Το κουμπί Calibration στα κουρδιστήρια

Φίλοι μου έχω μια απορία και αν μπορείτε βοηθήστε με…στο κορντιστήρι υπάρχει κάτι που ονομάζεται calibration και δεν ξέρω ποιο αριθμό θα ήταν σωστό να βάζω για να κουρδίζεται το τριχορδο μου καλύτερα…το εχω στο 443Hz βεβαια δεν ειμαι σιγουρος αν ειναι σωστα ετσι το κουρδισμα…αν μπορείτε πειτε μου…(άμα δεν με καταλαβατε πειτε μου να σας εξηγησω καλύτερα…):230:

στο 440 ειναι το “σωστο” φιλε μου!

Σε ευχαριστω πολυ…

τώρα αυτό είναι ένα πολύ καλό ζήτημα…
μήπως όμως παίζει ρόλο το κουρδιστήρι και μεταξύ τους έχουνε αποκλίσεις;;
εγώ το δικό μου ένα KORG το βάζω στα 438 και πέρνωντας αντίστοιχη Re απο το αρμόνιο μου βλέπω ότι είναι καμπάνα…

Στο 440 τι δίνει;

To 440Hz δεν είναι η μόνη αποδεκτή συχνότητα που κουρδίζουμε και μάλιστα είναι κάτι που αποφασίστηκε μόλις 85 χρόνια πρίν. Δεν υπάρχει παγκόσμια αποδεκτό ΛΑ, αν και εκτός απο τις Μπαρόκ ορχήστρες που συνήθως κουρδίζουν σε 415Hz (χωρίς ιστορικούς λόγους να στηρίζουν αυτή την απόφαση) το κούρδισμα είναι γύρω στο 440. Αυτή τη στιγμή είμαι στην Αμερική, δεν έχουμε βρει ούτε ένα πιάνο κάτω απο 442, το οποίο είναι πρόβλημα για εμάς, κυρίως για τα ομποε που πρέπει να κοντύνουν τα “καλαμάκια” τους προκειμένου να παίξουν ψηλότερα. Στην Αγγλιά χρησιμοποιούμε 440-441. Στην Γερμανία και Αμερική περισσότερο προς 442.

Η αλή8εια είναι ότι περίμενα μια τέτοια απάντηση και πολύ χάρηκα που την έδωσε ο Αλέξανδρος…
Γενικώς υπάρχει μια τάση να ανεβαίνει η ΛΑ και δεν καταλαβαίνω το λόγο…Γερμανία είναι όντως 442 και τείνει και προς 443 (τελευταία ο ακκορντεονίστας μας παίζει με όργανο της σχολής του που είναι σε 443).
Προσωπικά όταν παίζω στο σπίτι χωρίς συνοδεία προτιμώ να κουρδίζω στην συχνότητα που “αναπνέει” καλύτερα το όργανο…και συνή8ως είναι εκεί γύρω στο 438… τυχαίο ? δε γνωρίζω…

Νίκος

Υ.Γ. είχα πετύχει ένα χρονογράφημα κάποια στιγμή σε ένα μουσικό έντυπο, στο οποίο ο συγγραφέας απέδιδε όλη την κατάπτωση της κοινωνίας στην αλλαγή της Α σε 440Hz χρησιμοποιώντας ψυχοακουστικούς όρους…

Γεια σας φίλοι μου,
εγώ συνήθιζα να κουρδίζω το μπουζούκι μου στα 440. Πριν λίγο καιρό είμασταν μια παρέα εκ των οποίων ο ένας επαγγελματίας μπουζουκτζής και μου κούρδισε το μπουζούκι με βάση το δικό του. Το τσέκαρα με το χορδιστήρι μου (yamaha) και ήταν κουρδισμένο στα 445ΗΖ. Όμως ακουγόταν υπέροχα. Μήπως τελικά πρέπει να βρούμε τη συχνότητα που μας αρέσει και να χρησιμοποιούμε σαν βάση? νοουμένου βέβαια ότι συμφωνούν όλα τα όργανα της ορχήστρας.

