Προφανώς ο Βασίλης αναφέρεται σε παραδοσιακά, Δημήτρη, αλλά περιμένουμε να μας πει ο ίδιος τι παραδοσιακά εννοεί. Δεν είναι όλα τα παραδοσιακά ένα ενιαίο στυλ. Η χονδρική διάκριση του emc σε κλαριντζήδικα και μη κλαριντζήδικα είναι σωστή.
Δες πώς παίζει αυτός ο τύπος σε συναφή συζήτηση αυτών των ημερών: όλο του το παίξιμο στηρίζεται στη στενή συνάρτηση του δρόμου του κομματιού με την τονική στην οποία παίζεται, πράγμα που συμπυκνώνεται στη λέξη «καμπάνες». Αν το τρανσπορτάρει δε θα μπορεί να κάνει τα ίδια. (Περίμενε λίγο, δες το σκεπτικό μου μέχρι το τέλος του πριν απαντήσεις σ’ αυτό εδώ το σημείο.)
Βέβαια θα μπορούσαν να εγερθούν ενστάσεις:
-Παίζει κρητικά με κρητικό λαούτο.
Δεν έχει σημασία. Το κρητικό λαούτο δεν είναι άλλο όργανο, και όσα συμβαίνουν στα κρητικά συμβαίνουν και σ’ άλλα είδη.
-Δεν παίζει συγχορδίες αλλά σόλο.
Κατ’ αρχήν, δεν παίζει σόλο. Συνοδευτικά παίζει (με την έννοια ότι μια λύρα ή ένα βιολί, αν παιχτεί μαζί μ’ ένα λαούτο έτσι όπως το ακούμε στο βίντεο, βγάζουν ολοκληρωμένη μουσική, ενώ λύρα ή βιολί σκέτο χωρίς αυτό το λαούτο δεν είναι ολοκληρωμένα). Αλλά το ζήτημα δεν είναι εκεί.
Καταλαβαίνω φυσικά ότι όταν ο Βασίλης μιλάει για συνοδευτικό λαούτο δεν εννοεί αυτό το είδος συνοδείας. Έχει σημασία όμως ότι όποιος λαουτιέρης έχει στηρίξει όλη του τη γνώση στη λογική από την οποία πηγάζει ένα τέτοιο παίξιμο, δηλαδή -επαναλαμβάνω- στη στενή συνάρτηση του δρόμου του κομματιού με την τονική στην οποία παίζεται, είναι πολύ πιθανόν να μην έχει ασχοληθεί ποτέ με τρανσπόρτα. Συγχορδίες φυσικά θα ξέρει να παίζει -μιας και το παράδειγμα είναι κρητικό, συχνά στην Κρήτη η λύρα ή το βιολί συνοδεύονται από ένα λαούτο που παίζει έτσι κι ένα δεύτερο που κρατάει συγχορδίες, ενώ όταν υπάρχει ένα μόνο λαούτο συχνά εναλλάσσει τα δύο αυτά παιξίματα-, αλλά δεν έπεται ότι θα ξέρει και να τις τρανσπορτάρει.
Όλο αυτό είναι τελείως ανεξάρτητο από το αν είναι καλός ή όχι.
Αυτά λοιπόν ισχύουν στην Κρήτη. Σε άλλα νησιά ισχύουν εκείνα που 'χουμε χιλιοσυζητήσει, κυρίως μαζί -και πάλι- με τον emc, το παίξιμο δηλαδή όπου αντί για «καμπάνες» έχουμε τις ταυτόχρονες ανοιχτές. Φυσικά, υπάρχουν και άλλα νησιά όπου το λαούτο παίζει κανονικά με συγχορδίες. Το ίδιο ισχύει, όσο έχω καταλάβει, και στα κλαριντζήδικα μέρη. Τέλος, κάποια είδη όπως π.χ. τα θρακιώτικα δεν έχουν διαμορφώσει παράδοση ούτε τέτοια ούτε αλλιώτικη στο λαούτο, οπότε οι σημερινοί λαουτιέρηδες παίζουν όπως νομίζουν -κυρίως με διάφορες παραλλαγές του συγχορδιακού παιξίματος, με έμφαση στο ρυθμό.