Εκμάθηση σάζι - αρχάριος

Καλησπέρα! Θέλω να ξεκινήσω σάζι μιας και είναι από τα όργανα που με γοητεύουν πολύ στο άκουσμα , ωστόσο δεν έχω εμπειρία πάνω στη μουσική πέρα από γρατζούνισμα κιθάρας και βασικές γνώσεις σε αρχάριο επίπεδο. Θέλω τη γνώμη σας για το κατά πόσο είναι εφικτό να κατακτήσω ένα ικανοποιητικό παίξιμο δεδομένης της ‘‘δυσκολίας’’ ή ιδιομορφίας του συγκεκριμένου οργάνου… Το βάζω σε εισαγωγικά γιατί δε πιστεύω ότι υπάρχουν δύσκολα και εύκολα όργανα και η αφοσίωση στο οτιδήποτε είναι δεδομένη για να καταφέρεις κάτι , απλά θέλω μια γνώμη από ανθρώπους που παίζουν ή έχουν μια εμπειρία παραπάνω πάνω στο σαζι , για να μου δώσουν μια εικόνα ως προς το τι θα συναντήσω και τι θα πρέπει να χω στο νου μου .

3 Likes

Πολυ γενικά και εξω απο το “σάζι” προσωπικά θα ελεγα ότι ΚΑΙ η μουσική όπως τα περισσότερα στην ζωή θέλουν δουλειά/προπόνηση με τις ώρες… Αν τωρα εσυ κατανοείς και λαμβάνεις 5 πράγματα σε μια διδακτική ωρα και ένας αλλος 1 αυτο είναι στα συν σου… Αλλα στο τέλος θα “κέρδισει” ο πιο δουλευταρας / προπονημενος… Με εξαίρεση τα ταλέντα/φαινόμενα :slight_smile:

Καλησπέρα Ζάζα καλώς ήρθες στο forum.Όταν λες να μάθεις σάζι εννοείς από μόνη σου ή με δάσκαλο?

καλώς ήρθες!
αν είσαι αθήνα, υπάρχουν πολύ καλοί δάσκαλοι για σάζι. δεν θεωρώ ότι είναι από τα δύσκολα όργανα πάντως. μάλλον έχει ήδη διαβάσει αυτό το θέμα από το 2013, δυστυχώς δεν έχω να προσθέσω κάτι πάνω σε δασκάλους:


όσο για το όργανο, αν σου αρέσει ο ήχος και το ρεπερτόριό του δοκίμασέ το! παρεμφερή όργανα είναι ο ταμπουράς (ο φρονιμόπουλος φτιάχνει εξαιρετικά αντίγραφα του ταμπουρά του μακρυγιάννη) και το μπουλγαρί στην κρήτη.
σε αυτό το ντοκιμαντέρ έχει ενδιαφέρουσες καταγραφές από παιξίματα:

2 Likes

Έχει πολλές παραξενιές. Πολλά πράγματα στο σάζι γίνονται μ’ έναν τρόπο που δε θα τον σκεφτόταν κανείς εύκολα από μόνος του. Κυρίως σε σχέση με την ανορθόδοξη σειρά των χορδών και, συνακόλουθα, την ιδιαίτερη χρήση της τρίτης χορδής με αντίχειρα.

1 Like

To σαζί ειναι περίεργο όργανο. Δυσκολεύει ακόμα και έμπειρους μουσικούς σε ισο-συγκερασμενα όργανα.

Φαντάζομαι οτι το ξέρεις αλλά τα τάστα στο σαζι δεν χωρίζονται οπως στην κιθάρα ή του μπουζουκιού (ενα ταστο ανα ημιτόνιο) αλλά ακολουθούν το μοντέλο της οθωμανικής τροπικής μουσικής.

Λεγανε οτι το μπουζουκι του Γιοβαν Τσαους που ειχε ταστα σαν του ταμπουρα και του σαζιου, αλλοι της εποχής (υποθέτω δυνατά μπουζουκια) δεν μπορούσαν να το παιξουν.

