Το χάραμα - τραγούδια και ταξίμια του Β. Τσιτσάνη

Γεια σας συμφορουμιτες, στη συζητηση για το ρεμπετικο τραγουδι,νομιζω οτι το εργο του Τσιτσανη στον παραπανω αναφαιρομενο δισκο περιεχει ενα ειδικο βαρος,που αξιζει ιδιαιτερης προσοχης.Το αποτελεσμα της δουλιας βγαινει απο τον τιτλο εργασιας¨παρουσιασε μας σαν δημιουργος και μουσικος την ελληνικη λαικη μουσικη¨.
Ο διπλος δισκος γραφεται το 1980.Βγαινει στην αγορα απο την εταιρια Venus.Σε χρονο σχεδον ανυποπτο για το ρεμπετικο τραγουδι, η Unesco στελνει τον καθηγητη εθνομουσικολογο SIMHA AROM στην ελλαδα να καταγραψει για το αρχειο της την ελληνικη λαικη μουσικη.Η ερευνητρια λαικης μουσικης τατιανα Γιαννοπουλου απο το παρισι στελνει τον εν λογω καθηγητη μας στον Τσιτσανη.Ο Τσιτσανης δουλευει αυτον τον καιρο στο Χαραμα.Το τι γραφτηκε σ’αυτο το δισκο αποτελει θησαυρο της λαικης μας μουσικης.Η εγγραφη γινεται μια και εξω,οπως την εποχη του ρεμπετικου.Στην κουζινα του μαγαζιου και στο σπιτι του κ.βασιλη χριστιανου που κανει και την περιγραφη/παρουσιαση του δισκου.Ο Τσιτσανης παιζει με το παλιο του -μη ηλεκτρικο- μπουζουκι και τον συνοδευουν ο γιαννης Δεδες με την κιθαρα, ο Μ.Μαλλιδης μπαγλαμα και η Ε.Γερανη στο τραγουδι.Έ, αυτα τα οργανα αρκουν για τη λαικη μουσικη.
Ενα απο τα ιδιαιτερα χαρακτηριστικα του εργου,οταν το απαιτει η μουσικη δεν υπαρχει ο χρονικος περιορισμος των δισκων των 78 των 45 η και των L.P., η και οπως το απαιτουν οι εταιριες λογω καταναλωτικης καλουπωσης. 'Ετσι εχουμε την ευκαιρια για πρωτη φορα στην ιστορια του ρεμπετικου και του λαικου τραγουδου να ακουμε ταξιμια 4-5 λεπτων,ετσι οπως το θελει το μουσικο κομματι και ο δημιουργος του.
Ενα αλλο ιδιαιτερο σημειο ειναι οι επιλογες που εκανε ο μεγαλος Τσιτσανης.
Οι φιλοι του φορουμ που ειναι γνώστες της λαικης μουσικης,θα μπορουσαν σε αυτο το σημειο απο μουσικολογικη αποψη να κανουν την αναλογη ταξινομηση για το ποιους αντιπροσωπευτικους ρυθμους διαλεξε να παρουσιασει ο Τσιτσανης μας.
Ενα τριτο σημειο που μου κανει εντυπωση,ειναι το βαρος που ο Τσιτσανης δινει διαισθητικα στο ονομα Πειραιας σε σχεση με το λαικο τραγουδι και το ρεμπετικο.Δυο απο τα ταξιμια που παρουσιαζει αναφαιρονται με ΄ταξιμι πειραιωτικο΄ και ΄ταξιμι χετζας-πειραιωτικο-αλεγκρο 9|8΄.
Το τεταρτο σημειο που πεφτει στην αντιληψη μου ειναι διασκεδαστικο.Ολα τα τραγουδια που παρουσιαζει ειναι δικα του.Ουτε ενα καποιου αλλου συνθετη.εδω χαμογελω επιεικως χαρουμενα.Αν ηταν αντικειμενικος και δεν ακουγε τα σκιρτηματα της ψυχης του δεν θα ηταν ο τσιτσανης/δημιουργος που ξερουμε.
Ειναι ενας απο του πιο αγαπημενους μου δισκους.
φιλικα χρηστος

1 Like

Και για μενα φιλε Χρηστο ειναι απο τους καλυτερους δισκους !!

Το ονομα Πειραιωτικος ειναι ονομασια “δρομου”, ειναι το χιτζασκιαρ οπου αντι για σολ βαζουμε σολ διεση παιζωντας με βαση το ρε.
Αυτα οσον αφορα τις ονομασιες των δρομων απο τους Ελληνες λαικους μουσικους, για να μην δημιουργηθει παλι το γνωστο πατιρτι …

εγώ πάλι, αγόρασα το cd το 97, όταν έψαχνα το “Μη μου ξαναφύγεις πια”.
εκτιμώ την αξία του, την αυθεντικότητά του αλλά… α) ξενερώνω με τις φωνές και β) θεωρώ ότι τα ταξίμια του Τσιτσάνη σε αυτό το δίσκο είναι μακράν τα χειρότερά του από μουσικής και τεχνικής άποψης (δεν με ενδιαφέρει η ταχύτητα). Ντάξει, ήταν κάποιας ηλικίας, αλλά δεν ξέρω, χαλιέμαι.
αν το συγκρίνουμε με την γνωστή “πρόβα” Τσιτσάνη με τον Νταλάρα (:112: :mad:) , που κυκλοφόρησε με το διπλό δίσκο αφιέρωμα απ’το μέγαρο, το παίξιμο του Τσίλα εκεί είναι γεμάτο φαντασία !!! Νομίζω δηλ, ότι είναι μια καλή λαϊκή ηχογράφηση κι ας είναι και πρόβα…
άμα το έχετε ακούσει Γιώργο και Χρήστο, πείτε μου αν συμφωνείτε!!!

Υ>Γ. Επειδή μίλησε ο Χρήστος για ρυθμούς, νομίζω πως στο “Χάραμα” καταγράφεται ένα από τα ελάχιστα, αν όχι το μοναδικό στη μέχρι τότε λαϊκή μουσική σόλο σε 5/8…:088:

Ο δίσκος “Το χαραμα” τον εχω στην κατοχη μου με ιδιοχειρη αφιέρωση του Βασίλη Τσιτσανη, το δισκο Μάλιστα τον έδωσε ο ίδιος ο τσιτσανης

Δεν έχω ακούσει τον δίσκο, αλλά έχω ισχυρή ένσταση στο πώς θέτει αυτό το επιμέρους ζήτημα ο @christos: Ένας μουσικολόγος, και κάθε επιστήμονας, οφείλει να θέτει ανοιχτά ερωτήματα, δηλαδή που να μην εμπεριέχουν απαντήσεις. Το «ποιους ρυθμούς διάλεξε να παρουσιάσει ο Τσιτσάνης» προεξοφλεί ότι ο Τσιτσάνης διάλεξε να παρουσιάσει ορισμένους ρυθμούς, σε ορισμένη αναλογία μεταξύ τους, και αφήνει ανοιχτό μόνο το ποιοι ήταν οι ρυθμοί και πόσο συχνά εμφανίζεται ο καθένας. Δεν αφήνει κανένα περιθώριο να αναρωτηθούμε αν ο ρυθμός ήταν ολωσδιόλου κριτήριο για τη διαμόρφωση του προγράμματος ή μήπως όχι.

Χώρια που υποθέτω (με κάποια επιφύλαξη βέβαια) ότι ο δίσκος περιλαμβάνει επιλογή και όχι ολόκληρο πρόγραμμα. Διπλός δίσκος ΛΠ, μιάμιση ώρα μάξιμουμ. Τόσο έπαιζε ο Τσιτσάνης μια ολόκληρη βραδιά;

Ο δίσκος δεν είναι πρόγραμμα από το “Χάραμα”.

