Κουρδίσματα και καταλληλοι δρόμοι

οκ, επειδή πάει καιρός που δεν έχω διαβάσει τα θέματα για τα ντουζένια και δεν θυμάμαι αν κάπου αναφέρονται συγκεντρωτικά οι δρόμοι σε σχέση με τα ντουζένια, κάνω μια γρήγορη σύνοψη:

ίσιο (σολ): ραστ, ματζόρε
ραστ (ντο): ραστ αλλά και γενικά όλοι οι δρόμοι όπως στο λαούτο.
αραμπιέν (σολ/σι): σεγκιάχ, χουζάμ
συριανό (σιb): χιτζασκιάρ, πειραιώτικος
καραντουζένι (λα): ουσάκ, σαμπάχ, χιτζάζ, καρτσιγάρ
ανοιχτό (σολ): διάφοροι δρόμοι, κυρίως ραστ/σεγκιάχ/χουζάμ και χιτζάζ
πειραιώτικο (σιb): ραστ, χιτζάζ, αλλά και νικρίζ στον θερμαστή.
ρε-σι-σολ (σολ): χιτζαζκιαρ (σκύλα μ’έκανες και λιώνω), ραστ/σεγκιάχ/χουζάμ
ρε-σι-ρε (μι/σολ): αντιλαλούν οι φυλακές

αυτά από μνήμης, όταν γυρίσω σπίτι θα τα τσεκάρω -δεκτή κάθε διόρθωση. για τους δρόμους δες εδώ.

τώρα, για τα ντουζένια στην πράξη… με τον σταύρο τα παίζουμε τακτικά στα μαγαζιά, που είναι όντως δύσκολο -όπως και στις σημερινές ανυπόμονες παρέες. αλλά διαλέγουμε την ώρα και το μέρος, καθώς και μια σειρά κομματιών σε κάθε ντουζένι για να μην κουρδίζουμε συνέχεια. επίσης βολεύει μια μετάβαση σε κοντινά ντουζένια, πχ η μεσαία από σιb σε σι, ή να πειράζεις μόνο την μπουργάνα. αυτό βοηθάει και το όργανο να προσαρμοστεί και να “κάτσουν” οι χορδές πιο γρήγορα.