Για εμένα το μεγαλύτερο εμπόδιο θα ήταν οτι εμμέσως πλην σαφώς σε ωθεί να εμβαθύνεις στο οθωμανικό ρεπερτόριο (μακαμ κτλ), εκτος φυσικά αν εσυ ενδιαφέρεσαι και θέλεις να ασχοληθείς με αυτο το ρεπερτοριο. Ναι υπάρχουν παίκτες που με “μαγκιά” το κολλάνε και σε πιο “δικά μας” είδη αλλά και πάλι θεωρώ ότι δυσκολευονται.

Υπάρχουν ισο-συγκερασμένοι ταμπουράδες όπως το μπουλγαρί με παρόμοιο ήχο αλλά χωρίς το πρόβλημα των διαστημάτων στα τάστα. Ισως να σου ταίριαζε καλύτερα κάτι τετοιο.

1 Like

Μπα, δε θα το 'λεγα. Οι ασυγκέραστοι μπερντέδες είναι κάτι που απλώς το μαθαίνεις. (Και παρεμπιπτόντως, δεν είναι σύμφωνοι με την οθωμανική θεωρία αλλά με μια απλουστευμένη εκδοχή της που είναι αποκλειστικότητα του σαζιού.) Βέβαια, αν ήδη ξέρεις ένα συγκερασμένο όργανο θα πρέπει να αναθεωρήσεις κάποιες βεβαιότητες… Αλλά ατό δεν είναι και τόσο δύσκολο.

Αλλιώς κανείς δε θα μάθαινε λάφτα π.χ., ενώ στην πράξη είναι όργανο πολύ συνηθισμένο πλέον.

Πάντως το σάζι είναι όργανο που θέλει δάσκαλο. Τουλάχιστον στην Ελλάδα. Στην Τουρκία, που παίζει κι η κουτσή Μαρία, μπορεί η “προδιάθεση” για την εκμάθησή του να πλανάται διάχυτη στον πληθυσμό (όπως εδώ τόσοι έχουν μάθει αυτοδίδακτα κιθάρα), αλλά εδώ όχι.

1 Like

Με ποιο τρόπο σε γοήτευσε το άκουσμα που έχει το σάζι; Ο ήχος του; Αν ναι, Τούρκους έχεις ακούσει; Γιατί ελληνικό ρεπερτόριο δεν συνηθίζεται στο σάζι. Θέλεις να γίνεις οργανοπαίκτης δεινός, ή να τραγουδήσεις ρεμπέτικα; Μήπως είσαι «φαν» των μικροδιαστημάτων; (που δεν τα ακολουθεί σχολαστικά το σάζι, όπως σου εξηγεί και ο Πέπε) Τα ρωτάω όλα αυτά για να εντοπίσουμε πού βρίσκονται τα ενδιαφέροντά σου. Όπως λέει και ο Πέπε, χωρίς δάσκαλο δεν πρόκειται να μάθεις την τεχνική δεξιού χεριού που συνηθίζεται στο σάζι στην Τουρκία, τη μάνα του, και που είναι το κλειδί για το άκουσμα που βγάζει. Ούτε και την τεχνική όπου το αριστερό χέρι παίζει και πολλή μπουργάνα και χρησιμοποιεί και αντίχειρα, κάτι άγνωστο στο «κλασικό» μπουζουκίσιο παίξιμο. Αν πάντως θέλεις να παίξεις ρεμπέτικα, να ξέρεις ότι το σάζι έχει ένα μειονέκτημα: ο ήχος του είναι κάθε άλλο παρά διαπεραστικός, άρα σε μίαν μικρή ρεμπέτικη ορχήστρα το δικό σου όργανο σχεδόν δεν θα ακούγεται, χωρίς έμπειρο μηχανικό ήχου.

2 Likes

Αυτό το 'χω δοκιμάσει και είναι ακριβώς όπως τα λέει ο Νίκος.

