Χορευτικά δεν ξέρω να πω, αλλά μουσικά το ίδιο κομμάτι είναι. Το παίζουν όλες οι μακεδονικές ορχήστρες (με ζουρνάδες, με κλαρίνα, με χάλκινα, και με πραγματική γκάιντα). Λογικά από κάπου θα προέρχεται, αλλά σήμερα είναι παμμακεδονικό. Χρησιμοποιεί μια τυπικά γκαϊντίσια κλίμακα: από την τονική και πάνω ραστ, αλλά με το τετράχορδο κάτω από την τονική όπως στα ουσακο-χιτζαζοειδή.
Υπάρχουν και οι ηπειρώτικες γκάιντες / γάιτες, μονή, διπλή, ίσως και σκέτη (χωρίς προσδιορισμό). Δεν ξέρω περισσότερα και δε βλέπω κάποια προφανή σχέση με το όργανο.
Εδώ η λέξη γκάιντα στον τίτλο σημαίνει απλώς το όργανο, όχι το κομμάτι ή το χορό.
Έλα ντε;;
Από πού να είναι αυτός άραγε; Το κομμάτι θυμίζει νησιώτικη “τσαμπούνα” (στη μελωδία, όχι στην τεχνική), και συγκεκριμένα τον Καβοντορίτικο της Εύβοιας, που παλιά τον έπαιζαν με τσαμπούνα και συχνά τον ονόμαζαν και “τσαμπούνα” (ακόμη κι όταν τον έπαιζε η λύρα ή τα βιολιά). Στην Εύβοια, όχι όμως στον Καβοντόρο αλλά στη βόρεια που έχει άλλη μουσική, υπήρχαν από παλιά κλαρίνα. Με κάθε επιφύλαξη.
— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 18:18 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 18:00 —
Βρήκα κάτι για τον Κοκοντίνη. Αρβανίτης από τη Θήβα. Με ευρύ ρεπερτόριο (αν δεν είναι συνωνυμία). Και στον Καβοντόρο Αρβανίτες είναι, αλλά μην αρχίζω τώρα αυθαίρετες συδνέσεις τη στιγμή που μπορεί κάποιος να ξέρει ακριβώς τι είναι το κομμάτι.