Εκπομπή του Μελίκη «Ο τόπος και το τραγούδι του - Πόντιοι της Κομοτηνής»:
μέρος Α
μέρος Β
μέρος Γ
μέρος Δ
Σ’ έναν οικισμό κοντά στην Κομοτηνή έχουν μαζευτεί «παλιννοστούντες» (!!) Πόντιοι από διάφορα μέρη των πρώνη Σοβιετικών Δημοκρατιών, με αρχική καταγωγή επίσης από διάφορα μέρη ολόκληρου του Πόντου. Ο Γιώργης Μελίκης αφιερώνει μία εκπομπή στις μουσικές που κουβάλησαν εκεί όλοι αυτοί οι άνθρωποι.
Η εκπομπή προκαλεί ανοιχτά τις εκ συνηθείας πεποιθήσεις μας για το τι είναι η ποντιακή μουσική. Προτείνω να τη δείτε οπωσδήποτε. Όπως μας παρουσιάζει το μουσικό παρόν αυτού του χωριού, αμφιβάλλω αν έχω ακουστά για κανένα άλλο μέρος στην Ελλάδα με τόσο πλούσια και ποικίλη παράδοση. Μόνο από όργανα, προσέξτε πόσα έχουν:
-το κλασικό ζευγάρι κεμεντζέ-νταούλι
-κεμανέ, 4χορδη λύρα παρόμοια με τον κεμεντζέ και με τον καππαδοκικό κεμανέ αλλά όχι ολόιδια ούτε με το ένα ούτε με το άλλο (βλ. και εδώ)
-τις επίσης κλασικές (αν και λιγότερο προβεβλημένες) ποντιακές ζυγιές ζουρνά-νταούλι και τσαμπούνα (τούλουμπα το λένε εδώ, αλλού τουλούμ ή αγγείον)-νταούλι
-[b]κλαρίνο με αρμόν (ακορντεόν)
-μεΐν, ένα όργανο που πρώτη φορά το συναντώ ως ελληνικό: είναι το αρμένικο ντουντούκ / τουρκικό μέι, που όπως μαθαίνουμε το έφεραν οι Πόντιοι της Γεωργίας, όχι όμως από τη Γεωργία αλλά από την αρχική τους πατρίδα στον Πόντο.
Κάτι που επίσης βλέπω πρώτη φορά είναι η ζυγιά δύο ζουρνάδων με νταούλι. Εντός και εκτός ελληνισμού αυτός είναι ο κλασικός συνδυασμός, ειδικά όμως στους Ποντίους οι λιγοστές καταγραφές ζουρνά που έχω ακούσει ήταν πάντα με έναν μόνο ζουρνά. Πίστευα λοιπόν ότι οι Πόντιοι δεν έπαιζαν δύο ζουρνάδες. Να λοιπόν που ετούτοι εδώ παίζουν. Συγκεκριμένα μάλιστα συνοδεύονται από έναν κ α τ α π λ η κ τ ι κ ό νταουλτζή, και παίζουν σκοπούς που και πάλι μας απομακρύνουν λίγο από ό,τι έχουμε συνηθίσει να θεωρούμε τυπικά ποντιακό.
Ο δεύτερος ζουρνάς παίζει ισοκράτημα, το οποίο αλλάζει κάθε τόσο παρακολουθώντας τις αλλαγές τονικού κέντρου της μελωδίας του πρώτου.
Σ’ ένα κομμάτι μπαίνει στην ομάδα κι ένα αρμόν, που παίζει κι αυτό ισοκράτημα μαζί με τον δεύτερο ζουρνά. Την ίδια δουλειά κάνει και όταν συνοδεύει το μεΐν, δίνοντας ένα αποτέλεσμα που θυμίζει τόσο έντονα την αρμένικη ζυγιά από δύο ντουντούκ (μελωδία + ισοκράτημα) ώστε σκεφτόμαστε ότι προφανώς κι αυτή η ζυγιά έτσι θα έπαιζε παλιότερα, και ίσως απλώς να μην υπάρχει σήμερα δεύτερος παίχτης.
Σε άλλα όμως κομμάτια το αρμόν, μόνο του ή συνοδεύοντας το κλαρίνο, παίζει κανονικά με όλη την πολυφωνία και τις υπόλοιπες δυνατότητες που έχει ως όργανο.
Άλλο σημείο που μου έκανε μεγάλη εντύπωση είναι η μουσική που συνοδεύει την πάλη. Η πάλη μετά μουσικής είναι παλαιότατο έθιμο που απ’ όσο ξέρω στην Ελλάδα το κρατάνε μόνο οι Τούρκοι της Θράκης.
Ο πληθυσμός αυτός, με το τόσο πλούσιο και πολύχρωμο παρελθόν (είπαμε, και η προέλευσή τους είναι από πολλά μέρη αλλά και η κάθε επιμέρους ομάδα από συμπατριώτες έχει περάσει πολλούς ξεριζωμούς και μετεγκαταστάσεις), κουβαλάει πολλές και ποικίλες επιρροές: από τους λαούς με τους οποίους συνυπήρξαν (το ακορντεόν φαντάζομαι ότι το έμαθαν λόγω της προβολής του ως οργάνου-συμβόλου του πανσοβιετικού φολκλόρ), από τα ελληνικά και μη ελληνικά σχολεία των τόπων τους, από τον ρώσικο στρατό κλπ. Βέβαια μέσα σ’ όλα αυτά δε λείπει και το κλασικό στυλιζαρισμένο «μπαλέτο» με τις χορογραφίες: άραγε σοβιετική κληρονομιά ή νεοποντιακή ελλαδική επίδραση;
Εκτός από το να ακούμε και να βλέπουμε μουσική, στην εκπομπή γίνονται και συζητήσεις. Σε μερικές από αυτές θίγονται σημαντικές πτυχές θεμάτων που γενικά έχουμε συνηθίσει να τα αντιμετωπίζουμε μ’ ένα δεδομένο τρόπο χωρίς να πολυαναρωτιόμαστε.
Ο Μελίκης μού προξενεί ανάμικτα συναισθήματα ως ερευνητής και παρουσιαστής. Τόσο καλός και τόσο κακός ταυτόχρονα. Έχω ξανατονίσει ότι είναι απίστευτη ξετρυπώστρα (άκου μεΐν! Θα ξέραμε ότι υπάρχει τέτοιο πράγμα χωρίς την εκπομπή του;), και επιπλέον η οπτική του μερικές φορές είναι διεισδυτικότατη και καίρια. Άλλες στιγμές πετάει κάτι αρκούδες γενναίου βεληνεκούς, ή απλά πέφτει σε αντιδεοντολογικές χοντράδες όπως να διακόπτει τον πληροφορητή ή να του βάζει λόγια στο στόμα.
Υ.Γ. Ευχαριστώ τον Αέρα που ανέβασε στο φόρουμ την εκπομπή.