Λεπτός καβαλάρης = Καλύτερος ήχος ...?

Καλησπέρα σε όλους.
Παρακολουθώ προσεκτικά το φόρουμ αρκετό καιρό αλλα αυτό είναι το πρώτο θεμα που ποστάρω.
Σε παλαιότερο θέμα (ΠΕΡΙ ΚΑΒΑΛΑΡΙ) διάβασα τα εξής:

Γκρίνιαζα για τον ήχο που έβγαζε το οργανάκι μου. Δεν ήταν γεμάτος και δεν κούμπονε στ’ αυτιά μου. ( Μπορεί να φταίγαν και τ’ αυτιά μου). Πριν κάνα μήνα μου λέει ο δάσκαλος: “Πήγαινε στο μάστορα - κατασκευαστή του να λεπτίνει τον καβαλάρη ή να σου τον αλάξει.” Πάω κι εγώ στο μάστορα και του εκθέτω τα καθέκαστα. "Να τον λεπτίνομε φίλε μου, μου λέει, πάρ’ ότι υπάρχει ο κίνδυνος να μην έχομε το επιθυμητό αποτέλεσμα αφ’ ενός, αφ’ ετέρου το όργανο έχει πάρει την μορφή του 10 χρόνια τώρα και υπάρχει οκίνδυνος να κάνομε ζημιά και στο καπάκι. Πήρα την ευθύνη και προχωρήσαμε. Ω … του θαύματος ? (Δεν πρόκειται για θαύμα βέβαια). Απέκτησα καινούριο όργανο παλαιάς κατασκευής με νέο ωραίο και πιό μπάσο ήχο.

Προφανώς δεν ισχύει ο κανόνας του τίτλου αλλά μου δημιουργήθηκε η απορία αν μπορούμε να παίξουμε με το πάχος του καβαλάρη προσθέτοντας ή αφαιρώντας συχνότητες (το μέλος NIKITAS ισχυρίζεται οτι του έδωσε μπάσα…). Θα ήθελα να ακούσω την αποψη σας στο θέμα.

ΥΓ: Ο λόγος που ανοίγω νεο θέμα είναι οτι μου φάνηκε πολύ αξιόλογη πληροφορία και δεν σχολιάστηκε απο κανέναν.

έχει σχολιαστεί αρκετές φορές, αλλά δεν πειράζει. ο καβαλλάρης είναι αυτός που μεταδίδει την αρχική πηγή (χορδές) στο καπάκι, το οποίο την ενισχύει (και διαμορφώνει) για να ακούμε τον ήχο. παίζει μεγάλο ρόλο στο τελικό αποτέλεσμα, και γιαυτό μπορείς με διάφορες αλλαγές να πειραματιστείς αρκετά με τον ήχο του οργάνου.
γενικά ναι, ένας σωστός καβαλλάρης είναι λεπτοφτιαγμένος (όχι απαραίτητα ανορεκτικός) για να μην έχει απώλειες και ελαστικός για να εφαρμόζει στο καπάκι. από κει και πέρα παίζεις με τις συχνότητες, αλλάζοντας υλικά και διαστάσεις, εφόσον έχει τις γνώσεις και τις ικανότητες ο μάστορας.

Ευχαριστω liga rosa για την απαντηση.
Ο λόγος που ρωταω ειναι γιατι προσφατα αγορασα ενα τριχορδο (χειροποιητο) και ενω γενικα ειμαι πολυ ευχαριστημενος εχω μια αισθηση οτι αδικειται λογω του καβαλαρη…
Βεβαια μπορει να ειναι η ιδεα μου αλλα μου δημιουργηθηκε αυτη η εντυπωση πολυ πριν διαβασω τα παραπανω.

Για να σου δωσω μια ιδεα το οργανο μου φαινεται λιγο πιο μεσαιο απο οσο θα επρεπε. Ακομα μου φαινετε οτι ο καβαλαρης δεν παταει πολυ καλα στο καπακι (κουναει πολυ ευκολα) αλλα αυτο ισως οφειλεται στο οτι ειναι ακομα καινουργιο και ειναι φρεσκο το βερνικι… (λεω εγω τωρα…)

Θα προσαπαθησω να συζητησω το θεμα με τον μαστορα και θα γραψω τα αποτελεσματα.

Ποιός είναι ο καλύτερος ήχος?

