Μόρτισσα Χασικλού

Θα ήθελα μια βοήθεια για τη Μόρτισσα του Μάρκου γιατί νομίζω ότι το χάνω λίγο.
Αν χωρίσουμε το κομμάτι σε 4 ‘‘μέρη’’ ας πούμε, από το ξεκίνημα μέχρι και το σημείο που ξεκινάνε τα λόγια.
Ξεκινάει με το μέρος Α και επαναλαμβάνεται 3 φορές? Το έπιασα σωστά? Και μετά τα υπόλοιπα 3 μέρη από μια φορά το καθένα ;

Και στα λόγια πατάει η κάθε φράση σε κάθε μέρος από αυτά αντίστοιχα.
Α: Μόρτισσα που γεννήθηκες
Β: μέσα μες τους τεκέδες
Γ: Με μάγκες δεν εφούμαρες
Δ: Τριζάτους αργιλέδςε
Το ίδιο και κάθε ένα από τα επόμενα τετράστιχα με την ιδιοτροπία στο ‘‘μάγκες που μαστουριάσανε’’ -> μέρος Α… ‘‘απ τα δικά σου χέρια’’ -> μέρος Β… επί δύο φορές το καθένα και μετά ακολουθεί ‘‘και παρηγόρησες καρδιές’’ -> μέρος Γ… ‘‘και βγάλαν τα σεκλέτια’’ -> μέρος Δ. Τα ίδια και στο ‘‘το μάγκα το μαστούριαζες’’ να μην τα ξαναγράφω.

Ελπίζω να καταλάβατε τι εννοώ και να μην σας μπέρδεψα με τα μέρη.
Το έχω καταλάβει σωστά ή το έχασα ;

Είναι κάπως δύσκολο να το καταλάβεις, είναι εύκολο να το χάσεις. Ό,τι θέλει κάνει, όσες φορές θέλει το κάνει, και στο κλείσιμο τα κάνει και μπάχαλο από πάνω… Αλλά είναι Μάρκος, όπως έχει πει και ο Τσιτσάνης (προς τιμήν του). Κάνε κι εσύ ό,τι θέλεις, έξω δεν θα πέσεις!

1 Like

Είναι από τα αρκετά απλά τραγούδια, ως προς τη δομή.

Δύο θέματα έχει όλα κι όλα, Α και Β, δύο μέτρα (=μισός στίχος) το καθένα:

Α - πρώτο μέτρο: Μόρτισσα που γεννήθηκες
Α - δεύτερο μέτρο: μέσα μες στους ντεκέδες»
Β - πρώτο μέτρο: με μάγκες δεν εφούμαρες
Β - δεύτερο μέτρο: τριζάτους αργιλέδες.

Ξεχωριστά οργανικά θέματα δεν υπάρχουν.

Η δομή είναι:

[Α και τα δύο μέτρα]
[Β και τα δύο μέτρα]

Κάθε αγκύλη, κα΄θε μέρος δηλαδή, μπορεί προαιρετικά να επαναλαμβάνεται. Αυτό το «προαιρετικά» είναι που σε μπερδεύει. Μπορείς να αποφασίσεις ότι εσύ θα επαναλαμβάνεις πάντα, ή ποτέ, ή μία παρά μία φορά - όλα είναι εξίσου μέσα στο σχέδιο. Ή, κι αυτό είναι ίσως το πιο δύσκολο, να επαναλαμβάνεις όχι σε προαποφασισμένα σημεία αλλά όποτε θέλεις. (Αυτό έκανε ο Μάρκος. Μην κάτσεις να απομνημονεύσεις πότε θέλησε να επαναλάβει και πότε όχι, είναι μια εντελώς μάταιη σπατάλη προσπάθειας και ξεφεύγει από το πνεύμα του τραγουδιού.)

Στις στροφές τραγουδάς.
Ανάμεσα στις στροφές δεν τραγουδάς, παίζεις οργανικά.
Με ή χωρίς τραγούδι, για τις επαναλήψεις ισχύουν τα ίδια.

Δατς ολ.

@pepe Τα μέρη τα έχω βγάλει από αυτή την εκτέλεση του Στέλιου και ως προς τον αριθμό των μερών (4), νομίζω ότι έτσι είναι και στην πρωτότυπη εκτέλεση του Μάρκου. Το δοκίμασα παίζοντας 2 μονάχα μέρη αλλά μου δίνει την εντύπωση ότι κάτι λείπει.

Και οι δύο απαντήσεις που πήρες, σου λένε το ίδιο ακριβώς πράγμα: Κάνε ό,τι θέλεις, και ο Μάρκος ό,τι ήθελε έκανε. Το ότι ο Στέλιος επέλεξε να επαναλάβει τις επιλογές του πατέρα του, δεν αλλάζει σε τίποτα αυτό που και οι δύο σου προτείνουμε: ο Στέλιος επέλεξε αυτό που επέλεξε, εσύ θα επιλέξεις ό,τι εσύ θελήσεις.

2 Likes

Το αν θα μετρήσεις 2 μέρη ή 4 είναι όπως το πάρει κανείς. Τέσσερα βγαίνουν αν ως ένα θέμα μετρήσεις ένα μουσικό μέτρο (=μισό στίχο). Εγώ τα ΄΄εβγαλα δύο, που το καθένα τους είναι δύο δικά σου μαζί.

Ας το πάμε πάλι, με τέσσερα:

Α - Μόρτισσα που γεννήθηκες
Β - μέσα μες στους ντεκέδες»
Γ - με μάγκες δεν εφούμαρες
Δ - τριζάτους αργιλέδες.

Και πάλι ισχύουν τα ίδια:

Ξεχωριστά οργανικά θέματα δεν υπάρχουν, και η δομή είναι [Α - Β], [Γ - Δ], τόσο στις στροφές όσο και στα οργανικά. Κάθε αγκύλη μπορεί προαιρετικά να επαναλαμβάνεται.

Το πού βάζει επανάληψη ο Μάρκος και πού δε βάζει δεν ακολουθεί άλλο σύστημα, πέρα από τη γενική αρχή «επαναλαμβάνουμε προαιρετικά». Το αν ο Στέλιος ακολουθεί επακριβώς τον πατέρα του (βάζει επανάληψη όπου έβαλε κι εκείνος, και δε βάζει όπου δεν έβαλε κι εκείνος) ή όχι δεν μπορώ να το διακρίνω, πρέπει να ξανακούσω τις δύο εκτελέσεις με χαρτί και μολύβι.

1 Like

Όλα καλά pepe μην αγχώνεσαι εξάλλου στους στίχους το έχω βγάλει απλά δεν μπορούσα να διακρίνω την εισαγωγή. Εαν υπήρχε συγκεκριμένη ακολουθία.
Εφόσον είναι πιο free το θέμα και αφηνεται -πέραν των βασικών μερών- στην προτίμηση του κάθε ενός…λύθηκε η απορία μου!!
(στα μερη το ίδιο λέμε απλώς με διαφορετική διατύπωση)