Γειά και χαρά φίλοι.
Έχω κατά καιρούς διαβάσει διάφορα και πολλές φορές έχω συναντήσει περιπτώσεις κανόνες να αλληλοσυγκρούονται και κάποιες απορίες μου εδώ και αρκετά χρόνια παραμένουν άλυτες και θα παρακαλούσα τους γνώστες να δώσουν τα φώτα τους.
Ίσως τα περισσότερα μυστικά στην ελλάδα ο ζοζεφ να τα πήρε μαζί του αλλά πάντα υπάρχει και η παγκόσμια βιβλιογραφία. Από την ιστορία αποδεικνύεται ότι οι δύο βασικοί γονείς του μπουζουκιού είναι ο ταμπουράς και το μαντολίνο. Στα ταμπουροειδή και μαντολινοειδή καμία διάσταση δεν είναι τυχαία. Το βάθος το μήκος το πλάτος του ηχείου, η θέση του καβαλάρη, όλα αποτελούν μέρη μιας πολυμελετημένης, πολυδοκιμασμένης, καλοσχεδιασμένης και κατασταλαγμένης γεωμετρικής ισοροπίας. Ακόμα και για το μέγεθος και τη θέση της τρύπας.
Μαθηματικός κανόνας συνδέει τον όγκο αέρα του αντηχείου με το εμβαδόν της τρύπας.
'Ολοι οι οργανοποιοί παγκοσμίως συμφωνούν στο ότι σε όλα τα σοβαρά ακουστικά όργανα το καπάκι είναι το πιο ουσιώδες κομάτι και ένα σοβαρό όργανο υποχρεωτικά έχει καπάκι από επιλεγμένο έλατο. Άλλο σημαντικότατο και απαράβατο στοιχείο είναι η διάταξη των αυξητικών γραμμών στα ξύλα και ειδικά στα καμάρια, πώς θα τα βάλεις πού θα τα βάλεις με τί κλίση με τί σχήμα με τί διατομή με τί μέγεθος κτλ κτλ. Τα καμάρια είναι από προσεκτικά επιλεγμένο έλατο ή κέδρο. Η ελληνική παράδοση λέει από το ίδιο ξύλο με το καπάκι.
Στο μανίκι απαιτούνται κόντρες σκληρού ξύλου και στίς άκρες άλλο ελαφρύ ξύλο, για μείωση του βάρους. Συνηθίζεται φλαμούρι ή δεσποτάκι, με κόντρα κάποιον έβενο με σωστά νερά. Έχω διαβάσει αρκετά για τον έβενο στις ταστιέρες και καταλήγω στο συμπέρασμα ότι ενώ είναι σοβαρό ξύλο δέν είναι και ότι καλύτερο ειδικά για το μπουζούκι. Μια καλή αναφορά για τον έβενο διάβασα στην συνέντευξη του κατασκευαστή σπουρδαλάκη στην κλίκα.Όσα αναφέρει περί πυκνότητας και χωρητικότητας υγρασίας κτλ κτλ όσο παράξενα και αν ακούγονται τα έχω συναντήσει και σε αναφορές πολλών ξένων κατασκευαστών και καταλήγω στο συμπέρασμα ότι δεν πρέπει να χρησιμοποιείται χωρίς βέργα σε ταστιέρες με μεγάλες τάσεις δηλαδή σε όργανα με μεταλλικές χορδές.
Οι τούρκοι οργανοποιοί για παράδειγμα χρησιμοποιούν ξύλα που εδώ στην ελλάδα δύσκολο να τα συναντήσεις σε έγχορδο. Χρησιμοποιούν για παράδειγμα σε ποιοτικά όργανα σκάφη από διάφορα ξύλα όπως μουριά τριανταφυλλιά αμυγδαλιά κερασιά καστανιά ακόμη και από έβενο
επίσης η σοφία έφτιαξε το μπαγλαμαδάκι της με σκάφος απο πεύκο και κόντρα στο μπράτσο δρύινη και στο βιντεάκι ο ήχος είναι αρκετά καλός.Σκέψου να ήταν και επαγγελματίας οργανοποιός δηλαδή και να εφάρμοζε όλα τα μυστικά. Στην τουρκία επίσης χρησιμοποιούν σε ποιοτικά όργανα τον κέδρο. Αντίθετα σπάνια στο εξωτερικό θα χρησιμοποιήσουν καρυδιά και ειδικά μαύρη δηλαδή βρασμένη. Στο εξωτρικό επίσης χρησιμοποιείται στην ταστιέρα η τεχνική σάντουιτς δηλαδή δύο φέτες με αντίθετα τα νερά μία πάνω στην άλλη ώστε όταν τραβάει η μία φέτα από υγρασία να κοντράρει η άλλη. Στο μανίκι πάλι το ίδιο
Πού θέλω να καταλήξω με όλα αυτά ?
Τελικά εκτός από το καπάκι και τα καμάρια επηρεάζουν τα άλλα τμήματα την ηχητική απόδοση ? ή μήπως τελικά είναι ιστορικά αποδεδειγμένο ότι το έλατο είναι το τελειότερο ξύλο για καπάκι και στα άλλα τμήματα απλά χρησιμοποιούμε ξύλα που πληρούν τους ακόλουθους 5 κανόνες ?
ευκολοδούλευτα
οικονομικά
εμφανίσιμα
σκληρά και με εντίσταση στο σκέβρωμα
αντοχή στο χρόνο
Άν δηλαδή ακολουθήσουμε βασικούς δομικούς κανόνες όπως π.χ.
αυστηρή τήρηση γεωμετρικής ισοροπίας
αυστηρά επιλεγμένα ξύλα
καπάκι από έλατο.
αυστηρή τήρηση αυξητικών γραμμών στα ξύλα
μελετημένη κατασκευή και τοποθέτηση καμαριών
μήπως μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε έναλλακτικά ξύλα στο υπόλοιπο όργανο ? κέδρο πεύκο μουριά δρύ τριανταφυλλιά αμυγδαλιά ιρόκο κερασιά καστανιά κτλ κτλ
περιμένω τις απόψεις σας