Ενδιαφέρουσα εξέλιξη παίρνει το θέμα. Ας μας πούν και κάποιοι ακορντεονίστες, και άλλοι που δεν μπορούν εύκολα να προσαρμόζουν το όργανό τους για διαφορές δύο – τριών χέρτς, πού είναι αυτοί κουρδισμένοι. Βέβαια, διαφορά ενός χέρτς μάλλον αμελητέα πρέπει να θεωρηθεί, αλλά π.χ. 445 βγάζει μάτι.

Φιλοι μου και εγω το ψαχνω το θεμα και ενας φιλος μου με ακορντεον ειναι κουρδισμενος στα 443Hz. Εγω το κούρδισα το μπουζουκι μου 443Hz αλλα δεν μου φανηκε ο ηχος του πολυ καλος σαν να ηταν πολυ ψηλος…Το προτιμω στα 440Hz αλλα υπαρχουν μικροπροβληματακια με την Λα…Πιστευω οτι ειναι οπως το προτιμαει ο καθενας…Επισης με απασχολει αυτο που ειποθηκε οτι τα κουρδιστηρια εχουν αποκλισεις…δηλαδη ποσο μεγαλες αποκλισεις, αρκετα μεγαλες;;;

Έπαιζα τρία χρόνια με ακκορντεονίστα με όργανο κουρδισμένο στα 443hz. Όντως το τρίχορδο ακούγεται λίγο πιο λαμπερό… Ήθελα να ρωτήσω εάν αυτή η μικροδιαφορά στις τάσεις των χορδών μπορεί να δημιουργήσει κάποια πρόβλημα…

Χαίρεται και από εμένα. Με αφορμή το φίλο που είπε πως ένας επαγγελματίας του κούρδισε το μπουζούκι στα 445Hz κάτι αντίστοιχο που είχε συμβεί σε μένα. Όπως οι περισσότεροι έτσι και εγώ συνήθιζα να κουρδίζω στις 440Hz.Όμως στις 445 κελαηδούσε το όργανο κυριολεκτικά

στη συγκεντρωση στη θεσσαλονικη,η Ειρηνη μας ζητησε να κουρδισουμε με το ακορντεον το οποιο απ οτι θυμαμαι ειπε οτι ειναι ελαχιστα χαμηλοτερα!

Όλες οι νότες μετριούνται σε ένα φάσμα συχνοτήτων η κάθε μια… έτσι μεταξύ ενός έυρους που βρίσκεται η κάθε μία χαρακτηρίζεται και απο ένα όνομα.
Για παράδειγμα να σας δώσω να καταλάβετε…η νότα ΛΑ (αυτή που γράφεται στο 2ο διάστημα του πενταγράμμου στο κλειδί του ΣΟΛ) έχει ορισθεί να έχει συχνότητα 440 Hz. Απ 'ολα τα όργανα τώρα οι νότες τους μετριούνται με τον ίδιο επιστημονικά τρόπο σε Hz και δεν αλλάζει τίποτα.
http://www.phy.mtu.edu/~suits/notefreqs.html εδώ σας παραθέτω και τον πίνακα με τις ονομασίες που δώσανε οι άνθρωποι για να συνεννοουνται μεταξύ τους

