Γαμώτο, Δημήτρη, έχεις δίκιο.:112:Ήταν όμως και τροπική;
Δεν ξέρω (αμφιβάλλω βέβαια) κατά πόσον, μετά το τέλος της Ενετοκρατίας, οι τουρκοκρατούμενοι Κρητικοί είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθούν τις εξελίξεις της ευρωπαϊκής μουσικής και να συμμετέχουν σ’ αυτές. Ξέρω όμως το αποτέλεσμα: σήμερα αυτή η μουσική (της αν. Κρήτης) μοιάζει με πολλές λαϊκές μουσικές της Ευρώπης ως προς τις κλίμακες και τη χρήση τους.
Αν δεν πρόκειται για παλαιόθεν ευρωπαϊκή επίδραση, η μόνη άλλη εξήγηση που μπορώ να φανταστώ είναι να οφείλεται όλο αυτό το ύφος στην επίδραση του ενός Καλογερίδη, με τα 5 χρόνια μουσικών σπουδών στην Ευρώπη και με τις λίγες ηχογραφήσεις του.
Δεν υπήρξε στο συνέδριο εισήγηση με αυτό το τόσο ενδιαφέρον θέμα, «Πώς προέκυψε στην Κρήτη ένα μουσικό ιδίωμα με τέτοια χαρακτηριστικά». Όσες εισηγήσεις είχαν τέτοιο ιστορικό, ας πούμε, χαρακτήρα αφορούσαν πιο επιμέρους ζητήματα: ιστορία της παρουσίας του τάδε ή δείνα οργάνου στην Κρήτη ή στην ανατολική Κρήτη. Οι υπόλοιπες ήταν ό,τι βλέπετε στο λινκ του πρώτου μηνύματος.