Πρόβλημα στον ήχο των Λα

Καλησπέρα,

Εχω ένα παλιό μπουζούκι με το οποίο τελευταία αποφάσισα να ασχοληθώ πιό συστηματικα ώστε να καταφέρω να μάθω να παίζω 5 πράγματα.
Πέρασα χορδές, το κούρδισα και ακούγεται σωστά εκτός από τις 2 Λα οι οποίες είναι λιγότερο ζωηρές σε σχέση με τις Ρε αλλά και με τις άλλες.

Όταν είχα αλλάξει χορδιέρα πρίν μερικά χρόνια, είχα τοποθετήσει τον καβαλάρη ακριβώς στο ίχνος που είχε αφήσει στο καπάκι διατηρώντας την ίδια κλίση. Βέβαια, αντίστοιχο θέμα υπήρχε και τότε αλλά δεν το έψαξα παραπάνω. Την χορδιέρα την άλλαξα γύρω στο 2006 και θυμάμαι ότι ήταν ελάχιστα διαφορετική από την αρχική (είχα δοκιμάσει να κρατήσω το “καπάκι” της αρχικής που είχε διακόσμηση αλλά δεν ταίριαζε με την βάση) Το όργανο το είχα αγοράσει το 1992 και για ένα μεγάλο διάστημα, ίσως και πάνω από 10 χρόνια, η αρχική χορδιέρα ήθελε αλλαγή (είχαν σπάσει τα 4 από τα 8 αγκιστράκια της) αλλα πάντα ανέβαλα την επισκευή. Οπότε, δεν θυμάμαι αν το ίδιο πρόβλημα υπήρχε από την αρχή.
Στην ίδια θέση ακριβώς τοποθέτησα τον καβαλάρη και αυτή την φορά μετά την αλλαγή στις χορδές.
Η απόσταση “ζυγού-καβαλάρη” είναι ~67cm αλλά η απόσταση “ζυγού-12ου τάστου” είναι μεγαλύτερη από την απόσταση “12ου τάστου-καβαλάρη”. Η κλίση του καβαλάρη είναι ~1cm. Επίσης, οι 2 Λα είναι στα 440Hz.

Αναζητώντας σχετικές δημοσιεύσεις εντόπισα μια ανάρτηση που αναφέρει παρόμοιο πρόβλημα το οποίο λύθηκε με επέμβαση στον καβαλάρη.
Οι υποδοχές τόσο στο ζυγο όσο και στον καβαλάρη για τις 2 Ρε φαίνεται να είναι ελάχιστα πιό βαθίες από ότι στις 2 Λα.

Τελευταία συνειδητοποίησα την σπουδαιότητα της σωστής ρύθμισης των Λα οπότε με ενδιαφέρει να βελτιώσω τον ήχο τους.
Αυτό που με προβληματίζει είναι αν θα πρέπει να βαθύνω τις υποδοχές των Λα στον καβαλαρη ή/και στον ζυγό ή αν θα πρέπει να μετακινήσω τον καβαλάρη (2-2.5cm) ώστε να ισορροπίσω τις απόστασεις ζυγού/καβαλάρη σε σχέση με το 12ο τάστο.
Υπάρχει περίπτωση να φταίει η χορδίερα; Την αρχική δεν την έχω κρατήσει.
Μήπως θα έπρεπε να δοκιμάσω διαφορετικού πάχους χορδές στις Λα; Εχω βάλει D’Addario J97 0.013in, θα άλλαζε κάτι αν έβαζα 0.014in;

Θα εκτιμούσα ιδιαίτερα αν κάποιος θα μπορούσε να μου δώσει μια κατεύθυνση.
Ευχαριστώ για το χρόνο σας και να με συγχωρείτε για το μακροσκελές του μηνύματος.

.jpg.jpg.jpg.jpg

καλώς ήρθες!
κατ’αρχήν φέρε οπωσδήποτε τον καβαλάρη στη σωστή θέση, ίσιο και ακριβώς στην διπλάσια απόσταση από ζυγό-12ο τάστο. έπειτα, σε όλα τα μπουζούκια η λα διαφέρει λίγο εως πολύ, ειδικά όταν οι χορδές είναι ολοκαίνουριες ή πολύ παλιές. είναι μεγάλη υπόθεση να έχεις ομοιομορφία στις δυο σολιστικές χορδές. κάποιοι άλλοι όμως επιθυμούν την διαφορά στο ηχόχρωμα και την εκμεταλλεύονται στο παίξιμο!
μια που το ξανάπιασες, πέρασε τις δύο ντο έτσι που να μην διασταυρώνονται στα κλειδιά. και φυσικά κούρδισε σε λα-ρε-λα-ρε, ή σε λαουτίστικο στύλ, για να ξεφύγεις από το κούρδισμα λειψής κιθάρας. (πλάκα στα σοβαρά κάνω, δοκίμασε πάντως)
καλές πενιές!

