Ποια όργανα ειναι γνήσια Ζοζέφ? του Spyros Dimis

<<Καλησπέρα σε όλους

Με αφορμή την δημοσίευση στην ομάδα ενός μπουζουκιού του 1959 Ζοζεφ Τερζιβασιαν,από μέλος της , το οποίο και το πουλάει , και λόγο του διαλόγου που αναπτύχθηκε μεταξύ του πωλητή και εμένα (σχετικά με το εάν το
όργανο αυτό ήταν εκ ολοκλήρου κατασκευή του Ζοζεφ Τερζιβασιαν) θα ήθελα να ανοίξω ξανά τον διάλογο για την πιστοποίηση του οργάνου αυτού έτσι ώστε όλοι μας να μάθουμε , να αναθεωρήσουμε , η να επαληθευςουμε κάποια πράγματα σχετικά με
τα μπουζουκια Ζοζεφ

Δυστυχώς ο κάτοχος του μπουζουκιου
κατέβασε την δημοσίευση ( όπως συνήθως γινεται σε αυτές τις περιπτώσεις , όταν το feedback , δέν είναι το προσδοκώμενο ) και
επειδή δεν θα ήθελα να κάνω ένα μονόλογο προσκαλώ τους ειδικούς και μη , σε ένα επίκοδομοιτκο διάλογο έτσι ώστε όλοι μας να κερδισουμε κάτι από αυτή την δημοσίευση …θα ήταν ευχής έργο για τον πωλητή στο τέλος
να αποδειχτεί ότι το όργανο με βεβαιότητα είναι αυθεντικό Ζοζεφ όπως εκείνος ισχυρίζεται

Η γνώμη μου για το Μπουζουκι προς
συζήτηση είναι πως δεν είναι εξ ολοκλήρου κατασκευή από το Ζοζεφ αλλά το χέρι του μάστορα έχει επέμβει αρκετά σε αυτό το όργανο , και για το λόγο αυτό ο μάστορας μετά
την ανακατασκευή του ισως έβαλε και τις the σφραγίδες ( πολύ γνωστός παλιός
οργανοποιος της Αθήνας έχει επαληθεύσει σε παλαιότερα σχόλια οτι κάποιες φορές ο Ζοζεφ έβαζε την σφραγίδα του και σε όργανα
που δεν ήταν ολική κατασκευή του )

Παραθέτω φωτογραφικό υλικό με επεξήγηση των συμπερασμάτων μου στο γιατί το όργανο αυτό δεν είναι ολική κατασκευή Ζοζεφ

  1. Φωτογραφία του οργάνου όπως
    δημοσιεύτηκε από τον κάτοχο του
  2. Φωτογραφίες οργάνων Μουρατιδη ,
    Λαζαριδη , Οννικ , ανώνυμων , και Ζοζεφ Β
    όπου φέρουν την ίδια φιγούρα . Εδώ θα ήθελα να επισημάνω πως τα αυθεντικά όργανα Ζοζεφ που κατασκευάστηκαν εξ ολοκλήρου από τον μάστορα έχουν μοναδικά σχέδια ,
    τρύπα , ταστιερα , τσαμπουκάδες , και
    ποιότητα υλικών . Το όργανο προς συζήτηση μοιράζεται πολλά στοιχεία με όργανα άλλων οργανοποιων, τα δε υλικά και ποιότητα αυτών δεν είναι της κλάσης του Τερζιβασιαν
  3. Ο ιδιοκτήτης του οργάνου βασίζει την
    αυθεντικότητα του στο καραολο ( δηλαδή στις μεγάλες εγκοπές του Ζοζεφ ) στο σχήμα του ηχείου που στενεύει προς την ένωση με την ταστιερα και στην κολατζα που έχει το 90
    μοίρες σχέδιο .
    Το καραολο του
    συγκεκριμένου μπουζουκιού πράγματι
    τροποποιήθηκε από το ΖοΖεφ . Το σχήμα του ηχείου είναι ίδιο και σε μπουζουκια Β που
    προμηθευόταν ο ΖοΖεφ ( παρακαλώ κοιτάξτε φωτογραφίες μπουζουκιών Β κατηγορίας στο άλμπουμ της ομάδας) όποτε δεν είναι μοναδικό συμπέρασμα αυθεντικότητας .
    Το σχήμα της κολλατζας θα το δούμε σε
    μπουζουκια πολλών άλλων οργανοποιων
    ακόμα και μαντολίνα Ελλήνων οργανοπιοων αρχών του 20 αιώνα όποτε δεν είναι σημαντικό γνώρισμα μπουζουκιών ΖοΖεφ. Λείπουν όμως βάσιμα χαρακτηριστικά
    αυθεντικού μπουζουκιού Ζοζεφ για τα οποία ο ιδιοκτήτης δεν αναφέρθηκε
  4. Ο ιδιοκτήτης του οργάνου επίσης αναφέρει πως άλλοι οργανοποιοι έχουν πιστοποιήσει το όργανο ως αυθεντικό . Στην ερώτηση μου όμως να ονομάσει αυτούς τους οργανοποιους δεν θέλησε να μπει σε λεπτομέρειες .
    Είναι γεγονός ότι οργανοποιοι γνωστοί της Αθήνας( που φημίζονται για επισκευές μπουζουκιών
    Α και Β κατηγορίας Ζοζεφ ) θεωρούν όλα τα όργανα και των δυο κατηγοριών αυθεντικά
    Ζοζεφ . Αφού ο Ζοζεφ έτσι αποφάσισε και έβαλε την ταμπέλα του , γιατί εμείς θα κρίνουμε διαφορετικά λένε . Συμφωνώ με την
    άποψη τους αλλά εδώ κρίνουμε τις
    κατηγορίες Ζοζεφ . Δεν είπε κανένας ότι το
    όργανο αυτό δεν είναι βγαλμένο από το
    εργαστήριο του ΖοΖεφ και ανακατασκευή του
    . Απλώς εξετάζουμε σε βάθος εάν είναι έναΑΑΑ συλλεκτικό Ζοζεφ όργανο
    κατασκευασμένο εξ ολοκλήρου από τον
    μάστορα
  5. Επίσης επισυνάπτω φωτογταφια με
    μπουζουκια αυθεντικά δεκαετίας τέλος 1950 αρχών 1960 για να γίνει σύγκριση ποιότητας και μοναδικότητας αυθεντικών Ζοζεφ οργάνων εκείνης της εποχής με το όργανο που συζητάμε
  6. Τέλος ο ηχος του μπουζουκιού θα ήταν ισως ο καλύτερος οδηγός μας για να επιβεβαιώσουμε την ποιότητα του . Εάν και ζητήθηκε από τον κάτοχο , δυστυχώς ηχητικό δεν δόθηκε . Επίσης εδώ εύκολα θα μπορούσε
    κάποιος να ισχυριστεί ότι το όργανο έχει ήχο Ζοζεφ η δεν έχει αφού ο ηχος είναι
    υποκειμενικός για πολλούς , κυρίως εκείνους που δεν γνωρίζουν τον αυθεντικό ήχο Ζοζεφ .
    Παίζει ο άλλος ( που είναι και παίχτης )ένα τάξιμι Ζαμπέτα και όλλοι νομίζουν όρο ακούνε ήχο Ζοζεφ

Θα μπορούσα να γράψω πολλά ακόμα για τους
λόγους που με έσπρωξαν να αξιόλογησω το συγκεκριμένο Μπουζουκι ως ένα όργανο μη κατασκευασμένο εξ ολοκλήρου από το Ζοζεφ
. Γράφω τα παραπάνω γιατί ο πωλητής
υπαινιχθεί πως γράφω ανακρίβειες και δεν είναι του χαρακτήρα μου .
Μακάρι να κανω λάθος στην κρίση μου , θα είμαι ο πρώτος που θα ζητήσει συγνώμη !>>


Και αυτό το ανώνυμο μπουζούκι μοιάζει εκεινο του 1959.

1 «Μου αρέσει»

Με συγχωρείτε ρε παιδιά, πόσο έγκυρη είναι η ταύτιση με βάση τα χαρακτηριστικά σχήματα στις κλειδιέρες και σε άλλα παρόμοια; Ο καθένας δεν μπορεί να τα μιμηθεί πιστά, αν θέλει να φτιάξει ένα όργανο ίδιο με Ζοζέφ σε όλα εκτός από την ποιότητα;

1 «Μου αρέσει»

Να προσθέσω και την τεχνική που δείχνει το ξύλο παλαιωμένο.

Ισως να μας διαφωτίσει ο @SDimis

2 «Μου αρέσει»

Καλησπερα σε όλους
Είμαι εκτός κομπιούτερ θα επανέλθω από βδομάδα

Να υπάρχει μίμηση και μάλιστα εσκεμμένη τελευταία που περιπλέκει τα πράγματα

1 «Μου αρέσει»

Καλησπερα

Επειδή έχει γίνει ένας « πανικός « στην
Ομάδα Ζοζεφ τελευταία , δεν θα ήθελα να συνεχίσω με το τι πιστεύω εγώ η το τι έχω διαπίστωση από την έρευνα μου στα όργανα ζοζεφ

Εκείνο όμως που θα πω και που επιβεβαιώθηκε από τον κύριο Παναγιώτη Βαρλά προχθές , ήταν εκείνο που είχα ακούσει ότι δηλαδή μεθοδικά κάποιοι αλλοιώνουν όργανα για αν μοιάζουν Α κατηγορίας Ζοζεφ

Πλέον υπάρχουν στην αγορά σφραγίδες, ταμπλέτες, συρητια , κλάρες , φιγούρες κτλ « εποχής ζοζεφ « που έγιναν όμως « χτες « και όχι πριν από 50-70
Χρόνια . Εκείνος που θέλει να σκεφτεί λίγο περισσότερο θα καταλάβει ακόμα περισσότερα πράγματα για τους εμπλεκόμενους σε αυτή την μεταποίηση

Όσο αναφορά την κατηγοριοποίηση οργάνων ζοζεφ , αυτό έγινε για να ξεκαθαρίσει ένα μπέρδεμα όπου ορισμένοι μεγάλοι οργανοποιοι δεν δεχόταν τα όργανα που είχαν σεταριστει από το ζοζεφ ως ζοζεφ και τα ονόμαζαν κάλπικα . Η ονομασία τους σε κατηγορία Β ήταν για να βοηθήσουμε αυτά τα όργανα να έχουν θέση στο έργο του οργανοπιου Τερζιβασιαν

ΥΓ
Σύμφωνα με τον κύριο Βαρλα το καραολο του οργάνου που αναφέρετε παραπάνω μεταποιήθηκε για να μοιάζει σε ζοζεφ Α. Έχω δει την ίδια μεταποίηση από καραολο Β σε καραολο Α σε ένα άλλο Β ζοζεφ από ένα οργανοποιο .

4 «Μου αρέσει»

Σπύρο να είσαι καλά για όσα μοιράζεσαι και για τα βίντεο σου.
Δυστηχώς οπως βλέπεις και στο FB όλες οι πλευρές ειναι αρνητικές.
Οι κάτοχοι Β ζοζεφ εχουν προβλημα γιατι δεν το πουλανε 8 χιλιαρικα και το πουλανε 4-5.
Οι κάτοχοι Α σε αμφισβητουν (άνευ λόγου και αιτίας).
Οι υποψήφιοι αγοραστές εχουν χάσει τον μπούσουλα…
Και τέλος οι περισσότεροι περαστικοί θα χωριστούν σε αυτούς που κράζουν τις τιμές η κράζουν τα κριτήρια αξιολόγησης.
Αυτά χοντρά χοντρά για να εχουν μια εικόνα οσοι δεν εχουν Facebook.
Απλά το δικό μου συμπέρασμα είναι οτι όσο ανοίγει το θέμα με τα μπουζούκια του ζοζεφ στο FB, τόσο θα πηγαίνουν οι συζητήσεις προς το κουτσομπολιό και τις εξυπνάδες πάρα προς την έρευνα και τα χαρακτηριστικά των οργάνων… και καλά να ακουστουν και 2 μπουρδες απο κανεναν επαγγελματια η καποιον ηλικιωμένο κατοχο ζοζεφ, αλλα εκει σχολιάζει και παίρνει θέση η Σάρα και η Μάρα…
Σου εύχομαι καλή δύναμη για να συνεχίσεις τις έρευνες σου και να μοιράζεσαι μαζι μας ολες αυτες τις πληροφορίες.

2 «Μου αρέσει»

Δε φανταζόμουν ότι η αφελής απορία μου θα συνέπιπτε με θέμα που πονάει.

Βασικά αναφερόμουν πιο πολύ στην ίδια την εποχή του Ζ. Τερζιβασιάν: αφού έφτιαξε μόδα, δεν υπήρξαν και δευτερότεροι έως ανώνυμοι μαστόροι που να τον μιμήθηκαν; Ενδεχομένως χωρίς καν πρόθεση εξαπάτησης, απλώς επειδή ο άλλος ήθελε ένα μπουζούκι σαν Ζοζέφ / σαν αυτό που παίζουν οι φίρμες;

1 «Μου αρέσει»

Παλιότερα δεν υπήρχε τόσο η αντιγραφή διακόσμων
Πιστεύω γύρω στο 1975 και μετά άρχισαν να κοπιάσουν τα διακοσμα του ζοζεφ και άλλοι οργανοποιοι . Στο γνωστό βίντεο του ζοζεφ το λέει ότι αυτά είναι τα σχέδια μου και όλοι τα αντιγράφουν

Δεν γνωρίζω ποτέ έγινε λήψη αυτής της συνέντευξης του Ζοζεφ … υπολογίζω γύρω στο 1980;
Εάν κάποιος γνωρίζει ας μας ενημερώσει

1 «Μου αρέσει»

σε συνενευξη στη Σύλβα Τσοπανιάν 2009, διαβάζουμε,

<<Μερικοί νέοι κατασκευαστές, προκειμένου να προσελκύσουν πελάτες, πήγαιναν στα κέντρα και έλεγαν στους καλλιτέχνες: «θα σου φτιάξω ένα μπουζούκι και θα σου το δώσω σχεδόν δωρεάν». Έτσι και γινόταν. Μετά όμως, το έφερναν στον Ζοζέφ και του έλεγαν ότι το καινούργιο τους μπουζούκι… «δεν βγάζει φωνή». Ο Ζοζέφ απαντούσε «θα το χειρουργήσω!!!».

Το επισκεύαζε και φυσικά αμειβόταν αναλόγως!! Εν τέλει το κόστος του μπουζουκιού, για τον όποιο ιδιοκτήτη, πολλαπλασιαζόταν. Όταν το όργανο ήταν εξ ολοκλήρου φτιαγμένο από τον ίδιο έβαζε μέσα μία πινακιδούλα: «κατασκευή Ζοζέφ Τερζιβασιάν», ενώ εάν επιδιόρθωνε κατασκευές άλλων στην πινακιδούλα έγραφε «γενική επισκευή Ζοζέφ Τερζιβασιάν».Ήταν τίμιος. Ποτέ δεν καταδέχθηκε να παρουσιάσει για δικό του, κάτι το οποίο δεν του ανήκε.>>

νεο λινκ της συνέντευξης αυτής

https://armenika.gr/prosopa/117-mousikoi/332-zozef-tevivasian

1 «Μου αρέσει»