Θα ήθελα ξεκινώντας αυτό το νήμα, να συγκεντρωθεί υλικό και πληροφορίες για τους ενεργούς κατασκευαστές της λαϊκής κιθάρας , τα χαρακτηρηστικα της δουλειας τους τις εμπειριες μας απο αυτους, επιθυμιες που θα ειχε ενας οργανοπαιχτης και οτιδηποτε μπορει να βοηθησει τον μουσικο η τον κατασκευαστη μεσα απο μια τετοια συζητηση.
το 14’ ημουν στη γιορτη λαικης κιθαρας στο γενι τζαμι στην θεσσαλονικη. ολες οι καινουργιες κιθαρες εκει απο θεμα ηχου ηταν μετριες κατα τη γνωμη μου αλλα και κατα την γνωμη πολλων αλλων που συζητουσαμε στα πηγαδακια. τα κιθαρονια μπροστα ηταν πολυ καλητερα. στο θεμα ηχου μιλαω παντα. νομιζω εχουμε δρομο ακομα… οπως και με τα λαουτα ιδια φαση…!
Καλημέρα,
έπαιξες με τα κιθαράκια μπροστά (τα παλιά) ; Γιατί απαγορευότανε απ΄όσο θυμάμαι, ούτε να τα αγγίξουμε δεν μας άφηναν. Βύσμα είχες χαχαχα
Εγώ εκεί έπαιξα με πολλές καινούργιες κιθάρες αντίγραφα και μερικές σε επίπεδο ήχου τις ξεχώρισα.
Νομίζω ότι πιο πολύ έχουν πιάσει τον αυθεντικό παλιό ήχο (1930-1955) οι -χωρίς σειρά προτίμησης- Αλεξανδρής, Θεοδωράκης, Φωτόπουλος, Μαμάης, Μουστάκας, Μυλωνάς κ.α…
δεν ειχα κανενα βισμα ξεκαρφωτος ημουν δεν γνωριζα κανεναν.τις επαιξα ολες ακομα και τις παλιες στο τελος που τις ξεκρεμασαν για να τις βαλουν στις θηκες τους.ο σκοπος μου ηταν να αγορασω μια για δουλεια αλλα δεν με ικανοποιησαν.τα κιθαρονια σκαγαν καλα αλλα δεν ειχαν ογκο και ηταν πολυ απλα στο ματι. ο αλεξανδρης δεν μου αρεσε λογω τιμης χρηματων το θεωρισα υπερβολη γι’αυτο που ακουσα. ο δεκαβαλας ειχε μια καλη κελεμπεκι για 1.300 ευρω αλλα σε σχεση με τον γιαπωνεζο οχι κατα την γνωμη μου δεν θα την επαιρνα. ξεχωρισα μια που ειχε καλο ηχο και σκασιμο, μικρη που ειχε σχημα καρδιας στην τρυπα αλλα ειχε παραξενο ντεκορ. οι αλλες με τον καβαλαρη οι τυπου τζαζ ειχαν καλα σκασιματα αλλα στην δικη μου αντιλληψη δεν ειχαν ισορροπια σε ολες τις χορδες. ειδικα στο μι μπασο για μενα πονουσαν ολες. παντως ομολογω πως απο ολους εκει ξεχωρισα τον δεκαβαλα.
Μάλλον αναφέρεσαι σε αυτές του Θανάση Ζήκα που είναι και μουσικός στο συγκρότημα Kadinelia
καλημέρα, αυτό αν θέλεις μπορείς να το αναλύσεις λίγο περισσότερο ? - π.χ. σε ποιόν “Γιαπωνέζο” αναφέρεσαι και τι διαφορές είδες / άκουσες ?
