κατασκευη μπουζουκιου με 63 πραγματικες ντουγιες και η παρολιγο καταστροφη του


(FILIOS) #1

Χαιρετω ολους.Ειμαι καινουργιος στο φορουμ σας και συγχαρητηρια για τα αρθρα σας
Ασχολουμαι ερασιτεχνικα με την κατασκευη μουσικων οργανων.Εχω κατασκευασει 6 κλασσικες κιθαρες τα τελευταια 20 χρονια( Torres style,Boushet. Hernantez y Aquado ) Αυτες μονο, λογω ελλειψεις χρονου(Ιατρος το επαγγελμα)
Οταν ο υιος μου αγορασε ενα φθηνο σχετικα μπουζουκι για να μαθει αποφασισα να του φτιαξω ενα.Εφτιαξα ενα συμπαγες καλουπι και χρησιμοποιησα παλισανδρο στο σκαφος και καπακι απο ενα παλιο πιανο που οπτικα τουλαχιστο δεν ειχε τα γνωστα καλα χαρακτηριστικα.Το εφτιαξα με 63 πραγματικες δουγιες (μου αρεσουν οι προκλησεις ! )Εγιναν απο πολυ παλιο παλισανδρο Δεν βγηκε παραγωνιασμενο και ειναι απολυτα συμμετρικο.Το παχος των δουγων ειναι μονο 1,7 χιλ.Το αφισα απλο χωρις στολιδια πολλα .Ο δασκαλος μπουζουκιου του γιου μουτο ερωτευτηκε και ηθελε να το αγορασει .Του το εχαρισα οταν μετα απο μερικους μηνες εφτιαξα αλλο ενα.Το δευτερο εχει δαιφορετικο σχημα και διαστασεις επειδη αλοιωσα το καλουπι.Το καπακι παλι απο παλιο πιανο και παχος 1,5 χιλ μονο.Φυσικα και εκατσε το καπακι αλλα επειδη υπολογισα την κλιση του μανικου ο καβαλλαρης ηταν μονο 13 χιλιοστα υψος.Ο ηχος του εξαιρετικος και καπως ρετρο.Χαρακτηριστικο και των δυο μπουζουκιων ειναι οτι ειχαν πολυ καλο ηχο απο τις πρωτες βδομαδες της κατασκευης τους Αυτο το μπουζουκι το εσπασε(το καπακι) o εγγονος μου.Αλλαξα το καπακι με ενα αλλο που ειχα,εξαιρετικο 20 χρονων.Ειναι και παλι πολυ καλο αλλα εχασα καπως τον ηχο των παλιων μπουζουκιων που ειχε Απολογουμε για το “πολυ καλο”,“εξαιρετικο” κλπ αλλα αυτες ειναι γνωμες των επαγγελματιων μπουζουξιδων που τα ειδαν. Ο λογος που μπηκα στον κοπο να φτιαξω 65 αληθινες ντουγιες,και θα ηθελα την γνωμη σας,ειναι οτι οπωσδηποτε η εσωτερικη καμπηλοτητα του σκαφους ετσι ειναι πιο καλη. Μετα με αυτη την κατασκευη λεπτα ασπρα φιλεττα(καπλαμαδες) συμπιεζονται πιο καλα αναμεσα στις δουγιες.Χρημοποιησα ζεστη ψαροκολλα ( Hide glue ) χωρις χρηση καυτου η ζεστου σιδερου(Ξερω ,ειμαι μαζωχας!!)Ο λογος των ανωτερω ειναι οτι,κατα την γνωμη μου η κατασκευη ετσι γινεται πιο γερη και μου δινει την δυνατοτητα να κανω το σκαφος (Rosewood)πολυ πιο λεπτο.To τριτο μπουζουκι που εφτιαξα πριν 4 μηνες εχει παχος δουγων 1,4 χιλ.Ειναι και αυτο πολυ καλο και γνωριζω οτι τα παχη των δουγων μου ειναι πολυ οριακα.Τα μπουζουκια αυτα δεν ειναι για να τα κτυπα ενας δεξια αριστερα ουτε για να τα αγγιζουν τα εγγονια,οπως η πειρα με εδιδαξε Αν τα καταφερω ,γιατι δεν ειμαι καθολου κομπουτερακιας,θα ανεβασω φωτογραφιες των μπουζουκιων,και του σπασμενου φυσικα Δεν θα μακρηγορισω αλλο και ευχαριστω για την φιλοξενια σας


(Γιώργος Γεωργαλάς) #2

καλησπερα σας και καλως ήλθατε :088:

χωρίς να γνωρίζω πολλα απο κατασκευες…
πιστευω οτι ετσι που το κανατε δεν εχετε ενα οργανο απο παλισανδρο αλλα απο ψαροκολλα. Πολλες κολλησεις. Βεβαια δε ξερω αν κανουν κακο στο οργανο, αλλα τσαμπα ταλαιπωρία μου φαίνεται.
Ετσι και αλλιως οι δουγες οπως λεγεται δεν παιζουν κανενα ρολο στον ηχο. Το εσωτερικο αν το τριψετε καλα είτε με λιγες είτε με πολλες δουγες δεν εχει μεγαλη διαφορα…
Νομιζω οτι ταλαιπωρηθηκατε χωρίς λογο. Βεβαια καλυτερα περιμενετε απαντηση απο καποιον που γνωρίζει περισσοτερα…

Φωτογραφίες προσπαθηστε να ανεβασετε για να το δουμε. Συγχαρητηρια παντως σας αξιζουν ετσι και αλλιως :110:


(FILIOS) #3

καλημερα απο Κυπρο.
Ειναι γνωστο οτι οταν ρωτησαν ενα Αγγλο ορειβατη γιατι θελει να ανεβει σε ενα πολυ ψηλο βουνο απαντησε “Μα επειδη ειναι εκει”
Η προκληση ομως για μενα δεν ηταν μονο η δυσκολια κατασκευης. Τα μπουζουκια αυτα κατασκευαστικαν πριν 10 χρονια οταν δεν ειχα ασχοληθει καθολου με κομπουτερ και δεν γνωριζα για τα Φορουμ που υπηρχαν.Τα μπουζουκια δεν ειναι οργανα απο ψαροκολλα .Εχουν περιπου την ιδια ποσοτητα ψαροκολλας με οποιοδηποτε αλλο μπουζουκι 63 ντουγιων.Οταν χαραζοντε 19 δουγιες δια 4 η σεγα η το dremmel διεισδιει σε βαθος 1,5 χιλ( ασε που σε μερικα σκαφη οι δουγιες κοβονται σχεδον τελειως οπως ειδα )δηλαδη στην καλυτερη περιπτωση το βαθος κοπης ειναι περιπου στο παχος των δικων μου δουγων.Αρα η κολλα που χρησιμοποιειται ειναι η ιδια σε ποσοτητα.Ο αριθμος των δουγων πρεπει να παιζει ρολο στο ηχο.Πρωτα απο ολα πρσδιδουν δυσκαμψια η και σκληροτητα στο σκαφος αρα λεπτοτερο και ελαφρυτερο σκαφος Επισης η καμπυλοτητα που επιτυγχανεται ειναι πολυ καλυτερη και ευκολοτερο να επιτευφχθει και το σκαφος γινεται πιο ευκολα ισοπαχες Αυτα τονιζονται και σε καποιο αρθρο του κατα την γνωμη μου πολυ μελετημενου και εξαιρετου καλλιτεχνη Ν.Φρονιμοπουλου.Αρα αγαπητε georgalasg η ταλαιπωρια μπορει και να αξιζε.Τωρα αρχιζω την κατασκευη ενος τεταρτου μπουζουκιου με την ιδια ακριβως μεθοδo(εχω βλεπετε γιο και τρις εγγονους)
Μολις μπορεσω θα ανεβασω φωτογραφιες των τριων μπουζουκιων (και του σπασμενου σαν παραδειγμα προς αποφυγη ! )Τα εχω επισης ηχογραφισει πριν και μετα την αλλαγη καππακιου

τις καλυτερες μου ευχες


(FILIOS) #4

Μερικές φωτογραφίες του μπουζουκιού.

DSC_0002.JPGDSC_0003.JPGDSC_0004.JPGDSC_0013.JPG


(FILIOS) #5

DSC_0017.JPGDSC_0016.JPGDSC_0015.JPGDSC_0011.JPG


(Νίκος Φρονιμόπουλος) #6

Πρώτα να δώσω τα συγχαριτήριά μου γιά την ενασχόληση με την όμορφη τέχνη της οργανοποιίας και να ευχαριστήσω γιά τα καλά σου λόγια.

Να διευκρινήσω όμως, πως ποτέ δεν έχω υποστηρίξει ότι ο αριθμός των δουγών παίζει καθοριστικό ρόλο στον ήχο.
Γιά δε το άρθρο που αναφέρεσαι, μάλλον πρόκειται γιά κάποιο σχετικό άρθρο, νομίζω στην Κλίκα, του φίλου Χρήστου Σπουρδαλάκη.


