Φίλε μου μη σε γελά η όψη του οργάνου… προσωπικά πιστεύω οτι δεν υπαρχει καμια σχεση με τον ταμπουρα… ουτε απο αποψη τεχνικης (παρατηρησε το δεξι χερι κιριως, στο βιντεο), ουτε απο αποψη ακουσματων κ μουσικης, ουτε κ απο αποψη διαστημάτων (οπου το συγκεκριμμενο νομιζω οτι εχει αραβοπερσικα)… αν θες ριξε μια ματια στο παραπάνω βίντεο… δε λεω… με μαγευει προσωπικα το οργανο!!! ειλικρινα!!! αλλα φανταζομαι οτι θα δυσκολευτεις πολυ κ για να το αγορασεις, αλλα κ για να βρεις καποιον εδω στην ελλαδα (σε μια χωρα όπου ολα τα προβατα προσκυναν την Καλομοιρα) να σου δειξει… ειχα γνωρισει ενα παιδι σε κατι σεμιναρια που ειχε… κ οταν τον ακουσα να παιζει μαγευτηκα!! ειχε κανει ο μαγκας ομως πολυ μεγαλο ταξιδι… κ για να βρει να αγορασει αλλα κ να βρει δασκαλους να του δειξουνε… ειχε φαει σχεδον ολο το καλοκαιρι του σε αυτο το ταξιδι… τι να πω παντως… αν ειναι οντως αυτο που σου αρεσει κ επιμεινεις, κατι θα βρεις…
Ο Kiya Tabassian έχει συνεργαστεί με τους “Εν χορδαίς” στο παρελθόν. Η τεχνική του οργάνου πάντως είναι συγγενική με το rasgueado της κιθάρας. Νομίζω υπάρχει ανάλογη τεχνική και στο σάζι, ειδικά στην ανατολική τουρκία που είναι πιο έντονη η περσική επιρροή.
Δεν θέλω να φανώ ξερόλας :089:, αλλά θα ήθελα να κάνω μιά μικρή διόρθωση. Στήν δεκαετία του 90 είχα την ευκαιρία να γνωρίσω μερικά άτομα απο την Περσική κοινότητα της Νέας Υόρκης οπου και ζούσα. Το σετάρ ειναι το κατ΄εξοχήν κλασσικό όργανο των Περσών. Εξελίχθηκε σαν οργανο χαμηλόφωνο κατα την διάρκεια των περιοδικών διωγμών κατά της κόσμιας μουσικής.
Βασικά είναι ενα όργανο μουσικής δωματίου, όπως και το ξύλινο τουμπελέκι (τομπάκ ή ζάρμπ) που βλέπουμε στο βιντεακι που παρέθεσε ο tourick πιό πάνω.
Δέν παίζεται με ρασγκεάδο αλλά με το νύχι του δείκτη (πρώτου). Ο αντίχηρας και το μεσαίο δάχτυλο στειρίζονται (ελαφρά) στο καπάκι του οργάνου, και επιτρέπουν τον δείκτη να αιωρείται πάνω απο τις χορδές και να πάλεται πάρα πολύ γρήγορα χτυπώντας τισ χορδές.
Όπως εδώ http://www.youtube.com/watch?v=zZ6XkT4RTq8&feature=related
Οι Κούρδοι της Περσίας έχουν κάτι που μοιάζει με Σαζ, (το λένε Ταμπούρ) το οποίο παίζεται με ένα ειδος ρασγκεάδο , φυσικά όμως με τις δικές τους ιδιαιτερότητες.
¨Οσο για το “Αραβοπερσικό”, κανένας Πέρσης μουσικός που γνώρισα δέν δέχθηκε να βάζουμε Αραβική , Τουρκική , και Περσική μουσική σε ένα τσουβάλι. Δέν είμαι ειδικός για να μπορώ να εξηγήσω τις διαφορές. Ακούγοντας τες, με τον καιρό καταφερα να μη τις μπερδεύω.
Απ΄ ο’τι κατάλαβα, όταν αυτά τα συστήματα τυποποιήθηκαν χρησιμοποίησαν διαφορέτικες μαθηματικές δομές για να ορίσουν τις αξίες των αποστάσεων των τόνων μεταξύ τους.
