Στο μπλογκ Rebet cafe προβλήθηκε πρόσφατα ένα βίντεο με χορευτικά από την Κέα. Στο απόσπασμα υπάρχει μια σειρά από συρτόμπαλλα με τσαμπούνα, τουμπάκι και λαούτο. Από τα τραγούδια που παίζονται ένα από αυτά έχει τον τίτλο Βαγγελίτσα. Στο Rebet cafe, διατυπώνεται η απορία:
“Στο Τζιώτικο αυτο συρτο ακούμε μεταξύ άλλων το γνωστο στίχο της “Βαγγελίτσας” του Παπαϊωάννου (6’56’’), αλλα με άλλη μουσική και ένα πρόσθετο στίχο. Τι να συμβαίνει άραγε;;”
Δεν ξέρω ποια είναι ακριβώς η απορία αλλά φαντάζομαι έχει να κάνει με το αν σχετίζονται οι δυο Βαγγελίτσες. Τη Βαγγελίτσα, ως “νεότερο λαϊκό τραγούδι”, αναφέρει στο ρεπερτόριο της τσαμπούνας στην Κέα ο Pepe στο διδακτορικό του. Και εγώ αυτήν την εντύπωση έχω. Ότι πρόκειται δηλαδή για σχετικά πρόσφατη ενσωμάτωση τραγουδιού της δισκογραφίας στο τοπικό ρεπερτόριο. Η μουσική μπορεί να μην είναι ακριβώς η ίδια αλλά ταιριάζει στο ύφος της Βαγγελίτσας του Παπαϊωάννου. Οι τοπικοί οργανοπαίκτες με την πάροδο του χρόνου μπορεί να τροποποιήσουν την αρχική μουσική. Δεν ξέρω αν με τη τσαμπούνα τα πράγματα περιπλέκονται περισσότερο.
Αυτό με τον πρόσθετο στίχο όμως έχει ενδιαφέρον. Ο πρόσθετος στίχος που ακούγεται στο Τζιώτικο είναι:
“και μ’ άφησες να πνίγομαι στα μαύρα δακριά μου” και ακολουθεί τον πρώτο. Αυτός ο στίχος δεν βρίσκεται ούτε στις δυο προπολεμικές γραμμοφωνήσεις ούτε και στην μεταπολεμική του 1952 στην Αμερική.
Από αυτά που παρατηρώ, πάνω σε ένα γνωστό τραγούδι μπορεί οι ντόπιοι να προσθέσουν στιχάκια φτάνει να ταιριάζει το μέτρο. Συνήθως τα στιχάκια αυτά είναι ανεξάρτητα με τα άλλα. Εδώ όμως, ο πρόσθετος στίχος ακολουθεί τον πρώτο του τραγουδιού “Για πες μου τι σου έκανα κι έφυγες μακριά μου”, έχει νοηματική σχέση και κάνει ομοιοκαταληξία με αυτόν. Ο στίχος αυτός δένει με τον πρώτο φτιάχνοντας ένα ολοκληρωμένο δίστιχο.
Οι επόμενοι δυο στίχοι μπορούμε να πούμε ότι (σχεδόν, όχι τέλεια) κάνουν ομοιοκαταληξία και φτιάχνουν επίσης ένα δίστιχο
Τώρα το 'χω παράπονο, πονώ* που δεν σε βλέπω
και μοναχός μου απορώ το νου μου πώς τον έχω
Ξεκάρφωτος είναι ο τελευταίος στίχος “Κοίταξε να συμμορφωθείς κοίτα να βάλεις γνώση”. Εδώ φαίνεται ότι λείπει το συμπλήρωμα.
Η Βαγγελίτσα τραγουδιέται στίχο στίχο και μεταξύ των στίχων το οργανικό κομμάτι είναι σχετικά μακροσκελές. Οι στίχοι φαίνονται αποκομμένοι κατά τη διάρκεια του τραγουδίσματος και σε συνδυασμό με τα τσακίσματα “Βαγγελίτσα μου, μικρή κουκλίτσα μου” χάνεται κάπως η συνέχεια του νοήματος. Η Τζιώτικη εκδοχή, με τον πρόσθετο στίχο, φαίνεται ότι νοηματικά είναι πιο συνεπής σε σχέση με τις ηχογραφήσεις.
*αν ακούω καλά