Και επιστημονικά για παράδειγμα αν κάποιος ας πούμε δώσει σε ένα πρόγραμμα επεξεργασίας ήχου όπως το Matlab να του αναπαραγαγάγει για ένα χρον. διάστημα την συχνότητα 440 Ηz και πάει και την βρεί σ ένα αρμόνιο θα δει ότι είναι η Λα που ανέφερα. Τώρα εγώ σε διάφορα αρμόνια Yamaha & Roland που χρησιμοποιώ και παίζω δεν έχω δει αποκλίσεις και δεν θα πρεπε να χουνε αποκλίσεις γτ θεωρώ έτσι έχει οριστεί η ΛΑ και η παγκόσμια σταθερά της σε Hz αντιστοιχεί τόσο…και είναι stadard.
Πέρνωντας λοιπόν ΡΕ ή ΛΑ απο αυτά για το μπουζούκι και τοποθετώντας το Korg κουρδιστήρι μου να δω σε τι συχνότητα έχει βγεί βρίσκω ότι το κούρδισμα του μπουζουκιού μου στο διαπασών αντιστοιχεί απο το calibration στα 438Hz. Στα 440 αν το βάλω και το κουρδίσω πχ δεν συμβαδίζει με το αρμόνιο…
Τώρα βέβαια μου γεννήθηκε η εξής απορία αν τα κουρδιστήρια χάνουνε μεταξύ τους (για τις σφυρίχτρες δεν το συζυτώ…σπανίως να πετύχω σωστή). Ο μόνος τρόπος να το διαπιστώσω αυτό είναι δώσω απο τον υπολογιστή μέσω του Matlab την συχνότητα 440Ηz και να δούμε τι βγάζουνε διάφορα κουρδιστήρια…όταν το κάνω θα σας πώ.
Τώρα βέβαια αν τα κουρδιστήρια έχουνε αποκλίσεις μεταξύ τους πάλι δεν είναι καλό για τον λόγο που ανέφερα και παραπα΄νω για τα αρμόνια…

Κάθε όργανο μπορεί έχει κάποιες αποκλίσεις απο αυτό που δείχνει η βελόνα απο το ψηφιακό κουρδιστήρι. Κάθε νυκτό όργανο φαντάζομαι θα έχει άλλο τονικό ύψος στην “αττάκα” και στην συνέχεια θα μεταβάλλεται. Το χειρότερο όργανο απο αυτήν την πλευρά πρέπει να είναι το τσέμπαλο, του οποίου η αττάκα είναι το τονικό ύψος που πρέπει να λαμβάνουμε ως σωστό αλλα σε λιγότερο απο ένα δευτερόλεπτο ο ήχος χαμηλώνει. Επίσης ο τρόπος που θα φυσήξεις την σφυρίχτρα του κουρδίσματος θα αλλάξει το ύψος, δεν σημαίνει οτι χάνει απαραίτητα. Το δοξάρι να δείτε πως αλλάζει το κούρδισμα και τρελαίνει κάθε κουρδιστήρι!
Δεν είμαι ειδικός αλλα, πόσο νόημα έχει να κοιτάμε κάθε νότα που παίζουμε στο κουρδιστήρι; Ας λέει οτι θέλει, αν μας ακούγεται αποδεκτό θα είναι σωστό.
Το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να βεβαιωθουμε οτι έχουμε ίσιο όργανο, καλές χορδές και καλή πενιά. Τα αυτιά είναι καλύτερα απο το κουρδιστήρι.

Σχετικά με το 440: Δεν είμαι ειδικός αλλα γνωρίζω οτι υπάρχουν όργανα απο την μπαρόκ εποχή κουρδισμένα απο 380 μέχρι 480, διαφορα σχεδόν 2 τόνων.
Υπάρχουν αρκετά παραδείγματα λοιπόν διαφορετικών σχολών που κουρδίζαν εντελώς διαφορετικά μεταξύ τους. Ακόμα και στον 18 αιώνα, επικρατεί αυτή η ελευθερία. Η προσπάθεια για standard κούρδισμα έρχεται αργότερα και είναι κατα τη γνώμη κυρίως θέμα πρακτικό παρά μουσικό. Μπορούν λοιπόν πλέον 2 μουσικοί απο τις 2 άκρες του πλανήτη να δουλέψουν μαζί και να έχουν αυτό το κοινό έδαφος. Προσπαθώ να πω οτι, είναι λογικό να μας αρέσουν άλλα κουρδίσματα, αυτό συμβαίνει εδώ και 100δες χρόνια!

