Κούρδισμα μπαγλαμα με κλιμακα 40 εκ

γεια σας
εχω ενα μπαγλαμα με μηκος χορδης (κλιμακα) 40 εκ.
επειδη μου φαινεται σκληρος στο παιξιμο με κουρδισμα ρε-λα-ρε και οι χορδες ειναι πολυ τεντωμενες είναι δυνατον να περασω σε κουρδισμα πχ. λα-ρε-λα που ειναι αντιστοιχο με το σημερινο ρε-λα-ρε?
Το κουρδισμα λα-ρε-λα μπορει να συνοδεψει μπουζουκι κουρδισμενο σε ρε-λα-ρε?
Εχω δοκιμασει διαφορα αλλα κουρδισματα (ντουζενια) και μου βγαινουν καλα στον μπαγλαμα.

Το λα-ρε-λα δεν είναι αντίστοιχο του ρε-λα-ρε, είναι άλλο κούρδισμα. Θα πρέπει να μάθεις όλους τους δακτυλισμούς από την αρχή. Αν θες να τον ρίξεις τόσο χαμηλά, θα το κάνεις λα-μι-λα, που είναι απλή μεταφορά του ρε-λα-ρε μια 4η πιο κάτω, με τα ίδια διαστήματα από χορδή σε χορδή. Αλλά γιατί τόσο χαμηλά; Γιατί δε δοκιμάζεις κάτι λιγότερο χαμηλό, όπως ντο-σολ-ντο ή σι-φα#-σι; Ή, απλώς, πιο ψιλές χορδές με το στάνταρ κούρδισμα;

Με οποιοδήποτε κούρδισμα μπορείς να συνοδέψεις μπουζούκι. Η διαφορά είναι ότι, αν π.χ. κουρδίσεις ένα τόνο κάτω (ντο-σολ-ντο) και παίζεις ένα κομμάτι από Ρε, θα κάνεις τα πατήματα που με στάνταρ κούρδισμα θα απέδιδαν το τραγούδι σε τόνο Μι (ένα τόνο πιο ψηλά). Αν ακολουθείτε παλιό στυλ παιξίματος, όλα από Ρε με πολλή χρήση των ανοιχτών και λίγες έως καθόλου συγχορδίες, δε θα βολέψει γιατί χάνεις τις ανοιχτές. Αν παίζεις σκέτη μελωδία ή σκέτες συγχορδίες, κανένα πρόβλημα.

Τέλος, νομίζω (όπως το φαντάζομαι αλλά χωρίς να το έχω δοκιμάσει) ότι αν παίζετε με ντουζένια θα πρέπει και το μπουζούκι και ο μπαγλαμάς να είναι στο ίδιο ντουζένι και στον ίδιο τόνο (με διαφορά οκτάβας φυσικά). Όλο το νόημα των ντουζενιών είναι οι ενδιαφέρουσες αρμονίες που προκύπτουν από τις ανοιχτές, οπότε πρέπει να ακούγονται οι ίδιες ανοιχτές και από τα δύο όργανα.

1 «Μου αρέσει»