Η παρουσία του ζεϊμπέκικου από την αρχαιότητα ως σήμερα



Γιώργου Μανιάτη (Η αρχαιολογία της ακοής)
http://www.24grammata.com/wp-content/uploads/2012/02/Maniatis-24grammata.pdf

Μήπως υπάρχει, δημοσιευμένη κάπου, περίληψη του άρθρου;

Άσ’ το… Τελικά ήρθαν και οι πενήντα εννέα σελίδες, είναι αδύνατον να υπάρξει σύντομη περίληψη.

Είναι ολίγον ντελιριώδες ή μου φαίνεται;

— Νέο μήνυμα προστέθηκε 15.02.2012 στις 00:06 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε 14.02.2012 στις 23:57 —

Δεν είναι του Μανιάτη, είναι κάποιας γυναίκας συγγραφέως που δεν βρίσκω το όνομά της. Ο Μανιάτης ίσως είναι ο επιμελητής του τόμου. Δεν έχω ξαναδεί γυναίκα να γράφει τέτοιες παπαριές, μόνο άντρες, αλλά σε διάφορα σημεία αναφέρεται στον εαυτό της με θηλυκά επίθετα.

Γεια σας,

Δεν αξιώθηκα να διαβάσω προσεχτικά το άρθρο, αλλά αυτό το “ζεϋμπέκικο” μου θυμίζει τον Θάνο Βελλούδιο, που του ήρθε η φαεινή ιδέα πως ο ζεϊμπέκικος προέρχεται από το “Ζευς” και “μπέκος”, δηλαδή “Δίας” και “'ψωμάκι”! Η ερευνήτρια Μάγδα Ζωγράφου δίνει μια πιο νηφάλια εικόνα για τους χορούς των Μικρασιατών προσφύγων στην Ελλάδα:
a

Το άρθρο του Μανιάτη δημοσιεύτηκε στο πάρα κάτω περιοδικό:

[LEFT]ΦΗΓΟΣ, τριμηνιαία έκδοση Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ιωαννίνων, Ιωάννινα. Τεύχος 16, Άνοιξη - Καλοκαίρι 2003
[/LEFT]

Εύα

Όχι, Νίκο, μην το αφήνεις ούτε εσύ ούτε άλλος…
Ειλικρινά, κάνεις καινούριο συκώτι με αυτό το δημοσίευμα, γι’ αυτό και το συνιστώ.
Είχε πέσει στην αντίληψή μου και παλιότερα.

Ούτε λίγο ούτε πολύ, ζεϊμπέκικο [ “αινιγματικό” (sic) και “αντικριστό”] και τσιφτετέλι υπήρχε παρακαλώ στη Γραμμική Β’, στον Όμηρο, στους λυρικούς, δραματικούς, μα σε όλα τα αρχαία κείμενα… και πίσω Τούρκοι, μη μας τα φάτε, διότι εμείς έχουμε αποδείξεις !

Αλλά, έχει και άλλο: και όταν εκφραζόμαστε απλά, στην καθημερινότητά μας, χορεύουμε αυτούς τους ρυθμούς:
Διότι μπορεί να λέω π.χ. “Διαβάζω Βήμα”, αλλά αυτό είναι καμηλιέρικος !
Και αν μου απαντήσει ο φίλος Νίκος Πολίτης “[κι] εγώ το Βήμα” , αυτό είναι τσιφτετέλι.
Γράφει η εφημερίδα: “Η κριτική της αντιπολίτευσης” και αυτό, παρακαλώ, βγαίνει ζεϊμπέκικος !

Το συμπέρασμα: “Οπου και αν πάμε, η Ελλάδα μάς χορεύει” !!!

Υ.Γ. Γυναίκα το γράφει, μαθήτρια του κ. Μανιάτη, μάλλον, ο οποίος έχει επεξεργαστεί μέθοδο διδασκαλίας της νεοελληνικής αστικής μουσικής, τριακόσιες τόσες προτάσεις και κατασκευάζει και αρχαία όργανα.

1 «Μου αρέσει»

Σαν κάτι να βρήκα…

//youtu.be/7ch3EeuovK4

Μας χορεύει σίγουρα! Στο ταψί!!!

Ελένη μου, χαρά στο κουράγιο σου! (59 σελίδες είναι αυτές!..). Δεν μένει τώρα παρά να ρωτήσω ένα γνωστό, σχεδόν φίλο, που έχει καταφέρει να αποκωδικοποιήσει και τη γραμμική Α΄ (!!!) που τόσοι ειδικοί, τόσες δεκαετίες, δεν το είχαν ως σήμερα καταφέρει, μάλιστα έχει βραβευτεί και από την Εταιρία Φίλων του Λαού για την παγκοσμίου πρωτοπορίας ανακάλυψή του. Επειδή έχει αποδείξει ότι και η Α΄ είναι Ελληνικά (βρε, για κύττα!) θα είχε ενδιαφέρον να μας βρεί παραδείγματα με κρητικούς ζεϊμπέκικους παλαιότερων χιλιετιών, μέσα από τα σωζόμενα αποσπάσματα γραμμικής Α΄ που έχει εξερευνήσει.

Στο μεταξύ, προτείνω να συγκροτηθεί, για την επόμενη μάζωξη του φόρουμ, ομάδα πιστών των χορών σε εννεάσημους ρυθμούς, να προβάρει τον Χορό του Αισχύλου (τονισμένο 2 2 3 2) τραγουδώντας ρυθμικά το “Ζέους ετερόρρεπες”. Αν ο φίλος καταφέρει να μας βρεί και δικά του παραδείγματα από γραμμική Α΄, θα περιλάβουμε και τα μινωϊκά ζεϊμπέκικα στο πρόγραμμα.

Ξαναδιάβασα το κείμενο (δηλαδή τις πρώτες είκοσι σελίδες) και έσκασα στα γέλια…μέχρι που μου έρχεται η σκέψη ότι μπορεί να είναι κάποια παρωδία ή φάρσα. Αν δεν είναι, το μόνο συμπέρασμα που μπορώ να βγάλω είναι ότι η κυρία που το έγραψε θα πρέπει να είναι θεότρελη! Δεν μπορώ να φανταστώ ότι υπάρχει πανεπιστημιακή επιτροπή που θα ενέκρινε την (σε εξέλιξη) διατριβή της εν λόγω κυρίας. Τι λές, Ελένη, που σίγουρα διάβασες το πόνημά της πιο προσεχτικά από μένα; Και πώς μπήκε το άρθρο αυτό στην “τριμηνιαία έκδοση Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ιωαννίνων”; Το διάβασαν πριν το δημοσιεύσουν; Βέβαια, τιπότα από όλα αυτά δεν έχουν να κάνουν με το “ζεϋμπέκικο”, αλλά απορώ ειλικρινά.

Εύα

Παραπέμπω και σε μία τηλεοπτική κάλυψη (από το 1998) της περίπτωσης Γ. Μανιάτη και «Ευρετηρίου», κυρίως για όσους δεν συμμερίζονται την «κριτική» που ασκήθηκε από τα μέλη του Φόρουμ («παπαριές»/ «έκανα καινούργιο συκώτι»/«έσκασα στα γέλια»/ «παρωδία ή φάρσα») http://www.youtube.com/watch?v=nTvPRG95ZFg

http://www.youtube.com/watch?v=N2sTXbjh1Q0

http://www.youtube.com/watch?v=ZAUPcQMvA2A

http://www.youtube.com/watch?v=8bFgEYO3IrA

http://www.youtube.com/watch?v=m_o17Dmvsp0

Τρικυμια εν κρανίω!
Ωχ…

Υ.Γ. Τωρα τι σόι κριτική ή διάλογο να κανεις εδω?

Παρασάνταλε, συνειδητοποιείς ότι τα βίντεα που μας προτείνεις να παρακολουθήσουμε, θα απαιτήσουν περίπου τέσσερις ώρες; Και αυτό, με δεδομένα τις παπαριές και τα συκώτια, αλλά και τις (προστεθείσες σήμερα) τρικυμίες και τα ωχ. Ευτυχώς, τουλάχιστον, που είσαι σαφής ότι η παρακολούθηση συνιστάται σε κάποια μέλη του φόρουμ, στα οποία εγώ δεδηλωμένως δεν συμπεριέχομαι (και, τη γλυτώνω…).

Νίκο, κατʼ αρχάς δεν υπάρχει καμμία βία. Εκεί που ξοδεύει κανείς τις ώρες του σερφάροντας μην πω πού και πόσο, μπορεί κάποιος να ενδιαφέρεται να «αλληθωρίσει» και κατά κείθε μεριά και να θελήσει να μάθει -με την αφορμή αυτή- περισσότερα για αυτή την αξιοσημείωτη -συγγραφική κυρίως αλλά όχι μόνο- μεταπολεμική ελληνική προσωπικότητα.

Πολύ καλά, όμως, εννόησες ότι κατά βάση ασφαλώς και δεν απευθύνθηκα σε σένα και σε όσα μέλη άσκησαν την εν λόγω αντι-παραδειγματικής σημασίας «κριτική»…

Για βάστα ρε μάγκα, ποιός σ’ έβαλε…αγαπητικό του θαλάμου στο τί, πού και πόσο κάνει ο κάθε «σέρφερ»;!

Πολύ σφιγμένο σε κόβω…για χαλάρωσε!

Παρακαλώ τους συντονιστές να κρίνουν εάν τα λεγόμενα του κ. Πίκινου συνιστούν παράβαση της δεοντολογίας εκφοράς μηνυμάτων του Φόρουμ.

Σε περίπτωση που κριθεί ότι δεν παραβιάστηκαν οι κανόνες, να απαντήσω στον κύριο Πίκινο στο παραπάνω ιδίωμα και ύφος, και όπου μας βγάλει…

Δεν νομίζω ότι υπάρχει κανένας λόγος για τέτοια μηνύματα.

Ας ηρεμήσουν τα πνεύματα λοιπόν τώρα, και επιστρέφουμε στην κουβέντα.

Κάθε μήνυμα άσχετο με το θέμα, διαγράφεται.

Υ.Γ.
Οι συντονιστές είναι εδώ για να επεμβαίνουν, δεν χρειάζεται ιδιαίτερη επισήμανση.
Απαντήσεις επί προσωπικού, παρακαλώ με ΠΜ, εδώ συνεχίζεται η κουβέντα.

Ρε παιδιά, προσπάθησα αρκετά αλλά δεν τα κατάφερα να το κατεβάσω. Μιας και φοβάμαι ότι το συκώτι μου (ίσως και άλλων;) κάπως μπαγιάτεψε τα τελευταία (2024 - 2012 =) 12 χρόνια, θέλει κανείς να κάνει κάποια προσπάθεια καλύτερη απ’ τη δική μου;

Έχοντας πια δει αυτό:

«Γιώργου Μανιάτη (Η αρχαιολογία της ακοής)

Σε ένα δύσκολο, ομολογουμένως, σύγγραμμα του ο Γιώργος Μανιάτης αναζητά τις ρίζες του ζεϊμπέκικου ρυθμού, και χορού, από την αρχαία Ελλάδα ως τις ημέρες μας. Ξεκινώντας από το β’ στίχο της Ιλιάδας: ουλομένην· η μυρι’ Αχαιοις άλγε’ έθηκεν, για τον οποίο θεωρεί ότι είναι “ο πρώτος εκτενής, ο καθαυτό κλασικός ζεϊμπέκικος, αρτιμελής, όσο και κανονικά τονισμένος, με τις δύο συνεχόμενες μακρές άρσεις…” συνεχίζει με το ζεϊμπέκικο ρυθμό του Ηράκλειτου: Αρμονίη αφανής φνερής κρείττων (η κρυμμένη αρμονία, είναι καλύτερη από τη φανερή) και φτάνει ως τις μέρες. όλα αυτά ισχύουν, αρκεί να μην ξεχνάτε ότι “Τα γραπτά ελληνικά είναι ανορθόγραφα ως προς την ομιλούμενη γλώσσα και τα ομιλούμενα είναι ανορθόφωνα ως προς την γραπτή”»

άσε, κατάλαβα. Δεν θα χρειαστεί να γίνει ο κόπος.

Βρήκα κι άλλη μια σύνδεση του ζευβέκειου με τους αρχαίους: