Ευχαριστώ για την απάντηση, Στέλιο (emc). Έχω παραγγείλει τη διατριβή του Ισπανικού και σε καμιά εβδομάδα ελπίζω να την έχω. Εγώ θα ήθελα να σχολιάσω ένα άλλο σημείο της συζήτησης στο sealabs. Παραθέτω το σχετικό κομμάτι:
Αλλά, μήπως γνωρίζει να μας πει ο Αλβέρτος (που ασχολήθηκε λόγω διατριβής) ή κάποιος άλλος φίλος, πότε έγινε και πού δημοσιεύτηκε επισταμένη, λεπτομερής και εξαντλητική συγκριτική μελέτη των δύο ρεπερτορίων και απεδείχθησαν όλα αυτά που ισχυρίζεται ο σπεσιαλίστας Pennanen[FONT=Arial Narrow] και άλλοι τινες ευρωπαίοι ή μη ευρωπαίοι οθωμανοκεντριστές; Να ένα ωραίο θέμα διατριβής…Διότι εάν έχει γίνει αυτή η μελέτη και έχουν αποδειχθεί αυτά τα πράγματα, φτου κακά, μην ξανατολμήσουμε ποτέ να μιλήσουμε για «σμυρνέικο» ή «μικρασιάτικο τραγούδι» ως ελληναράδες εθνικιστές, αλλά πάντα εις το εξής δεσμευόμαστε να λέμε και να μολογάμε «ελληνοοθωμανικό τραγούδι», ορολογικώς επιτέλους ορθοτομούντες…
Και λέω εγώ…[/FONT]
Mου φαίνεται πως το ζήτημα της “πνευματικής ιδιοκτησίας” είναι αρκετά περίπλοκο, ακόμα σε πιο πρόσφατες εποχές. Στη δεκαετία του '60 και '70 κορυφαίοι καλλιτέχνες όπως ο Καζαντζίδης και ο Αγγελόπουλος (και μια πληθώρα από λιγότερο επιφανείς τραγουδιστές) ηχογράφησαν τούρκικες, αραβικές και ινδικές μελωδίες με ελληνικούς στίχους, μερικές φορές χωρίς να φανερώσουν την προέλευση τους. Ένα παράδειγμα είναι το ωραίο “Μόνο εσύ” του Αγγελόπουλου, που στην ελληνική δισκογραφία αποδίδεται στον ίδιο, αλλά που στην τούρκικη δισκογραφία αναφέρεταιως δημιούργημα δύο Τούρκων:
[FONT=Arial Narrow]http://www.stixoi.info/stixoi.php?info=Lyrics&act=details&song_id=13979[/FONT]
[FONT=Arial Narrow]http://www.youtube.com/watch?v=8KVNTkBsKFA[/FONT]
Nese Karabocek:
[FONT=Arial Narrow]http://www.youtube.com/watch?v=D8kbvqRVJR4[/FONT]
[FONT=Arial Narrow]http://www.youtube.com/watch?v=bS63F0Rkz2U[/FONT]
Zeki Muren:
[FONT=Arial Narrow]http://www.youtube.com/watch?v=_kdZNqtJfl0[/FONT]
Sibel Can:
[FONT=Arial Narrow]http://www.youtube.com/watch?v=Nq8JTLyOUBA[/FONT]
Η ίδια μελωδία έγινε πολύ γνωστή και αγαπημένη και το Ισραήλ στη δεκατία του 80:
Zohar Argov:
[FONT=Arial Narrow]http://www.youtube.com/watch?v=53TGCUzJPPY[/FONT]
Itzik Kalah:
[FONT=Arial Narrow]http://www.youtube.com/watch?v=8fVDO8u1kiQ[/FONT]
Προσωπικά δεν νομίζω ότι πρέπει να καταγγείλουμε τον Αγγελόπουλο ως “κλέφτη” ή να φοβόμαστε μη μας λέμε “ελληναράδες” γιατί πιστεύουμε πως το τραγούδι αυτό είναι και ελληνικό. Ένα τραγούδι δεν είναι μόνο η μελωδία, είναι και οι στίχοι και η συναισθηματική φόρτιση που έχουν αυτοί οι στίχοι για αυτούς που τους ακούνε.Για τους θαμώνες που “φιάχτηκαν” με τις ερμηνείες του Αγγελόπουλου στα μαγαζίά της Εθνικής Οδού δεν πιστεύω να είχε καμιά σημασία αν το τραγούδι αυτό είχε τούρκικη προέλευση. Το ίδιο γίνεται μάλλον με τα παλιότερα κοινά ελληνοτουρκικά τραγούδια…το αν πολιτογράφτηκαν ως μικρασιάτικα τραγούδια στην Ελλάδα με την υπογραφή του Π. Τούντα ή του Γιοβάν Τσαούς δεν έχει και τόση σημασία κατά τη γνώμη μου…σημασία έχει ότι αγαπήθηκαν και τραγουδήθηκαν από γενιές Ελλήνων και έγιναν μέρος της πολιτιστικής τους κληρονομιάς.Τελικά το πρόβλημα της"πνευματικής ιδιοκτησίας" προέκυψε μάλλον κυρίως μετά την καθιέρωση της δισκογραφίας, όταν οι λαϊκοί δημιουργοί ακολούθησαν το παράδειγμα των συνθετών της ευρωπαϊκής ή “ελαφρής” μουσικής, όπου υπήρχει ήδη αυτός ο θεσμός. Δεν ισχυρίζουμαι, βέβαια, ότι είναι σωστό να ιδιοποιείσαι ένα επώνυμο τραγούδι…από την άλλη όμως δεν νομίζω ότι οι Τούρκοι ή “Ευρωπαίοι” (λες και οι Έλληνες δεν είναι Ευρωπαίοι!) ερευνητές που επισημαίνουν κοινά στοιχεία και κοινές μελωδιές αναγκαστικά έχουν κάποια agenda ή θέλουν να αποδείξουν την ανωτερότητα του Οθωμανικού ή του τούρκικου πολιτισμού.
Φιλικά
Εύα