Ασμαλάριμ: Πληροφορίες

Παρακαλώ επειδή με ενδιαφέρουν κάποιες λεπτομέρειες γύρω απο το εν λόγω τραγούδι όποιος ξέρει ας ενημερώσει λίγο…

είναι καρσιλαμάς μόνο αυτό ξέρω…
έχει σχέση με πόντιους ή καραμανλήδες?
ευχαριστώ προκαταβολικά

Δεν ξέρω να σου πω για την καταγωγή του αλλά καρσιλαμάς δεν είναι σίγουρα. Είσαι σίγουρος ότι υπάρχει και σε ελληνική εκτέλεση;
Αν υπάρχει, τότε ίσως είναι από Καππαδοκία. Αυτή μου θυμίζει το ύφος του.

νομίζω ότι υπάρχει ελληνική εκτέλεση και είναι αυτή…

ο ζουρνάς όμως σαν επιπρόσθετο όργανο με ξενίζει…

τι είναι αν δεν είναι καρσιλαμάς?

βασικά και το πρώτο βιντεο είναι ελληνική εκτέλεση το πρωτότυπο ή τουλάχιστον αυτό που πρωτο ηχογραφήθηκε

«Καρσιλαμάς Καππαδοκικού Πόντου»; Δηλαδή; Όπως λέμε Μακεδονικής Θράκης; Μπερδεψοδουλειά.

Πάντως το ύφος είναι καππαδοκικο, και για να θεωρείται ελληνικό τραγούδι ενώ είναι τουρκόφωνο, μάλλον από την Καππαδοκία θα είναι. Δεν είναι σε ρυθμό καρσιλαμά, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι σ’ εκείνη την τόσο μακρινή και αλλιώτικη περιοχή του ελληνισμού η σχέση ρυθμού-χορού ήταν αυτή που ξέρουμε εδώ από την αιγαιοπελαγίτικη Μικρά Ασία, τη Θράκη, την Πόλη και τα νησιά.

[Κάποτε είχα βρει ένα ντοκιμαντέρ, νομίζω της Σαμίου, που έριχνε λίγο φως στη μάλλον άγνωστη υπόθεση της μουσικής των τουρκόφωνων Καππαδοκών, αλλά δεν το ξαναβρίσκω. Βρήκα μόνο αυτό για τους ελληνόφωνους Καππαδόκες του Πλατέος Ημαθίας.]

Φϊλε κατάδικε!Δεν είμαι σίγουρος αλλά θα δώσω κι εγώ την δική μου εξήγηση!
Πρέπει να είναι από Καππαδοκία!Ο ρυθμός του και το χτύπημα των κουταλιών δείχνουν ότι είναι καθαρό Καππαδόκικο τραγούδι αφού τα περισσότερα τραγούδια της Καππαδοκίας έχουν αυτό τον ρυθμό.Γλώσσα δεν καταλαβαίνω αλλά το έχω ξανακούσει.Δεν πρέπει να είναι παιγμένο με κεμανέ αλλά με βιολί που το κρατάνε σαν λύρα!
Και μια παρατήρηση!Χωρίς παρεξήγηση φυσικά!Κουβέντα κάνουμε!
Εσείς οι μουσικοί,και λέω εσείς γιατί εγώ ακόμα δεν είμαι μουσικός αλλά θα γίνω,και ξαναλέω εσείς γιατί εγώ είμαι χορευτής(όχι επαγγελματίας,μην γίνει καμιά παρεξήγηση),έχουμε μάλλον κάποιες διαφωνίες.Εγώ λοιπόν ως χορευτής κατανοώ ότι όταν λέμε καρσιλαμά δεν εννοώ κάποιον ρυθμό,και ας ξέρω τι εννοούν οι μουσικοί,αλλά ως καρσιλαμάς εννοώ τρόπο χορού.Για εμένα δηλαδή δεν είναι απλά ένας ρυθμός.Είναι τρόπος χορού.Αν έχω άδικο διορθώστε με(όχι μόνο οι μουσικοί αλλά και οι χορευτές)

Δεν ξέρω αν βοηθάει, αλλά υπάρχει ο ποντιακός καρσιλαμάς που είναι 4σημος. Στη μεγάλη συλλογή 6 cd με χορούς του Πόντου «Ανέβζηγος Αρωθυμία» (επιμ. Ν.Ζουρνατζίδη) υπάρχουν τρεις τέτοιοι καρσιλαμάδες. Ο ρυθμός είναι περίπου ο ίδιος με του Ασμαλάριμ. Δεν προσδιορίζεται -αντίθετα με άλλους χορούς της συλλογής- από ποια ακριβώς περιοχή του Πόντου προέρχονται, πάντως δεν είναι με κεμεντζέ αλλά οι δύο με κεμανέ και ο τρίτος με βιολί. Ο κεμανές, λέει μέσα, προέρχεται από τον καππαδόκικο κεμανέ. Άρα, μπορούμε να υποθέσουμε κάποια πιθανή σχέση μεταξύ καππαδόκικου και ποντιακού καρσιλαμά, αλλά υπενθυμίζω ότι κάνω μόνο τυφλές εικασίες. Έχουμε και το σιβυλλικό στοιχείο του «Καππαδοκικού Πόντου» που αναφέρει το βιντεάκι…

Υπάρχει και το σχόλιο ενός χρήστη στο ΥΤ: Ένα από τα καλύτερα τραγούδια που έφεραν οι πρόσφυγες Καπαδόκες.Χορεύται Κόνιαλι,και νομίζω το τραγουδά ο πρόσφυγας Ντερμετζόγλου, στην καλύτερη εκτέλεση,πολύ χορευτικό!!! Το χόρευε ο πατέρας μου από τη Σινασό. Συγχαρητήρια για το ανέβασμα.

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 03:35 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 03:30 —

Καρσιλαμάς είναι χορός. Ή ίσως μπορεί να είναι και πολλοί διαφορετικοί χοροί με το ίδιο όνομα (όπως ο Συγκαθιστός).
Βασικά Ζιλ η δική σου αντιμετώπιση είναι η σωστή. Έλα όμως που οι ρυθμοί δεν έχουν όνομα, οπότε αναγκαζόμαστε να τους ονομάζουμε από τους χορούς, ενώ η αντιστοιχία δεν είναι 1:1, κι έτσι δημιουργούνται παρανοήσεις. Γι’ αυτό προσπαθώ να λέω πάντα «ρυθμός καρσιλαμά», «ρυθμός καλαματιανού», ώστε και ο μουσικός να καταλαβαίνει αλλά και με βάση τους χορευτικούς όρους να μη λέω ανακρίβειες.

Νομίζω το σχόλιο τα λέει όλα!Έτσι το σκέφτομαι κι εγώ.Χορεύεται σαν το γνωστό σε όλους μας Κόνιαλι!

καταρχήν σας ευχαριστω για τις απαντησεις σας αλλα και το ενδιαφερον που δειξατε…

ειμαι μικρασιατης την καταγωγη και ειδικοτερα καραμανλης…

ο ρυθμος δεν μοιαζει με τον γνωστο κονυαλι που χορευουμε…η αληθεια ειναι οτι απο την αλλη ουτε με κλασσικο ποντιακο μοιαζει οπως π.χ κοτσαρι που ειναι γρηγορος χορος/ρυθμος

η λυρα μου φαινεται για κεμανες (κλασσικο καππαδοκικο οργανο)

πρέπει να είναι τουρκόφωνο ποντιακό αλλά όχι του ευξεινου ποντου αλλα της περιοχης της μικρας ασιας γι αυτο και υπαρχουν συνδυασμενα στοιχεια ποντιακα αλλα και καππαδοκικα…

απο την αλλη ψαχνω στο ιντερνετ αλλα δεν βρισκω καμια πηγη…

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 05:20 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 05:04 —

από την άλλη βρήκα ότι το κομματι έχει σχέση με τα αδανα περιοχή στην νοτια μικρα ασια καθαρα καππαδοκικη…τι να πω δεν ξερω…

πραγματικα παντως το εν λογω κομματι ειναι απιστευτο διοτι ειναι τοσο αναρχο για την εποχη του…

δεν υπαρχει ο κλασσικος συντηρητικος ανατολιτικος ρυθμος…

Σωστός ο pepe!

