Πόσο παλιό είναι το τετράχορδο?

μπουζούκι
τετράχορδο

#1

Είδα κάπου μία αναφορά (συγκεκριμένα για το αδέσποτο αϊδίνικο “ρίξε τα μαλλιά σου πίσω”) ότι αυτό έχει ηχογραφηθεί το 1929 στην Αμερικη, με το Μανώλη Καραπιπέρη σε τετράχορδο μπουζούκι, με κούρδισμα λα-ρε-ρε-σολ.

Και επειδή μου έκανε εντύπωση, μου γεννήθηκε η απορία…υπήρχε τετράχορδο τόσο παλιά απλά δεν χρησιμοποιόταν σε μεγάλη κλίμακα, και ουσιαστικά ο Χιώτης το καθιέρωσε ως τρόπο παιξίματος, ή μιλάμε για εντελώς άλλο όργανο το 1929 που απλά το ονόμαζαν τετράχορδο οπότε η περίοδος Χιώτη (και ο ίδιος) σηματοδότησαν την δημιουργία ενός νέου οργάνου?


(Νίκος Πολίτης) #2

Βορειοανατολικέ, το θέμα του τετράχορδου μπουζουκιού, τόσο για χρήση του από παλαιότερους οργανοπαίκτες όσο και για τη νεότερη με το Χιώτη, έχει συζητηθεί διεξοδικότατα στο φόρουμ, μία αναζήτηση θα σας πείσει.

Προλαβαίνω το σημαντικότερο, ότι η παρέμβαση Χιώτη (και ενδεχομένως και Σπιτάμπελου) και βέβαια σηματοδότησε μία νέα εποχή και για την οργανολογία (τα παλαιότερα τετράχορδα ήταν κατάλοιπα υβριδικών «λαουτομπούζουκων») και για το γενικότερο στιλ παιξίματος.

Μία αναζήτηση θα γλύτωνε την πλατφόρμα μας και από έναν ακόμα περιττό τίτλο θέματος.


#3

εχθες ψαχνοντας τραγουδια και ασκησεις στο you tube βρηκα μια κοπελα να παιζει ενα ‘μπουζουκοειδες’ κατ εμε με ηχο που εφερνε σε παντζο… το παραξενο ηταν οτι αναφεροταν Η (δεν θυμαμαι το ονομα της) με το !!! 10χορδο!!! ναι καλα διαβαζετε 10χορδο μπουζουκι της!


#4

http://www.youtube.com/watch?v=rzw8Aw6PjQA&feature=related
και αφου το ξαναβρηκα το παραθετω να δειτε. επισης αναφερει και τα στοιχεια της και αυτα του κατασκευαστη


(Νίκος Πολίτης) #5

΄Νταξ΄!.. για έναν πειραματισμό πρόκειται, τα παιδιά εκεί στο Αμέρικα μάλλον προς τζαζίστες φέρνουν (ακούγεται και ένα μπάσο ως υπόκρουση), ο χρόνος θα δείξει αν το 10χορδο μπουζούκι θα έχει την εξέλιξη του τετράχορδου ή θα ξεχαστεί.


(billk) #6

Το πεντάχορδο μπουζούκι υπάρχει απο την δεκαετία του 60. Με τέτοιο έπαιζε ο σπουδαίος Γιώργος Τσιμπίδης.
Για περισσότερα στο βιβλίο του Γιώργου Αλτή “Οκτώ Λαϊκά Πορτραίτα” εκδόσεις του περιοδικού “Λαϊκό Τραγούδι”
και στο άρθρο του Άρη Νικολαίδη “Απ’το Καραντουζένι στη…Βιέννη” στο διαδυκτιακό περιοδικό “Κλίκα”
http://www.klika.gr/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=187&Itemid=171&limit=1&limitstart=1


(Νίκος Πολίτης) #7

Δεν φτάνει να ταιριάζει το πλήθος των χορδών, πρέπει να ξέρουμε και πώς είναι κουρδισμένες μεταξύ τους. Δεν ξέρω λεπτομέρειες για τον Τσιμπίδη, αν κανείς ξέρει θα ήταν ενδιαφέρον να δούμε αν πρόκειται για «επαναφορά» των παλαιότερων πειραματισμών με ταυτόφωνες (ή σε διαφορά οκτάβας) για πιο πλούσια ντουζένια, που δεν το νομίζω, ή για κάτι διαφορετικό, ίσως «στο δρόμο που χάραξε ο Χιώτης». Στο αμερικάνικο πείραμα μάλλον πρόκειται για πέντε διαφορετικές νότες, με ή χωρίς οκτάβες αλλά δεν ξέρω αν υπάρχει συσχέτιση με την προσέγγιση Χιώτη.


(billk) #8

Έχεις δίκιο το πεντάχορδο του Τσιμπίδη είναι "στο δρόμο που χάραξε ο Χιώτης.
Αντιγράφω απο το βιβλίο του Αλτή αφήγηση του Τσιμπίδη :“Εμένα επειδή μου άρεσε πολύ και η κιθάρα, πήγα στον
Ζοζέφ και του είπα να μου φτιάξει ένα πεντάχορδο μπουζούκι”.
Μου φαίνεται πως και και αυτό του βίντεο είναι κάτι παρόμοιο.


#9

Είδατε λοιπόν πως δεν έκανα λάθος που ξεκίνησα το συγκεκριμένο θέμα, και πως η κουβέντα έφερε καινούριες πληροφορίες, οι οποίες δεν βρίσκονται πάντα με μία απλή αναζήτηση?

συν τις άλλοις, δεν υπάρχει παντα ο χρόνος για αναζήτηση και άλλωστε πρόκειται για φόρουμ, δηλαδή ζωντανή κουβέντα, επομένως κάποια θέματα θα ξανασυζητιώνται,και θα ξαναποστάρονται και όποιος έχει όρεξη τα σχολιάζει, δεν είναι βάση δεδομένων απλά να ανατρέχουμε…όσο για την περιττότητα, επαφίεται στους admins αν ο τίτλος πιάνει αναίτια χώρο στο φόρουμ να πράξουν αναλόγως…

φιλικά

από admin: Φίλε vorionatolike, καλό είναι όμως κάποιος να έχει διαβάσει πρώτα τι έχει γραφτεί πιο πριν στο φόρουμ για όλα αυτά. Θα δεις ότι όταν κάποια στιγμή έχεις συζητήσει, ματα-συζητήσει κλπ, κλπ θα σου φαίνεται ανιαρό να ξεκινήσει η ίδια συζήτηση ξανά και ξανά. Διαβάζεις, και στη συνέχεια βάζεις την άποψή σου, είτε ξεκινώντας από εκεί που έμεινε η συζήτηση, είτε ξεκινάς νέα.