Πρόσφατες ακαδημαϊκές εργασίες

Πήρε το μάτι μου κάποιες πρόσφατες ακαδημαϊκές εργασίες και τις παραθέτω μην τυχόν ενδιαφέρουν:

  1. Maria Markatatou, The traditions of mandolin music in the regions of Asia Minor and the Ionian Islands, Antwerp : University of Antwerp & Royal Conservatoire of Antwerp , 2025 (διδακτορική διατριβή)
  1. Ιωάννης Κακαρώνης, Η διδασκαλία του ταμπουρά - σαζ σε ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Μουσικών Σπουδών. Τμήμα Μουσικών Σπουδών, 2025 (πτυχιακή εργασία)
  1. Νικόλαος Γύρας, Εναλλακτική εναρμόνιση στη λαϊκή κιθάρα σε τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Μουσικών Σπουδών. Τμήμα Μουσικών Σπουδών, 2025 (πτυχιακή εργασία)

4)Παναγιώτης Παναγάκης, Μορφολογική και τροπική ανάλυση της φόρμας των αμανέδων του Κώστα Ρούκουνα κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου,Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Μουσικών Σπουδών. Τμήμα Μουσικών Σπουδών, 2025 (πτυχιακή εργασία)

  1. Αναστασία Κακούσιου, Ρεμπέτικο, Κινηματογράφος και Δημόσια Ιστορία. Η περίπτωση του Βασίλη Τσιτσάνη: μουσειολογικές και κινηματογραφικές αναπαραστάσεις, 2025 (διπλωματική εργασία ΕΑΠ)
5 «Μου αρέσει»

Όλο κι εμφανίζονται τον τελευταίο καιρό εργασίες με τέτοιες θεματικές: είτε λένε αυτολεξεί «μορφολογική και τροπική ανάλυση της φόρμας» είτε όχι, μας παρουσιάζουν αναλυτικά τι λέει η μελωδία διάφορων αμανέδων του ηχογραφημένου ρεπερτορίου. Παλιότερα μετά βίας είχε γίνει αντιληπτό ότι η μελωδία λέει ολωσδιόλου κάτι, πέρα από το να κινείται σ’ ένα μακάμι.

Αν συνεχίσουμε έτσι, ίσως κάποια στιγμή ξεκαθαρίσει ποιοι είναι τελικά οι σκοποί αμανέδων που έχουν ηχογραφηθεί. Γιατί χωρίς μορφολογική ανάλυση είναι πολύ εύκολο ν’ ακούσεις δύο ή περισσότερες φορές τον ίδιο μανέ, σε άλλη ηχογράφηση με άλλα λόγια και γενικώς άλλα περιφερειακά στοιχεία, και να μην παρατηρήσεις ότι είναι ο ίδιος.

Για μένα ο σύνδεσμος πάει στην αρχική σελίδα του πανεπιστημιακού αρχείου, η διατριβή είναι εδώ https://repository.uantwerpen.be/docstore/d:irua:29168 . Το έχουν γράψει μαζί η Μαρία και η Ελίνα Μαρκατάτου. Θα ενδιαφέρει τον @alk από ότι βλέπω το τρίτο κεφάλαιο με λεπτομερείς παρτιτούρες και σχόλια για την τεχνική του δεξιού χεριού. Θα επανέλθω με περισσότερα σχόλια αφού μελετήσω το κείμενο πιο προσεχτικά.

1 «Μου αρέσει»

Άλλη μία ενδιαφέρουσα διδακτορική διατριβή για τους ειδικότερα ενασχολούμενους:

Juliano Taques Bittencourt Abramovay, Rhythm Beyond Measure: Computational and Ethnographic Approaches to Analysing Free-Rhythm Taksim Improvisation (Durham University)

https://etheses.dur.ac.uk/16235/1/Abramovay000834006_final.pdf

Δύο ακόμα φρέσκιες πτυχιακές από το εξαιρετικό μουσικολογικό φυτώριο του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων:

  1. Γ. Μιναχείλης, Διασκευές αστικών λαϊκών τραγουδιών της δεκαετίας του 1950 στην Κωνσταντινούπολη. Μελέτη περίπτωσης των συνθετών Δραγάτση, Ρούκουνα, Παπαϊωάννου, Χατζηχρήστου, Μητσάκη σε ερμηνεία της Ρόζας Εσκενάζυ

2)Δ. Παππάς, Η δισκογραφία στις 78 στροφές: η περίπτωση του Σωτηρίου Γαβαλά: μουσική καταγραφή και ανάπτυξη

Το ότι βρέθηκε η Ρόζα στην Πόλη δεκαετία ΄50 και ηχογράφησε μία αρκετά μεγάλη σειρά τραγουδιών, είναι γνωστό. «Έφτιαξε» μάλιστα και η ίδια ένα τραγουδάκι «Μέσα στην Πόλη βρίσκομαι». Ενδιαφέρον, που ασχολήθηκε κάποιος με το θέμα.

Αν θυμάμαι καλά, είχε συνεργαστεί με έναν πασίγνωστο Τούρκο κλαριτζή, Σουκρού ::::::: νομίζω.

Sukru Tunar!

Παίζει και ο Λαμπρος

Στην Διαμαντούλα του φωνάζει: Γιασά Σουκρή μου Γιασα!

Εδώ φωτογραφία από εκείνη την επίσκεψη στην Πόλη:
(πηγή: Η. Μπαρούνης- Δ. Μαγγανά, Μνήμες μικρασιατικής μουσικής, Ναυτικό Μουσείο Οινουσσών 2022)

4 «Μου αρέσει»

Στις πρόσφατες μεταπτυχιακές διπλωματικές και αυτή:

Δ. Ν. Μητρίτσας, Χαρτογραφήσεις μουσικών κινητικοτήτων και ιστοριών ζωής στην Ανατολική Μεσόγειο: Ρόζα Εσκενάζυ, Δημήτρης Σέμσης, Αγάπιος Τομπούλης , Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας:

1 «Μου αρέσει»