Κουρδίσματα και καταλληλοι δρόμοι

Καλσπερίζω την παρέα.
Ειμαι νέος στο φόρουμ και εχω βοηθηθεί πολυ απο τα πραγματα που βρηκα εδω.
Θα ήθελα ρε μαγκες μου εαν γίνεται και ξέρει κανέις , καποια πράγμτα πάνω στους δρόμους και στα κουρδισματα.
Δηλαδης , στο τάδε κουρδισμα πχ στο ίσιο - της ψυχης το κουρδισμα ποιο δρομος του ¨αντιστοιχει¨?
Αυτο και για τα αλλα Κουρδίσματα φυσικα.
Η καποια τραγουδια παιζονται στο ταδε δρομο και τα συναφει.
Εκπιζω να μην σας κουραζω

με μια πρόχειρη αναζήτηση “ντουζένια” θα έβρισκες αυτό, αυτό και αυτό, καθώς και την δημόσια ομάδα ντουζένια.

επίσης άκου την συνέντευξη κερομύτη στο ραδιόφωνο, υπάρχει στο youtube.

δυστυχώς το περιοδικό “κλίκα” είναι εκτός λειτουργίας (περιέχει το άρθρο του σταύρου κουρούση για τα ντουζένια) και το βιβλίο του σταύρου “από τον ταμπουρά στο μπουζούκι” είναι εξαντλημένο…
διάβασέ τα και ό,τι απορίες έχεις εδώ είμαστε.

Φιλε ευχαριστώ πολυ.
Τα διαβασα και ειδα τα περισσοτερα.
Μαλλον δεν εκφραστικα σωστα. Ενοοω ποιοι δρομοι παιζονται πάνω στα κουρδισματα, και οχι πιοα ειναι τα κουρδισματα. Συμπαθαται με εαν δεν εκφραστηκα σωστα.
Επίσης θελω να καταλαβω πως παιζανε τα τραγουδια τους διοτη δεν μπορουσαν να κουρδισουν καθε λιγο και λιγακι.
Δηλαδης τελειωνε το ενα τραγουδι σταματουσαν κουρδιζανε και ξανα παιζανε??? Δεν νομιζω!
Γιαυτο ρωτησα και λιστα τραγουδιων. πχ ρε῏σολ῏σολ αυτα τα τραγουδια στο ρε῏σολ῏ρε αυτα τα τραγουδια και ουτε καθ΄ εξης. Ξανα λεω Συμπαθαται με

Καλωσήρθες Αλέξη.

Κι όμως, αυτό ακριβώς κάνανε, θαρρώ.

Η σημερινή εικόνα που έχουμε, ενός μουσικού που μόλις τελειώσει ξαναρχίζει λες και υπάρχει τρόμος της παύσης, μάλλον δε θα υπήρχε τότε. Σταματάγαν, κουρδίζαν, κάναν κάνα τσιγάρο, λέγαν μια κουβέντα. Δεν έχω καμιά μαρτυρία γι’ αυτό το πράγμα, αλλά κάπως έτσι το φαντάζομαι. Εξάλλου σκέψου επιπλέον ότι τα ντουζένια αφορούν κυρίως το ασυνόδευτο τρίχορδο. Άρα όχι κομπανία, άρα όχι τόσο επαγγελματικές καταστάσεις. Ο μπουζουξής, έστω και με λεφτά, θα πρέπει μάλλον να έπαιζε σε μια παρέα της οποίας ήταν κι αυτός μέλος παρά σ’ ένα κοινό απέναντι και μ’ ένα αφεντικό από πάνω.

Επίσης, έχουμε πάντα την τάση να πιστεύουμε (σωστά; λάθος;) ότι παλιά οι άνθρωποι άκουγαν, δε μιλούσαν πάνω στη μουσική - πόσο μάλλον που δεν υπήρχε και ενίσχυση. Αλλά οι άνθρωποι θέλουν να πουν και μια κουβέντα, στην ταβέρνα πήγαιναν, όχι στο μέγαρο. Προφανώς το περιθώριο για κουβέντες ήταν στα ενδιάμεσα.

Τέλος, λογικά σε κάθε ντουζένι θα παίζαν μερικά τραγούδια κορδόνι, όχι τραγούδι και κούρδισμα!

οκ, επειδή πάει καιρός που δεν έχω διαβάσει τα θέματα για τα ντουζένια και δεν θυμάμαι αν κάπου αναφέρονται συγκεντρωτικά οι δρόμοι σε σχέση με τα ντουζένια, κάνω μια γρήγορη σύνοψη:

ίσιο (σολ): ραστ, ματζόρε
ραστ (ντο): ραστ αλλά και γενικά όλοι οι δρόμοι όπως στο λαούτο.
αραμπιέν (σολ/σι): σεγκιάχ, χουζάμ
συριανό (σιb): χιτζασκιάρ, πειραιώτικος
καραντουζένι (λα): ουσάκ, σαμπάχ, χιτζάζ, καρτσιγάρ
ανοιχτό (σολ): διάφοροι δρόμοι, κυρίως ραστ/σεγκιάχ/χουζάμ και χιτζάζ
πειραιώτικο (σιb): ραστ, χιτζάζ, αλλά και νικρίζ στον θερμαστή.
ρε-σι-σολ (σολ): χιτζαζκιαρ (σκύλα μ’έκανες και λιώνω), ραστ/σεγκιάχ/χουζάμ
ρε-σι-ρε (μι/σολ): αντιλαλούν οι φυλακές

αυτά από μνήμης, όταν γυρίσω σπίτι θα τα τσεκάρω -δεκτή κάθε διόρθωση. για τους δρόμους δες εδώ.

τώρα, για τα ντουζένια στην πράξη… με τον σταύρο τα παίζουμε τακτικά στα μαγαζιά, που είναι όντως δύσκολο -όπως και στις σημερινές ανυπόμονες παρέες. αλλά διαλέγουμε την ώρα και το μέρος, καθώς και μια σειρά κομματιών σε κάθε ντουζένι για να μην κουρδίζουμε συνέχεια. επίσης βολεύει μια μετάβαση σε κοντινά ντουζένια, πχ η μεσαία από σιb σε σι, ή να πειράζεις μόνο την μπουργάνα. αυτό βοηθάει και το όργανο να προσαρμοστεί και να “κάτσουν” οι χορδές πιο γρήγορα.

Πέπε, συμφωνώ με όλα. Ειδικά γι αυτό

, παραθέτω: … “Το τραγούδι της επιβάλλει βαθείαν, δερβίσικην* σιωπήν, σιγήν, καθ’ ήν δύνασαι ν’ ακούσης τον βόμβον κόνωπος ιπταμένου περί φανόν του κήπου.” … (Για την πασίγνωστη κιόρ Κατίγκω, κήπος Γερανίου, Ανώνυμο ρεπορτάζ στον Ραμπαγά, 1886 )

*η υπογράμμιση, του κειμένου.

Γεια σου ρε μορτη liga rosa Αυτος εισαι!! Αυτο εννοουσα!!!
Σε ευχαριστω πολυ για την βοηθεια σου!!

συμπληρώνω από το βιβλίο του σταύρου, ότι εδώ έπαιζαν και το ουσάκ. επίσης ότι σ’αυτό ηχογραφήθηκε το “όταν πίνω τουπεκάκι”.

επίσης θα ήθελα να κάνω έναν διαχωρισμό ανάμεσα στο χιτζάζ και στο χιτζασκιάρ/πειραιώτικο. το πρώτο είναι 4χ+5χ ενώ το δεύτερο 5χ+4χ. αυτό σημαίνει ότι έχουν άλλους δεσπόζοντες φθόγγους και πιθανόν ταιριάζουν σε διαφορετιά ντουζένια. για παράδειγμα το συριανό που ευνοεί το χιτζασκιάρ, δυσκολεύει αρκετά ένα κομμάτι σε χιτζάζ. και αντίστροφα, το καραντουζένι που ευνοεί το χιτζάζ δεν βολεύει για χιτζασκιάρ.

για το θέμα που ρωτάς και τη αρχή, ποια τραγούδια παίζονται σε κάθε ντουζένι: βασικά το καθένα είχε τον σκοπό του, τον χαβά του. τους παίζει πολύ ωραία ο κερομύτης στην συνέντευξη, υπάρχουν και στιχάκια που μπαίνανε από πάνω.

ίσιο (σολ): ραστ, ματζόρε
ραστ (ντο): ραστ αλλά και γενικά όλοι οι δρόμοι όπως στο λαούτο. “κάντονε σταύρο κάντονε”, “φιλεντεμ”, “όσο βαρούν”
αραμπιέν (σολ/σι): σεγκιάχ, χουζάμ. “έρχομαι τον τοίχο-τοίχο”, “σακάκι”, ντερβίσης", “η μόνη μου παρηγοριά”, κλπκλπ
συριανό (σιb): χιτζασκιάρ, πειραιώτικος. “ξέμαγκας”, “μεμέτης”, “πολλά είδανε τα μάτια μου”, “τα μαγεμένα μάτια σου”
καραντουζένι (λα): ουσάκ, σαμπάχ, χιτζάζ, καρτσιγάρ. “γυφτοπούλα στο χαμάμ”, “ωραία θεσσαλονικιά”, “ντόκτορ”, “όσο βαρούν”
ανοιχτό (σολ): διάφοροι δρόμοι, κυρίως ραστ/σεγκιάχ/χουζάμ και χιτζάζ. “όταν πίνω τουμπεκάκι”
πειραιώτικο (σιb): ραστ, χιτζάζ, αλλά και νικρίζ στον θερμαστή. “ζειμπεκάνο σπανιόλο” κλπ, “ατσιγγάνα”, “ταξίμι αθηναϊκό και ζεϊμπέκικο”
ρε-σι-σολ (σολ): χιτζαζκιαρ (σκύλα μ’έκανες και λιώνω), ραστ/σεγκιάχ/χουζάμ
ρε-σι-ρε (μι/σολ): αντιλαλούν οι φυλακές

και πολλά ακόμα, καλύτερα θα σε διαφωτίσει ο σταύρος!

1 «Μου αρέσει»

ΣΤΑΥΡΟ ΚΟΥΡΟΥΣΗ τελικα το αντιλαλουν οι φυλακες παιζεται οντως σε ρε σι ρε δεν ειναι ρε λα ρε?αν ειναι ρε σι ρε λογικα εχει ενα αλλο μπουζουκι η τζουρα να βαραει ανοιχτες σε εκεινο το σημειο (με τις ανοιχτες) οι ανοιχτες μου ακουγονται ρε λα ρε. εδω https://www.youtube.com/watch?v=DGXM7IC5nSI εχει επησης ο μαρκος κουρδισμα νομιζω ρε σιιφεσι σιιφεσι.και αμα θες πες στο λαο που το καραβι του μπουρνοβα το παιζαν οι παλιοι απο καραντουζενι και γενικα η γνωμη μου ειναι εσεις οι συλεκτες τετοιες πληροφοριες (καραντουζενι καραβι μπουρνοβα κτλ) η (οιχογραφησεις ακυκλοφορητες η με ντουζενια η με παλιο στηλ παιξιματος) να μην τις κρατατε γιατι μπορει να παθετε τιποτα(χτυπα ξυλο) και να μην βγουνε στο ευρυ κοινο ποτε, κριμα ειναι νομιζω.σκεψου ενα παιδακι μπορει να ειναι αναπηρο να παιζει μπουζουκι και να παιζει πολυ καλα και πολυ αλα παλεα(αμπαλαεα) και να εχει πολυ μεγαλο μερακι με τα ρεμπετικα και φυσικα να του ειναι εξερετικα δησκολο να κανει ολη αυτη τη δουλεια που εχεις κανει εσυ και αλλοι συλεκτες πχ σαβοπουλος κτλ δεν ειναι κριμα να μην εχει στην κατοχη του αυτο το υλικο επειδη το κρατατε(καρατε) λες και ειναι το δαχτυλιδι απτο lord of the rings (λεω παραδηγμα με αναπηρο παιδακι γιατι σε ενα παλιοτρο ποστ καποιος ειχε πει οτι εσεις που λετε για τους συλεκτες κακως το λετε γιατι το αξιζουν επειδη τρεξαν γι αυτο) αντε εμεις δεν το αξιζουμε επειδη δεν τρεξαμε το αναπηρο παιδακι ομως? μπραβο για το τρεξιμο ειστε κορυφαιοι αλλα βγαλτε τα στο λαο, με λεφτα, αλλα βγαλτε τα, πιστευω θα εστανθητε και σεις καλυτερα.εισται και εντεχνοαριστεροι οι περισσοτεροι υποτιθετε το βγαλσιμο του υλικου στο λαο συμβαδιζει με την ιδεολογια σας. α και αλεξη κουνε μην συγκινησε τοσο ενα ευχαριστω νομιζω φετανει.

φίλε μου ευριπίδη, φιλικά θα στο πω: μην γράφεις στις 5.30 το πρωί τέτοια κατεβατά γιατί εκτίθεσαι… άμα θες να πεις κάτι κράτα το, και τσέκαρέ το όταν ξυπνήσεις με καθαρό μυαλό.

φιλε ΛΙΓΚΑ 1) στην πραγματικοτητα δεν εκτιθεμαι γιατι δεν με ξερεται προσοπικα (δεν ξερεται την φατσα μου δηλαδη) 2)αμφιβαλω αν κανεις απαντησει στην ουσια των λεγομενων μου, η θα πιαστητε απο καμια λαθος λεπτομερια η θα τα αγνοησεται(και καλα επειδη δεν εχουν καμια σχεση με την πραγματικοτητα) 3)για την ωρα και για το τσεκαρισμα εχεις δικιο και τα κατεβατα μου οντως ειναι σπαστικα κυριως επειδη δεν καταφερνω να εκφραζομαι καλα με τον γραπτο λογο (ουτε με τον προφορικο).αλλα αν γινεται απαντηστε με επιχηρηματα η μην απαντατε καθολου . και λιγκα αμα θες κανε τον κοπο και πες μου που εχω λαθος αλλα πιστευω δεν θα πει κανεις που εχω λαθος μονο γενικοτητες ΕΚΤΟΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΠΟΥ ΕΘΗΞΑ θα πειτε. αν καποιος γραψει μισο επιχηρημα για το οτι κανω λαθος στην ουσια, θα το παραδεχτω κι εγω.

σ’ευχαριστώ για την προκατάληψη. από αυτά που λες για τα παιδάκια και τις ιδεολογίες φαίνεται πως ούτε εσύ ξέρεις για ποιούς μιλάς…
δεν θα κάτσω να τσακωθώ, απλά δες εδώ αν έχει υλικό. επίσης οι εκδόσεις είναι καθ’οδόν, μην νομίζεις ότι είναι εύκολη διαδικασία.
βασικά είναι γελοίο να απαντάω εκ μέρους του σταύρου, αλλά εξίσου γελοίο είναι να την πέφτεις σε μένα και στον αλέξη. να το λήξουμε εδώ και να κάνει ο καθένας τις δουλειές του;

και για να μένουμε στο θέμα, ξέχασα πριν να βάλω τα τραγούδια του καραπιπέρη:
αϊδίνικο και αϊβαλιώτικο σε λα-ρε-σολ (το αντίστοιχο του ρε-σολ-ντο), μπάτσοι σε ντο-ρε-ντο, ντομάτες σε λα-ρε-λα (το αντίστοιχο του ίσιου ρε-σολ-ρε).

liga rosa
διωρθωσε με …
1.το σακακι δεν μου βγαινει καλα απο απο αραπιεν (
σολ,σι)σως το παιζω λαθος.
2. ο τρελακιας ακουγεται σωστα απο ρε σολ ρε. οπως και το μες στου βαβουλα την γουβα του κηρομυτη
τι λες?

στο σακάκι θα έχεις τονική σολ (για την ακριβει σι σεγκιάχ). ο τρελάκιας κι ο βάβουλας θα μπορούσε να βγει από ίσιο, γιατί όχι;
από τα κομμάτια που σου έγραψα, δεν είναι όλα ηχογραφημένα έτσι. κάποια απλά ταιριάζει να παιχτούν με ντουζένι.

Καλησπέρα. Ο τρελάκιας μου βγαίνει πολύ ωραία σε ανοιχτό από σολ

ΚΑΝΤΕ ΥΠΟΜΟΝΗ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΑΦΟΥ ΘΑ ΑΥΤΟΔΙΑΓΡΑΦΩ ΑΠΤΟ ΦΟΡΟΥΜ ΟΤΑΝ ΤΕΛΕΙΩΣΕΙ ΤΟ ΘΕΜΑ ΑΥΤΟ.ΔΕΝειπα οτι δεν εχει καθολου υλικο απλα προφανος αυτο που μου δηχνεις δεν ειναι ολο το υλικο, (Μεχρι να βγουνε οι εκδοσεις το παιδακι μπορει να χει παιθανει.)<<.σ’ευχαριστώ για την προκατάληψη. από αυτά που λες για τα παιδάκια και τις ιδεολογίες φαίνεται πως ούτε εσύ ξέρεις για ποιούς μιλάς…>> αυτο που γραφεις εχω την αμυδρη εντιπωση πως μπορει να ειναι γενικοτητα και δεν απαντας στην ουσια.ειναι κριμα για την ανθρωπινη εξελιξη οταν καποιος να μην μπορει να απαντησει στην ουσια με επιχηρηματα και να απανταει με γενικοτητες επιτηδες. δειξε μου που την επεσα σε σενα.(ενοω στα προηγουμενα μηνηματα).ΔΕΝ μπορειτε η ΔΕΝ θελεται να απαντησεται στην ουσια μια παντελονατη απαντηση θα ηταν η εξης:Θα βγαλουμε ολο το υλικο οποτε και αν θελουμε γιατι εμεις το βρηκαμε και δεν μας νοιαζει ουτε το κοινο που αγαπαει το ρεμπετικο ουτε το αναπηρο παιδακι ουτε κανεις.αυηστε ξερω μην διαγραψεται το μυνημα επειδη μπορει να προσβαλει(δεν προσβαλει εκτος αν καποιος εχει τη μυγα) .ανσε μια δυο μερες δεν μου απαντησει καποιος θα αυτοδιαγραφω ως μελος.και αφου αυτο ειναι μαλλον το τελευταιο μου μηνημα θελω να πω και μια διαπιστωση που εχω κανει για το ρεμπετικο … αυτοι που ακουνε συνηθως θα θελανε παρα παρα πολυ να ειναι πραγματικα αλανια(χωμενοι απο μικροι ενοω)και γι αυτο φορανε καβουρακια πινουν μπαφους και μιλαν οπως μιλουσαν πριν 100 χρονια(και ειναι εντεχνοι).αλλα εντεχοκουλτουριαρηδες μη φατε σφαξαμε γλαρο. τωρα μετα θα διαγραφω και θα φτιαξω καινουριω προφιλ και θα κανω οτι ακουω χαρουλη και τροτσσκι και τετοια.και αληθεια δεν ειμαι δεξιος. αυτο ακριβως τιποταλλοhttps://www.youtube.com/watch?v=ASDTDxcw4Kg

βρε φηλε μου εβρηπηδη, τη ακρηβος ζητας και διαματηρεσε πιο ηληκο δεν δηνουν
εχουν γηνη κουβεντες πανο στα ντουζενια τη δεν καταλαβενης τη ακρηβος
ζητας πος το κουρδηζουν το οργανο μπουζουκη η τζουρας εγο νεοτερος
στα κολπα και εγο σηγα σηγα μαθενο και ροταο και εβγενηκα γιατη αυτη η επηθεση,
μου φενεσε οληγον σηχησμενος γιατη δεν σου λενε και κρατανε τα μηστηκα,
και πιο πεδακη θα πεθανη μεχρη να τα βγαλετε ολο το ηληκο, βρε μηστηρια πραματα…

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 10:13 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 09:52 —

ορηστε παρε απο καπιο μελος που παρουσιαζη τα ντουζενια και
τα δηχνη κιολας παρε να εχης







οκ, θα αυτοδιαγραφείς από όλο το φόρουμ επειδή έχεις πρόβλημα με ένα και μόνο μέλος, το οποίο πιθανότατα δεν έχει διαβάσει ακόμα τί γράφεις… κάνε ό,τι νομίζεις, δεν με αφορά. υλικό δεν έχω, τα λίγα που ξέρω τα μοιράζομαι, και εκτιμώ την προσπάθεια του καθενός μικρή ή μεγάλη.
κι άμα κατέβεις αθήνα έλα εκεί που παίζω να ακούσεις όσα ντουζένια θες. άμα γουστάρεις σου παίζω και έντεχνα (παντελίδη κι ετσ’) αφού εκεί με έχεις κατατάξει.

Φίλε Ευριπίδη,

Δεν είμαι συλλέκτης, είμαι ευρύ κοινό.

Απ’ όσο μπορώ να φανταστώ, οι πληροφορίες για τα ντουζένια είναι κυρίως οι ηχογραφήσεις. Δε νομίζω να έχει κανείς συνεντεύξεις παλιών, πέρα από τις γνωστές. Τις ηχογραφήσεις λοιπόν, όπως λες, τις έχουν οι συλλέκτες δίσκων γραμμοφώνου. Ένα ποσοστό από αυτές υπάρχει από παλιά σε επανεκδόσεις βινυλίου / σιντί, που είναι ευρύτατα διαδεδομένες σήμερα και στο ΥΤ.

Όμως τα τελευταία χρόνια το ΥΤ έχει επίσης γεμίσει από πάμπολλες ηχογραφήσεις κατευθείαν από τις 78 στροφές - εννοώ εκείνες που ποτέ δεν επανεκδόθηκαν. Τις ανεβάζουν συλλέκτες που ένιωσαν ακριβώς αυτό που λες, ότι αυτά τα πράγματα δεν πρέπει να τα κρατήσουν για τον εαυτό τους. Δεν έχω μετρήσει πόσους τέτοιους συλλέκτες έχω πετύχει στο ΥΤ, αλλά είναι αρκετοί. Όταν άτομα σαν εσένα κι εμένα -ή ακόμη και τον ανάπηρο του υποθετικού παραδείγματος- μπορούν από το σπίτι τους, με μια ηλεκτρονική αναζήτηση δευτερολέπτων, να εντοπίσουν τέτοιες ηχογραφήσεις που σώζονται μόνο σε ένα ή σε λίγα αντίτυπα της αυθεντικής πλάκας 78στρ., δεν πρέπει να είμαστε αγνώμονες, έστω κι αν έχουμε βάσιμες υπόνοιες ότι κάπου υπάρχουν και μερικές άλλες ηχογραφήσεις που ακόμη δεν τις έχει ανεβάσει κανείς.

Δε θα αναφερθώ στα δικαιώματα που μπορεί κανείς να αναγνωρίσει στον συλλέκτη, λόγω του χρόνου, του χρήματος, της εμπειρίας κλπ. που έχει επενδύσει για να χτίσει τη συλλογή του, γιατί αυτά έχουν ξανααναφερθεί σε κάποια σχετική συζήτηση (αν τη θυμάται κανείς ας τη λινκάρει). Θα υιοθετήσω, για την οικονομία της συζήτησης, την άποψη ότι ο συλλέκτης μάς χρωστάει όλη του τη συλλογή, για να υποστηρίξω ότι αρκετοί συλλέκτες μάς εξοφλούν αφειδώς αυτό το «χρέος».

Λες κάπου «βγάλτε τα ακόμη και με λεφτά, δε λέω τζάμπα»: εκεί έρχονται οι εκδόσεις με προσεγμένο ήχο, σαν αυτόν που δε θα βρούμε στο ΥΤ αλλά θα τον βρούμε, λ.χ., στον πρόσφατο δίσκο με τα κιθαριστικά του Κωστή. (Δεν έχει ντουζένια τρίχορδων αλλά δεν παύει να είναι χαρακτηριστικό και καθόλου μοναδικό παράδειγμα.)

Αν κάπου ανάμεσα σ’ όλα αυτά υπάρχουν και κάποιοι που κάποιο υλικό το φυλάνε ζηλότυπα σαν τον δράκο που πλαγιάζει πάνω στον θησαυρό του, νομίζω ότι με όλα τα υπόλοιπα έχουμε δουλειά να ψαχνόμαστε με τα ντουζένια (και με το ρεπερτόριο και με ένα σωρό άλλα, τεχνικές κλπ.) για κάμποσο καιρό.

Από κει και πέρα: έστω ότι σε μια από αυτές τις ηλεκτρονικά (ή άλλως) διαθέσιμες ηχογραφήσεις ακούω κάποιο ντουζένι που δεν μπορώ να το αναγνωρίσω. Κατ’ αρχήν, πολύ αμφιβάλλω αν θα μπορούσαν πολλοί να το αναγνωρίσουν ακόμα και τον καιρό που αυτοί οι δίσκοι ήταν καινούργιοι και οι μουσικοί ζωντανοί και μάχιμοι. Αλλά τέλος πάντων, ας πούμε ότι εγώ τώρα έχω τον προβληματισμό και δε με νοιάζει τι γινόταν πριν 80 χρόνια. Ε, θα μπω σε μια συζήτηση σαν την παρούσα, ή σε μια παρέα ζωντανών ανθρώπων και όχι σε φόρουμ, και θα μοιραστώ τις ερωτήσεις μου και τις απαντήσεις μου.

Φίλε, τώρα είναι η χρυσή εποχή -και όχι το 1930- για να μάθει κανείς τα ντουζένια. Τώρα είναι που η πληροφορία είναι διάχυτη και προσιτή, κι όχι τότε που έπρεπε να πέσεις τυχαία στον κάθε σπάνιο μπαρμπα Νίκο απ’ τ’ Αϊβαλί.

(Για τα άτοπα σχόλια περί ψευτορεμπέτηδων με καβουράκια κλπ. δε θα σχολιάσω τίποτε, είμαστε ενήλικοι άνθρωποι και ο καθένας μας ξέρει να κάνει κουμάντο στον εαυτό του και να αναλαμβάνει τις ευθύνες του. Πάντως μου αρέσουν όσοι ακούνε Χαρούλη και Τρότσκι.)

Για τα υπόλοιπα, ας μη συνεχίσουμε μέχρι να δούμε αν η άλλη πλευρά του διαλόγου -ο Σταύρος ή κάποιος άλλος συλλέκτης- έχει κάτι να σχολιάσει. Μονόπαντος διάλογος δεν έχει νόημα.

Τέλος, αυτοδιαγραφή νομίζω ότι τεχνικά δεν προβλέπεται.