  1. Ένα τρίχορδο που επέστρεψα σε πασίγνωστο κατασκευαστή (ως απαράδεκτο), το αγόρασε και με αυτό γράφει studio και παίζει πλέον επίσης πασίγνωστος επαγγελματίας μουσικός.
  2. Το ίδιο όργανο αν παίξω εγώ, ο Πάππος, ο Γκούμας, ο Βασίλας, ο Μακρυδάκης, ο Χιώτης, ο Ζαμπέτας, ο Βαμβακάρης, ο … κ.λ.π, το ίδιο θα ακουστεί?

Ξαναγυρνάμε σττην ερώτηση…
Ολυμπιακός ή Παναθηναικός?
Άσπρη η μαύρη σοκολάτα?
Η κότα ή το αυγό?
Πλούσιο ή μικρό στήθος?

Ολυμπιακός, άσπρη, αυγό, πλούσιο…:019::slight_smile:

Κατανοώ αυτο που θέλεις να πεις.
Μερικές φορές γινόμαστε παράξενοι όσον αφορα τα όργανα… καταλαβαίνετε.

Πλούσιο ή μικρό στήθος?

…ατυχές το παράδειγμα

Ακριβώς φίλε highlander, όπως το είπες. Ακριβώς !!!

Υ.Γ Μακράν το καλύτερο φαγητό (για μένα) είναι ο τραχανάς. Και μου αρέσει το μικρό στήθος κι όχι βυζί στο γόνα.
Ολυμπιακάρα. (Κρίμα η ΑΕΚ).

Να πω και γω δυο λόγια

Από τη στιγμή που θα τελειώσει το όργανο, ο καβαλάρης ελάχιστο ρόλο παίζει στο τελικό ηχητικό αποτέλεσμα. Βεβαίως μιλάμε για καβαλάρη ο οποίος εφαρμόζει πλήρως πάνω στο καπάκι και οι χαρακιές στο κόκαλο έχουν γίνει σωστά.
Από κεί και πέρα έχει σημασία πόσο ψηλά ή χαμηλά θα είναι οι χορδές με τον συγκεκριμένο καβαλάρη (περισσότερα μπάσα ή πρίμα και λιγότερη ή περισσότερη ευκολία στο παίξιμο αντίστοιχα).

Και οπωσδήποτε δεν θα περιμένει κάποιος ένα όργανο τύπου Αραμπά να μετατραπεί σε Μερσεντές αλλάζοντας τον καβαλάρη.

Για να το πω διαφορετικά, αν οποιοσδήποτε από τους προαναφερθέντες παίκτες πχ Ζαμπέτας έπαιζε το ίδιο όργανο με διαφορετικούς καβαλάρηδες, τον ίδιο ήχο θα ακούγαμε.

Ένας τυπικός καβαλάρης έχει πάχος στη βάση του γύρω στα 5.5 mm

Σχετικά με το καβαλάρη, αναφέρω προσωπική εμπειρία. Έχοντας ένα τρίχορδο εδώ και σχεδόν τρία χρόνια (αγορά 1000 ευρώ) γνωστού κατασκευαστή της Θεσσαλονίκης (δεν αναφέρω όνομα γι ευνόητους λόγους), είχα προβλήματα με τα τάστα. Ενας φίλος από το φόρουμ με πήγε στον κατσκευαστή μπουζουκιών Παναγιώτη Στάμκο, (αναφέρω το όνομα πάλι για ευνόητους λόγους). Ο άνθρωπος, νάναι καλά, μου έφτιαξε τα τάστα αλλά το κυριότερο μου άλλαξε τον καβαλάρη, με ένα δικής του κατασκευής. Λοιπόν το όργανο έγινε άλλο τελείως όργανο με πιο δυνατό σκάσιμο, πιο μπάσο, άλλο μπουζούκι ( και με πολύ μικρό κόστος!). Πιστεύω λοιπόν ότι ναι,ο καβαλάρης παίζει πολύ μεγάλο ρόλο.

Εσύ φίλε thermastis μπορείς να πιστεύει ότι θέλεις. Το θέμα είναι να τεκμηριώνεις την γνώμη σου όχι με εικασίες αλλά με επιχειρήματα.

Αλλά το πρόβλημά σου δεν ήταν ο καβαλάρης όπως λές αλλά τα τάστα.

Πώς εξάγεις λοιπόν το συμπέρασμα αυτό;

Να σου δώσω μια πιθανή εξήγηση;
Εάν το πρόβλημα με τα τάστα ήταν ότι το όργανο έτριζε, τότε ανεβάζοντας λίγο τον ίδιο καβαλάρη και δεν θα τσιρίζει το όργανο και ποιό μπάσο θα γίνει. Βεβαίως αυτή είναι μια εξήγηση που βασίζεται σε υπόθεση που έκανα και όχι στην πραγματικότητα. Μπορούμε να κάνουμε και άλλες υποθέσεις και να καταλήξουμε σε άλλα συμπεράσματα!!!

Καλησπερα κι απο μενα.
Θα ηθελα και εγω να μοιραστω την εμπειρια μου σχετικα με τον καβαλαρη. εχω ενα 4χορδο κατασκευης παλαβρατζη απο θεσσαλονικη εδω και 5 χρονια. Το οργανο εχει μεσαιο ηχο χωρις το σκασιμο που θα ηθελα να εχει αλλα με πολυ γλυκια φωνη και μαλακο μανικι. Ολα αυτα τα χρονια που το εχω ο καβαλαρης κουνιοταν λιγο πανω στο καπακι δεν στακαριζε αρκετα. πριν λιγο καιρο που παιζαμε μ ενα φιλο μου εδωσε να δοκιμασω τον δικο του καβαλαρη απο το μπουζουκι του που ειναι κατασκευης Σταμκου, να αναφερω οτι ο καβαλαρης του ειναι πολυ πιο λεπτος απο τον δικο μου. Το οργανο εχει τετοιο σκασιμο που δεν το πιστευα και πριμαρει και λιγο παραπανω σαν να επαιζα αλλο οργανο, επισης δεν κουνιεται καθολου πανω στο καπακι παταει παρα πολυ καλα. Και εγω πιστευω οτι ο καβαλαρης παιζει πολυ σημαντικο ρολο.

Νομίζω ότι δεν κατάλαβες φίλε @kwstas_xalios. Άλλο το πρόβλημα (τρίξιμο) με τα τάστα, λύθηκε τρίβοντας τα τάστα . Ο ήχος του οργάνου άλλαξε τελείως με την αλλαγή του καβαλάρη. Και δεν είναι εικασία και υπόθεση, είναι πραγματικότητα.

Ακριβώς την ίδια εμπειρία είχα και εγώ με τρίχορδο μπουζούκι. Το μπουζούκι είχε εβένινο καβαλάρη. Ο ήχος του ήταν δυνατός αλλά στα αυτιά μου τουλάχιστον στερούνταν συχνοτήτων ιδίως προς τις υψηλές του συχνότητες (για να καταλάβετε ακριβώς τί λέω - σαν να υπήρχε στο όργανο ένας “κόφτης” πρίμων). Κάτι δεν μου καθόταν καλά…Όποια επέμβαση και να έγινε στον καβαλάρη (χαμήλωμα, νέο χάραγμα των αυλακιών) δεν προκάλεσε σημαντική διαφορά. Ώσπου πήρα την απόφαση να το πάω σε άλλο οργανοποιό της Θεσσαλονίκης, ο οποίος τοποθέτησε παλισάνδρινο και λεπτότερο καβαλάρη με αποτέλεσμα να αλλάξει ο ήχος και το όργανο να αποκτήσει τα καθαρά πρίμα που του έλειπαν. Φυσικά δεν ισχυρίζομαι πως έγινε το όγδοο θαύμα του κόσμου αλλά σίγουρα το όργανο απέκτησε άλλο ήχο πολύ καλύτερο απο αυτόν που είχε. Πιστεύω οτι κάτι τέτοιες λεπτομέρειες προσδίδουν στα όργανα το “κάτι άλλο” που σε συνεργασία με το αυτί μας τα κάνουν εύηχα ή όχι…

Ετσι ακριβως φιλε mih7mit5 με τον καβαλαρη του Σταμκου που ηταν και εβενινος λες και ξεμπουκωσε το οργανο.