με άλλα λόγια, πάρε τρίχορδο…:089:

Φίλε Γεωργίου, συμφωνώ με αυτά που σου είπε ο Liga Rosa. Τώρα για πιο λόγο είναι θαμπές οι Λα, δεν είναι και τόσο εύκολο να το βρει κάποιος. Πάντως αυτό συνήθως συμβαίνει στα όργανα, όταν υπάρχει πρόβλημα στο ζυγό. Δεν έχει να κάνει μόνο με το πόσο βαθιές είναι οι εγκοπές, αλλά με το πως πατάει η χορδή μέσα-πάνω σε αυτές. Δεν ξέρω γιατί, αν και δεν μπορώ να κρίνω από μια εικόνα και μόνο, αλλά ο ζυγός σου στην τέταρτη φώτο, φαίνεται λίγο κακότεχνος.Η τρίτη φώτο είναι μικρή και δεν μπορώ να διακρίνω. Εγώ θα σου πρότεινα, να πάρεις ένα άλλο κοκκαλάκι ζυγού, να κάνεις τις μετρήσεις σου, να το διαμορφώσεις σωστότερα και να δεις τι γίνεται. Βέβαια για να διαμορφώσεις σωστότερα-διαφορετικά τις εγκοπές, θα πρέπει να έχεις διαβάσει μερικά πραγματάκια, να βάλεις τέχνη και προσωπική γνώμη και να πειραματιστείς. Έαν παραμένουν θαμπές παρόλο το καινούριο δημιούργημα, τότε είναι πιο σοβαρό το πρόβλημα.Αλλιώς πολύ απλά, πήγαινέτο σε ένα μάστορα, που δεν πρόκειται να σου πάρει και πολλά, να στο φτιάξει, εφόσον διορθώνεται το πρόβλημα. Υποθέτωντας βέβαια, ότι είναι έντονη η θαμπάδα για την οποία μιλάς.

Ευχαριστώ όλους για τα σχόλια και καλώς σας βρίσκω.

Σχετικά με τον ζυγό, δεν θα αποτολμήσω κάποια αλλαγή μιας και κρίνω ότι στην παρούσα φάση δύσκολα θα έφτιαχνα κάτι καλύτερο.
Η πρόταση για αλλαγή στο κούρδισμα μου έδωσε την ιδέα να ανεβάσω την Λα στο Ρε.
Με αυτό το κούρδισμα πέτυχα ακριβώς το ίδιο ηχόχρωμα ακόμα και στο 12ο και στο 24ο τάστο με τις κανονικές Ρε (μάλλον ενθαρρυντικό σημάδι για την ποιότητα του ζυγού)
Η αίσθηση μου είναι ότι στον τόνο του Λα οι χορδές δεν τεντώνουν στο βαθμό που πρέπει οπότε μάλλον το πρόβλημα θα μπορούσε να διορθωθεί με την αλλαγή στις αποστάσεις και την κλίση του καβαλάρη. Με προβληματίζει όμως ο λόγος που ο καβαλάρης τοποθετήθηκε εξ’ αρχής με κλίση και σε μικρότερη απόσταση. Νοοτροπία της εποχής κατασκευής του οργάνου ή λανθασμένη πρακτική; Σκέφτομαι αρχικά να κάνω κάποιες δοκιμές και με άλλες χορδές διαφορετικού πάχους. Αν το αποτέλεσμα δεν είναι ικανοποιητικό θα δοκιμάσω να ισορροπήσω τις αποστάσεις.

Αν καταλαβα καλά ανεβασες τις λα (δευτερη χορδή) σε ρε; 2,5 τονους πανω;
Δε γνωρίζω απο κατασκευες αλλα νομιζω οτι το οργανο ζορίζεται αρκετα ετσι…
Θα μας πουν και οι πιο σχετικοι αλλα νομιζω οτι πρεπει να τις κατεβασεις γρηγορα…

Ακυρο…
Τωρα καταλαβα οτι το εκανες για λιγο για να τεσταρεις… Εμ πως θα επαιζες με 3 ρε χορδες…
Συγγνωμη…

Συμπληρώνοντας τον xolidoxos ,iσως να εχει “φύγει” απο τη σωστή του γωνία (ratio) o πισω καβαλάρης.
Και μια επίσκεψη σε έναν τεχνίτη μάλλον είναι οτι πιο σοφό!

Κι εμένα το ζεύγος ΛΑ μ’έχει ταλαιπωρήσει. Κάποιες στιγμές η θαμπάδα ήταν ελάχιστη άλλες πάλι μου φαινόταν πιο πολύ άλλοτε πάλι έπειθα τον εαυτό μου ότι όλο αυτό ήταν δικιά μου παραξενιά. Τώρα έπειτα από μικρές πολύωρες παρεμβάσεις στον κάτω καβαλάρη έχω φέρει τον ήχο τους σε κάποιο αρκετά καλό (για τα δικά μου γούστα)σημείο. Όμως πραγματικά θα ήθελα αν αυτό είναι τόσο συχνό φαινόμενο περισσότερες λεπτομέρειες για την αντιμετώπισή του.Επίσης τα αυλάκια στον κάτω καβαλάρη έχουν βαθύνει αρκετά, λόγω της επεξεργασίας επηρεάζει αυτό τον σωστό ήχο του οργάνου? Επαναφέρω το θέμα με μεγάλη καθυστέρηση λόγω του ότι είμαι καινούργιος στο Forum:112: