Σκάφος από κελεμπέκι

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του κελεμπεκι για σκάφος 8χορδου μπουζουκιού? Θεωρείται ακριβό? Ανθεκτικό? Σε σύγκριση με καρύδια και εβενο?

Δεν ξέρω αν είναι πιο ακριβό αλλά σίγουρα έχει πιο μεσαίο ήχο απο καρυδιά. Για έβενο δεν ξέρω. Δεν έχω δει ποτε όργανο με σκάφος έβενο τα τελευταια 30 χρόνια.

4 «Μου αρέσει»

Να πρωσθεσω κάτι εδώ για την απορία του
Dimitri88.
Ο έβενος είναι πολύ σκληρό, ανθεκτικό ξύλο σκούρο καφέ έως μαύρο. Δουλεύεται δύσκολα για δούγιες, πιο αδρανές (δεν πάλλεται τόσο εύκολα), άρα συμμετέχει λιγότερο στη τελική διαμόρφωση του ήχου.
Το κυριότερο μειονέκτημα(έβενος για σκάφος) , είναι το βάρος του. Το όργανο εκτός των άλλων θα βαρίνει. Επειδή ο έβενος φθείρεται λιγότερο, γι αυτό μπαίνει στη ταστιέρα.
Έχω ένα τρίχορδο του Σκεντερίδη 1975 από έβενο (εγώ επέμενα για το ξηλο). Το όργανο είναι ερκετά βαρύ και δεν “φωνάζει” αρκετά ! Αποτέλεσμα? Το έδωσα στον ανιψιό μου!
Ο Σφένδαμος (κελεμπέκι) είναι μαλακότερο
ξύλο και δονείται θαυμάσια. Μη ξεχνάς πως όλα τα βιολοειδή της συμφωνικής ειναι σφένδαμος. Η καρυδιά για σκάφος βγάζει “τραχύτερο” ήχο.
Παλίσανδρος, είναι το καλύτερο για σκάφος.
Μουριά και σφένδαμος = μαλακότερος ηχος.
Κεράσια, Αχλαδιά,… Κτλ. Όλα τα οποροφόρα κάνουν για σκάφος !
Δοκίμασε διάφορα όργανα πριν αποφασίσεις και κυρίως άκου τις συμβουλές του οργανοποιού σου.
ΥΓ
Αν παίζεις ηλεκτρικά, μη το ψάχνεις πάρα πολύ. Καρυδιά σου κάνει !
Κάνε ένα ψάξιμο στο φόρουμ , για σκάφος, καρυδιά, κελεμπεκι κτλ. Θα βρεις πολλά γραμμένα.

Το κελεμπεκι είναι σκληρό ξύλο και βγάζει πριμαδα και καθαροτητα, ίσως και λίγο άδειο ήχο καμία φορά. Ο παλίσανδρος έχει τον πιο πλούσιο ήχο, η καρυδιά τον πιο κλασικό για μπουζούκι, η μουριά λειτουργεί καλύτερα σε μικρά σκαφη. Τον έβενο δεν τον προτείνω για τους λόγους που αναφέρθηκαν.

2 «Μου αρέσει»

Φυσικά υπάρχει και ο συνδυασμός ξύλων.Είναι συνηθισμένο και το κελεμπέκι με καρυδιά για σκάφος.Βέβαια στο τελικό αποτέλεσμα διαμόρφωσης του ήχου παίζουνε και πολλά άλλα ρόλο όχι μόνο το σκάφος.

2 «Μου αρέσει»

Υπάρχουν 3 ποικιλίες που ονομάζονται walnut
Μια αμερικάνικη μια αυστραλιανη και μια ντόπια σε εμάς, η ευρωπαϊκή καρυδιά Juglans Regia.Μάλλον για αυτή μιλάμε.Ειναι σίγουρα το ελαφρύτερο ξύλο απο αυτά που ρωτάς σε 670kg/m3
Ο έβενος(diospyros ebenum) είναι 1190kg/m3 δηλαδή σε διπλό περίπου βάρος.
Ειναι επίσης προστατευόμενο είδος γιατί έχει υπερυλοτομηθεί και τρομερά υγροσκοπικός.
Όσον αφορά τον ήχο, ο κάθε κατασκευαστής αναζητά λύσεις προκειμένου να αναζητήσει ηχητικό χαρακτήρα με τα σχέδια, τεχνοτροπίες και υλικά.
Δεν υπάρχει (πιστεύω) περίπτωση σε τυφλό τεστ να αναγνωρίσουμε υλικά και να πούμε : αυτό μου ακούγεται σα καρυδιά κλπ.
Οι λόγοι που επιλέγονται υλικά ειναι σύνθετοι και όχι μόνο ακουστικοί.Ειναι ακουστικοί, πρακτικοί και έχουν να κάνουν και με την αισθητική του οργάνου.Κάθε υλικό λοιπόν χρησιμοποιείται σε συνάρτηση με άλλους παράγοντες και το σύνολο τους αποδίδει τα χαρακτηριστικά του οργάνου.
Αν ένας εξειδικευμένος τεχνίτης εφαρμόσει τις ίδιες τεχνικές του σε διαφορετικά ξύλα και καταλήξει σε ορισμένα συμπεράσματα αυτό δεν μπορεί απαραίτητα να αποτελέσει σημείο αναφοράς για όλους ακόμα και αν περιέχει δόση αντικειμενικής αλήθειας.
Το θέμα είναι πολυπλοκο και αποτελεί μέρος της ταυτότητας κάθε κατασκευαστή.
Αν κάποιος μπορεί τυφλά να αναγνωρίζει ξύλα στην απόδοση οργάνων τότε σίγουρα είναι πολύ πιο ικανός απο μένα.Εγώ δεν μπορώ!

Επεξεργασία: μάλλον 4 είδη καρυδιας βρήκα

5 «Μου αρέσει»

Δεν είναι εύκολο. Θέλει εξάσκηση. Σίγουρα διακρίνεις το μαόνι από τον παλλισανδρο. Όχι? Και Αφρικανική καρυδιά εδώ…

1 «Μου αρέσει»

Νομίζω ότι ο @alk εννοεί να ακούσεις ένα όργανο και να καταλάβεις τί είναι.Αν κάνω λάθος ας με διορθώσει.Με το μάτι φαντάζομαι κάποιος το καταλαβαίνει πιο εύκολα.

1 «Μου αρέσει»

Καλησπερα. Δειτε την παρακατω φωτογραφια.
Εχει τις ηχητικες ιδιοτητες των πιο διαδεδομενων ξυλων (για κατασκευή κιθαρας)
Επιβεβαιωνει αυτο που λεει ο Νικος για το κελεμπεκι, το οποιο νομιζω οτι το εχω διαπιστωσει και εγω με καποια οργανα που εχω πιασει στα χερια μου

5 «Μου αρέσει»

Αυτό το textured tone θαπει “χρωματισμος ήχου”?

οι μετρήσεις αυτές δείχνουν την δυνατότητα των ξύλων αυτών, όταν είναι "καπάκια *, η από μόνα τους σαν πλάκες.
Να σκευτόμαστε το πλήρες όργανο σαν ηχείο 2-3 δρόμων,οπου το πλήρες φάσμα αποδίδεται από διαφορετικά σημεία και είδη ξύλων. Βλέπεις πχ ποια ξύλα είναι κατάλληλα για πλάτη και πλαϊνά. Το καπάκι το έχουμε (έλατο, κέδρο).
ΥΓ.
Τώρα που το 'φέρε η κουβέντα, μη βάζετε το μικρόφωνο στην τρύπα των οργάνων γιατί αυτό είναι για την “εκτόνωση των χαμηλών” ( bass reflex). Από εκεί βγαίνουν τα “σκουπίδια”. Το βλέπω συνεχώς αυτό το λάθος. Στον καβαλάρη 30-35 εκ απόσταση.

Άλλη μια φωτογραφία που μιλάει για ξύλα κιθάρας

2 «Μου αρέσει»

Αυτά τα ξύλα δεν μπαίνουν σε καπάκια αλλά μόνο σε σκάφη. Υπάρχουν παραδείγματα από μαόνι σε καπάκι αλλά δεν είναι διαδεδομένο τουλάχιστον ακόμα.

1 «Μου αρέσει»