Νομίζω ότι έχω καταλάβει πολύ καλά.
Απλώς μάλλον δεν διάβασες προσεκτικά το κείμενο που έγραψα.
Άν υπάρχει ‘‘τρίξιμο’’ στα τάστα και ανεβεί ο καβαλάρης για να μή ‘‘τρίζει’’, ο ήχος του οργάνου θα έχει διαφορά ούτως ή άλλως ανεξαρτήτως του αν θα θα αλλάξει ο καβαλάρης ή όχι.

Όταν θέλουμε να διαπιστώσουμε την συμβολή κάποιου παράγοντα σε κάποια λειτουργία, επεμβαίνουμε μόνο σε αυτόν τον παράγοντα. Όταν επεμβαίνουμε σε περισσότερους από έναν παράγοντες και θέλουμε να δούμε πώς επηρεάζεται η συγκεκριμένη λειτουργία, δεν μπορούμε να ξέρουμε τί επηρέασε τί.

Μάλλον δεν θέλεις να καταλάβεις. Το τρίξιμο στα τάστα έφυγε με τρίψιμο των τάστων και όχι με ανέβασμα του καβαλάρη. Η αλλαγή του καβαλάρη επηρέασε τον ήχο του οργάνου όπως λένε και άλλοι φίλοι παραπάνω.

μάλλον ο καθένας μιλάει για άλλου επιπέδου αλλαγή στον ήχο και την αίσθηση. προφανώς ο καβαλλάρης δεν αλλάζει τα βασικά χαρακτηριστικά του οργάνου, όπως διαμορφώνονται από το καπάκι, το σκάφος, τα καμάρια, κλπκλπ. με δεδομένο το πλαίσιο αυτό, επηρρεάζει αναλογικά σε σημαντικό βαθμό τον τελικό ήχο.
για να γίνει αυτό βέβαια, πρέπει να το επιτρέπει το όργανο, αλλά να μπορεί και ο οργανοποιός να το κάνει. αρκετοί κατασκευαστές δίνουν τον ήχο τους μόνο και μόνο με αλλαγή καβαλλάρη -ορισμένες φορές όμως αυτό είναι ισοπεδωτικό.

Σας ευχαριστώ όλους για τις απαντήσεις σας και συγνώμη για την καθυστερημένη απάντηση απο μέρους μου.

Θα συμφωνήσω με τον liga rosa. Θεωρώ οτι όλοι έχετε δίκιο απλά ίσως ήταν παραπλανητικός ο τίτλος που έβαλα. Εννοείται οτι σε καμία περίπτωση δεν περιμένω να αλλάξει το όργανο “ως δια μαγείας” απο ένα καβαλάρη ή κόκαλο κτλ κτλ.
Αυτό που αναρωτιέμαι είναι αν μια οχι και τόσο ριζική (ούτε και ακριβή) παρέμβαση μπορέσει να δώσει έναν “αέρα” παραπάνω στο όργανο…

Οι εμπειρίες των μελών @thermastis, @dimx, @mih7mit5 είναι αυτό που ακριβώς που είχα στο μυαλό μου όταν έκανα την ερώτηση.
Δυστυχώς δεν είμαι Θεσσαλονίκη για να μπορέσω να επισκεφθώ τον συγκεκριμένο μάστορα. Πιστέυετε οτι θα γινόταν να παραγγείλω ένα καβαλάρη απο αυτόν (θα κάθεται στο καπάκι του οργανου μου;) ή χωρίς επιτόπου διάγνωση είναι αδύνατο;

Όπως κι εσύ σίγουρα καταλαβαίνεις, φίλε highlander, ούτε δυνατότητες τηλεμαντείας υπάρχουν, ούτε θαυματοποιοί σε αυτό το φόρουμ.

Όπως είπε και ο κος Νίκος αυτά τα πράγματα δεν γίνονται εξ αποστάσεως. Απλά αυτό που με παραξενεύει εάν θες φίλτατε highlander είναι ότι θες έναν καβαλάρη να στον κατασκευάσει ένας μάστορας που δεν έχει δει καν το όργανό σου, ούτε σε φωτογραφία που λένε. Μήπως θα ήταν καλύτερα να το δει λοιπόν πρώτα ο κατασκευαστής του, να του αναλύσεις τους προβληματισμούς σου και να σου φτιάξει αυτό που εσύ θες; Εγώ δεν ξέρω, απλά την γνώμη μου λέω και εκφράζω μια απορία.

Πάντα φιλικά έτσι; :089: