Ταστιέρα με διαφορετικές διαιρέσεις

σερφάροντας έπεσα πάνω σ’ αυτό το όργανο:

προσέξτε λίγο από κοντά την ταστιέρα, είναι κατασκευασμένη από τρία παράλληλα κομμάτια (ένα για κάθε χορδή) και έχει ιδιαίτερη διαίρεση στην μεσαία χορδή.
Έχει κανείς ιδέα τι όργανο είναι και κυρίως πως παίζεται ?
έτσι, “ακαδημαϊκά” ρωτάω γιατί μου έκανε εντύπωση, δεν τόχω ξαναδεί.

'Ετσι όπως την κοιτάω δεν μου φαίνεται να έχει κάποια ιδιαίτερη διαίρεση. Απλώς λείπει το μεσαίο τμήμα από κάποια τάστα, μάλλον για ασυγκέραστο παίξιμο (ίσως με γλιστρήματα του χεριού περισσότερο, παρά με ατόφιες νότες). Κατά τα άλλα, οι θέσεις των τάστων μοιάζουν να ακολουθούν την κλασική τοποθέτηση που συναντούμε σε όλες τις κιθάρες.

Tο περίεργο εγώ το βρίσκω στον πρώτο τσαμπουκά, που βρίσκεται δύο ημιτόνια μακρυά από τις ανοιχτές. Άν όμως θεωρήσουμε βάση της τονικής αυτόν ακριβώς τον τσαμπουκά, τότε η οκτάβα βρίσκεται ακριβώς στον τελευταίο τσαμπουκά (που φαίνεται μόνο στη φωτογραφία του ebay). Οι θέσεις των άλλων δύο τσαμπουκάδων δεν μου κολλάνε, ούτε το γεγονός ότι δύο πιό μπάσοι βρίσκονται στη μέση της ταστιέρας ενώ οι άλλοι κάτω απ’ το καντίνι.

Δεν θα ασχοληθώ όμως περισσότερο, δεν μπορώ να καταλάβω τη λογική της ταστιέρας αυτής, άρα δεν με ενδιαφέρει.

(φυσικά, πρόκειται για αποστάσεις καλώς συγκερασμένων τάστων)

… χάρηκα, παρομοίως.
Ίσως δεν έγινα κατανοητός.
Ρώτησα αν έχει κανείς ιδέα τι είναι και πως παίζεται.

Η ακριανή χορδή προς τα μας (η κάτω όπως είναι η φτγρ) είναι στα πρώτα 5 ημιτόνια χωρισμένη κανονικά σε ημιτόνια. Από κει και πέρα, δηλ. από τον δεύτερο κεντραρισμένο τσαμπουκά, τα τάστα πάνε κατά σειρά μείζονος διατονικής κλίμακας.

Δηλαδή: έστω ότι η χορδή κουρδίζει Σολ. Η τονική είναι Ντο. Το όργανο παίζει μια Ντο ματζόρε + μια τέταρτη κάτω από την τονική. Αναλυτικά ανά τάστο, έχουμε Σολ (ανοιχτή), Σολ#, Λα (1ος κεντραρισμένος τσαμπουκάς), Λα#, Σι, Ντο (2ος κεντραρισμένος τσαμπουκάς), Ρε, Μι, Φα, Σολ (1ος έκκεντρος τσαμπουκάς = οκτάβα της ανοιχτής), Λα, Σι, Ντο (2ος έκκεντρος τσαμπουκάς = οκτάβα της κλίμακας Ντο), Ρε, και εκεί τελειώνει το οπτικό μας πεδίο.

Η αντίπερα χορδή παίζει τα πάντα, ένα-ένα ημιτόνιο.

Η μεσαία, για το διάστημα της πρώτης 4ης παίζει επίσης τα πάντα ένα-ένα ημιτόνιο. Για κάποιον μυστήριο λόγο παίζει κι ένα ημιτόνιο ακόμα. Από κει και πέρα (δηλαδή από το 6ο τάστο) έχει διαστήματα 5τονικής: τόνος, ενάμισης τόνος, τόνος, τόνος, ενάμισης τόνος. Αν π.χ. το 6ο τάστο δίνει τη νότα Σολ, βγαίνει η κλίμακα Σολ, Λα, Ντο, Ρε, Μι, Σολ.
Γιατί όμως η 5τονική αρχίζει στο 6ο τάστο και όχι το 5ο; Η ανοιχτή βγαίνει όχι μια τέταρτη κάτω από την τονική της εν λόγω κλίμακας αλλά μια 4η + ένα ημιτόνιο, δηλαδή στο Ντο#. Δεν μπορώ να το καταλάβω.
Επίσης δεν καταλαβαίνω το νόημα των κεντραρισμένων τσαμπουκάδων: ξεκινώντας μεν από την ανοιχτή μεσαία δίνουν τον πρώτο τόνο και την τέταρτη -οκέι μέχρι εδώ. Πρόκειται όμως για νότες που (όπως και η ανοιχτή) είναι ξένες προς την κλίμακα που ξεκινάει στο σημείο όπου τα τάστα παύουν να πηγαίνουν ανά ημιτόνιο. Συγκεκριμένα, αν όπως είπαμε η 5τονική είναι Σολ, οι τσαμπουκαδες δίνουν Ρε# και Φα#. Άχρηστες νότες! Ακόμη κι αν υποθέταμε ότι κάτω από την τονική της η κλίμακα πάει όχι 5τονικά αλλά διατονικά, ή άντε σου λέω εγώ και χρωματικά όπως η διπλανή, και πάλι το Ρε#, το Φα# και το Ντο# (της ανοιχτής) είναι οι λιγότερο απαραίτητες νότες.

Βασικά νομίζω ότι το όργανο είναι λάθος.

Εκτός αν υποθέσουμε ότι με κάποιο περίεργο «στενό» κούρδισμα, π.χ. ένα ημιτόνιο από χορδή σε χορδή, παράγει πλήρεις κλίμακες με πατήματα μια στη μία χορδή και μια στην άλλη…

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 22:00 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 21:52 —

Από ebay είπες είναι; Πόσο το πουλάνε;

Ένας νορμάλ άνθρωπος δε θα αφιέρωνε όση ώρα μου πήρε εμένα να κάνω τον Σέρλοκ ούτε αν τον πληρώνανε όσο κάνει αυτό το πράγμα.

Προτείνω να το πονομάσουμε «?φωνο»

Ευχαριστώ για τον κόπο σου.

… να “κλείσει” πρώτα η δημοπρασία

Αυτή τη στιγμή είναι στα 20 περίπου ευρώ, αλλά “παίζουν” ακόμα επτά μέρες. Συνήθως, οι πραγματικά ενδιαφερόμενοι εμφανίζονται τις τελευταίες μία - δύο ώρες και η τιμή μπορεί να ανέβει και σε χιλιάδες ευρώ.

Κάποιος ατυχήσας πειραματισμός πρέπει να είναι.

ενδιαφέρον επίσης το ότι η ταστιέρα είναι σε 3 διαφορετικά κομμάτια ξύλο. Μια περίπτωση είναι να χρησιμοποιήθηκε ως μέσο εκμάθησης κλιμάκων παρά ως μουσικό όργανο που μπορεί να καλύψει ρεπερτόριο. Δεν θα παραξενευόμουν αν και τα 3 ζευγάρια χορδές κουρδίζονται στο ίδιο τονικό ύψος. Το πλακέ ηχείο του επιτρέπει επίσης στο όργανο να είναι σε στυλ χαβάγια στα πόδια του μουσικού και να διδάσκει/ διδάσκεται θεωρία. Σαν ιδέα δεν είναι κακή.αλλά έχει αυτή την ατέλεια στις μεσαίες χορδές που ξεφεύγουν κατά ένα ημιτόνιο. Δεν έχω ιδέα γιατί έγινε αυτό και τι εννοεί ο ποιητής…
Συνεχίζοντας τις υποθέσεις θα πω ότι αυτή η ταστιέρα συναρμολογήθηκε ερασιτεχνικά από μανίκια 3 διαφορετικών οργάνων περίπου ίδιας κλίμακας , γιαυτό και οι τσαμπουκάδες δεν μας ταιριάζουν.

Ο σκοπός αυτού του οργάνου πιστεύω είναι καθαρά για εκπαιδευτικούς λόγους, και κατασκευασμένο από έμπειρο τεχνίτη.

Αυτό το όργανο που θυμίζει πολύ την ταμπουρίτσα αν χωρίσουμε την ταστιέρα του σε δύο μέρη είναι πολύ ξεκάθαρο.
Το πρώτο μέρος, η ταστιέρα από τις ανοιχτές χορδές μέχρι το πέμπτο τάστο, το δεύτερο μέρος, από το πέμπτο τάστο (δεύτερο τσαμπουκά) και κάτω.
Στο πρώτο μέρος είναι καθαρά ένα τρίχορδο χρωματικό όργανο που μπορεί κανείς να παίζει σχεδόν ότι συγκερασμένο θέλει.
Στο δεύτερο μέρος, που είναι και το ποιο ενδιαφέρον ειδικά αν βάζαμε ένα καποτάστο στο πέμπτο τάστο. Η πρώτη καντίνι χορδή βγάζει καθαρά ιονική μαντζόρε κλίμακα, η μεσαία βγάζει καθαρά μαντζόρε πεντατονική κλίμακα, και η Τρίτη καθαρά χρωματική κλίμακα. Όλα αυτά συνεχίζονται μέχρι το τέλος της ταστιέρας, αυτό φαίνεται σε άλλη φωτογραφία.
Το ότι η ταστιέρα είναι τρία κομμάτια κατά μήκος, είναι γιατί έπρεπε να χαραχτεί μόνο εκείπου θα έμπαινε τάστο, αλλιώς θα είχε καινό ή θα έπρεπε να ξαναγεμιστεί…

Αμ δε! Για τη μεσαία, το δεύτερο μέρος αρχίζει στο έκτο τάστο!

Σωστός pepe.

Πώς δηλαδή;

Ίσως έχω μπερδευτεί, κοιτάζοντας μια ούτως ή άλλως παράξενη ταστιέρα από γωνία διαφορετική απ’ ό,τι αν έπαιζα, οπότε δεν αποκλείεται άλλα να βλέπω κι άλλα να κατααβαίνω.

Υπάρχει κάποιο λάθος στο #5 μου;

Σωστα, Την πεντατονική μαντζόρε (απο το έκτο) την βγάζει μια χαρά.