Συμβουλές για αυτοδίδακτο βιολιστή με γνώσεις στο ρεμπέτικο και όρεξη για μελέτη!

Καλησπέρα.
Διαβάστε εάν και εφόσον έχετε την όρεξη να λύσετε μερικές απορίες σε έναν (πολύ) αρχάριο βιολιστή!
Πραγματικά δεν έχω ιδέα,οπότε δείξτε κατανοήση.

Θέλω να μάθω να παίζω βιολί.Με ενδιαφέρει το ρεμπέτικο,το σμυρνέικο,το λαικό,και λιγότερο το νησιώτικο με το οποίο δεν έχω κιόλας μουσικά επαφή.

Παίζω μπουζούκι και κιθάρα σε ρεμπέτικο,και αποφάσισα να ασχοληθώ με το βιολί.Δεν έχω δυνατότητα για δάσκαλο(σε κανένα απο τα όργανα πλέον,δυστυχώς),οπότε θα πορευτώ με ότι μπορώ να ανακαλύψω μόνος μου,και με ότι θα μου δείξει μια γνωστή μου που είναι έμπειρη στο κλασσικό βιολί,αλλά δεν έχει ιδέα απο παραδοσιακό βιολί.Έχω βρει και όργανο να εξασκούμαι.

Επειδή ακριβώς δεν έχει ιδέα,θέλω να μας πει κάποιος για αρχή,ποιά απο τα στοιχεία τεχνικής που υπάρχουν στο κλασσικό βιολί πρέπει και έχει νόημα να μαθω εγώ!Δηλαδή,οι θέσεις του κλασικού χρησιμοποιούνται με τον ίδιο τρόπο?Η μετακίνησεις είναι διαφορετική αμα παίζεις ρεμπέτικα/παραδοσιακά/σμυρνέικα?Το κούρδισμα αλλάζει σε κάποια περίπτωση?Οι τεχνικές του δοξαριού είναι ίδιες?
Ξέρω να διαβάζω παρτιτούρα και δεν έχω πρόβλημα να μάθω και να μελετάω και ασκήσεις κλασικής κλπ,εφόσον αυτό θα με βοηθήσει.

Κατά τα άλλα,υπάρχει κάπου υλικό,για πρακτική αλλά και θεωρητική μελέτη του οργάνου?Γνωρίζω πχ πως πολλές απο τις εργασίες απο τα ΤΕΙ μακεδονίας και ηπείρου είναι δημοσιευμένες,και αν υπάρχει κάτι που θα με βοηθήσει να καταλάβω πιο καλά τη θέση του οργάνου στη μουσική αυτή,θα ήθελα να το μελετήσω.Ή και κάποιος που έχει ανεβασμένα βιντεάκια στο youtube που να εξηγούν πράγματα!

Τέλος,αν κάποιος μένει στην Πάτρα ή στην ευρύτερη περιοχή και έχει όρεξη να βοηθήσει απο κοντά,ή παραδίδει και μαθήματα επι πληρωμή(για αργότερα),μετα χαράς να επικοινωνήσει!!

Ευχαριστώ ήδη για την οποιαδήποτε βοήθεια!!

2 «Μου αρέσει»

Εγώ αν και δεν ξέρω βιολί σίγουρα θα σου πρότεινα να πας να κάνεις κάποια μαθήματα . Το βιολί είναι πολύ δύσκολο όργανο ανεξαρτήτως ρεπερτοριου δηλαδή το πιάσιμο του δοξαριου και τα λοιπά . Τώρα όσον αφορά μουσικά θα σου πρότεινα να ψάξεις για δρόμους που χρησιμοποιούνται ώστε να πάρεις μια ιδέα και να ψάξεις επίσης για δεξιοτέχνες
(Το διαδικτυο έχει αρκετά πράγματα) .Κάποιος ποιο έμπειρος θα σε βοηθήσει περισσότερο από μένα . Σου εύχομαι τα καλύτερα με το βιολί
και για οποια άλλη απορία το φόρουμ σίγουρα θα σε βοηθησει
Τους χαιρετισμούς μου

1 «Μου αρέσει»

Αγωνιστικούς χαιρετισμούς! Είχα καιρό ν’ ακούσω κάποιον να λέει «δε θα πάω σε δάσκαλο, θα πάω αυτοδίδακτος» και χαιρετίζω την τόλμη και την αυτοπεποίθησή σου.