(FILIOS) #7

Καλημερα Νικο.
Το συμπερασμα μου οτι υποστηριζεις οτι ο αριθμος των δουγων παιζει καθοριστικο ρολο στον ηχο φαινεται οτι λανθασμενα βασιστικε στη συζητηση που εγινε στις 28,12,2007. με θεμα δουγιες και ηχος μπουζουκιου.
Στην ερωτηση αν οι δουγιες παιζουν καθοριστικο ρολο στον ηχο μερικες απαντησεις ηταν οχι ,οχι και μονο οχι.
Η δικη σας παρεμβαση ηταν 'Μην απανταται ετσι ευκολα και απολυτα. Και οτι οσο περισσοτερα επιπεδα ακουμπησουν πανω στην καμπυλη του καλουπιου τοσο πιο τελειο θα ειναι το αποτελεσμα αλλα και τοσο πιο ομοιοπαχες αυτες οι ντουγιες.
Αυτα με οδηγησαν στο συμπερασμα οτι πιο καλη και σωστη καμπυλοτητα και πιο ισοπαχες ντουγιες πιο καλη η ηχητικη ανταποκριση (Response) του σκαφους
.Λυπουμαι για την δικη μου παρερμηνεια των απαντησεων σας


(Κώστας Χαλιός) #8

Ας μου επιτραπεί και μένα να πω δυο λόγια και σκέψεις πάνω στο θέμα αυτό.

Από παλιά επικρατούσε και επικρατεί εν μέρει ο μύθος που σχετίζει την ποιότητα του ήχου ενός οργάνου με το πλήθος των δουγών.
Δεν ξέρω αν μπορεί να τεκμηριωθεί θεωρητικά, αλλά πρακτικά τουλάχιστον έχει αποδειχθεί ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Συνεπώς, οι πολλές ή οι λίγες δούγιες σε ένα όργανο είναι απλώς θέμα αισθητικής. Οπωσδήποτε όμως όσο πιο πολλές δούγιες, τόσο πιο καλύτερη προσαρμογή στο καλούπι, τόσο λιγότερες γωνίες και τόσο πιο ομοιόμορφο πάχος στη σκάφη του οργάνου.

Παρόλα αυτά, όσοι ασχολούμαστε με την τέχνη της οργανοποιίας, όλοι σχεδόν θα έχουμε επιχειρήσει να φτιάξουμε ένα ‘‘εξηντάρι’’ όργανο. Με δεδομένο ότι το μέγιστο πλάτος της δούγας στην περίπτωση αυτή είναι 5 χιλιοστά, δεν μπορώ να φανταστώ μέθοδο που θα μπορούσε να εφαρμοστεί για να φτιαχτούν 60 ανεξάρτητες δούγιες.
Το πιο συνηθισμένο είναι να φτιαχτεί σκάφη με 15 ανεξάρτητες δούγιες που κάθε μια θα έχει πλάτος 20 χιλιοστά δηλαδή δύο πόντους, για να μπορεί να γίνει καταργασία με το χέρι,και μετά να χαραχτούν επιφανειακά, ή ακόμα πιο σπάνια ακόμα σε όλο το πάχος τους.
Θα μπορούσα να φανταστώ ότι γίνεται, και πράγματι έχει γίνει, κατασκευή σκάφης με 30 ανεξάρτητες δούγιες που κάθε μια έχει μέγιστο πάχος 10 χιλιοστά. Παρόλα αυτά, επειδή ο φίλος FILIOS ισχυρίζεται ότι το πέτυχε, δεν θα ήθελα να τον αμφισβητήσω.

Έχω διαφωνία όμως στο σημείο που ισχυρίζεται ότι όσο πιο πολλές δούγιες τόσο μεγαλύτερη δυσκαμψία. Μάλλον το αντίθετο θα πρέπει να συμβαίνει. Οι λιγότερες δούγιες δημιουργούν περισσότερη δυσκαμψία. Πιο δύσκαμπτο είναι ένα πλατύ ξύλο παρά ένα στενότερο.
Αυτό το οποίο θα μπορούσε να γίνει για να έχουμε πιο λεπτή σε πάχος δούγα άρα και ελαφρύτερο όργανο, θα ήταν εάν οι δούγιες είναι κομμένες παράλληλα με τα νερά του ξύλου, χωρίς τα νερά να ‘‘βγαίνουν έξω’’, run outs λέγεται στα αγγλικά. Αλλά και πάλι, ένα ελαφρύ όργανο και συγκεκριμένα μπουζούκι δεν ζυγίζει καλά με αποτέλεσμα να δημιουργεί δυσφορία στον παίχτη.


(FILIOS) #9

Φιλε Κωστα,
Να μου επιτρεψεις να διαφωνησω.Η πειρα μου ειναι στην κατασκευη κλασσικων κιθαρων Ο τακος μερικων ακριβων κιθαρων ( και εχω μια πολυ ακριβη φλαμενκο ) αποτελειται απο 3 η και τεσσερα κομματια οχι για λογους οικονομιας αλλα για να κανει το σημειο που δεχεται την μεγαλυτερη ταση της κιθαρας,εκτος του καβαλλαρη βεβαια, δυσκαμπτο
Τωρα αν βρισκομουνα κοντα θα ειμουν ετοιμοε να το αποδειξω με τις ντουγιες. Παρτε μια δουγα του παχους και πλατους που θελετε και δοκιμαστε να την λιγισετε. Μετα σκιστε την στα τεσσερα και ενωστε τις λεπτες λωριδες Δοκιμαστε τοτε νατην λιγισετε.Θα δειτε οτι η δυναμη που θα χρειαστητε θα ειναι τουλαχιστο η διπλασια ασχετως run out
Δοκιμαστε να κατασκευασετε εν μπουζουκι οριακο οπως τα δικα μου με πλατιες ντουγιες αλλα παχους 1,4 μεχρι 1,7 μμ Κατα πασα πιθανοτητα θα παραμορφωθει η και θα εκραγει (explode).
οσον αφορα το balance του οργανου του οποιου το σκαφος ειναι απο Indian Rosewood ειναι ακριβως στην αρθρωση του σκαφους μανικου.ειναι πολυ ευκολοπεκτα και δεν δημιουργουν δυσκολια στον παιχτη
Εχω φτιαξει τρια οργανα σε καποιο σταδιο θα σας ανεβασω φωτογραφιες, εκει με την καταλληλη μεγεθυνση θα μπορεσετε να δειτε
τις δουγιες


(Τάσος Θεοδωράκης) #10

Σχετικά με τις πολλές δούγιες και το αν επηρεάζεται ο ήχος του οργάνου, ήθελα να προσθέσω το εξής.
Για παράδειγμα όταν ένα σκάφος από καρυδιά, αν η κάθε ντούγα του χαραχτεί Χ3 - Χ4 φορές ή φτιαχτεί από εξήντα πραγματικές διαφορετικές δούγιες, αναγκαστικά ανάμεσα στο σκάφος προστίθεται περισσότερη ψαρόκολλα και περισσότερα φιλέτα από σφεντάμι (σκληρότερο ξύλο από την καρυδιά).
Με αυτήν την εμφανισιακά τεχνική, αυτομάτως δημιουργείται ένα σκληρότερο σκάφος… Οπότε,να έχουμε υπόψη ότι ο ήχος του σκάφους αλλάζει…
Σκληρότερο σκάφος = διαφορετικός ήχος…

Καλό μήνα!


(Δημήτρης Ν.) #11

Γίνεται και με 40 πραγματικές. Το έχει ο συμφορουμίτης Νικήτας.


(Πλιακώνης Κωνσταντίνος) #12

Καλησπέρα αν και είμαι νέος στον χώρο της ερασιτεχνικής οργανοποιίας πρόκληση θα έλεγα δεν ειναι μόνο να κατασκευαστή ένα όργανο από 60 ντούγιες αλλά να γίνει και ένα με λιγότερες από τον συνηθισμένο αριθμό δουγών που έχουν τα σκάφοι και είναι 15 δηλαδή να γίνει με δεκατρείς ή έντεκα, διότι σε αυτή την περίπτωση έχουμε μια φαρδιά δουγα, που δύσκολα θα πατήσει- στρώση πάνω στο καλούπι μας


(FILIOS) #13

Καί πάλιν για τις δούγιες

Χαίρομαι ιδιαίτερα που ο κύριος Τάσος θεοδωράκης στο θέμα δούγιες και συμασία τους έχει περίπου τις ίδιες απόψεις με τις δικές μου, τις οποιες εχω διαμορφώσει τα τελευταία 10 χρόνια που ασχολήθηκα με την κατασκευή μπουζουκιού
Πιστεύω οτι ένα σκάφος με πολλες δουγιες και ειδικά αν ειναι πραγματικές γινεται πιο δύσκαμπτο ή σκληρό και έτσι μπορεί να δουλευτεί πολύ πιο λεπτό χωρίς κίνδυνο παραμόρφωσης Το οργανο γίνεται πολύ πιο ελαφρύ με αποτέλεσμα καλύτερη ανταπόκριση( response και sustain) ίσως και προβολής(projection) του ήχου.Αν λοιπον εκμεταλλευτεί κάποιος την ηυξημενένη δυσκαμψία των πολλων ντουγιων και παρει το ρισκο να κανει το σκαφος ας πουμε 0,5 - 1 χιλ λεπτότερο πιστευω ότι θα διακρινει διαφορά στην ποιότητα και ισχύ του ήχου.Φυσικά αυτά τα πειράματα ειναι δύσκολα γιά ενα επαγγελματία Εγώτα φτιάχνω γιά την ευχαρίστηση της δημιουργίας και όπως εχω ξανααναφερει για τα παιδιά και τα εγγονια μου
Το τελευταίο μπουζουκι που εφτιαξα πριν 5 μήνες εχει σκάφος απο παλίσανδρο και βάρος μόνο 1,192 κιλά παρόλο οτι έχει πολύ βαριά ακριβά κουρδιστήρια ( schaller ).


(FILIOS) #14

Και πάλιν για τις δούγιες
Χαίρομαι ιδιαίτερα που ο κύριος Τάσος Θεοδωράκης έχει περίπου τις ιδιες απόψεις μετις δικες μου γιά τις δούγιες και την επίδραση τούς στον ήχο του μπουζουκιού
Πιστεύω ότι ένα σκάφος μέ πολλές δούγιες,καί ειδικα αν είναι πραγματικές γϊνεται δύσκαμπτο ή σκληρό καί έτσι μπορεί να δουλευτή
πολύ λεπτό χωρϊς κίνδυνο παραμόρφωσηςί.Τό όργανο γίνεται πολύ πιό ελαφρύ μέ αποτελεσμα καλύτερη ανταπόκριση (response καί sustain) ισως και προβολής (projection)τού ήχου.Άν λοιπόν κάποιος εκμεταλλευτει την ηυξημένη δυσκαμψία των πολλών δουγων και παρει τό ρίσκο να κατασκευάσει το σκάφος ας πούμε 0,5 - 1 χιλ.λεπτότερο πιστεύω ότι τότε θα διακρίνει την διαφορά στήν ποιότητα και ισχύ του ήχου.Φυσικά αυτά τα πειράματα είναι δύσκολα για ένα επαγγελματία .
Εγώ όμως φτιαχνω τα όργανα για την ευαχαρίστηση και συγκίνηση της δημιουργίας.Και όπως έχω ξαναναφέρει γιά τα παιδιά και τά εγγόνια μου.
Το τελευταίο μπουζούκι που έχω φτιάξει πριν 5 μήνες εχει σκαφος από παλίσανδρο και βάρος μόνο 1,192 κιλά παρόλο ότι έχει και βαριά κουρδιστήρια ( Schaller gold)


(Γιάννης Τ) #15

Σταθόπουλος Νεα Υόρκη 1913/Λαούτο με 49 δόγες παλισσανδρινες.


(Κώστας Χαλιός) #16

Βεβαίως, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι η επιφάνεια της σκάφης του λαούτου είναι μεγαλύτερη αυτής του μπουζουκιού, με αποτέλεσμα να δίνεται η δυνατότητα για περισσότερες ανεξάρτητες δούγιες.

Οπωσδήποτε, δεν αμφισβητώ την δυνατότητα κάποιου να κατασκευάσει σκάφη με μεγάλο αριθμό από ανεξάρτητες δούγιες, απλώς ισχυρίζομαι ότι είναι πάρα πολύ δύσκολο κατασκευαστικά.


(Γιάννης Τ) #17

Πάντως θυμάμαι ότι ο Κωνσταντελλος πουλαγε καμια 20 χρόνια πριν 60αρια(γνησια) σκάφη μπουζουκιου του νυν κατασκευαστή κιθάρας Λαζαρίδη


(Νίκος Νικολάου) #18

Γιάννη τι εννοείς γνήσια;


(ΖΑΡΚΑΔΑΣ ΚΩΣΤΑΣ) #19

Γιατρε …τα σεβη μου εξερετικη δουλεια. Αμαν πια με αυτες τις δουγιες . Παει ο αλλος ν αγορασει, κι αντι να ριξει μια γκρααααααννννν, το πρωτο που κανει ειναι να ρωτησει…μαστορα 60αρι ειν αυτο?


(Μπότης) #20

Προσωπικά ποτέ δεν αξιολόγησα ένα μπουζούκι από τις δούγιες. Το σκάφος,όμως, που βλέπω είναι αριστούργημα . Μόνο συγχαρητήρια μπορώ να πω για τον κατασκευαστή!