1 «Μου αρέσει»

Θα 'ελεγα ότι οι μικροδιαφορές,στις τάσεις δεν είναι πρόβλημα.Πολλές φορές με τις υγρασίες-ξηρασίες,οι διαφορές σε μερικές περιοχές της Ελλάδας,είναι μεγαλύτερες. Ας μην ξεχνάμε, ότι οι Κυκλαδίτες μουσικοί,συνήθιζαν να κουρδίζουν μόνιμα τα όργανά τους,1/2 με 1 τόνο επάνω για να “σονάρουν” 'οπως 'ελεγαν, χωρίς κανένα πρόβλημα.

Τα μπουζουκια σημερα φτιαχνονται για να κουρδιζουν 440 σε αντιθεση με πολυ παλιοτερες κατασκευες που γινονταν για να κουρδιζουν αρκετα χαμηλοτερα και αρκετα ψηλοτερα αναλογα με το ντουζενι. Αυτο ειχε σαν αποτελεσμα οι παλιοτερες κατασκευες να εχουν πολυ πιο χοντρα ξυλα για να ειναι ακλονητο το οργανο στα διαφορα κουρδισματα . Απο τη στιγμη που τυποποιηθηκε το κουρδισμα τοσο για το εξαχορδο οσο και για το οκταχορδο οι μαστορες φτιαχνουν το οργανο με την λογικη η ταση του οργανου να μην μεταβαλλεται και ετσι το ρυθμιζουν για μια συγκεκριμενη ταση . Απο πρσωπικη εμπειρια οργανο που εχει ρυθμιστει να κουρδιζει 440 οταν το κουρδισεις 442-445 σφιγει παρα πολυ και αν το αφησεις με αυτο το κουρδισμα σε καμια βδομαδα το μπρατσο ερχεται αρκετα μπροστα και μπορει να δημιουργησει μονιμο σκευρομα . Αν το κουρδισεις 338-335 σε λιγες μερες το μπρατσο παει πισω και τα πρωτα ταστα δεν παιζουν εκτος και αν το μπρατσο γενικα ειναι μπροστα οποτε ερχεται σε σωστη θεση. Καλο ειναι να μην αλλαζεις το κουρδισμα εκτος και αν η κατασκευη απο την αρχη εχει γινει με το σκεπτικο των διαφορετικων κορδισματων σ αυτη την περιπτωση το μπρατσο ειναι εντελως ακλονητο και συνολικοτερα το οργανο . Απλα δειτε μπουζουκι κατασκευης Σταθοπουλου για να καταλαβετε τι λεω .

1 «Μου αρέσει»

πράγματι, του σταθόπουλου και του καραμπά ακούγονται πιο ωραία ημιτόνιο ή τόνο χαμηλότερα, ή με ντουζένια. ειδικά ο καραμπάς σηκώνει και λα-ρε-σολ. γίνεται όμως μουντή η μεσαία. έτσι κι αλλιώς για λόγους προστασίας είναι μόνιμα κουρδισμένα ένα τόνο κάτω.
έχει επίσης σημασία το αν έχει “κουρδίσει” ο μάστορας κάπου το όργανο (καπάκι, σκάφος, κλπ). όταν κούρδιζα τον σταθόπουλο με ένα παλιό διαπασών στα 435, μου φαινόταν πιο πλούσιος ο ήχος από ό,τι στα 440. χωρίς όμως να μπορώ να το εξακριβώσω, είναι μια ερμηνεία που δίνω -πως είναι φτιαγμένο για να συντονίζεται εκεί.

Ειναι σιγουρο οτι ολα τα καινουρια μπουζουκια πρεπει να κουρδιζονται 440;

Και κατι αλλο… μηπως ξερει κανεις απο τους φιλους του φορουμ οι γνωστοι μουζουκιστες(μπουζουξηδες) που κουρδιζαν;;;:241: