Από την αρχή δηλώνω ότι ο τίτλος “Το sex στο ρεμπέτικο” δε με αντιπροσωπεύει. Το έβαλα σα “κράχτη” γιά να το ανοίξουν περισσότεροι/ες. Ο κανονικός τίτλος είναι: "Ο αισθησιασμός στο “ρεμπέτικο”.
Το “ρεμπέτικο” στάθηκε ένα τολμηρό είδος τραγουδιού. Δε δίστασε να μιλήσει γιά καταστάσεις δύσκολες, γιά ταμπού, γιά πράγματα που δε θέλαμε να τα βλέπουμε και στρουθοκαμηλίζαμε. Αυτό ομολογείται απ΄όλες τις πλευρές. Ταυτόχρονα όμως, αυτό είναι μιά κουλτουριάρικη αντιμετώπιση. Οι άνθρωποι αυτοί ήταν λαϊκοί. Βρέθηκαν να ζουν σε μιά εποχή πολύ δύσκολη αλλά δημιουργική (στο μεσοπόλεμο φυσούσαν άνεμοι δημιουργίας σ΄όλη την Ευρώπη), με ανακατατάξεις που δημιουργούσαν ένα κενό εξουσίας και μίλησαν με τη γλώσσα τους, αυτή που είχαν.
Υπάρχει όμως μιά πλευρά στην οποία στάθηκαν προσεκτικοί και μετρημένοι. Στο θέμα του ερωτισμού μέσα στα τραγούδια. Ενώ η εποχή, γιά διάφορους λόγους (που θίγονται στο www.elkibra-rebetiko.blogspot.com) “ευνοούσε” τις “ελεύθερες” σχέσεις και τις “αλλαγές ερωτικών συντρόφων” μέσα στη νεολαία (νεολαία με σημερινά κριτήρια), οι στίχοι κρατήθηκαν σ΄ένα προσεκτικό επίπεδο. Υμνήθηκε ο έρωτας και όλα τα παρεπόμενά του, αλλά δε πέρασαν σε στίχους φτηνού ερωτισμού.
Υπάρχουν ελάχιστα τραγούδια που μπαίνουν ανοιχτά σ΄αυτή την περιοχή. Ελάχιστοι το τόλμησαν, ίσως και γιατί δεν ήξεραν πως ακριβώς. Κι αυτοί οι ελάχιστοι ήταν Μικρασιάτες, αν δε μού΄χουν ξεφύγει κάποια τραγούδια από την επόμενη στάση. Αυτοί οι ελάχιστοι κινήθηκαν σε δύο επίπεδα:
-
σ΄αυτό του “πονηρού”, μ΄ένα τρόπο που θυμίζει τα νέα αγόρια και τους ώριμους άντρες που συνεχίζουν να “γαργαλάν” και να “γαργαλιούνται” με σεξουαλικά υποννοούμενα, και εννοώ την περίπτωση του πολύ ταλαντούχου και πολυδιάστατου Παναγιώτη Τούντα και,
-
κάποιον άλλον που “τόλμησε” αλλιώς. Εννοώ την περίπτωση του φίνου μάγκα, Βαγγέλη Παπάζογλου. Αυτός μπήκε σ΄αυτή την περιοχή χωρίς τζιριτζάντζουλες, με τον κάθετο και περήφανο τρόπο που τον διέκρινε. Αυτός ο άνθρωπος είχε το δικό του μπαϊράκι. Δεν υπολόγιζε ισορροπίες, δεν έκανε παραχωρήσεις, δε “τό΄παιζε”. Ότι έκανε τό΄κανε άξια, έξυπνα, με γνώση και έμπνευση και προπάντων, περηφάνεια. Δεν έκρυβε, τά΄βγαζε όλα στη φόρα. Ήξερε, εκτός από μουσική, και να στιχοπλοκεί. Ήξερε να παίζει με τις λέξεις, να τις “στριφογυρίζει” τις λέξεις, να λέει αυτό που ήθελε και ταυτόχρονα, να κάνει τραγούδια που πουλούσαν, χωρίς να “νερώνει το κρασί του”.
Ο Παπάζογλου έγραψε, κατά τη γνώμη μου, κάποια ελάχιστα, αλλά" αισθησιακά" ρεμπέτικα. Το πιό “αισθησιακό” - ενώ μπορεί να μη του φαίνεται - είναι το “Βάλε με στην αγκαλιά σου”.
Οι στίχοι του είναι οι παρακάτω:
Βάλε με στην αγκαλιά σου
γιά να κοιμηθώ κοντά σου
Βάλε με, φως μου, βάλε με,
και πριν να φέξει, βγάλε με.
Μη φοβάσαι τη μαμά σου
βάλε με στην κάμαρά σου.
- Βάλε με, παιδί μου!
Βάλε με φως μου, βάλε με και πριν να φέξει, βγάλε με.
Βάλε με απ΄το πορτί σου,
για να κοιμηθώ μαζί σου.
Βάλε με, φως μου, βάλε με και πριν να φέξει, βγάλε με
βάλε με, φως μου, βάλε με, κι απ΄την μάντρα, βγάλε με.
Τώρα θα μου πείτε, πού το βλέπω το αισθησιακό; Το τραγούδι δε λέει κάτι ιδιαίτερο που δε το λένε άλλα τραγούδια.
Ακούστε το πρώτα. Γιά να τ΄ακούσετε όμως, σας παραπέμπω στο www.elkibra-rebetiko.blogspot.com γιά να μη βάλω σε δύσκολη θέση το rebetiko forum. Μετά, μπορείτε να διαβάσετε τη συνέχεια αυτού του γραφτού εκεί…