Μι ουσάκ ταξίμι

Μι ουσακ ταξιμι καμια ιδέα? με τι δρομους θα μπορουσα να τον κολλήσω - αναλυσω ?

Όπου σε πηγαίνει, αρκεί να σου αρέσει αυτό που βγήκε. Η θεωρία πάντα έπεται της πράξης.

Το θέμα του δεσίματος των δρόμων στο ταξίμι είναι πολύ ενδιαφέρον. Εχτές το βράδι συμπτωματικά που είχα παρόμοια απορία, καλός φίλος μπουζουξής μου έδειξε την ανάπτυξη ενός ταξιμιού-χαμαιλέοντος που ξεκίνησε από λά ουσάκ πέρασε από τέσσερις δρόμους, αρμονικότατα και ομαλότατα και κατέληξε σε σί κιουρντί. Έξι δρόμοι εναλλάχτηκαν ταιριαστά στα αυτιά μου χωρίς καμία δυσαρμονία. Τον καληνύχτισα γρήγορα και πήγα για ύπνο…

1 Like

Η θεωρία πάντως, (αρμονική ανάλυση) του ΜΙ ουσάκ λέει . . .

Κύριες συγχορδίες: ΜΙ μινόρε / ΛΑ μινόρε / ΡΕ μινόρε και
/ΦΑ ματζόρε (σαν συγχορδία έλξης προς την ΜΙ μινόρε).

Δευτερεύουσες συγχορδίες: ΣΟΛ ματζόρε / ΝΤΟ ματζόρε και / ΣΙ μινόρε.

Ακριβώς στα πατήματα του ΜΙ ουσάκ παίζονται οι παρακάτω δρόμοι . . .

ΜΙ ουσάκ,
ΛΑ νησιώτικο μινόρε,
ΡΕ κιουρδί,
ΣΟΛ ράστ (κατιούσα), και
ΝΤΟ ματζόρε.

Αυτά λέει η θεωρία, στήν πράξη . . . συμφωνώ με αυτό που λέει ο Νίκος.
" Όπου σε πηγαίνει, αρκεί να σου αρέσει αυτό που βγήκε. "

Φιλικά, Γιώργος.

αν δε κανω λαθος σε μι ουσακ ολες οι νοτες ειναι φυσικες? πχ μι / φα /σολ /λα /σι /ντο /ρε κτλ

Ακριβώς.

Φιλικά, Γιώργος.

σημερα μου εδειξαν 3 θεσεις απο μι ουσακ (ταξιμο - θεσεις ) στην πανω οκταβα … πολυ κλαμα λέμεε…

Είναι αλήθεια οτι το μι ουσάκ βγάζει πολύ ταιριαστό ηχόχρωμα σε ζεΐμπέκικα αργά(& με θλιμμένους στίχους) κυρίως λόγω της πλοκής των συγχορδιών είτε βασικές είτε δευτερεύουσες.
Με μια πρόχειρη σκέψη για να αποδειχθεί το παραπάνω προτείνω να δοκιμάσετε παιχτικα από μι τα εξής κομμάτια διαφορετικών εποχών:
1)ψηλα τι χτίζεις τη φωλιά (Μάρκος)
2) δεν θέλω τα ματάκια σου (Τσιτσάνης)
3) ο κόσμος όλος σε κατακρίνει (Καλδάρας)
4) κοινωνία ένοχη (Καζαντζίδης δεν θυμάμαι συνθέτη)
5) πρωτοβρόχι (Καμενίδης)

παιδιά για χαρά κι απο εμένα!! απο μι ουσάκ, γυρίζουμε κιουρδί, και καταλήγουμε σαμπάχ!!!Φιλικά Γιάννης!!!

στον ιδιο τονο αναφερεσε φιλε μου ? ?
επισεις και ενα τραγουδακι σε μι ουσακ ειναι το γυριζω απο την νυχτα / καζαντζιδης

:108:

συνεχίζουμε κάνοντας νιαβεντ/νικριζ γυρίζουμε σε αρμονικό μινόρε και τελειώνουμε με ουσάκ.:127:

Εχω μια απορία μετα απο μια συζητηση που είχα σήμερα σχετικά με τον μι-ουσάκ. Η απορία μου είναι ακριβώς πάνω στη σχεση μι-ουσάκ και ρε-κιουρδί.

Ενας γνωστός μου επιμένει σε αυτό που λέει και ο “jojos”, οτι δηλαδή ταυτίζονται οι δύο δρόμοι.

Εγω από οσο ξέρω ο ρε-κιουρδί έχει ενα [σολ#] που ο μι-ουσάκ δεν έχει. Κάνω λάθος?

απόλυτη άκρη δεν θα βρεις με τα ονόματα γιατί οι ίδιες ονομασίες περιγράφουν άλλες δομές στα μακάμια αλλά λόγω …χαλασμένου τηλεφώνου…οι ονομασίες κιουρντί και ουσάκ κατα κάποιους(πολλούς) έχουν αντιστραφεί στους δρόμους.
καλύτερα να μελετάμε ρεπερτόριο και να μην κολλάμε σε ονομασίες γιατί τα ονόματα έχουν μπλεχτεί καιρό τώρα και δεν βλέπω να ξεμπλέκονται.
Δεν εννοώ πως επικρατεί χάος και ασχετοσύνη…απλά μια ασάφεια οπότε βασίσου σε ακουστική μελέτη,γνωρίζοντας οτι κάποιοι το λένε έτσι και κάποιοι αλλιώς

νομίζω το μόνο που έχει διατηρηθεί από τα μακάμια στους δρόμους, είναι το εύπλαστο του ουσάκ (στην 2η του) και η σταθερότητα του κιουρντί. κατά τα άλλα, ειδικά με το κιουρντί τρέχα-γύρευε τί εννοεί ο καθένας.

το σκεφτόμουν αυτό.
νομίζω και στο κιουρντί κινείται η δεύτερη βαθμίδα (πχ γεωργίτσα- όπου δεις 2 κυπαρίσια κλπ)
η διαφορά είναι στο γένος απο απο το οποίο κατάγονται.
το Ουσάκ αξιοποιεί το ράστ που βρίσκεται μια βαθμίδα χαμηλότερα της βάσης του.Το Κιουρντί στην αντίστοιχη θέση κάνει μπουσελίκ (νιχαβέντ συγκεκριμένα)

το λέω σαν πολύ γενική αίσθηση του κάθε μακαμιού/τρόπου. στους δρόμους γίνεται χαμός ειδικά με το κιουρντί, ενώ στο ουσάκ είναι πιο απλά τα πράγματα. ακόμα και αν ορίζεται από τους μπουζουξήδες ως ξερό ημιτόνιο-τόνος-τόνος, στην πράξη η δεύτερη βαθμίδα παραμένει κινητός φθόγγος.

Καταλαβαίνω πως το λέτε. Ουσιαστικά είναι λίγο υποκειμενικό λογω της μεταβλητότητας της 2η βαθμίδας.

Να το θέσω λίγο διαφορετικά λοιπόν.

Εαν ακουγατε εναν αυτοσχεδιασμό/ταξίμι σε συγκερασμενο οργανο και τα πατήματα (νότες) είναι αποκλειστικά “mi-fa-sol-la-si-do-re” θα το λέγατε μι-ουσάκ ή ρε-κιουρδί? Υπάρχει κάτι που θεωρείται πιο σωστό?

Απο οτι καταλαβαίνω οι μπουζουξήδες θα το λέγανε μι-ουσάκ σίγουρα?

θεωρώ πως είναι θέμα μελωδικής συμπεριφοράς αυτό που ρωτάς για να γίνει διαχωρισμός.

1 Like

Απαντώ στον εαυτό μου 4 χρόνια μετά…

Μιλάμε για “μι ουσακ” ή “μι κιουρντι”, το “ρε κιουρντι” δεν παίζει ρόλο στην κουβέντα.

Αν και δεν ειναι τα μονα κριτήρια, οσο πιο επίμονη ειναι η χρήση της χαμηλομένης 2ης αλλά και η χρήση της 5ής βαθμίδας τοσο πιο μεγάλη πιθανότητα να ειναι κιουρντί. Οσο επιμένουμε πιο πολύ στην 4η και τείνουμε να μη χαμηλώνουμε την 2η τόσο πάμε προς το ουσάκ.

Δυστυχώς αρκετοί παίκτες συγκερασμένων οργάνων (ειδικά όσοι ασχολούνται με το πιο μεταγενέστερο του ρεμπέτικου λαϊκό, αλλά οχι μονο μπουζούκι) επιμένουν να μην κάνουν διαχωρισμό και τα λένε όλα ουσάκ. Οσο και να μπερδεύει τους νεους παικτες ειναι κατι που πρεπει να περιμενουμε.

1 Like