Φίλε Κατάδικε.

Ίσα ίσα που είναι ανατολίτικος ο ρυθμός και μάλιστα κλασικός Καππαδόκικος.Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί δεν σου μοιάζει ο ρυθμός σαν το κόνιαλι.Το χτύπημα των κουταλιών είναι καθαρότατο!Και μάλιστα επειδή δεν είναι επαγγελματίες οι συγκεκριμένοι μουσικοί,χάνουν και λίγο τον ρυθμό.Τι εκτελέσεις έχεις από το Κόνιαλι?Μην μου πεις τίποτα με αρμόνια και με κλαρίνα…

Δεν ξέρω παιδιά, έχω μπερδευτεί.

Ο Κόνιαλης δεν είναι χορός για ένα συγκεκριμένο κομμάτι; Υπάρχουν πολλές διαφορετικές κονιαλήδικες μελωδίες;

Νομίζω ότι θα πρέπει ή να ψάξει κανείς το δίσκο απ’ όπου προέρχεται το κομμάτι στο δεύτερο βίντεο, με τον ζουρνά, ή να γράψει μια ερώτηση στον άνθρωπο που το ανέβασε.

φιλε μου το κονυαλι σαν ρυθμος στο κεφαλι μου το χω 2 τεμπο πιο γρηγορο δλδ κατι σαν αυτο που ειναι το κλασσικο μας και το χορευουμε ολες οι καππαδοκικες περιοχες…

υπαρχει και διασκευη του απο Ρητα Αμπατζη ως νεο κονυαλι…

επισης το τραγουδι το ασμαλαριμ ουτε και σουρουντινα μοιαζει σαν χορος…

μονο λιγο τσοκμε ή το τσοπανάρ…

το κλασσικο χτυπημα τουμ παπα τουμ

Ο χορός αυτός κανονικά λέγεται “χορός των κουταλιών” ή “η παίγνη με τα χουλιέρε”.Επειδή το πιο γωστό τραγούδι που αντιπροσωπεύει αυτόν τον χορό είναι “ο Κόνιαλης” ,τον ονομάζουν έτσι.Υπάρχουν και άλλες μελωδίες,αργές και γρήγορες.
Στο τσοπανάρ που ανέφερες ο μουσικός που παίζει με το κρουστό παραλείπει ένα χτύπημα σε σχέση με τα κουτάλια.

Λοιπόν, το βρήκα. Δεν είναι της Σαμίου, είναι του Παπαδάκη και της Ροζάννας Λαδά. ΕΤ1, Μουσικοί δρόμοι της Ελλάδας: Καππαδοκία, μνήμες.
Αρχή (στο 7:33), συνέχεια, τέλος. Ένας χρήστης του ΥΤ το έχει ανεβάσει ως συνέχεια μιας άλλης σειράς βίντεο για την Καππαδοκία (1, 2, 3, 4, 5, 6), που παρουσιάζουν ένα οδοιπορικό «εικονικού τουρισμού».
Στη μουσική εκπομπή παρουσιάζεται η παράδοση των τουρκόφωνων Καππαδοκών που ζουν σήμερα στους Ασκητές της Ροδόπης. Δεν πρόκειται να μας λύσει την απορία για το Ασμαλάριμ, τουλάχιστον όμως δίνει όσο μπορεί μια εικόνα γι’ αυτή την παράδοση. Πρέπει βέβαια να πω ότι στην εκπομπή υπάρχει αρκετό φολκλόρ και ότι όλη μαζί δεν είναι στο επίπεδο της άλλης, που έκανε στο Πλατύ η Σαμίου για τους Φαρασώτες. Επίσης, το τελευταίο βιντεάκι κόβεται πριν το τέλος της ίδιας της εκπομπής. Αλλά έστω κι έτσι κάτι μαθαίνουμε.

η αληθεια ειναι οτι υπαρχει ενας ιδιομορφος ρυθμος στο εν λογω τραγουδι…

παντως σας ευχαριστω για τις απαντησεις σας και το ενδιαφερον σας…