Μπουζούκι - Ζοζέφ Τερζιβασιάν

Τυχαία έπεσα πάνω σ’αυτό το μικρό βιντεάκι και μια και δεν είχα δεί ποτέ τον Ζοζέφ σκέφτηκα να το ανεβάσω. Κοιτάξτε ένα ωραίο όργανο που κρατάει στα χέρια του…

Το έχει δείξει και στο παρελθόν κάποιος άλλος νoμίζω σε άλλο post.

Ο Παναγιώτης στο μπλογκ του με τους οργανοποιούς…

Ναι έχεις δίκιο.

Για την ιστορία …

Το βίντεο αυτό, πριν το ανεβάσω στο blog “Έλληνες Οργανοποιοί” το είχα ανεβάσει στο Youtube, όπου και το βρήκε μάλλον ο Ισαάκ. Αποτελεί ένα απόσπασμα από δίωρη εκπομπή αφιέρωμα στον Βασίλη Τσιτσάνη, σε σκηνοθεσία του Κώστα Φέρρη. Η εκπομπή αν δεν κάνω λάθος είχε προβληθεί στην ΕΡΤ το 1985. Το πρώτο ωριαίο κομάτι από αυτή την εκπομπή είχε ανέβει στο αγγλόφωνο φόρουμ www.playbouzouki.com όπου και εγώ την είχα βρεί και απέσπασα το συγκεκριμένο clip με τον Ζοζέφ.

http://www.armenika.gr/paroikia/137-prosopa/332-zozef-tevivasian

Δεν γνωρίζω εάν κάποιος έχει ήδη παραθέσει το λινκ. Η κα Τερζιβασιαν μιλάει για τη γνωριμία της με τον Ζοζεφ μέχρι και για τη συμμετοχή της στις κατασκευές…

Μπράβο Μπάμπη!

Πολύ ενδιαφέρον και σημαντικό ντοκουμέντο. Παρόλα αυτά, θα πρέπει πάντα να διασταυρώνουμε και να εξετάζουμε κάθε νέο στοιχείο σε σύγκριση και με τις άλλες πηγές που έχουμε.

Διαφενονται καποιες ανακριβιες απο την συνεντευξη…
Οπως ειπε και α φιλτατος Pakag χειαζονται διασταυρωση καποια σημεια της

Γνωρίζει κάποιος τον υιό του Ζοζέφ ως οργανοποιό; Γνωρίζεται κατασκευές του και που εδρεύει η επιχείρηση που αναφέρει η γυναίκα του Ζοζέφ;

Όπως είπαν και άλλοι, η συνέντευξη σε κάποιες μεριές μπάζει.

Στη δεκαετία του ΄70 δούλευα στον Πειραιά, σε απόσταση πέντε λεπτών από το μαγαζί του Ζοζέφ. Πήγαινα συχνά και συζητούσαμε. Τελικά αγόρασα ένα πολύ καλό μεταχειρισμένο όργανο, δεκαετίας ΄50 με εκπληκτικό ήχο και πολύ ωραία φιγούρα. Το έσπασα μόνος μου, σε κάποια στιγμή απροσεξίας και ο ίδιος απεφάνθη ότι δεν διορθώνεται (το σκάφος είχε θρυμματιστεί πολύ εκτεταμένα).

Για τον γυό του δεν είχε πει κουβέντα. Από συζητήσεις με φίλους, ήξερα ότι ο άνθρωπος ήταν επιτυχημένος έμπορος μουσικών οργάνων αλλά όχι οργανοποιός. Είχε μαγαζί κάπου στο κέντρο του Πειραιά.

Για την ιστορία να πούμε, ότι ο Λάζαρος,- με αυτό το όνομα ήταν γνωστός ο γυιός του-,μεταξύ άλλων και αντιπρόσωπος της OVATION,πρίν λίγο καιρό,μας άφησε και αυτός χρόνους.

Υπηρξα λατρης των μπουζουκιων του Ζοζεφ , του μυθου και του ηχου τους.

Οσο παιρνουν τα χρονια, αρχιζω προσωπικα μεσα μου να απομυθοποιω τις κατασκευες του.
Λεπτο καπακι που εδινε πραγματι φοβερο σκασιμο και ηχο απο την πρωτη στιγμη, αλλα απο την αλλη οργανα με μικρη διαρκειας ζωης. Δεν ειναι τυχαιο ποσο λιγα οργανα Ζοζεφ διασωζονται εαν σκεφτουμε πως η παραγωγη τους στην αγορα αγγιξε καποια στιγμη το ~60%- 80% του συνολου των μπουζουκιων, που κατασκεβαστηκαν. (αντιθετα με Παναγης π.χ κατασκευες)

Ας μην μιλησουμε για θεμα υλικων που χρησιμοποιησε. Απο πλαστικο, ακρυλικα και ασετοπαστα αλλο τιποτα. Οχι πως τα υλικα διακοσμησης παιζουν ρολο, αλλα πιστευω πως η ευρεια χρηση τους δεν εκανε και τοσο καλο στην μεταγενετσερη ιστορια του μουζουκιου.

Πως να συγκρινω αισθητικα κατασκευες του 1910-1920 με κατασκευες του Ζοζεφ? Με σεβασμο βεβαια σε εναν οργανοποιο σταθμο στην ιστορια του μπουζουκιου.

Εαν υπολογισει κανεις και την ροπη του στο εμποριο τελη του 1950-1960, και οτι αυτο επεφερε, αφηνει στα χειλη μου μια πικρη γευση, ακουγοντας το ονομα Ζοζεφ.

Συμφωνω με καποια απο τα παραπανω αλλα θα σου πω εν ολιγοις

Ο Ζοζεφ κρινεται μονο απο την χρυση του εποχη και οχι την εποχη που της δυσης του.
Οτι ηχογραφηση ακουμε απο το 1946-1955 το 90% ειναι δικα του οργανα και φυσικα αυτον τον ηχο τον εχουμε ολοι λατρεψει παλιοι και νεοι ,αρα δεν πρεπει να παρουμε στα σοβαρα την περιοδο που ισως πειραματιστικε και αλλαξε τον τροπο κατασκεης του αλλα την περιοδο που εφτιαχνε αποκλειστικα τα τριχορδα μπουζουκια μεχρι τοτε οτι ηταν να δωσει το εδωσε και με αυτον τον ηχο αν θελετε ηταν εκτος ανταγωνιστικοτητας και ισως μετα μην εχωντας να αποδειξει κατι παραπανω περασε σε αληχμειες
Εχω παιξει με οργανα ολων των μαστορων της εποχης του 40 -50 και μπορω να πω οτι απο τους μαστορες της περιοδου ο Λαζαριδης και ο Παναγης ηρθαν παρα πολυ κοντα σε ηχο με τον Ζοζεφ
Μετα το 1960 και οι τρεις μαστορες αλλαξαν γραμμη κατασκευης ,ο Λαζαριδης επεσε σε μεγαλη παρακμη και σε παραγωγικοτητα χαμηλης ποιοτητας οργανων με πολυ κακα υλικα που καμια σχεση δεν εφεραν με τις παλιες του δοξες ,μην ξεχναμε οτι εφτιανχε οργανα πολυ πριν τον Ζοζεφ, ο δε Παναγης αλλαξε και αυτος κατασκευης με αλλο μοτιβο δικο του χαρακτηριστικα οργανα πιο φανταχτερα ,εβενινα σκαφη κλπ αλλα με φοβερη ποιοτητα ηχο ομως μεχρι το 1970 που σταματησε να φτιαχνει πια μπουζουκια.
Ομως ο Παναγης και ο Λαζαριδης απο το 1940-1960 ακολουθουν και αντιγραφουν καθαρα την σχολη του Ζοζεφ σε χαρακτηριστικο διαφορα μονο στο καραολο .Ο ηχος ηταν παρα πολυ κοντα φυσικα με την προσωπικοτητα του καθενος αλλα εξωτερικα φτυστα

Ο Ζοζεφ ηταν ο Τσιτσανης της κατασκευης αυτος που ακολουθησαν οι υπολοιποι στην εποχη του και ητανενας και μοναδικος ,δυστυχως ομως δεν σωζονται πολλα οργανα της πρωτης περιοδου και αυτο οφειλεται στο γεγονος οτι λιγοι μαστορες σεβαστηκαν και σεβονται τα παλια οργανα και τα επισκευαζουν οπως πρεπει,δεν ειναι λιγες οι φορες που οργανα του αυθεντικα οργανα του Ζοζεφ αλλα ακι αλλων παλαιοτερων της δεκαετιας του 50 και πισω σφαγιαστηκαν απο ανευθυνους και απειρους μαστορες και ξερω αρκετα τετοια παραδειγματα δυστυχως.
Επισης μην ξεχναμε οτι πολλα οργανα καταστραφηκαν και στην εποχη τους μιας και μιλαμε για δυσκολα χρονια
Το λεπτο καπακι ειναι μυθος ,ολα τα καλα οργανα του Ζοζεφ που ειδα εχουν κανονικο καπακι, δεν κρυβεται εκει το μυστικο του ηχου του Ζοζεφ ,απο αποψη αισθητικης και εκει θα διαφωνησω ειναι αριστουργηματα κατασκευης με φοβερη αισθητικη που ακομα και σημερα προξενει εντυπωση και οσοι τα πιανουν στα χερια τους φυσικα απο πλευρας παιξιματος δεν τα ξεχνανε ποτε
Ο Ζοζεφ εφτιαξε κατι μοναδικο ,αλλα η οργανοποια πρεπει να πηγαινει μπροστα και να ανακαλυπτει και νεους ηχους παιρνοντας εμπνευση απο τους παλαιοτερους