Περι ουσάκ

ουσάκ
δρόμοι

#1

αποφασισα να ασχολιθω αποκλειστικα με ταχιμια αυτον τον καιρο θα ηθελα να μαθω τι ρολο παιζει η νοτα σι στον ρε ουσακ , το ξερω οτι δε υπαρχει σι στον δρομο σε αυτον τον τομο ομως προσθετει καποιο υφος στο ταξιμι , και επηδει θελω να ξερω τι παιζω θα ηθελα μερικες πληροφωριες σχετικα με την νοτα αυτη στον ρε ουσακ , μηπως αλλαζει δρομο? μπορουμε να την χρησιμοποιουμε και να ειμαστε σε ουσακ ? η παμε αλλου? πχ κιουρντι .


(Δημήτρης Ν.) #2

[/quote]

Δεν παίζει κύριο ρόλο στο ρε ουσάκ.

Θα μπορούσε να είναι πάτημα για αλλαγή δρόμου Π.χ. σε Σολ χιτζάζ ή Φα νικρίζ ή κάτι άλλο…!!

Ναι, εάν χρησιμοποιηθεί σαν προσαγωγική έλξη στη ντο μινόρε,η οποία είναι συγχορδία της ρε ουσάκ.

Σε ένα ταξίμι, μάς καθοδηγεί και το αυτί μας εκτός από το μυαλό μας.


#3

εαν σε ρε ουσακ πεξουμε σολ , λα λα# , σι , ντο ρε περναμε σε κιουρδι φιλε μου ?


#4

διαβασα καπου οτι ο κιουρδι δε μπορει να σταθει μονος του οπωτε πολυ συχνα τον βαζουμε μεσα στον ουσακ θα ηθελα να μου πεις αν απο ρε ουσακ περασουμε σε ρε κιουρντι σε ενα ταξιμι και βαλουμε και την ρε # τοτε παραμενουμε κιουρδι και πως μπορουμε να το καταλαβουμε ποιες ειναι οι βασικες νοτες του δρομου ?
Ευχαριστω.


(Δημήτρης Μυστακίδης) #5

Ειναι η 6η Βαθμίδα του ρε ουσάκ και συνήθως ακολουθεί την φορά της μελωδίας ,δηλ όταν ανεβαίνεις είναι σι και όταν κατεβαίνεις γίνεται σι ύφεση.Επίσης είναι η τρίτη Βαθμίδα του σολ ραστ πενταχόρδου που έχει ό ουσάκ κάτω από την βάση του.Επίσης αν πάς και κάτσεις πάνω στο σι μπορείς να το θεωρήσεις σαν βάση του τριχορδου σι ντο ρε (σεγκιά) και να κάνεις ολόκληρες φράσεις θεωρώντας ότι βρίσκεσαι σε σεγκια δρόμο με βάση το σολ.
Για να πάς σε κιουρντί(καρσιγάρ αν αυτό εννοείς)θέλει άλλη ιστορία.


(Δημήτρης Ν.) #6

Επίσης,αν κάτσεις πάνω στο σι, μπορείς να το θεωρήσεις και 5 νότα της Μι νιαβέντ…και πόσες άλλες επιλογές!!

Μία νότα, μπορεί να θεωρηθεί τέλος μιας φράσης σε α’ δρόμο και αφετερία μιας άλλης σε β’ δρόμο.
Διάλεξε κάτι από τις επιλογές που σου δώσαμε και παίξε μέχρι να σου αρέσει το δέσιμο των δρόμων. Θέλει πειραματισμό και πολύ παίξιμο.


(Δημήτρης Ν.) #7

Τώρα που τα ξανά είδα…

Εάν τα παίξουμε διαβατικά(συνεχόμενα) και καταλήξουμε σε νότα ρε, δεν σημαίνει ότι αλλάξαμε δρόμο γιατί οι ξένες νότες ως προς το ουσάκ, έχουν φευγαλέο χαρακτήρα. Τη νότα ρε, όμως, που καταλήξαμε, μπορούμε να τη θεωρήσουμε αρχή για Ρε κιουρντί.

Εξαρτάται πώς έρχεται το ρε# και πού καταλήγει η φράση.


(Μήτσος) #8

Αν είναι τα πράγματα έτσι όπως τα λες αγαπητέ μου συνονόματε συμφορουμίτη (Δημήτρη Ν.), τότε σ’ ένα ταξίμι που ξεκινάει από το μακάμι Ρε ουσάκ, να “κάτσουμε” πάνω στο σι, θεωρώντας το πρώτη νότα της κλίμακας σι μείζωνος (ματζόρε) και να αναπτύξουμε εκεί τη φαντασία μας!!! :258:
Δοκίμασε να το ακούσεις! (Εγώ δεν το τολμώ!) “Θέλει βέβαια πειραματισμό και πολύ παίξιμο”, όπως λες, αλλά και λίγη (:wink: γνώση δε θα έβλαπτε…
Ο άλλος συνονόματος Μυστακίδης, προηγουμένως, απλώς(:wink: έδωσε ένα ωραίο παράδειγμα για πέρασμα από το ένα μακάμ σ’ ένα άλλο, το οποίο βέβαια συνηθίζεται, ακολουθεί κάποιους κανόνες και βέβαια είναι ευχάριστο τόσο στο αυτί όσο και στην ψυχή (ήθος του ήχου…).

Βέβαια, τώρα που έγραψα τα παραπάνω κάτι μου λέει να το σβήσω αυτό το μήνυμα, αλλά αφού έκανα τον κόπο, ας το στείλω να δούμε…:241:
Με τιμή.


(Δημήτρης Μυστακίδης) #9

http://www.klika.gr/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=222&Itemid=150

Τζάμπα τα γράφουμε ,που θα έλεγε και ο Άρης!


#10

Σας ευχαριστώ όλους για την ανταποκριση οχι δε τα γραφεται τζάμπα , αν πουμε οτι οι βασικες νοτες ενος δρομου είναι οι 4 τελευταιες , τοτε εαν ξεκινησουμε ενα ταξίμι ρε ουσάκ και πατησουμε την νοτα σι (αν κανουμε ενα περασμα ) παραμένουμε σε ρε ουσάκ , ποιο μετά πχ παιζω σι ,ντο ρε ρε # και μι αν υποθεσω οτι οτι λογω του οτι παιζω ακομα ρε # (δηλ ,ουσακ) και λογο του οτι η νοτα μι δεν ειναι βασικη του καρσιγαρ τότε το ταξιμι μου παραμένει ακόμα σε ρε ουσάκ σωστα?


(Δημήτρης Μυστακίδης) #11

Να μήν το πούμε έτσι απλά γιατί το ζήτημα είναι αρκετά πιο σύνθετο και δυστυχώς θέλει να γράφουμε καμμιά ώρα για να το αναλύσουμε…

Αν δεν κατσικωθείς πάνω στο σι και απλώς περάσεις ,τότε ναι,παραμένεις σε ρε ουσάκ.

Με προϋπόθεση ότι μένεις στι μι
Σενάριο 1.Θεωρώ το μι σαν τρίτη βαθμίδα του ντο ράστ οπότε σου κοπανάω ένα ντο ματζόρε και παίζουμε πιά ντο ράστ για όση ώρα μας αρέσει μέχρι να αποφασίσεις να ξαναγυρίσεις με έναν από τους πάρα πολούς τρόπους που υπάρχουν στο ρε ουσάκ.

Σενάριο 2.(πάρτο σαν συνέχεια του 1 )Επειδή ο ντο ράστ εμπεριέχει το τρίχορδο σεγκιά (μι,φα,σολ) το οποίο έχει την ιδιότητα να 'ελκει την προηγουμενη του βαθμίδα(ρε# στην περίπτωση μας) μπορείς να παίξεις ντο σεγκιά(κατά προτίμηση στο χαμηλό πεντάχορδο ώστε να μήν το χαρακτηρίσεις σαν σεγκιά ή χουζάμ δρόμο και έτσι να μπορείς να ξεφύγεις πιο εύκολα από την περιπέτεια που έμπλεξες μ αυτό το μί) και πάλι για όση ώρα θέλεις ,ο κιθαρίστας έτσι και αλλιώς ντό θα παίζει.Σ αυτήν την περίπτωση είναι λίγο άκομψο να γυρίσεις κατευθείαν σε ρε ουσάκ εκτός αν θέλεις να μας ξαφνιάσεις.Θα σου πρότεινα έτσι όπως κάθεσαι πάνω στο μι να κάνεις λίγο δίπλα, στο φα και να παίξεις ένα ολόκληρο μεγαλοπρεπές Φα νικρίζ και πάλι για όση ώρα θές βλέποντας που και πού το αφεντικό μήν τυχόν και στραβώσει γιατί το τραγούδι αργεί.Μόνο πρόσεχε μην ξεχαστείς στο Νικρίζ και αντί για το βγήκε ο χάρος παίξεις την προύσα.Στο μυαλό σου να έχεις ότι είσαι σε ρε καρσιγάρ(ναι τώρα είσαι σε ρε καρσιγάρ, βλέπε κλίκα τεύχος 5).Αν θές να συνεχίσεις την βόλτα γιατί το αφεντικό είναι μερακλής και γουστάρει πέρνα κι από το σολ και κάνε ένα χιτζάζ.Απο κεί και μετά είναι πολύ εύκολο να ξαναγυρίσεις στο ρε ουσάκ με πάρα πολούς τρόπους.

Αυτά δυστυχώς ή ευτυχώς είναι μόνο δύο απο τά πάρα πολλά σενάρια που μπορείς να φτιάξεις.
Keep walking…

Φιλικά και με διάθεση χιούμορ,μην παρεξηγηθούμε κιόλας.


(Πάνος Καραγιώργος) #12

Μυστακίδη, έπαθα εγκεφαλικό βραχυκύκλωμα… άλλη φορά πιο απαλά. :019:


(Ισαάκ) #13

τελικά η μουσική έχει μόνο…αρχή :082:


#14

:109:εισαι θεος , πολυ ωραια επεξηγηση


(Μήτσος) #15

Με λίγα λόγια εννοείς να “κατσ-σηκωθεί” εκεί πάνω, δηλαδή να κάτσει αλλά να σηκωθεί αμέσως και να πάει αλλού!!! :019:
Πάντως μεταξύ σοβαρού κι αστείου (μεταξύ Subaru κι αστείου Daihatsu) διάβασα το τεύχος της Κλίκας, όπως παρέπεμψες, φίλτατε Μυστακίδη (αν και δεν γνωριζόμαστε…), σχετικά με το karcιgar, καθώς και μερικές πάρτες με τραγούδια που παρέθετες και οφείλω να σε συγχαρώ για τη δουλειά που έκανες. Ομολογώ ότι δεν την είχα υπόψιν μου.:230: Τυχεροί οι μαθητές σου!!! Είναι οι πληρέστερες παρτιτούρες που έχω δει (για το συγκεκριμένο είδος μουσικής βέβαια) μέχρι στιγμής και πρέπει να αποτελούν υπόδειγμα γραφής.

Υ.Γ.: Παρεμπιπτόντως, έμαθα ότι έρχεσαι κατά Σύρα μεριά αυτό το καλοκαίρι! Πολύ θα γούσταρα να πολεμάγαμε με τα όργανα και με κανα ποτήρι φυσικά… (ζητώ συγγνώμη από τα υπόλοιπα μέλη για το προσωπικό του μηνύματος, αλλά δεν άντεχα!):085:


(Δημήτρης Ν.) #16

Φίλε μου, μην μπερδεύεις αυτά που είπα…

  1. Σου είπα μερικές ιδέες (διαφορετικές από του Μυστακίδη),για να πας από ουσάκ κάπου αλλού. Και φυσικά, δεν είναι μόνο αυτές έτσι;
  2. Εγώ δεν πρότεινα να μπεις σε Σι ματζόρε αλλά σε Μι νιαβέντ (έχει λίγη διαφορά).
  3. Εννοείται ότι θέλει και γνώση, αλλά στην προκειμένη περίπτωση είχες τις δικές μας γνώσεις δεδομένες.
    και 4. Μία νότα μπορεί να είναι κατάληξη μιας φράσης και αρχή μιας άλλης σε άλλο δρόμο. Μπορεί, είπα, όχι είναι πάντα. Μάλλον το δοκίμασες με λάθος επιλογές. Αυτό είναι και ο πειραματισμός άλλωστε. Δεν κολλάει το ένα; θα κολλήσει το άλλο…Και είναι μια γενική θεώρηση βέβαια.
    Για παράδειγμα… από Ρε ουσάκ κάτσε σε λα και έμπα Λα σαμπάχ.Μια χαρά κολλάει(σχετικό βέβαια…)

Καλές πενιές
φιλικά πάντα

Υ.Γ. Το μακάμ του Μυστακίδη λες, ακολουθεί κάποιους κανόνες, ποιους;


(Μήτσος) #17

Το “Μυστάκ μακάμ” :slight_smile: το ανέπτυξε όσο πιο απλά μπορούσε ο τρίτος συνονόματος!:109:
Ο άνθρωπος μίλησε για τρίχορδα, τετράχορδα και πεντάχορδα, για δεσπόζοντες φθόγγους, για διαστήματα, για ανιούσα ή κατιούσα συμπεριφορά κι ένα σωρό άλλα χαρακτηριστικά ενός ήχου, π.χ. γένος, σύστημα, ήθος, κ.λ.π. Ψάξε και λίγο έξω από το κεφάλι σου για να τα ανακαλύψεις!!!
“Φιλικά πάντα”…:230:

Υ.Γ.: Κι επειδή βλέπω ότι “διαφωνούμε” και σε άλλο θέμα αυτού του Φόρουμ, δεν θα ήθελα να παραξηγηθούμε. Με καλή διάθεση, πάντα και χάριν γόνιμου διαλόγου…


(dimitris_a) #18

Στα μισα τραγουδια του ο Γιοβαν Τσαους, ο οποιος ηταν φαν του Ρε ουσακ, εαν κανεις την διασκευη για συγκερασμενο οργανο, κανει ακριβως αυτο το περασμα ανοδικα σε σι , καθοδικα σε σι υφεση. Στον Ουσακ ειναι ενας πολυ ωραιος τροπος να δοθει η αισθαντικοτητα του μακαμιου, στην ανοδικη και καθοδικη φραση. Επισης και χρωματικα το τετραχορδο λα σι(υ) σι ντο , υπαρχει και αυτουσιο στα τραγουδια και φρασεις πολλων απο του μεγαλους του Ρεμπετικου σε πολλους δρομους.
Γενικοτερα στα ταξιμια δεν υπαρχει λογος να υπαρχει κανενα αγχος για το “εαν ειμαστε ακομα στο δρομο ή οχι” αφου σε ενα ταξιμι μπορεις να αλλαζεις δρομο και σε καθε φραση , εαν το κανεις σωστα. Οι δρομοι και τα μακαμια ειναι ενας μπουσουλας - απο εκει και περα υπαρχει απεριοριστη μουσικη ελευθερια. Εαν κανεις το προσεξει, σχεδον στα περισσοτερα ρεμπετικα τραγουδια υπαρχουν δανεισμενες νοτες απο τον ενα δρομο στον αλλο.


(Δημήτρης Ν.) #19

.[/quote]

Δεν έχω καμία διάθεση να παρεξηγηθώ μαζί σου ρε Μήτσο. Ίσα ίσα μάλιστα. Δεν μπορώ όμως να μην σου απαντάω.
Σου υπενθυμίζω, λοιπόν, την απορία του Οχτάχορδου και τις απαντήσεις μου.
Βλέπεις ότι προτείνω κάποια περάσματα που λειτουργούν εύηχα. Σίγουρα δεν είναι τα μόνα ή αν θες τα πιο εύκολα, αλλά κάτι προτείνω. Να τον βοηθήσω προσπαθώ με απλά λογάκια, δεν του κάνω μάθημα ανάλυση δρόμων. Εξάλλου, του τα έδωσε ο Μυστακίδης μια χαρά σαν θεωρία συν κάποιες προτάσεις ακόμα.

[quote=Μήτσος;159346]… Ψάξε και λίγο έξω από το κεφάλι σου για να τα ανακαλύψεις!!!
quote]

Εγώ τα έχω ανακαλύψει προ πολλού. Είμαι καθηγητής θεωρητικών από το ‘95 και έχω γυρίσει την μισή ηπειρωτική Ελλάδα με ορχήστρες παίζοντας(όχι μόνο ρεμπέτικα βέβαια). Μπορεί να μην είμαι Γιοβάν Τσαούς ή Τομπούλης, αλλά κάτι κάνω.
Γι’ αυτό καλό θα ήταν να αποφεύγεις τέτοιου είδους…“συμβουλές” σε άτομα που δεν τα ξέρεις.

Πάλι ξενύχτησα κι έχω δουλ…χρρρρρρρρρρρ!! το …χρρρρρρρρ!!πρωί…χρρρρρρρρρρ!!:047:


(Μήτσος) #20

[quote= Δημήτρης Ν.; 159383]
…Δεν μπορώ όμως να μην σου απαντάω…
…Σου υπενθυμίζω, λοιπόν, την απορία του Οχτάχορδου και τις απαντήσεις μου…
…Βλέπεις ότι προτείνω κάποια περάσματα που λειτουργούν εύηχα.
…Εγώ τα έχω ανακαλύψει προ πολλού. Είμαι καθηγητής θεωρητικών από το ‘95…
…Γι’ αυτό καλό θα ήταν να αποφεύγεις τέτοιου είδους…“συμβουλές” σε άτομα που δεν τα ξέρεις…[/quote]

Αγαπητέ Δημήτρη Νου, ζητώ συγγνώμη αν σε στενοχώρησα ή σε προσέβαλα! :230:

  1. Κάθε απάντηση και συμβολή στο φόρουμ αυτό (θα πρέπει να) είναι ευπρόσδεκτη και σεβαστή.
  2. Απ’ ό,τι κατάλαβα εγώ, ο oxtaxordos έβαλε τίτλο του θέματος και ρώτησε για το ουσάκ (ussak και όχι “you suck!” :019:)
  3. Συγγνώμη, αλλά κι εγώ “εύηχα” --> έβηχα, όταν διάβασα κάποια περάσματα που πρότεινες…:242:
  4. Εγώ προσπαθώ από το 1979 -κι ακόμα συνεχίζω- να ανακαλύψω τα περί μουσικής (και δη της καθ’ ημών…)
  5. Καλό θα ήταν τις συμβουλές που δίνουμε να προσπαθούμε να τις τηρούμε κιόλας, όσο μπορούμε!
  6. Ας επανέλθουμε στο θέμα μας λοιπόν…:241: