Πολιτισμός και παγκοσμιοποίηση

Συνέχεια από το νήμα:
Ρεμπέτικος τρόπος ζωής

Μπορούμε να συνεχίσουμε εδώ τη συζήτησή μας.

Κανω την αρχη…με μια σκεψη.
Αν παρουμε το θεσμο της ΓΙΟΥΡΟΒΙΖΙΟΝ με την μορφη που εχει σημερα …σαν ενα μικρο ( οχι ταξικο) δειγμα/παρακλαδι/αποτελεσμα, του πως η παγκοσμιοποιηση εχει βαλει το “χερι” της στην μουσικη …(και οχι μονον)… “κουλτουρα” του καθε λαου …τοτε εχω να παρατηρησω ( μαλλον απλοικα) το εξης οξυμωρο …αν οχι “σοβαρο-αστειο”…!
Απο τη μια “εχουμε” τελειως αρνητικη αποψη/θεση για την παγκοσμιοποιηση κι’ απο την αλλη σηκωνουμε τις σημαιες και βγαινουμε στους δρομους πανηγυριζοντας την ΓιουροβΥζια “νικη” μας…μ’ αλλα λογια ΖΗΤΩ Η Παγκοσμιοποιηση…!
Κατι αναλογο “φωναζουμε”…κι’ οταν στην καθε γωνια της Ελλαδας ακομη και στο πλεον απομακρο νησακι …εχουμε κατα τουλαχιστον 80% καθιερωσει ταμπελες στα μαγαζια μας με Αμερικανο-ξενοφερτα ονοματα. Ειναι τα ιδια μαγαζια/καφε/ταβερνες/κλπ οπου τραβωντας τα ουζακια μας κανουμε τις συζητησεις για τα κακα της παγκοσμιοποιησης…με τους μαγαζατορες να συμφωνουν απολυτα μαζι μας…αλλα οι ταμπελες …ταμπελες…!

SORRY… αν το βαζω πολυ απλοικα…αλλα απο τα καθημερινα πιστευω αρχιζει…η “κατηφορα”…!

Αν θυμαμαι καλα εχω ξαναναφερει στο FOROYM κατι που ειδα/ακουσα σε ενα Ντοκυμαντερ για την Τουρκια. Οταν ο Κεμαλ εβαλε στοχο/σκοπο την “εκδυτικοποιηση” της Τουρκιας …αυτο που θεωρουσε σαν κατι απο τα πλεον σημαντικα για να διευκολυνθει στην αλλαγη…ηταν η αλλοιωση/εξαφανιση της παραδοσιακης Τουρκικης μουσικης >>(ορα Γιουροβιζιον …την σημερον ημεραν…)

Τωρα που τελειωσα…αναρωτιεμει μηπως ειμαι εκτος θεματος…γιατι ισως δεν καταλαβα το “θεμα” του καινουργιου "thread,… αλλα μια που το’γραψα τ’ αφηνω…προς πασαν νομιμον …κρισιν…!..!!

Γρηγόρη, σε παρακάμπτω προσωρινά για να πω κάτι στον Βίκτωρα.
Φίλε, διαβάζω το κείμενο που έστειλες σε word και θα απαντήσω όταν μπορέσω. Ανοιξες όμως ΠΑΡΑ πολλά θέματα και δεν είμαι βέβαιος ότι μπορώ να τα πιάσω ένα - ένα στα όρια ενός forum. Θα αναφερθώ σε όσα σχετίζονται με τη πολιτισμική ενοποίηση που ονειρεύονται αυτοί που εμπορευματοποιούν τη κουλτούρα.

Προς όλους:έχω επισυνάψει ενα κειμενο για τη παγκοσμιοποιηση ,αν και νομιζω οτι για να μπορει να γίνει κουβεντα πάνω στο θεμα Ρεμπετικο και κοινωνία χρειαζεται στωικότητα,σεβασμό στα ξεχωριστα βιωματα κι αντιληψεις και πολυς χρονος. Δεν μιλαμε για χορδες η λουστρα αν και γι’αυτά έχει χυθει λιτρα μελάνι…

ξαναβαζω το κειμενο για να ειναι αμεσα προσβασιμο σε οποιον θελει να παρακολουθησει την κουβέντα.

Κωστα υπομονη δεν ξεμπλέκεται εύκολα το θέμα!!

<center><table border=1><tr><td>Globalization
globalization.rar (44.9 k)</td></tr></table></center>

Ο Γρηγόρη, έγραψε …τωρα που τελειωσα…αναρωτιεμει μηπως ειμαι εκτος θεματος…γιατι ισως δεν καταλαβα το “θεμα” του καινουργιου "thread,…

Και εγώ δεν το καταλαβαίνω πολυ καλά. Για μένα το ενδιαφέρον με το θέμα “globalization” εδώ είναι ότι στην εποχή του ρεμπέτικου (και αυτό είναι το δικό μου θέμα), τότε ήταν ακριβώς το αντίθετο. Ήταν η εποχή όταν ορισμοί σαν “έθνος” και “εθνικισμός” έπαιζαν το μεγάλο ρόλο και δημιούργησαν τα μεγάλα προβλήματα για τους ανθρωπους. Ο Ατατυρκ εκτός από την εκδυτικοποίηση ανέβασε παραλληλα και την παραδοσιακή “τουρκικη” μουσική. Άφησε τα αράβικα, τα ελληνικά και άλλα στοιχεία, το ίδιο με τη γλώσσα. Τέτοια έκαναν φυσικά και οι άλλοι λαοί, αλλά όταν λύνεται ή γκρεμίζει ένας κράτος πολύεθνών είναι ακόμα πιο δύσκολα να βρούνε όλοι την ταυτότητηα τους, γιατί πολιτισμό και κοινωνία είναι μπλεγμένα και δεν είναι ευκολά να χωρίζεις την ιστορία. Το ρεμπέτικο είναι μια μαρτύρια.

Απο Μαρθα¨…Ο Ατατυρκ εκτός από την εκδυτικοποίηση ανέβασε παραλληλα και την παραδοσιακή “τουρκικη” μουσική.

Μαρθα…το Ντοκυμανερ που αναφερω παραπανω…ειχε ΑΝΤΙΘΕΤΗ θεση/αποψη…για τον Ατατουρκ!
Πιστευε δηλαδη…( ο Ατατουρκ) οτι η αλλαγη που επεδιωκε θα γινοταν ευκολωτερη αν αλλαζε και εμπαινε σε δευτερη μοιρα η παραδοσιακη τουρκικη μουσικη που κατα την αποψη του ηταν ενας πολυ σημαντικος παραγοντας που κρατουσε την Τουρκια καθηλωμενη …στις ανατολιτικες συνηθειες και παραδοσεις…!

Φυσικά δεν ξέρω εγώ τις αληθεινες αιτίες του, δεν είμαι ειδικός. Φαίνεται ότι ήθελε να σχηματίσει την Τουρκία με καθαρό και ενιαίο τουρκικο πολιτισμό για ταυτότητα (κάθε εθνός έχει μια παράδοση, μια μουσική, χορούς) και το υποστήριξε ίσως με βλέμμα των ευρωραίων. Αυτό σημαίνει ότι ήξερε που τους ευρωπαίους δεν τους αρέσουν τα κλαψούρικα τραγούδια και ίσως γι’ αυτό απαγορεύονταν οι αμανέδες. Το ισλάμ δεν θέλει το χορό και τη μουσική για διασκέδαση, Λέγεται ότι ο Ατατυρκ υποστήριξε πάρα πολύ τις ομάδες παραδοσιακών χορών. Για το θέμα “εθνοποίηση” έγραψαν και στην Αμερική τότε.

Ας συνεχισουμε λοιπον την συζητηση μας περι Παγκοσμιοποισης και τις επιδρασεις της πανω σε Λαους και Πολιτισμους, αποφευγοντας ακροτητες και οξυτητες.

Θα ξεκινησω τους συλλογισμους μου, απο την απλη διαπιστωση του οτι ο βαθμος αναπτυξης των Εμπορικων Συναλαγων μιας Κοινωνιας ειναι ευθεως αναλογος με την εξαρτηση της απο οτιδηποτε συμβαινει εκτος των Γεωπολιτικων της συνορων, ενω αντιθετα ειναι αντιστοφα αναλογος με τον Κρατικο Ελεγχο πανω στην Οικονομια αυτη καθ αυτην.

Αυτη η συρικνωση Κρατικου Ελεγχου, ειναι αμεσα συναρτημενη με το κεφαλαιωδες προβλημα του Καπιταλισμου : την δημιουργια και αυξηση της Ανεργιας σαν αποτελεσμα της μεταναστευσης θεσεων εργασιας και επενδυσεων γενικοτερα σε υποαναπτυκτες χωρες, που προσφερουν ευνοικες συνθηκες για το Κεφαλαιο (Εργατικο Δικαιο, Προστασια Περιβαλλοντος, Φορολογηση κλπ).

Κατα δευτερο λογο, τα Κρατη αναγκαζονται να επιβαρυνουν την Φορολογηση της λεγομενης ‘Μεσαιας ταξης’ για να ανταπεξελθουν στις υπηρεσιες της Εκπαιδευσης, Αμυνας, Υγειας κλπ.
επιβαρυνοντας δυσαναλογα την κυρια μαζα των φορολογουμενων, ενω το Μεγαλο Κεφαλαιο δεν συμμετεχει αναλογα με το μεγεθος του, στην κατανομη των ‘Κοινων Εξοδων’.