Αυτά για τώρα. Ελπίζω να μην σας ζάλισα.:230:
Γιά την μάθηση του σετάρ, θα συνιστούσα να ψάξεις, Akios, να δείς άν υπάρχει κοινότητα Περσών κοντά σου. Οπως βλεπω βρίσκεσαι σε μιά πόλη της Γαλλίας. Η Γαλλία δέχθηκε την πλειοψηφία των Περσών μετά από την πτώση του Σάχη. Δέν ξέρω ακριβώς που μαζεύτηκαν, αλλά σίγουρα εσύ είσαι σε καλύτερη θέση να τουσ βρείς.
H λέξη αραβο-περσικά χρησιμοποιείται στη Δύση για τα μακάμια γιατι συχνά έχουν αράβικα ή περσικά ονόματα - ονόματα πόλεων κλπ - και είναι ο ΑΛ ΦΑΡΆΜΠΙ που ηταν Πέρσης, που μελέτησε και δημοσιέυσε σε όλο τον ισλαμικό κόσμο την Ελληνική μουσική θεωρία.
Παλιά οι Πέρσες χρησιμοποιούσαν και τη λέξη μακαμ αλλά το κάνουν πολύ λιγότερο τωρα. Ειναι υπερήφανοι και η μουσική τους έχει εξελιχθεί με δικό της τρόπο, έχουν τα νταστγκα και τα αβαζ. Δεν είναι σαν τους Ελληνες που αποκαλούν εύκολα “Τουρκικά”, προιόντα του δικού τους πολιτισμού - κυρίως του πολίτικου τους πολιτισμού.
Εχω βρει Πέρσες μουσικόφιλους αλλά όχι μουσικούς με σεταρ…
Οι Πέρσες σπάνια θα πουν ότι η μουσική τους έχει σχέση με την αράβικη γιατι θεωρουν ότι οι Αραβες τους τα έχουν πάρει όλα στη μουσική -ίσως γιατι ο ΑΛ Φαράμπι ήταν Πέρσης, δεν ξέρω - και ακόμα χειρότερα με τη Τουρκική, μα πολλοί λαοι της Ανατολής περιφρονούν πολιτιστικά τους Τούρκους θεωρώντας ότι οι Τούρκοι δεν δημιούργησαν πολιτισμό - απο την άλλη κάποιοι τους εκτιμούν όμως θεωρώντας ότι η φυλή τους δημιούργησει το τελευταίο καλιφάτο, την οθωμανική αυτοκρατορία, αλλά αυτό έχει να κάνει με τη θρησκεία. Κάτι παράξενο είναι ότι έχω μιλήσει με Αζερι - Τουρκώφονους - του Ιραν που δεν είχαν καλύτερη άποψη για τους Τούρκους. Τέλος πάντων, ό,τι λεει ο καθένας δεν έχει και τόση σημασία.
Ακόμη και το σάζι έχει περσικό όνομα
Μιλάμε για τεράστια μουσική παράδοση, για τους απόγονους μιας αυτοκρατορίας που παλιά αγκάλιαζε όλη την Ανατολή… πως να μην έχει πλούσια μουσική παράδοση
ΤΙ ΠΕΡΣΙΚΑ ΑΔΕΛΦΙ ΕΔΩ ΓΟΥΣΤΑΡΟΥΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΒΡΙΣΚΟΥΜΕ ΤΙ ΨΑΧΝΕΙΣ?ΕΚΤΟΣ ΚΑΙ ΑΝ ΒΡΗΣ ΚΑΝΕΝΑ ΛΑΘΡΟΜΕΤΑΝΑΣΤΗ ΑΝ ΤΗΝ ΨΑΞΗΣ ΑΛΛΩΣΤΕ ΜΑΣ ΓΕΜΙΣΑΝ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΤΩΡΑ ΚΑΙ ΠΕΡΣΙΚΑ ΚΑΙ ΑΡΜΕΝΙΚΑ ΚΑΙ ΙΝΔΙΚΑ ΚΑΙ ΑΦΓΑΝΙΚΑ …ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ?ΧΑΘΗΚΑΝ:087: .ΠΟΥ ΕΙΣΑΙ ΡΕ ΜΑΡΚΟ
Συγγνώμη φίλε ΑΚΕΝΝΑΤΟΝ. ¨Εψαξες για Ελληνικά και δέν βρήκες; Μάλλον δέν έψαξες καλά.
Εκεί που ήμουν εγώ 25 χρόνια, ήταν ΚΑΙ οι Έλληνες λαθρομετανάστες κάποτε. Μη κοροιδεύεις γιατί δέν ξέρεις πώς βρέθηκε ο καθένας εκεί που βρίσκεται. Αν σου χαλάνε το λάιφστάιλ οι λαθρομετανάστες, λυπάμε πολύ. Αν σε πειράζει η “εξαφάνιση” της Ελληνικής κουλτούρας , κοίταξε καλίτερα προς την Δύση .
Εδώ κάνουμε μια συζήτηση πάνω στην ερώτηση που έθεσε ο φίλος ο Ακιος.
Φιλε Ανατολίτη, καταλαβαίνω τι θέλει να πει ο ΑΚΕΝΑΤΟΝ. Το ότι έχει Ελληνες μετανάστες στο εξωτερικό δεν σημαίνει ότι η Ελλάδα δεν πρέπει να βλέπει το συμφέρον της ανάλογα με τις δυνατότητές της - δεν είναι ούτε Αμερική ούτε Γερμανία - και τον πολιτισμό της, όντως δεν υπάρχει λόγος να δέχεται να του χαλάσουν το lifestyle στην ίδια τη πατρίδα του και εξ άλλου πολλοί Ελληνες συνεχιζουν να φευγουν, κάτι που δείχνει ότι η Ελλάδα παει ανάποδα.
[b]
Αλλα φίλε ΑΚΕΝΑΤΟΝ να ξέρεις ότι είναι η εμφανισιακή ομοιότητα του σεταρ με τον Ελληνικο ταμπουρά που καθοδήγησε τη περιέργειά μου για το όργανο
Λατρεύω τους ταμπουράδες αλλά οι Ελληνες είναι που έχουν διαλύσει τη παράδοση του ταμπουρά που εκτος σχολείου δεν παίζεται σχεδον - σε αντίθεση πχ με τους Αλβανούςκαι με τους Τούρκους
[/b]
Εγώ πάλι δεν καταλαβαίνω καθόλου τι θέλει να πει ο “Ακένατον”.
Το μόνο που καταλαβαίνω είναι ότι γίνεται μιά κουβέντα γιά το σέταρ και ήρθε κάποιος Ακένατον να την πήδήξει.
Ρε παιδιά, συγνώμη για το άσχετο αλλά έχω καιρό την εξής, αφελή ίσως, απορία: Εσείς που ασχολείστε με τα όργανα και τις μουσικές και τις ονομασίες και δεν ξέρω τι άλλο, των άλλων σεβαστών λαών της ανατολής, έχετε ασχοληθεί με την ελληνική;
Θέλω να πω, γνωρίζετε το τσάμικο, το ομάλ, το συγκαθιστό κ.λ.π. και έχετε εξαντλήσει την ελληνική παραδοσιακή μουσική;
Το ρωτάω αυτό γιατί ένας φίλος μου που παίζει και διδάσκει ταμπουρά, ταξιδεύει τουρκίες κάνει σεμινάρια, ψάχνει στο youtube για περσοτουρκοτέτοιους, αλλά δεν ξεχωρίζει τον καλαματιανό από τον συρτό!!!
Γνωρίστε και την ελληνική παραδοσιακή μουσική (εάν δεν την ξέρετε δηλαδή) δεν υπολείπεται άλλων λαών.
Συμφωνώ 100% φίλε αλλά έχω αδυναμία για τη περσική μουσική
Εξ άλλου ο ταμπουράς ήταν Ελληνική παράδοση που χάθηκε σχεδον ως παράδοση. Αρα είναι ενδιαφέρον να βλέπεις πως παίζονται τα άλλα ταμπουρο-ειδή όργανα, έτσι για να ξέρεις τι υπάρχει.
Αγαπητέ φίλε Δημήτρη, βεβαιότατα έχεις δίκιο με την ερώτηση που κάνεις και ο καλαματιανός / συρτός, είναι χτυπητό παράδειγμα. Να επισημάνω όμως ότι, δεν χρειάζεται να εξαντλήσει κανείς την ελληνική μουσική, πριν ενδιαφερθεί και αρχίσει να ψάχνει και άλλες μουσικές. Γιατί τότε, δεν θα μπορούσε να ψάξει τίποτα άλλο, αφού η ελληνική μουσική δεν εξαντλείται σε μια ζωή….
Είναι και μόδα τι να πεις. “world music”, όλοι φίλοι, είμαστε ίδιοι, ένας πλανήτης, όλοι άνθρωποι, διαλέγω τον πολιτισμό μου, κλπ. Μην ανησυχείς θα περάσει και αυτή η μόδα. Ο τροχός θα μας φέρει πάλι στη παράδοση.