Στην περί του οργανοποιού Vraca συζήτηση, είχα αναφέρει πόσο είχα εντυπωσιαστεί από την πληθώρα και επαναληπτικότητα των διαφημιστικών καταχωρίσεων στην εφημερίδα Ατλαντίς της Ν. Υόρκης (για το διάστημα, χονδρικά, από 1905 έως 1920 περίπου) σε ό,τι αφορά όργανα και οργανοποιούς, με έμφαση στο μπουζούκι. Και απορούσα: Τόσος κόσμος έπαιζε όργανα, ρε παιδί μου; Και μπουζούκια και κακό, κάργα φτιάχνανε και πουλάγανε.
Φαίνεται πως, χονδρικά, τις πρώτες 3-4 δεκαετίες στις ΗΠΑ, το μπουζούκι γενικώς έδινε και έπαιρνε, οπότε μου μοιάζει εύλογο που την πρώτη εικονογράφηση μπουζουκτσή στον Τύπο, που έχω εντοπίσει μέχρι τώρα, τη βρίσκει κανείς και πάλι στη Ν. Υόρκη, το 1926, και ιδού υπό ποίες περιστάσεις:
Η εφημερίδα Ατλαντίς είχε ενσωματώσει στην ύλη της και έναν «Διαγωνισμό εξευρέσεως ελλείποντος τίτλου εικόνος». Περί τίνος επρόκειτο; Η εφημερίδα επέλεγε μία χαρακτηριστική «εικόνα» από την ελληνοαμερικανική ζωή, ο καλλιτέχνης Δ. Βούλγαρης αναλάμβανε να σκιτσάρει την εικόνα αυτή και το κοινό εκαλείτο να την εξετάσει καλά, να εμβαθύνει στο πνεύμα της και να βρει τον καταλληλότερο τίτλο για αυτήν.
Έτσι, ήρθε η στιγμή που η 18η άνευ τίτλου εικόνα απεικόνιζε σκιτσογραφικώς έναν παίκτη μπουζουκιού, κάτι που θεωρώ ότι έρχεται να συνηγορήσει στο πόσο χαρακτηριστική πρακτική του καθʼ ημέραν βίου υπήρξε, γενικά μεν η οργανοπαιξία, αλλά και εντελώς ειδικά η μπουζουκοπαιξία στην Αμερική τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα. Για αυτό εικάζω ότι δεν εικονογραφήθηκε παίκτης άλλου οργάνου, παρά του μπουζουκιού…
Ενδιαφέρον έχει, τέλος, πέραν της απόλαυσης του ίδιου του σκίτσου, να διαβάσει κανείς τους τίτλους που βραβεύτηκαν ή επαινέθηκαν στον υπόψη διαγωνισμό, καθώς μας δίνεται η ευκαιρία να πάρουμε δείγματα της πρόσληψης της εν λόγω πολιτισμικής πρακτικής από ένα ορισμένο πληθυσμιακό δείγμα ομογενών, σε εποχή μάλιστα που ακόμη δεν έχει ηχογραφηθεί μπουζούκι στην Αμερική.
http://srv-web1.parliament.gr/display_doc.asp?item=34246&seg=
(πάνω δεξιά: μετάβαση στη σελίδα 28)