στον τακαμιν… ηλεκτροακουστικη καθαριζει για ολα τα γουστα και ειδη. αναλογως βεβαια και πιο μοντελο θα παρεις…
δεν ξερω δεν ρωτησα να μαθω αλλα ηταν μικρη και λιγο αλλη μορφολογικη αποψη. καφε δεν ηταν…? το παλιο το χαρπγκιταρ ηταν πολυ ωραιο με το διπλο μανικι το μαυρο που ηταν στην δεξια μερια…!
αν συγκρίνουμε βιομηχανική ηλεκτρακουστική με χειροποίητη λαϊκή, κάτι μου διαφεύγει…
στο θέμα που έβαλε ο ιπποκράτης τώρα, θεωρώ ότι σταθερά αξιόλογη δουλειά σε λαϊκή κιθάρα κάνουν ο λούκα μιλάνι, ο γιάννης αλεξανδρής, ο τάσος θεοδωράκης, ο άδωνις γουλιέλμος, ο αντώνης μυλωνάς, ο παναγιώτης καφετζόπουλος, ο ηλίας μπόικος, ενώ έχω δει και αξιόλογες προσπάθειες κατά καιρούς από τον πέτρο ζαράνη, τον αντώνη βαρβούνη, τον παύλο νιαούρη, τον μάνο λαντζανάκη, τον δημήτρη βασιλείου, τον πέτρο μουστάκα, τον σπύρο μαμάη και ένα σωρό άλλους. μιλάω μόνο για όσων έχω δοκιμάσει όργανα, με τυχαία σειρά τα ονόματα, μπορεί να ξέχασα και κανέναν, μην παρεξηγηθούμε κιόλας!
από μια “λαϊκή κιθάρα” πρώτα απ’όλα θέλω να είναι ένα ζωντανό όργανο με προσωπικότητα. αν έχει και τον ήχο των ηχογραφήσεων ακόμα καλύτερα, αν έχει και άρτια κατασκευή είναι ιδανικά.
ζωντανό εννοώ να έχει ποικιλία δυναμικών και να ανταποκρίνεται στο παίξιμο. επίσης να μπορεί να βγάλει τον ήχο που έχουμε συνηθίσει στα ρεμπέτικα, τόσο στο συνοδευτικό όσο και στο σολιστικό παίξιμο, ή στην αυτοσυνοδεία με δάχτυλα.
είτε μικρό σκάφος κλασικής είτε ακόμα πιο μικρό κιθαρόνι, και αντίστοιχη κλίμακα. παράλληλα καμάρια ή ακτινωτά σε κάποιες περιπτώσεις, όμως πάντα με χορδές ασήμι. με καβαλλάρη κλασικής για εύκολο άλλαγμα και σώσιμο χορδών, αν και κάποιοι προτιμούν το μουστάκι (προσωπικά δεν με βολεύουν οι πύροι).
στις κιθάρες με χορδοστάτη που έχουν τρομερή ατάκα, θέλω ίσως λίγο πιο βαθύ σκάφος για να αναπληρώνει λίγο τα χαμένα μπάσα. γενικά μου αρέσουν και οι γλυκές κιθάρες αλλά και οι πιο επιθετικές.
σαν κατασκευή να είναι στιβαρή και ανθεκτική, με δυνατότητα επισκευής (κόλλες, ταστιέρες, σκεβρώματα) και καλή συμπεριφορά σε δύσκολες συνθήκες. ως υλικό εννοείται το ξύλο, σε καμιά περίπτωση ανθρακονήματα κλπ.
δεν ξέρω αν βοήθησα ή αν έμπλεξα περισσότερο, γενικά έχω δει πολλά παλιά και καινούρια όργανα που μου αρέσανε, κι ας ήτανε τόσο διαφορετικά μεταξύ τους.
Με συγχωρείτε για την άσχετη σφήνα: «Καντινέλια», όχι «Kadinelia». Το καντινέλι είναι τοπική λέξη της Νάξου για κάποιο είδος γερακιού.
@icetelli κι από μένα +1 στον θανάση!
Πέπε (και όχι pepe ) έχεις δίκιο να φωνάζεις, απλά το έγραψα λατινικά όπως στο λογότυπό τους (για να προάγω κι εγώ τη διεθνή καριέρα )
Σοβαρά!;;
Εκπλήσσομαι, γιατί από τους ίδιους ξέρω τη λέξη, όχι από αλλού…
Τέλος πάντων, αυτά και σόρι. Από κιθάρες τι άλλα;
εγω που εψαχνα για επαγγελματικη χρηση παντως δεν με ικανοποιησε κανεις. διοτι εχω παιξει και αλλες καινουργιες κατα καιρους και απο ηχο κατα την γνωμη μου απεχουν ακομα.βεβαια σαν κατασκευες ειναι πολυ καλες δεν το συζητω γι’αυτο και καποιοι ζητανε πολλα λεφτα αλλα ο ηχος τους δεν τα αξιζει κατα την γνωμη μου γι’αυτο και θα προτιμησω για ακομη μια φορα την βιομηχανικη λυση εφοσον ικανοποιει πολυ καλα και στο θεμα ηχου οσον αφορα την δουλεια αλλα και οικονομικα.δλδ μου παρεχει περισσοτερα με λιγοτερα… τωρα για τον παλιο φυσικο ηχο μια παλια γερμανικη με 220 ευρω τελικα εξοδα η μια καλοσυντηρημενη αρη απαρτιαν με κανα χιλιαρικο το πολυ, (και οι οποιες αυτες οι παλιες ειναι φτιαγμενες και με απλα ξυλα μεχρι και κοντρα πλακε της εποχης πολλες φορες) για μενα βαζουν κατω πολλες απο τις καινουργιες… η γνωμη μου ειναι οτι οι μαστορες εχουν δρομο ακομα… και στα λαουτα ιδια φαση ειναι. ολοι οι συναδεφλοι που μιλαμε λενε οτι τα καινουργια μπουζουκιζουν δεν ειναι σαν τα παλια…
Καλημέρα και από εμένα. Ο Νίκος με κάλυψε σχεδόν σε όλα όσον αφορά τα θέλω μου από μια λαϊκή κιθάρα! Από εκεί και πέρα μιας και δεν έχω δοκιμάσει κιθάρες από πολλούς σύγχρονους οργανοποιούς θα πώ ότι μου άρεσαν του Φωτόπουλου και του Καραγιάννη αλλά πάνω από όλα εντυπωσιάστηκα από τον Θεοδωράκη, για αυτό και έχω μια δικιά του κιθάρα.
Και για να το επαναφέρω εμένα προσωπικά με ενδιαφέρουν οι κιθάρες που παίζουν συνοδεία και όχι σολο. Μου αρεσε πολύ σαν ήχος η λαικη κιθάρα αν και δεν είναι καινούργιο οργανο που παίζει ο Κωστας Πιτσος βεβαια ειναι και ο ΜΟΥΣΙΚΟΣ που κανει την διαφορα.
ποιανού κατασκευαστή είναι η κιθάρα του;
Αν εννοείς την κιθάρα που παίζει σε αυτό το βίντεο, όντως έχει υπέροχο ήχο. (Από 1:45 μέχρι 3:05)*.
Πάντως η κιθάρα φαίνεται αρκετά παλιά.
- Σε όλη την εκπομπή παίζει διάφορα κομμάτια και όχι μόνο στην αρχή.
Σε μια συνέντευξή του στο περιοδικό ΟΑΣΙΣ που είχα διαβάσει, ο Πιτσος έλεγε ότι έχει αυτήν την κιθάρα πολλά χρόνια, κ ο τι οι συνάδελφοί του τον έλεγαν “μα καλά, γιατί δεν παίρνεις μια καινούργια;” μα αυτός δεν την αλλάζει με τίποτα.
Ίσως να είχε αναφέρει τον μάστορα, δεν είμαι σίγουρος, αλλά για να μη το θυμάμαι…