Από την άλλη πλευρά, αν βρεις όργανα που ταιριάζουν να συνεργαστούν με το σάζι, μπορείς να παίξεις ρεμπέτικα (από τα πιο παλιά και τα πιο σμυρναίικα μέχρι, ας πούμε, ορισμένα του Παπαϊωάννου): δε θα ακουστούν σαν ρεμπέτικα, αλλά σαν κάτι που θα μπρούσε κάλλιστα να έχει γραφτεί για σάζι. Όποιος ψήνεται για τέτοιες διασκευές θα μπορούσε να το βρει πολύ ενδιαφέρον.

Μπορεί επίσης να αποδώσει ωραία και με ενδιαφέροντα τρόπο (πάντα όμως ως διασκευή) πολλά παραδοσιακά ρεπερτόρια: περίπου οτιδήποτε από Αιγαίο και Μικρασία, αλλά και θρακιώτικα, ακόμη και Πελοπόννησο, ίσως και άλλα στεριανά.

Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, έχε υπόψη σου ότι το να βρεις με τι άλλα όργανα θα ταιριάξεις και πώς ακριβώς θα γίνει το ταίριασμα (τόνοι, ρόλοι…) θέλει λίγη δουλίτσα, δεν έχουμε δοικμασμένες συνταγές όπως το μπουζούκι-κιθάρα-μπαγλαμά.

Οπωσδήποτε όμως, όποιος θέλει να καταλάβει βέρο σάζι να φχαριστηθεί, θα πρέπει να πιάσει τούρκικο ρεπερτόριο, που εκεί πια δεν είναι διασκευές, είναι το ρεπερτόριο που διαμόρφωσε το όργανο και διαμορφώθηκε από αυτό. Εξίσου και άλλα πιο «εξωτικά» για μας εδώ, όπως τα κούρδικα.

1 Like

Τέτοια, πάντως, δεν είναι ούτε το μπουζούκι (τρίχορδο), ούτε η κιθάρα, ούτε ο μπαγλαμάς, ούτε το ακορντεόν, ούτε το βιολί, ούτε το σαντούρι, ούτε το κανονάκι…

Το βιολί δε θα το απέκλεια. Κι ένας καλός κιθαρίστας πιστεύω ότι μπορεί να βρει τρόπους συνοδείας.

Κατά παράδοση πάντως το σάζι συνταιριάζεται με άλλα σάζια. Είτε ίδια είτε σε διαφορετικά μεγέθη / τονικότητες. Από κει και πέρα, ένα κρουστό παντού χωράει, ενώ μπορεί επίσης να γίνει δουλειά με ορισμένα πνευστά και/ή τοξωτά.

1 Like

Αρκεί, αυτά περίπου να θέλει η φίλη μας η Tark Zaza. Αλλιώς, εγώ τουλάχιστον θα τον συμβούλευα να πάρει καν’να ωραίο μπουζουκάκι, άντε μισομπούζουκο ή τζουραδάκι….

ρε παιδιά, σάζι θέλει να μάθει και πέσαμε όλοι να της αλλάξουμε γνώμη!
@Zaza μια χαρά όργανο είναι, βρες δάσκαλο και ξεκίνα.

2 Likes

Για εμένα αυτό είναι το πιο σημαντικό και νομίζω. Αν δεν έχει κάποιος διάθεση να ασχοληθεί με αυτό το ρεπερτόριο ίσως απογοητευτεί με το σαζί, και καλό ειναι να το ξέρει.

1 Like

Συμφωνώ…ότι θέλει ο καθένας να μάθει καλό είναι.Εγώ γιαυτό ρώτησα αν σκοπεύει να μάθει με δάσκαλο ή μόνη της.Γνώμη μου χωρίς δάσκαλο θα δυσκολευτεί πολύ με το συγκεκριμένο.Μπορεί να κάνω και λάθος.Ας πάρουμε μια απάντηση και βλέπουμε.

1 Like