Σπύρο, κατ`αρχήν δεν λέω ότι και αυτό που περιγράφεις, σε κάποιο βαθμό, δεν συμβαίνει.
Η κύρια αιτία της προς τα εμπρός και πίσω κίνησης του μπράτσου, βρίσκεται στη συμπεριφορά του ως διμεταλλικό έλασμα. Το μπράτσο είναι ένα σύστημα από διαφορετικά ξύλα κολημμένα μεταξύ τους, με διαφορετικό συντελεστή συρρίκνωσης κατά τους τρείς άξονες, με τη μεταβολή υγρασίας-θερμοκρασίας. Γιαυτό και όσο περισσότερες κόντρες έχουμε, τόσο πιό σταθερό είναι και το μπράτσο. Εξ
άλλου ο έβενος είναι ένα από τα ξύλα που παρουσιάζουν πολύ μεγαλύτερη μεταβολή του πλάτους σε σχέση με το μήκος του, με την πρόσληψη υγρασίας.
Οι μεταβολές στις διαστάσεις του ξύλου, δε συμβαίνουν μόνο στο σύστημα μπράτσο-ταστιέρα-κόντρες, αλλά και σε ολόκληρο το σώμα του οργάνου. Αυτό που αλλάζει με τις μεταβολές υγρασίας-θερμοκρασίας, είναι η απόσταση της χορδής από τα τάστα. Εκεί κυρίως οφείλεται το όποιο φαλτσάρισμα (και στην προς τα εμπρός η πίσω κίνηση του μπράτσου, βέβαια) και πολύ λιγότερο στη μεταβολή του μήκους των διαστημάτων μεταξύ των τάστων, που είναι ελάχιστη.
Έχω όμως την αίσθηση ότι ο Ζοζέφ δε μιλούσε γι`αυτό, αλλά για το εγγενές φαλτσάρισμα μεταξύ των χορδών, που είναι και το σημαντικότερο !
Δύο πειράματα (για να το καταλάβουμε καλύτερα), σε ένα όσο το δυνατόν «σωστότερο» όργανο, υπό ιδανικές συνθήκες:
- Κουρδίζουμε τέλεια , ανοιχτά, την μπουργάνα με το καντίνι της. Πατάμε στο δωδέκατο τάστο και παίζουμε τις δύο χορδές, μία-μία. Εάν η οκτάβα της ψιλής χορδής βγεί τέλεια, η οκτάβα της χαμηλής χορδής θα είναι πάντα υψηλότερη.
2.Παίζουμε ρε, στο πέμπτο διάστημα της λα χορδής, μαζί με το ανοιχτό ρε στο καντίνι. Έστω ότι ταυτίζονται. Αν διαθέτουμε και μεγάλα δάκτυλα, αρχίζουμε να ανεβαίνουμε ημιτόνιο-ημιτόνιο και στις δύο χορδές και παρατηρούμε τι συμβαίνει : Όσο ανεβαίνουμε, οι δύο ίδιες νότες από (διαφορετικές χορδές) αρχίζουν να παρουσιάζουν διακρότημα, που σταδιακά αυξάνει . Ανεβαίνοντας ακόμη ψηλότερα, το διακρότημα θα αρχίσει να μειώνεται.
Και ένα ακόμα:
Έστω ότι σε ένα όργανο λόγω μεταβολής των συνθηκών (υγρασία-θερμοκρασία), παρατηρούμε αυτό που περιγράφει ο Σπύρος : φαλτσάρισμα στη δεύτερη οκτάβα. Αλλάζουμε θέση στον καβαλάρη, ώστε να διορθώσουμε αυτή τη διαφορά. Δοκιμάζουμε και τις άλλες οκτάβες και διαλέγουμε την ιδανικότερη θέση. Όσο (σχετικά) σωστό ήταν το όργανο αρχικά, θα γίνει, λίγο-πολύ και με αυτή τη διόρθωση.