Το βιολί (που δεν ξέρω ούτε εγώ) είναι μάλλον το πιο δύσκολο όργανο. Κι όχι μόνο γιατί έχεις να κάνεις δύσκολα πράγματα, αλλά και γιατί είναι δύσκολο να βρεις τι να κάνεις (σωστή δοξαριά κλπ.). Ακατόρθωτο βέβαια δεν είναι τίποτε.

Το κλασικό με το λαϊκό βιολί έχουν αρκετές διαφορές. Πρέπει να υπάρχουν σημεία όπου το σωστό του ενός είναι ακριβώς το αντίθετο από το σωστό του άλλου. Ωστόσο, από το μηδέν μέχρι ένα στοιχειώδες επίπεδο γνωριμίας με το όργανο πιστεύω ότι πρέπει να είναι αρκετά ίδια, οπότε η βοήθεια της κλασικής βιολονίστριας φίλης σου θα είναι αυτή που πρέπει.

Το κούρδισμα βασικά είναι το ίδιο, μι-λα-ρε-σολ. Υπάρχουν κάποια διαφορετικά κουρδίσματα για ειδικές χρήσεις, και το αλά τούρκα (ρε-λα-ρε-σολ) που χρησιμοποιούν σε μερικά νησιά, αλλά βασικά με το κλασικό κούρδισμα κάνεις τα πάντα.

Μια βασική διαφορά είναι στην τονική ακρίβεια. Στο κλασικό θες χρόνια για να πετύχεις από Μι το σωστό Φα#, και μετά, ξαφνικά, στο λαϊκό βιολί αυτό το Φα# δεν είναι πια σωστό! Αλλά αυτό δεν είναι τόσο θέμα τεχνικής στο ίδιο το όργανο, είναι να συνηθίσεις τις ασυγκέραστες κλίμακες.

Από ρεπερτόριο, ψάξε ό,τι υπάρχει από Σέμση (Σαλονικιό), Δραγάτση (Ογδοντάκη) κλπ.

2 «Μου αρέσει»

Καλησπέρα
Εγώ ακολούθησα τον ανάποδο δρόμο: πρώτα έμαθα βιολί και τώρα μαθαίνω μακάμ.
Το όργανο είναι λίγο πολύ ίδιο με το κλασικό, αν και ορισμένα βιολιά δεν είναι ιδανικά και για τα 2.είδη. Γενικά σε παραδοσιακή μουσική θα βρεις πιο χαμηλόφωνα και μπάσσα όργανα αλλά αυτά είναι λεπτομέριες.
Η τεχνική για να παίξεις βιολί με ακρίβεια είναι όντως δύσκολη αλλά αυτό δεν πρέπει να σε τρομάζει.
Στις παραδοσιακές μουσικές κάποιοι έχουν κλασική παιδεία και παίζουν καθαρά και τεχνικά, κάποιοι παίζουν ως αυτοδίδακτοι με “λάθος” τεχνική και μάλλον περιορισμένη δεξιοτεχνία. Το όμορφο είναι πως, τελικά , οι καλοί βιολιστές είναι αυτοί που έχουν καλό μακάμ.Η τεχνική δεξιοτεχνία είναι σχεδόν άσχετη με τον χώρο που συζητάμε και εδώ είναι η μεγάλη διαφορά μεταξύ των 2 σχολών.
Παρατήρησα επίσης πως, όταν μπήκα σε τροπικές μουσικές, ο δάσκαλος μου δεν μου έδειχνε τεχνικές ή δακτυλισμους. Κυρίως μου τραγουδούσε.Θα δεις πως , μετά τα πολύ βασικά, δεν μιλάμε για βιολί ή κλαρίνο αλλά μιλάμε για μια φωνητική λογική, την οποία προσπαθούμε να εφαρμόσουμε στο όργανο.Και να ήξερες λοιπόν κλασικό βιολί, θα έπρεπε να ξεχάσεις να σκέφτεσαι ως βιολονίστας και να μάθεις να “τραγουδάς”. Αφού ζητάς συμβουλές λοιπόν, η δική μου είναι να μην το δεις ως βιολί αλλα ως φωνή και αντί να μαθαίνεις " σωστούς" δακτυλισμούς και δοξαριές , να ψάχνεις για λύσεις που ταιριάζουν εκφραστικά σε αυτό που θες.
Ως ρεπερτόριο δεν νομίζω οτι έχει νόημα να προτείνω.Προφανώς ήδη έχεις ακούσει πράγματα που σε φτιάχνουν.
Απο βιολιστές όμως,ανεξάρτητα απο τι ύφος θέλεις να παιξεις, θα ήθελα να σου προτείνω να ακούσεις πρώτα τον Nubar Tekyay, ο οποίος συνδιάζει απίστευτη τεχνική με αυτό το "φωνητικό"χρώμα που προσπαθώ να περιγράψω. Το μακάμ του είναι όλο φως.Ελπίζω να συμφωνήσεις.

4 «Μου αρέσει»

Σε ευχαριστω φίλε alk καθώς και όλους τους υπόλοιπους!!
Είχα την τύχη ο δάσκαλος μου στο μπουζούκι να είναι γνώστης των μακάμ και να με εισάγει στην φωνητική λογική στην οποία αναφέρεσαι,και χαίρομαι που μου λες πως στο βιολί έχει εφαρμογή(Και παραπάνω απο το μπουζούκι σίγουρα,καθώς στο μπουζούκι ότι και αν κάνεις εκφραστικά,έχεις τους περιορισμούς των τάστων).

Κατα τα άλλα,εγω εχω σχηματίσει την εντύπωση πως πρώτα πρέπει να μάθω να παίζω συγκερασμένα και μετά να μελετήσω τα μακάμ,τα μικροδιαστήματα κλπ.Το έχω στο μυαλό μου κάπως σαν μια “μεταφορά” του μπουζουκίστικου ρεπερτορίου απο ένα όργανο στο άλλο.Είναι λάθος αυτό?Να ψωνίσω βιβλία και να αρχίζω να γνωρίζω τα μακάμια για να δω προκοπή? :sweat_smile:

Επίσης διατηρώ την πεποίθηση πως η τεχνική ανοίγει τον δρόμο σε έναν μουσικό στο να φτάσει στο σημείο,εν τέλει,να παίξει καλά και να αποτυπώσει και πιο ολοκληρωμένα το δικό του ύφος.,

Εσύ δηλαδή με αυτό:

εννοείς πχ πως δεν έχει νόημα να μάθω τις κλασικές θέσεις στο αριστερό,και τεχνικές στο δεξί,αλλά να επικεντρωθώ ας πούμε στην μελέτη του ύφους που προσπαθώ να αποδόσω?
Ελπίζω να μην σε κουράζω με ερωτήσεις που φαίνονται γενικόλογες,προσπαθώ να εξάγω συμπεράσματα που θα με βοηθήσουν να οργανώσω την μελέτη μου! :stuck_out_tongue:

Πιο πάνω ο φίλος @johnkosguit πρότεινε τα μαθήματα, να ξέρει πως συμφωνώ άπειρα μαζί του και πως πιστεύω πως απο τη στιγμή που έχει κάποιος όρεξη,είναι ευλογία να του δείξει κάποιος 2 πράγματα με οργανωμένο τρόπο και να του γλιτώσει τον κόπο που θα κάνει μετά για να μαζέψει τα “στραβά” που θα έχει χτίσει παίζοντας μόνος του!

Δυστυχώς εδώ και κάποιο καιρό απο εργαζόμενος φοιτητής έχω μετατραπεί σε άνεργος φοιτητής,και με την τρέχουσα κατάσταση δε βρίσκω δουλειά οπότε το εξτραδάκι που πλήρωνα τον δάσκαλο στο μπουζούκι πάει,πόσο μάλλον να βρω και για το βιολί :stuck_out_tongue:
Μακάρι να υπάρχουν πάντα ευκαιρίες για όλους να μάθουν το όργανο που θέλουν,και όπου υπάρχουν κενά να τα καλύπτουμε.

2 «Μου αρέσει»

Το κλασικό με το λαϊκό βιολί έχουν αρκετές διαφορές. Πρέπει να υπάρχουν σημεία όπου το σωστό του ενός είναι ακριβώς το αντίθετο από το σωστό του άλλου. Ωστόσο, από το μηδέν μέχρι ένα στοιχειώδες επίπεδο γνωριμίας με το όργανο πιστεύω ότι πρέπει να είναι αρκετά ίδια, οπότε η βοήθεια της κλασικής βιολονίστριας φίλης σου θα είναι αυτή που πρέπει.

σε αυτό ελπίζω και εγώ.Τι στο διάολο,διαφορές υπάρχουν σίγουρα,αλλα και όλοι με τα χέρια το κρατάνε,κάτι θα έχει να μου πει και αυτή που δε σκαμπάζει απο “λαϊκή κουλτούρα”!

Από ρεπερτόριο, ψάξε ό,τι υπάρχει από Σέμση (Σαλονικιό), Δραγάτση (Ογδοντάκη) κλπ.

Σέμσης κατα την ταπεινή μου άποψη απο τους πιό τρανούς συνθέτες της εποχής του με απιίστευτη συνεισφορά και πολλά ερεθίσματα στη μουσική λόγο της ζωής που έιχε κάνει.

οι ερωτήσεις σου είναι καλες και σίγουρα δεν κουράζεις.:slightly_smiling_face:
Εγώ απο την άλλη φοβάμαι μην σε μπερδέψω.Ο καθένας τελικά έχει το δικό του μονοπάτι και εγώ προσωπικά, βλέπω το να μαθαίνεις ένα νέο όργανο, ως μια προσθήκη στην εργαλειοθήκη μας η οποία μας βοηθά σφαιρικά, πέρα απο την κατανόηση του ίδιου του οργάνου.Όχι απαραίτητα για να σκάμε στη μάζωξη με 5 όργανα αλλά γιατί μπορεί το βιολί να σου διδάξει κάτι στο μπουζούκι ή μπορεί το δικό σου ύφος στο βιολί να έχει κάτι που στο δικό μου να λείπει ,αφου δεν έχω παίξει μπουζουκι. Ξέρω καλό νησιώτη βιολιστή που έχει ΤΡΟΜΕΡΗ ρυθμική καλλιέργεια η οποία,κατα τον ίδιο οφείλεται στο ότι ξεκίνησε με λαούτο.
Ναι η τεχνική χρειάζεται, αλλά θεωρώ πως λόγω της φωνητικής λογικής που λέγαμε, τα όργανα γίνονται δεκτικά μεταξύ τους όσων αφορά το ύφος. Συχνά ακούμε φωνές ή κλαρίνα ή λύρες και προσπαθούμε να μπούμε σε αυτή τη λογική. Αυτό είναι περισσότερο βιωματική διαδικασία και πέρα απο τις ασκήσεις και γυμνάσματα, απαιτεί τον ίδιο χρόνο μακρυά απο το όργανο, ακούγοντας.
Συγκερασμένο παίξιμο μάλλον δεν υπάρχει στο βιολί, τουλάχιστον όχι όπως στο πιάνο.Υπάρχει "σκληρό"παίξιμο χωρίς πολλές έλξεις και μαλακωμένα διαστήματα και μάλλον απο εκεί θα αρχίσεις μέχρι να καταλάβεις τι γίνεται.Μη νομίζεις όμως οτι θα λες:
εκεί είναι η κανονική θέση της νότας και παραδίπλα η πιο μερακλήδικη για τους προχωρημένους.
Αυτά θα έρθουν όσο ακους και όσο εξασκείσαι.Αν αυτά θελεις να παίξεις, με αυτά πρέπει να ασχολείσαι.
Αυτό με τα μικροδιαστήματα είναι λίγο μύθος. Όταν παίζουμε όλοι παρέα δεν πολυασχολούμαστε με μόρια και αν τελικά θέλεις να είσαι ψείρας και να ασχοληθείς με περντέδες , τελικά τις φράσεις μελετάς και όχι που θα πέσει το δάκτυλο. απο την έκφραση προκύπτει η θεωρία και όχι απαραίτητα το ανάποδο. Δεν μπορώ να σου πω τι να μελετήσεις και τι βιβλία να ψωνήσεις.Αυτά θα τα αποφασίσεις εσύ που ξέρεις τι θες να παίξεις. Ξεκίνα όμως να το βλέπεις και ως διαδιακασία ακρόασης μακρυά απο το όργανο.
Προχωρα λοιπόν και με συμβουλές απο δασκάλα αφού υπάρχει και βρες το δικό σου δρόμο ακούγοντας και μελετώντας αυτά που θαυμάζεις και σε φτιάχνουν.

5 «Μου αρέσει»

Σε ευχαριστώ και πάλι,είσαι κατανοητός και βοήθησες λίγο να φύγουν σιγά σιγά κάποια μάλλον περιττά άγχη.
Το πιο σημαντικό:σήμερα πήρα το όργανο στα χέρια μου,και κατάλαβα πως μάλλον θέλει τόση προσπάθεια για να βγει σωστά μια ρημάδα νότα με άνεση,που τα υπόλοιπα θα κάνουν μερικό καιρό να με απασχολήσουν!

4 «Μου αρέσει»

ωραία.Το όργανο θέλει λίγο φροντίδα για αποδώσει σωστά οπότε , όταν δεις τη φίλη σου ζήτα της να ρίξει μια ματιά για ίσιο καβαλάρη, σωστά περασμένα κλειδιά κλπ.Μην παλεύεις άδικα.
Το δοξάρι καλό είναι να μην είναι σφιγμένο όταν δεν παίζεται γιατί φθείρεται. Ρίχνε 2-3 βόλτες την τάση απο τις τρίχες πριν το βάλεις στη θήκη.
ίσως χρειαστείς γέφυρα, δηλαδή ένα μαξιλαράκι που βοηθάει να κάτσει το όργανο πάνω σου. Στα αγγλικά λέγεται shoulder rest, μπορείς να το δεις στο ιντερνετ. Και ένα σφουγγαράκι ίσως βοηθήσει για αρχή.Κάποιοι βολεύονται καλύτερα χωρίς αυτό.

ναι, η παραγωγή ήχου αρχικά φαίνεται βουνό αλλα θα τα βρεις σιγά-σιγά.

4 «Μου αρέσει»

ευτυχώς είναι παλιό δικό της και τα έχει φροντίσει ολα αυτά.Επίσης γώ σαν καλός μπουζουξής φρόντιζα μετά απο κάθε παίξιμο να καθαρίζω σχολαστικά τις χορδές απο πάνω μέχρι κάτω…και μετά αναρωτιώμουνα γιατί η μι έτριζε :stuck_out_tongue:
Πάντως δε μπορώ να το βολέψω πάνω μου με τίποτα,μια μου φευγει μια με πιάνει ο ώμος μου…Θέλω να πιστεύω πως είναι πιο πολύ ζήτημα συνήθειας ,παρά του να βρω τον ακριβώς τέλειο τρόπο που πρέπει να κάθεται το βιολί πάνω μου.

1 «Μου αρέσει»

Ρώτα την για shoulder-rest (γέφυρα) και chinrest (υποσιάγωνο).
Το βιολί κρατιέται στο αριστερό χέρι αλλά για να ελευθερωθούν οι αλλαγές θέσεων, χρειάζεται να κρατηθεί μεταξύ ώμου και σαγονιού. Αυτή η συνεχής μετατόπιση του βάρους του οργάνου είναι βασική τεχνική.Καλό είναι να λύσεις το σετάρισμα αυτό έτσι ώστε να έχεις κάτι βολικό που να σου επιτρέπει το κράτημα.
Οταν κρατάς το βιολί με το βαρος του κεφαλιου σου, το βασικό λάθος που κάνουμε όλοι είναι να σηκώνουμε τον ώμο.Αυτό προκαλεί σφίξιμο , ίσως και πόνο.
Μια καλή γέφυρα γεμίζει αυτή την απόσταση.
Δοκίμασε και με ένα απλό σφουγγαράκι στην πλάτη του βιολιού.Τύλιξε το και με ένα πανάκι αν φοβάσαι την τριβή στο βερνίκι.

2 «Μου αρέσει»