Οι παραπανω διαπιστωσεις δεν σημαινουν σε καμια περιπτωση, οτι ενα γκρουπ ‘Καπιταλιστων’ εχει ερθει σε μυστικη συμφωνια για να αποφασισει για τις Διεθνεις Εξελιξεις, προς ιδιον οφελος με σκοπο την καταδυναστευση του υπολοιπου κοσμου. Σιγουρα τα πραγματα δεν ειναι τοσο απλα και Ρομαντικα. Ειναι η ασυντονιστη αλλα ομορρεπης δραση των Κοινωνικων ταξεων και φορεων, η οποια τελικα προβαλλει τον αντικατοπτρισμο των προδιαγεγραμμενων εξελιξεων υπερ του Κεφαλαιου και της αρχουσας ταξης.

Ειναι τεκμηριωμενο γεγονος το οτι η Πολιτισμικη ομογενοποιηση των Εθνων, αποτελει ισως τον βασικοτερο συμμαχο της ‘Παγκοσμιοποιησης’ η οποια θα επαναλαβω δεν ειναι φαινομενο της Εποχης μας οσο και αν αυτο ακουγεται οξυμωρο. Κοσμοκρατοριες οπως η Βυζαντινη η η Αλεξανδρινη Αυτοκρατορια εχουν πολλα κοινα σημεια με την σημερινη Πλανηταρχια, και ειναι βασισμενες στις ιδιες αρχες, την κοινη Γλωσσα, κουλτουρα, Θρησκεια, ( βεβαια στην εποχη μας η Θρησκεια επαψε να αφορα εναν μεταφυσικο Θεο αλλα λατρευει το ιδιο το Παντοδυναμο Κεφαλαιο), μοντελο διακυβερνησης κλπ. Δεν αμφισβητει κανεις την υπαρξη μικροδιαφορων, που κυριως ομως ειναι ποσοτικες και οχι ποιοτικες και εχουν να κανουν κυριως με τις Τεχνολογικες Εξελιξεις και λιγοτερο με το ουσιασικο μοντελο επικρατησης.

Η επιβολη λοιπον κοινων σταθερων συμπεριφορας, σκεψης, πολιτισμου, και γενικα ‘γιγνεσθαι’ λειτουργει σαν τον καταλυτη στην κοινωνικη αντιδραση της μεταβολης ετροκλητων λαων, σε πειθηνιους υπηκοους μιας Κοσμοκρατοριας που συνιστουν προσφορες αγορες κατανλωσης αλλα και εργασιας.

Κανεις δεν μπορει να επιχειρηματολογισει επιτυχημενα κατα της Πολιτισμικης Ομογενοποιησης αυτης καθ αυτης, η οποια αλλωστε αποτελει και την φυσικη εξελιξη της αλληλεπιδρασης των Πολιτισμων. Αυτο που πραγματικα αποτελει το σημειο τριβης οσον αφορα την Παγκοσμιοποιηση ειναι η προμελετημενη (:wink: επιβολη της, και η εκμεταλλευση της απο την αρχουσα ταξη σαν μεσο αποχαυνωσης και αποπροσανατολισμου των μαζων.

Μιας και αναφερθηκε ο διαγωνισμος της Eurovision και η συμμετοχη της Ελλαδας αλλα και των αλλων κρατων σε αυτη σαν παραδειγμα Παγκοσμιοποιησης, η θεση μου ειναι οτι πραγματι, οι ικανοτατοι κατα τα αλλα καλλιτεχνες, οι προικισμενοι με ταλεντο, νιατα και ομορφια, δυστυχως, ισως και λογω αγνοιας συμβαλουν στον ξεπεσμο της τεχνης και της επικρατησης του πλεον χυδαιου Διεθνισμου.

Η συμπαθεστατη Ελληνιδα καλλονη, που αντιπροσωπευσε την Ελλαδα μας, με την αψογη τεχνικη της παρουσια, το πηγαιο ταλεντο της και το σφριγος της νεοτητας της, δυστυχως εγινε εστω και υποσυνειδητα οργανο του Διεθνισμου, με το μετριοτατου περιεχομενου τραγουδι που ερμηνευσε στην Αγγλικη μαλιστα Γλωσσα.

Προσοχη ομως! Σε καμμια περιπτωση τα νεα αυτα παιδια, δεν καθιστανται υπολογα αυτης της συμπεριφορας. Αντιθετα εμεις οι μεγαλυτεροι ειμαστε υπαιτιοι και υπολογοι για υτην την αισχυνη, ακριβως επειδη αποδειχθηκαμε, στην καλυτερη περιπτωση, ανικανοι, να αντισταθουμε στην λαιλαπα της παγκοσμιας ισοπεδωσης στον βωμο του υλιστικου κερδους και να μεταδωσουμε στους νεους μας ενα υγιεστερο Πολιστισμικο κριτηριο.

Ο προβληματισμος μου , σχετικα με το θεμα, ειναι κυριως αποτελεσμα συχνων συζητησεων με φιλους…και οχι μονον…
Πολυ συχνα η "Παγκσμιοποιηση " για πολλους…
( και ισως για τους περισσοτερους) εχει εξισωθει η και ταυτιστει με την “Εξελιξη”.
Αντιτασσει δηλαδη καποιος σε κριτικα( αρνητικα) σχολια για το θεμα…“Τι θελεις δηλαδη …να σταματησει η προοδος και η εξελιξη…(ας πουμε) του νησιου” ??) . Τελικα, για να μην πολυλογω,αυτο που εχω συμπερανει και που με στεναχωρει προσωπικα, ειναι οτι, το τελικο κριτηριο εχει αμεση σχεση με το ΤΙ ΤΕΛΙΚΑ ΜΠΑΙΝΕΙ ΣΤΗ ΤΣΕΠΗ ΜΑΣ…! Ετσι πολλες φορες οχι μονον δεχομαστε αδιαμαρτυρητα την Παγκοσμιοποιηση , βαφτιζοντας την "ΕΞΕΛΙΞΗ η κατι παρομοιο, αλλα γινομαστε και βασιλικοτεροι του βασιλεως στην υποστηριξη της. Ετσι καταληγουμε στις οξυμωρες συμπεριφορες που ελεγα παραπανω , βλεπε ΓΙΟΥΡΟΒΙΖΙΟΝ κλπ…!
Κατι αναλογο συμβαινει , βεβαια, και με την αδιαφορια μας για το περιβαλλον ΓΕΝΙΚΩΣ…οταν προκειται για κατι που γεμιζει την τσεπη “μας” περισσοτερο,συνηθως εις βαρος της γενικοτερης “ποιοτητας” ζωης.
Αυτο που βλεπω καθε χρονο στο νησι που επισκεπτομαι τα καλοκαιρια ειναι τουλαχιστον τραγικο. Μπορω να πω μετα γνωσεως λογου…“καθε περυσι και καλλιτερα”…!
Επεται συνεχεια…!

Νομιζω Κωστα Νικολοπουλε οτι καπου εχεις αδικο. Οι συμφωνιες των καπιταλιστων δεν είναι κρυφες,έχουν συγκεκριμένο ονομα και στόχους λέγονται ευρωπαική ένωση,ΝΑΤΟ,alca κλπ οι αποφάσεις τους είναι κι αυτές προσβάσιμες σε μας:Μααστριχτ,Λισσαβωνα,Μπολονια,κυοτο και παει λέγοντας.
Πιστευω οτι ο έλεγχος των καπιταλιστών στην πολιτιστική βιομηχανία δεν είναι μυθος όπως λες(αν καταλαβα σωστά) φτάνει λίγο να μελετήσεις τι προβάλλεται τι διαφημίζεται τι φτάνει τελος πάντων να γίνει ταινία δίσκος κλπ.Χωρίς αυτό πάντα να σημαίνει ότι ο καλλιτέχνης γίνεται πάντα συνειδητά προπαγανδισής των ιδεών της αστικής τάξης,μπορεί απλά να τον επιλέγουν επειδή οι ιδέες του η το εργο του τους εξυπηρετουν.Ρίξε μια ματιά στο Χολυγουντ θεματολογία κλπ και θα καταλαβεις τι εννοώ.
όταν μιλάς για αυτοκρατορία τι εννοείς ? Θα κάνει δηλαδή τον κυκλο της από μόνη της και θα καταρεύσει έτσι ώστε μια άλλη αυτοκρατορία να πάρει τη θέση της…?
Νομίζω ότι όταν μιλας για διεθνισμό έχεις στο νου σου τον κοσμοπολιτισμό του κεφαλαίου κι όχι τον εργατικό διεθνισμό.Ισχύει?ακομα νομιζω οτι συγχέεις την πολιτισμική αλλοτριωση που επιβάλλει ο ιμπεριαλισμός με αυτό που κάποιοι λένε παγκοσμιοποιημένη κοινωνια(δεν συμφωνω με την αναλυση αυτή όπως κατάλαβες αν είδες και το κείμενο).
Καλό ξεμπέρδεμα!!!!