Ρεμπέτικα με τετράχορδο πειράζει?

μπουζούκι
τετράχορδο

#1

Ειμαι νέος οργανοπαίχτης και ασχολουμαι εδω και 4 χρόνια με μπουζούκι.Πολλες φορες σε συζητήσεις για το ρεμπέτικο ακούω να μου λένε " αν θες να παιζεις ρεμπέτικΑ παρε τρίχορδο" .Πολλες φορες με βαλαν σε προβληματισμους αλλα δεν ακουσα κανενα σοβαρο επιχειρημα ωστε να πιστεψω πως μονο το τριχορδο ειναι για ρεμπετικα. Οι πιο πολοί μου διναν απαντήσεις απόλυτες του στύλ “το αλλο ειναι κιθάρα”,“πετατο και παρε ενα μπουζουκι” κ.λ.π Οι απαντησεις αυτες μου διναν την αντύπωση πως ο λόγος γίνεται μόνο για λόγους φιγούρας μιας και δεν παραθεταν επιχειρηματα σοβαρα! Συχνά πευουν στα χέρια μου τρίχορδα και παίζω αλλα δεν βλεπω σημαντικο λόγο να παρω τρίχορδο…Αν μπορείτε να μου παραθέσετε σημαντικους λόγους που αφορούν διαφορές στην τεχνική παιξίματος…(δεν θελω για διαφορα στον ηχο το ειδα και σ αλλο θεμα)


#2

Στο ρεμπετάδικο που δουλεύω το ένα μπουζούκι παίζει τετράχορδο κ μάλιστα τα παίζει τα ρεμπέτικα όλα τα λεφτά βγάζει τρομερή πενιά το παλικάρι εγώ πιστεύω πως ο μόνος λόγος που το τρίχορδο είναι καλύτερο στα ρεμπέτικα είναι επειδή έχει την μπάσα ΡΕ που την χρησιμοποιούν πολύ (βάζοντας μέσα κ τον παράγοντα ότι τα πιο πολλά ρεμπέτικα είναι γραμμένα σε ΡΕ ) αν τώρα δεν είναι ο τόνος σου δεν νομίζω ότι είναι υποχρεωτικό να έχεις τρίχορδο για να παίξεις ρεμπέτικα(βέβαια οφείλω να ομολογήσω ότι παλιότερα δεν υποστήριζα αυτήν την άποψη). Όμως αυτό που λένε ότι το τετράχορδο είναι κιθάρα δεν ξέρω πώς να το εξηγήσω αλλά εγώ σαν κιθαρίστας παρόλο που με βολεύει πιο πολύ το τετράχορδο δεν μου αρέσει γι αυτόν τον λόγο… το νιώθεις διαφορετικά στο χέρι που λέμε. Αυτά περί κόντρας τρίχορδου τετράχορδου δεν τα υποστηρίζω προσωπικά.


(Γρηγόρης) #3

Δεν πειράζει!

Εγώ παίζω το ίδιο και στα δύο… Η όπως σημειώθηκε και πιο πάνω αρκεί απλά ν’ αλλάξω τόνο.

Πάντως μ’ αρέσει το τρίχορδο περισσότερο κι’ ας έχω παίξει 20 χρόνια με το τετράχορδο.

Φαντάζομαι οι δεξιοτέχνες που κατά καιρούς παρουσιάζονται στο φόρουμ, πετυχαίνουν ακόμα και τον ήχο να είναι ίδιος όταν θέλουν…


(Γκόγκος Δ.) #4

Δεν πειράζει να πάιζεις ρεμπέτικα με τετράχορδο (εξαιρείται η ζωντοχήρα το λεου λέου και 6-7 ακόμα). Απλά δεν μπορείς να κάνεις φασαρία!


(Νίκος Φρονιμόπουλος) #5

Δε θα αναπτύξω επιχειρήματα. Θα φέρω ένα παράδειγμα:

Ένας από τους μεγαλύτερους δεξιοτέχνες στην ιστορία του μπουζουκιού, ο Δημήτρης Στεργίου, ο περίφημος Μπέμπης, υπήρξε και δεινός κιθαρίστας. Παρ`όλα αυτά ουδέποτε διανοήθηκε να πιάσει στο χέρι του το τετράχορδο ! :088: Γιατί ???


(Κώστας Χαλιός) #6

Άν το παίξιμο αποδίδει το ρεμπέτικο ύφος, τότε δεν υπάρχει πρόβλημα. Ο Γκολές για παράδειγμα στην αρχή έπαιζε με τετράχορδο τα ρεμπέτικα και απέδιδε το ύφος.

Τώρα σε πολλούς τρίχορδους μάλλον το αντίθετο συμβαίνει. Δηλαδή βλέπεις μερικούς να παίζουν κάνοντας αγώνα ταχύτητας.
Δεν χρειάζεται φλυαρία στην απόδοση μιας μελωδίας. Το άν θα την αποδόσεις με τρίχορδο ή με τετράχορδο, κατά την γνώμη μου δεν έχει σημασία. Ο καλός ο μουσικός θα την αποδώσει το ίδιο τρόπο καλά είτε με το ένα είτε με το άλλο.


#7

Ευχαριστω για τις απαντησεις!
Για τη φασαρία και την διαφορά στον ήχο δεν εχω απορία…γιατι πιστευω πως καθε οργανο έχει τον ήχο του(100 τριχορδα μπορει να βγαζουν διαφορετικο ηχο) και καθε οργανοπαιχτης επισης βγαζει τον δικο του ηχο…Απορίες εχω στις διαφορες στην τεχνικη παιξιματος! Η απαντηση με τη ΡΕ ανοιχτη αποτελει μια διαφορα (αν ο τονος τ τραγουδιστη ειναι ΡΕ)…Κυριε Φρονιμοπουλε στο παραδειγμα του Μπέμπη που αναφερατε δεν μπορω να βγαλω συμπερασμα αν το τριχορδο υπερτερει σε τεχνικη απο το τετραχορδο. Δωστε μου κατι πιο συγκεκριμενο αν γινεται, πανω σ αυτο το παραδειγμα…

Τις ερωτησεις αυτες τις κανω γιατι τοσες φορες που ειχα ακουσει να μου λενε “το τετραχορδο δεν κανει” ειχα απελπιστει διοτι φοβομουν μηπως μελετουσα σε λαθος οργανο κ αυτο παραλιγο να με ξενερωσει…μιας και στο συντομο μελλον ηξερα πως δε θα αγοραζα αλλο οργανο και τωρα να κουρδιζω το τετραχορδο σε ρε ,λα,ρε δε γουσταρα.


#8

Μου είχε αφήσει ένα φιλαράκι μου ένα τετράχορδο που έχει για κάποιο καιρό στο σπίτι πριν ακόμη αγοράσω το μπουζούκι μου ( τρίχορδο ) και το είχα κουρδίσει Ρε ,Λα , Ρε , Λα (παρόλο που έχει αναφερθεί ότι παλιά το κούρδιζαν το τετράχορδο έτσι σε κάποια θέματα) κακά τα ψέματα ναι μεν θύμιζε λαούτο κ έβγαζε έναν ογκώδη περίεργο αλλά ωραίο ήχο όμως δεν ήταν αυτό το κούρδισμα του οργάνου δεν ήταν η φωνή του οπότε μη κολλάς φίλε Ντο , Φα , Λα , Ρε. Μου θυμίζει το όλο θέμα μια εκπομπή από τα ʽʼΠαντελόνια είναι περίεργα ρούχαʼʼ που είχε καλεσμένους του Ραστ και όταν τους ρώτησε (για να ακούσει ο κόσμος) αν μπορούν να κάνουν ενότητα βαμβακάρη στο πρόγραμμα εκείνοι παρεξηγήθηκαν και θεωρώ με το δίκαιο τους.


(Ισαάκ) #9

Kontostayros σημείωσε:

  1. Όλο το ρεμπέτικο γράφτηκε σε τρίχορδο, άρα είναι το όργανο που το αποδίδει καλύτερα και αρτιότερα.
  2. Πώς θα παίξεις “ανοιχτά” και “ντουζενάτα” φίλε μου τον Θερμαστή του Μπάτη ή το Είμαι παιδάκι μάλαμα του Μάρκου για παράδειγμα; Με τετράχορδο δεν ξέρω αν γίνεται.
  3. Κοίτα δεν υπάρχει κανένας λόγος να πάρεις και τρίχορδο αν αυτό δεν σε συγκινεί. Να σου αναφέρω απλώς ότι κάποιοι από τους κορυφαίους μπουζουξήδες της σημερινής λαικής σκηνής επιμένουν ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ τρίχορδα: Κώστας Παπαδόπουλος, Λάκης Καρνέζης, Μανώλης Πάπος, Γιάννης Παπαβασιλείου, Γρηγόρης Βασίλας (ο οποίος ξεκίνησε με 4χορδο) για να ονομάσω απλώς μερικούς. Αυτοί ξέρουν :089:

(billk) #10

Φίλε kontostayros πιστεύω πως η βασική διαφορά τρίχορδου τετράχορδου είναι στα ακόρντα.
Στό τετράχορδο οι τετράφωνες συγχορδίες μπορούν να παιχτούν πλήρης, πιο"κιθαρίστικα" θα μπορούσαμε να πούμε,ενώ στό τρίχορδο υποχρεωτικά τρώς μια νότα πχ στην ντιμινουίτα ή στην εβδόμη.Επίσης στό τρίχορδο τα ακόρντα μπορούν να παιχτούν "ανάποδα"δηλαδή κρατώντας σταθερή την νότα πού παίζουμε στην λα χορδή αντιστρέφουμε τα δάχτυλα στις δύο ρε.Αυτό δεν γίνεται στο τετράχορδο λόγω ασυμετρίας του οργάνου.

Εδώ σταματούν οι διαφορές και αρχίζουν οι ομοιότητες.Αν δηλαδή η βασική μελωδική γραμμή παιχτεί στις δύο πρίμες χορδές (ρε,λα) και οι δύο μπουργάνες (φα,ντο) εχουν συνοδευτικό ρόλο τότε το τετράχορδο βγάζει μπουζουκίστικο ηχόχρομα και μπορεί να αποδόσει τα πιο πολλά απο τα ρεμπέτικα.

Αν βρείς άκουσε το “Σαν την καλαμιά στον κάμπο” στην εκτέλεση με τον Βαγγέλη Περπινιάδη Για να καταλάβεις τι εννοώ.

Επισης http://www.rembetiko.gr/forums/showthread.php?p=172748#post172748


(Kostas kanalos) #11

Υπάρχει μια φωτογραφία του Μπέμπη στο cd απο την εταιρία καθρέπτης στην οποια παίζει τετράχορδο.Επειδή ομως δεν εχω μπροστά μου το cd οποιος το εχει ας μας διαφωτίσει.


(Kostas kanalos) #12

Γιώργος Ζαμπέτας,Γιώργος Μητσάκης,Μανώλης Χιώτης κλπ,κλπ .Αυτοί δεν ήξεραν?
Πόσοι απο τους παραπάνω που ανέφερες παίζουν τρίχορδο για να κάνουν φασαρία ή για να παίζουν ανοιχτά απο ρε ? Η απάντηση ειναι ουτε ενας.


#13

Εγώ δεν θα πήγαινα για ποδόσφαιρο με παπούτσια για μπάσκετ…


#14

Oταν παρέθεσα το θεμα ειπα πως απόλυτες απαντήσεις εχω ακούσει πολλές περι παππουτσιων κ.α. Θελω να παρω αποψεις τεκμηριωμενες για τις διαφορες στην τεχνικη παιξιματος (οχι στον ηχο).

Ευχαριστω τον φιλο που αναφερθηκε στις συγχορδιες…

Οσο για τον θερμαστη κ.λ.π αν παιχτει σε άλλο τόνο, επειδη απο εκει μπορει να τον τραγουδησει καποιος, πως να τον παιξεις ντουζενάτα?


(ΡΕ Μινόρε) #15

Εξαρτάται που πας να παίξεις. Σε γήπεδο ή σε αλάνα; :slight_smile:


(Νίκος Πολίτης) #16

Παιδιά, μην το ανάγουμε σε αντιπαράθεση, το θέμα! Υποκειμενικό είναι, ο καθένας διαλέγει το όργανο που νομίζει ότι τον εκφράζει. Αν διαπιστώσει ότι έκανε λάθος, αλλάζει όργανο. Ο Χιώτης πάντως, δεν διαπίστωσε λάθος. Απέδειξε πρώτα ότι χειρίζεται το τρίχορδο κατά τρόπο που πολλοί σημερινοί τριχορδίστες (η κατάληξη επίτηδες επιλεγμένη) ούτε στο όνειρό τους δεν θα μπορούσαν να τον σκεφτούν, και μετά είχε όλο το δικαίωμα να αλλάξει το κέφι του.

Και ένα γλωσσικό θέμα: «… για να ονομάσω απλώς μερικούς». Αυτό είναι μετάφραση του «to name but a few». Στα Ελληνικά: «για να αναφέρω απλώς μερικούς».

(και να είμαστε ευχαριστημένοι που ακόμα δεν έχουμε υιοθετήσει την έκφραση ως «για να ονομάσω παρά λίγους». Κάποτε θα μας το επιβάλλουν και αυτό οι μεταφραστικές μηχανές…).


#17

Εντάξει, κοντοσταύρο, έχεις δίκιο να ζητάς τεχνικές απαντήσεις, αλλά το εννοώ αυτό που λέω. Νομίζω πως η διαφορά ύφους στον τρόπο παιξίματος είναι στις περισσότερες περιπτώσεις εμφανής…

Τώρα για το θερμαστή, θα τον παίξεις από Λα και θα βαράς ανοιχτή τη λα. Νομίζω άλλωστε ότι η πρώτη εκτέλεση δεν είναι από ρε, αλλά από ΛΑ.
Θα τον παίξεις από ΣΟΛ, παίζοντας στη μεσαία χορδή τη μελωδία και θα βαράς από πάνω κι από κάτω ρε ανοιχτά. κ.α.


#18

Σωστα αυτα που λες αλλα περα απο τις ανοιχτες κ.λ.π (σε συγκεκριμενους τόνους) δεν βρισκω μεγαλες διαφορες ωστε να υπαρχει σοβαρος λόγος να πάρω τρίχορδο…Και ισως απο δω και περα θα πρεπει να αγνωω αυτους που μου λενε απόλυτα “πετα το και παρε τριχορδο”. Το υφος εξαρταται πιστευω απο τον οργανοπαιχτη…(αν επαιζαν με το ιδιο οργανο ο Τσιτσάνης και ο Μαρκος αλλο υφος θα εβγαζες ο καθένας)


#19

+1 για τετραχορδο (αρκει να παιζοντε οι μπουργκανες ) ειναι νααμα δωσεις λεφτα για φθηνο οργανο παρε τριχορδο .


(skantz) #20

Παίξε τη μουσική που θέλεις στο όργανο που θέλεις όπως το νιώθεις. Μερικοί κομπλεξικοί θα σε κόψουν στις εξετάσεις Ανωτάτης Ρεμπετικής, λες και η μουσική εξαρτάται από τέτοιες λεπτομέρειες, πόσες χορδές έχει το όργανο, λες και οι πλάκες του Μωυσή λενε ότι το μπουζούκι είναι έτσι.
(Πριν αρχίσουν να φωνάζουν μερικοί θα πω ότι παίζω μόνο τρίχορδο.)

Έχοντας ξεκαθαρίσει αυτά, θα σε ρώταγα πώς παίζεις στο τετράχορδο, αν μένεις πολύ στην πρώτη χορδή (ρε), παίζοντας “οριζόντια”, αν χρησιμοποιείς τις ντο και φα για να διανθίζεις με κάποιες χαμηλές νότες τις μελωδίες σου. Αν ακούς τους γνωστούς και προσπαθείς να αποδώσεις το ύφος (αν αυτός είναι ο σκοπός σου) σου, νομίζω ότι θα καταλήξεις να παίζεις κυρίως στη ρε και (λιγότερο) στη λα. Οπότε τι τις θες τις άλλες; :slight_smile:

Νίκος