Βοήθεια με τον χαβά του κάθε ντουζενιού

Καλημέρα στο όμορφο φόρουμ. Ασχολούμαι τελευταία με τα ντουζένια στον μπαγλαμά και, αν και έχω λάβει εξαιρετική βοήθεια από τα ήδη υπάρχοντα νήματα, δεν έχω καταφέρει να βρω σαφώς τον χαβά που αντιστοιχεί στο κάθε ντουζένι, και θα χρειαζόμουν λίγη καθοδήγηση, ώστε να ξέρω ότι παίζω σωστά τον καθένα. Αν είναι μία συγκεκριμένη μελωδία, και γνωρίζει κάποιος πού θα την βρω για να την μάθω δηλαδή. Αναφέρομαι κυρίως στα βασικά ντουζένια του μπαγλαμά (καραντουζένι, αραμπιέν, συριανό, ανοικτό σολ). Επίσης, μου δημιουργήθηκε η απορία, για το πώς ακριβώς θα παίξω στο ίσιο ντουζένι (ρε σολ ρε). Υπάρχουν συμβουλές; Μου κάνει εντύπωση, αλλά την τονική με πάει το αυτί μου να την τοποθετήσω στο σολ στο καντίνι και όχι στο ρε στην μεσαία (για παράδειγμα στο όσοι έχουνε πολλά λεφτά). Και απορώ, γιατί να μην παίξω κατευθείαν ανοικτό ντουζένι; Ευχαριστώ προκαταβολικά, περιμένω την πολύτιμη βοήθειά σας.

Κάποιοι χαβαδες διασώζονται στις εκπομπές με τον Κερομύτη, αν θυμάμαι καλά στο ίσιο παίζει κάτι σε ματζόρε με διφωνίες. Η τονική είναι στο σολ στη μεσαία.
Δυστυχώς έχει κατέβει η Κλίκα και δεν είναι διαθέσιμο το άρθρο του Σταύρου Κουρούση που έχει παραδείγματα για όλα τα ντουζενια.

2 «Μου αρέσει»

Τσέκαρε και κάποια δείγματα που υπάρχουν με Γενίτσαρη. Επίσης κάποια με το Στέλιο Βαμβακάρη.

Στο ισιο θα παιξεις το καλογερακι και τους φωνογραφιτζηδες

Από τονική σολ ; Γιατί βγαίνει μόνο στο σολ στο καντίνι, στο πέμπτο τάστο. Παράξενο ντουζένι …

Με τονική την μεσαία ανοιχτή σολ. Γενικά τα ντουζένια δουλεύουν αρκετά με βάση στην μεσαία, έτσι και στους μπαγλαμάδες ήταν αρκετά τα 7 τάστα για να συμπληρωθεί η οκτάβα.

1 «Μου αρέσει»

Ευχαριστώ για τη βοήθεια. Ασχολήθηκα με ό,τι μου προτείνατε. Βρήκα ιδιαίτερα βοηθητικά τα βίντεο ενός Βασίλη (aioa) στο YouTube τον οποίον ευχαριστώ πολύ. Υποδειγματικό καραντουζένι, πραγματικά. Μακάρι να κάνει το ίδιο και με το ρημάδι το αραμπιέν, αλλά είναι πιο μπελάς το άτιμο… Δοκίμασα και το περίφημο ρε σι ύφεση σι ύφεση (πειραιώτικο). Αναρωτιέμαι ποιο ντουζένι είναι πιο κατάλληλο για τα μινόρε, τα νικρίζ και γενικότερα αυτήν την οικογένεια… Και πάλι ευχαριστώ :+1:

2 «Μου αρέσει»

Ο Βασίλης στα βίντεο είναι ο γνωστός basilas του φόρουμ. Εξαιρετικός χειριστής του καραντουζενιου, έχει γράψει στα αντίστοιχα θέματα.
Το αραμπιεν είναι αρκετά απλό, στην ουσία παίζεται το σεγκιαχ (Ψαράς Μουφλουζέλη, Θα’ρθω νύχτα τοίχο τοίχο Γενίτσαρη, κλπ).
Τα μινόρε δεν ταιριάζουν στα ντουζενια, είναι πιο δυτικό παίξιμο. Το νικριζ ταιριάζει στο ανοιχτό και στο ίσιο, όπου με βάση το σολ έχουμε την πέμπτη στο ρε.
Αν και ο Μπάτης έπαιξε τον Θερμαστή στο πειραιώτικο, στο τέλος του ξεφεύγει και ένα ανοιχτό καντινι που είναι εκτός δρόμου. Υποθέτω γιατί ήταν αρκετά εξοικειωμένος με το κούρδισμα αυτό, ή γιατί το είχε εύκαιρο.

κανει το ισιο, το σολ σολ ρε, το ανοιχτο σολ μινορε, το ραστι, το μι σολ ρε και ισως και καποια αλλα που δεν μου ερχονται τωρα… :slightly_smiling_face:

2 «Μου αρέσει»

Αυτό από ποιές νότες αποτελείται;

Το “μπαρμπεράκι” του Μπατη είναι παιγμένο σε ίσιο ντουζένι.
Ο Θερμαστής δεν ειναι σε πειραιωτικο δρόμο ή κούρδισμα (αν θυμάμαι καλά είναι σε ρε-σιb-σιb ή ρε -λα-λα).

Γενικά με τα ντουζένια δεν υπάρχουνε ακριβώς περιορισμοί. Ας πειραματιζόμαστε και ας δοκιμάσουμε πράγματα…

3 «Μου αρέσει»

οτι εχει η συγχορδια σολ μινορε, σολ, σι υφεση, και ρε.

2 «Μου αρέσει»

Ευχαριστώ πολύ για την βοήθεια.

Τώρα καταπιάνομαι με το Συριανό. Έχω να πω ότι το καραντουζένι είναι το πιο δύσκολο και σύνθετο, αλλά και το πιο ενδιαφέρον προς το παρόν.

1 «Μου αρέσει»

Και το ρε λα λα διάβασα κάπου, ότι εκεί πέρα κούρδισε ο Τσαούς για να παίξει το ομώνυμο τραγούδι (Εμπρός φίλοι σηκωθείτε-Γιοβάν Τσαούς)… Αναρωτιέμαι ποια είναι η τονική (φαντάζομαι λα στο καντίνι;), δεδομένου του παράξενου του πράγματος. Και άραγε ποιοι δρόμοι να παίζονται σε αυτό το ντουζένι (ανοιχτό λα);

Για το Ρε Σι Σολ απόψεις ; Δρόμοι που παίζονται εδώ, ιδέες για τραγούδια;

Ευχαριστώ και πάλι πάρα πολύ την κοινότητα του φόρουμ για την υπερπολύτιμη βοήθεια.

1 «Μου αρέσει»

Κι εγώ έτσι νομίζω! Γενικά οι δρόμοι που υποστηρίζει είναι οι πιο αγαπητοί και με ποικιλία. Όλα τα ουσακοειδή (σασμπάχ, καρτσιγάρ) αλλά και χιτζάζ, ό,τι έχει βάση την δεύτερη βαθμίδα της κλίμακας (ρε ή ντουγκιάχ)

Το ρε-σι-σολ είναι επίσης πολύ σημαντικό κούρδισμα γιατί έχει τις τρεις βασικές βαθμίδες του πενταχόρδου από την πρώτη βαθμίδα (ντο ή ραστ). Χρησιμοποιείται και στην κιθάρα, στα καντίνια του κουρδίσματος open G. Πρόχειρα θυμάμαι το “Σού’χει λάχει” του Μπάτη και την “Σκύλλα” του Μάρκου.

Το ρε-λα-λα έχει τονική την λα στη μεσαία, αν και θα δοκίμαζα και την ρε στο καντίνι. Αυτό το κούρδισμα είχε ο Κικίδης στις ηχογραφήσεις με τον Τσαούση, επίσης εκεί παίχτηκαν “Οι φυλακές του Ωρωπού” (που φυσικά βγαίνουν ωραία και σε καραντουζένι).

1 «Μου αρέσει»