάσα της κιθάρας -αφού εκεί είναι τα τονίσματα του ρυθμού.
γεμάτες ο μάρκος παίζει και στο “μάρκος ο συριανός”, και στην “κλωστηρού”, και σε αρκετά άλλα. το “μαύρα μάτια, μαύρα φρύδια” έχει μια ιδιομορφία στον ρυθμό, προσθέτει μισό μέτρο (δύο θέσεις δηλαδή) ακριβώς πριν μπει κάθε δίστιχο. δεν το κάνει στην εισαγωγή, ούτε όταν λέει τον δεύτερο στίχο, παρά μόνο πριν την αρχή κάθε δίστιχου (μια φορά μετά την εισαγωγή και μία στην επανάληψη).

1 Like

Ναι αυτό με το διπλό χτύπημα πριν μπει κάθε δίστιχο το είχα προσέξει, αν και δεν μπορούσα να καταλάβω αν ήτανε 2 φορές ανοιχτή ή πρώτα λα και έπειτα ανοιχτή. Κοντεύω στο να το βγάλω ως προς τις νότες και τώρα το ψάχνω για το πως θα μπούνε τα γεμίσματα.
Και τώρα στα πιο προχωρημένα, για να δούμε αν κατάλαβα τίποτα :stuck_out_tongue_winking_eye:
Ο δερβίσης είναι ράστ ? Και το μαύρα μάτια ουσάκ ? Η πρώτη μου απόπειρα να τα αντιστοιχίσω σε δρόμο, οπότε αν είναι φέιλ αυτό που είπα μην είστε αυστηροί, τώρα άρχισα λίγο να τα ψάχνω χαχα

όλα να τα βγάζεις πάνω στον ρυθμό. είναι πολύ πιο εύκολο από το να ψάχνεις χύμα νότες.
ο ντερβίσης είναι σεγκιάχ, το μαύρα μάτια είναι μινόρε. από πού κοιτάς δρόμους;

Το λες και ραστ, γιατί τελειώνει στο Ρε (αν το παίξουμε από Ρε), ενώ το κλασικό Σεγκιάχ από Ρε θα έκλεινε στο Φα#. Το λες και σεγκιάχ, γιατί η 2η βαθμίδα (=νότα) είναι Μι# όπως στο Σεγκιάχ κι όχι Μι όπως στο Ραστ. Δεν έκατσα να παρατηρήσω αν η δίεση μπαίνει πάντοτε, αλλά σίγουρα μπαίνει τις περισσότερες φορές.

Τον ακριβή χαρακτηρισμό ενός τέτοιου δρόμου τον έχουμε συζητήσει παλιότερα σχετικά με το Φάληρο που πλένεσαι, αλλά είναι μια θεωρητική αναζήτηση άσχετη από τα ζητούμενα του john88, που είναι πιο πρακτικά. Γι’ αυτό που κοιτάς εσύ τώρα να βρεις, φίλε Γιάννη, συμβαίνει κάτι που είναι από αστείο έως προβληματικό:

Δεν μπορεί να γίνει κουβέντα για δρόμους αν δεν απαντήσει ο καθένας αυτή τη βασική ερώτηση,

…γιατί σε κάθε πηγή θα τα βρεις και λίγο αλλιώς. Αν τα διάβασες από τον Παγιάτη, θα πρέπει να σου απαντήσει κανείς στη γλώσσα του Παγιάτη. Αν τα διάβασες από το κείμενο του Λίγκα στο φόρουμ, ή από τον Ανδρίκο ή από κανένα βιβλίο για μακάμια κ.ο.κ., θα πρέπει αντίστοιχα η απάντηση να είναι στη γλώσσα του κάθε συγγραφέα.

Μια ξερή απάντηση τύπου «είναι Σεγκιάχ» μπορεί στη μία «γλώσσα» να σημαίνει το αντίθετο απ’ ό,τι σε μια άλλη, οπότε πρέπει πρώτα να ξεκαθαριστεί ποια «γλώσσα» μιλάμε.

1 Like

@pepe να με συμπαθάς, αλλά δεν νομίζω εν έτει 2019 χρειάζεται να ασχολούμαστε με την γλώσσα του παγιάτη -αρκετούς έμπλεξε μέχρι τώρα… αν ήταν στο χέρι μου θα έδινα εντολή να κατασχεθούν και να καταστραφούν όλα τα αντίτυπα, ξυπνάει ο μεταξάς μέσα μου. :face_with_monocle:

Δεν τα έχω βρει από κάπου ενταγμένα στους δρόμους που ανέφερα, ήταν μια δική μου απόπειρα.
Για παράδειγμα σχετικά με το δερβίση εγώ το παίζω στις εξής νότες: ρε/ντο/σι/λα/σολ#/φα/φα#/σολ.
Έχω βρει από το ίντερνετ έναν πίνακα όπου γράφονται οι νότες κάθε δρόμου. Βάσει αυτού του πίνακα το κομμάτι δεν αντιστοιχούσε κάπου κατα 100% αλλα πιο κοντά βρίσκονταν στον ραστ. Εδώ για τον ραστ μου δίνει τις εξής: ντο/ρε/μι/φα#/σολ/λα/σι/ντο.

Έχω βρει αρκετά βιβλία αλλά ακόμα δεν έχω αγοράσει κάποιο γιατί δεν είμαι σε θέση να κρίνω αν είναι καλό. Έχετε στα υπόψιν κάποιο αξιόλογο για να μπω περισσότερο στο νόημα αλλά και να μην είναι και πολύ λεπτομερές και χαθώ τελείως? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Μα δεν είναι απλώς ένα βιβλίο που εκδόθηκε πολλά χρόνια πριν από τα πιο σύγχρονα βιβλία και έκτοτε κάθεται εκεί τυπωμένο. Είναι η γλώσσα που έμαθαν και χρησιμοποιούν ακόμη πολλοί άνθρωποι! [Edit εκ των υστέρων: …και αναπαράγουν πολλοί στο ίντερνετ.]

Τέλος πάντων, ένα παράδειγμα έφερα. Και χωρίς τον Παγιάτη, ούτε οι υπόλοιποι ομοφωνούν όλοι μεταξύ τους.

Και σιγά μη σου δώσω το αντίτυπό μου, το δουλεμένο με τις μολυβιές και τις υπογραμμίσεις, να το βάλεις στη σόμπα! :slight_smile:

2 Likes

Ερώτηση…εφόσων το κομμάτι λίγο πολύ συμφωνούμε οτι είναι ζασκιάρ…

το να το πούμε σεγκιάχ ή ραστ…εξίσου λάθος δεν είναι;

1 Like

@alk ως μακάμι ναι, αλλά οι δρόμοι είναι πιο απλή καταγραφή και περιλαμβάνουν πολλές παραλλαγές (που είναι χωριστά μακάμια).
@pepe έχουμε εξηγήσει για πιο λόγο το βιβλίο του παγιάτη έχει απίστευτα λάθη, και απλά διαιωνίζει το μπέρδεμα. δεν θεωρώ ότι υπάρχει λόγος να το εντάσσουμε στην χρήσιμη βιβλιογραφία, ειδικά σήμερα που έχουμε βιβλία όπως των βούλγαρη-βανταράκη ή του ανδρίκου (καλά και τότε υπήρχε του μαυροειδή, αν δεν κάνω λάθος).
@John88 ξεκίνα με ένα από τα δύο βιβλία, εξηγούν αρκετά αναλυτικά το τί συμβαίνει στην τροπική μουσική.
http://www.toposbooks.gr/contents/books_details.php?nid=551

3 Likes