Παραθέτω 2-3 ενδεικτικά δείγματα από το δίσκο:

1 Like

Πιθανότατα όμως, το υλικό που βγήκε ήταν όσο και ενός ολόκληρου προγράμματος. Αν θυμάμαι καλά, απ’ την κουζίνα του «Χαράματος» έφυγαν μέρα.

Στο τελευταίο βίντεο του @alko101 όλη η ιστορία των συγκεκριμένων ηχογραφήσεων.

Και εδώ η λίστα των τραγουδιών.

Υποθέτω πως θα είναι από το οπισθόφυλλο ή το ένθετο του δίσκου. Ποιος είναι ο Βασίλης Χριστιανός που το υπογράφει; Σε κάποιο σημείο της αφήγησης λέει «πήγαμε», άρα ήταν κι ο ίδιος εκεί.

Τέλος πάντων, κατάλαβα τι είναι η ηχογράφηση, δεν το είχα καταλάβει πριν, αλλά η ουσία παραμένει: ο επιστήμονας οφείλει να θέτει ανοιχτά ερωτήματα. Το αν έγινε επιλογή ή όχι ήταν μια μικρής σημασίας λεπτομέρεια.

(Παρεμπιπτόντως, διαβάζω στο κείμενο ότι ο Άρομ είναι ένας από τους 5 μεγαλύτερους μουσικολόγους… Δεν ξέρω σε τι μεγέθη βγαίνουν συνήθως οι μουσικολόγοι, αλλά μου δίνεται η εντύπωση ότι όλος αυτός ο ενθουσιασμός οφείλεται μάλλον στην ποιότητα του δίσκου που έβγαλε ο Άρομ, και όχι στην ερευνητική του μέθοδο, παρόλο που αυτή είναι που εξαίρεται και από τον Χρίστο στο φόρουμ και από τον Β. Χριστιανό στο βίντεο. Ίσως ο Άρομ να είναι κατά βάθος ένας από τους 5 μεγαλύτερους παραγωγούς δίσκων, και μπράβο του.)

Ο Χριστιανός ήταν αυτός που υποδέχτηκε και έφερε σε επαφή τον Αρόμ με τον Τσιτσάνη, μετά από παράκληση της Γιαννοπούλου η οποία ζούσε στο Παρίσι. Ήταν μαζί με τον Αρόμ σε όλες τις επαφές με τον Τσιτσάνη.

Δεν έχω τον δίσκο ή το σιντί για να ξέρω αν αυτά που διαβάζουμε στο βίντεο, τα λέει και στο δίσκο ή είναι γραμμένα σε ένθετο.

Άμα έχεις υπομονή, Φώτη, λύνεται:

Το λινκ που έβαλες παραπάνω προς discogs έχει φωτογραφίες του δίσκου με εξώφυλλο, εσώφυλλο και όλες τις λεπτομέρειες. Υπάρχει ένα εκτενές κείμενο, αλλά δε διαβάζεται, είναι πολύ μικρή η φτγρ. Αν όμως έχεις παράλληλα το κείμενο του βιντέου, πιστεύω ότι θα διακρίνεται αν είναι το ίδιο ή όχι (π.χ. παράγραφος που αρχίζει με άρθρο «ο», ακολουθεί μεγάλη λέξη και μετά μικρή κλπ. - με κάτι τέτοια κάποια άκρη βγαίνει, αφού κάθε δυσανάγνωστο κείμενο γίνεται πιο εύκολο όταν ξέρεις από πριν τι λέει.)

Δουλειά για καταδίκους βέβαια.

1 Like

Για τον Αρόμ στο wiki έχει αυτό.

Εκ πρώτης όψεως μάλλον δεν είναι. Άλλωστε το ξεκίνημα του κειμένου στο βίντεο δε μοιάζει να είχε γραφτεί σε δίσκο.