Στα λόγια μου έρχεσαι! Όσοι δεν έχουν μαθητεύσει (εγώ θα βάλω και τους αυτοδίδακτους μέσα), δεν είναι δυνατόν να πηδήσουν κατευθείαν στο συμπυκνωμένο απόσταγμα της εμπειρίας ενός που το έχει πάει βήμα-βήμα!
Λοιπόν, @ΤαξιαρχηςΡαφαήλ , η γνώμη μου είναι:
Αφού παλεύεις να βγάλεις μανέ, υποθέτω ότι σ’ αρέσει και να ακούς μανέδες. Το να βγάλεις μανέ ξέχνα το (το ξανάπα και ισχύει), αλλά για ν’ αρχίσεις σιγά σιγά να κατακτάς τα προαπαιτούμενα, προσπάθησε σε κάθε μανέ που έχεις ακούσει και σου αρέσει να πεις μιλητά τα λόγια, και να τ’ ακούσεις από τον εαυτό σου. Σκέτα. Αφαιρούμε όλα τα αχ, αμάν κλπ., καθώς και όλες τις επαναλήψεις.
Σ’ αυτό που θα σου μείνει υπάρχει ένας ρυθμός. Αν δεν τον ακούσεις με την πρώτη, θα τον ακούσεις με τη δεύτερη, με την τρίτη ή με τη δέκατη. Είναι πάντα ο ίδιος από μανέ σε μανέ, και επίσης ο ίδιος και σε πάρα πολλά τραγούδια.
Άλλωστε και στα τραγούδια είναι χρήσιμο να κάνεις το ίδιο. Κάθε τραγούδι που σου αρέσει, μάθε να το λες απαγγελτά (σαν ποίημα), αφού αφαιρέσεις, και πάλι, τα αμάν-αμάν κλπ. και τις επαναλήψεις. Αν υπάρχει μια στερεότυπη λέξη που επαναλαμβάνεται κάθε φορά στο ίδιο σημείο, συνήθως αφαιρείται κι αυτή (π.χ. το «φιγουρατζή» στο ομώνυμο τραγούδι).
Θ’ αρχίσουν σιγά σιγά να σου κάθονται τα διάφορα μέτρα, οι ρυθμοί των στίχων (άσχετοι από τα μέτρα και τους ρυθμούς της μουσικής- δε συγχέουμε!). Θα παρατηρήσεις ότι στο Α τραγούδι το μέτρο είναι ίδιο με του Β, ενώ στο Γ είναι ίδιο με το Δ αλλά διαφορετικό από τα δύο πρώτα. Και στδιακά θα παρατηρήσεις ότι όλα κι όλα τα διαθέσιμα μέτρα δεν είναι πάνω από πεντέξι διαφορετικά (εφόσον παραμείνουμε στο προπολεμικό λαϊκό - μετά άλλαξαν τα πράγματα).
Μπορείς να κάνεις και το εξής παιχνίδι: δοκίμασε σε ποια τραγούδια ταιριάζει να πεις τους στίχους του ενός με τη μουσική του άλλου. Για παράδειγμα, τα λόγια οποιουδήποτε μανέ μπορούν να ταιριάξουν στη μελωδία της Συννεφιασμένης Κυριακής, μόλις βρεις το πώς.