Απορίες στην κατασκευή κιθάρας

Θέλω να φτιάξω δύο κιθάρες μία κλασσική και μία ακουστική.

  1. Ωστόσο από τα ελληνικά ξύλα που χρησιμοποιούμε στη κατασκευή άλλων οργάνων, ποια ενδείκνυνται στην κατασκευή κιθάρας; Ρωτώ γιατί δεν έχω την οικονομική δυνατότητα στη παρούσα φάση για αγορά ξύλων από ξυλαποθήκη. Από τα παρακάτω ξύλα που έχω στη διάθεση μου, ποια μπορώ να χρησιμοποιήσω:
    καρυδιά, κερασιά, μαύρη μουριά, κυπαρίσσι, αμυγδαλιά, ακακία, έλατο, πεύκο, άγρια αχλαδιά, ελιά.
    Κάπου είχα ακούσει ότι το Κρητικό κυπαρίσσι το χρησιμοποιούν στην πλάτη, ενώ γνωρίζω ότι το κυπαρίσσι χρησιμοποιείται ως καπάκι όπως το έλατο και το πεύκο.
  2. Αν στη πλάτη και στο καπάκι δεν φτάνει το ξύλο με δύο ενώσεις να μας βγάλει το πλάτος που χρειαζόμαστε αλλά και σε οποιοδήποτε όργανο, μπορούμε να ενώσουμε τρία κομμάτια ή τέσσερα και αν όχι γιατί; Το καπάκι έχει μία ένωση (δύο κομμάτια ξύλο) και η πλάτη το ίδιο. Αν οι ενώσεις είναι καλές και τα καμάρια επίσης, τότε δεν μπορούμε να κάνουμε μία πλάτη από τρεις ενώσεις. Ο μόνος λόγος που μπορώ να σκεφτώ ότι δεν κάνει, είναι διότι θα κάνει ποιο ευάλωτη και αδύναμη πλάτη, αν όμως ισχύει κάτι τέτοιο, τότε αυτό δε σημαίνει κιόλας ότι όλα τα μπουζούκια, λαούτα, ούτια κλπ είναι ευάλωτα και αδύναμα, όχι ανθεκτικά, αφού οι ντούγες που ενώνονται μεταξύ τους και κάνουν τη σκάφη έχουν τόσες ενώσεις, πολύ παραπάνω τουλάχιστον από τρεις οι τέσσερις.
  3. Το φάρδος της “ντούγας” που θα λυγίσουμε στο πλάι για να δέσει η πλάτη με το καπάκι, παίζει κάποιο ρόλο στο τι είδος μουσικής θέλουμε να παράγουμε πέρα από τη βαθύτητα του ήχου (blues πιο φαρδιά “ντούγα” , jazz πιο λεπτή κλπ ; Και συνήθως τι φάρδος έχουν οι κλασικές και οι ακουστικές;
  4. Η πλάτη της κιθάρας και οι “ντούγες” πρέπει να είναι από το ίδιο ξύλο; Ή μπορεί να είναι πλάτη καρυδιά, πλαινάρια μαύρη μουριά και καπάκι έλατο;
  5. Τα πάχη στις ντούγες, καπάκι, πλάτη, είναι αυτά που ισχύουν για όλα τα όργανα 2,5 - 3mm, ή λίγο ποιο παχιά λόγω του μεγάλου μεγέθους της κιθάρας για να είναι πιο ανθεκτικό το όργανο;

Κυπαρίσσι στην πλάτη χρησιμοποιούν οι Ισπανοί για κιθάρες φλαμένκο. Ανάμεσα στους κατασκευαστές κλασσικής κυκλοφορούν οι διαστάσεις κάποιων θρυλικών οργάνων (Τόρες, Χάουζερ κλπ). Δεν ξέρω αν μπορεί να σε βοηθήσει κάποιος εδώ, κυκλοφορούν πολλοί κατασκευαστές στο http://www.classicalguitardelcamp.com/ , στο υποφόρουμ luthiers.

Έτσι από περιέργεια, δεν υπάρχουν κέδροι στην Κρήτη; Στην Κύπρο έχουμε κάποια είδη, τώρα δεν ξέρω αν είναι κατάλληλα για οργανοποιία.

Emc, Ευχαριστώ πολύ για την απάντηση. Πάω επιτόπου στο link. Υπάρχουν τα λεγόμενα “κατράνια”. Έχω λίγο στην κατοχή μου αλλά το κρατάω για λύρες πιο πολύ που το χρησιμοποιούν κατά κύριο λόγο ή για κανά μπαγλαμαδάκι. Αλλά είναι κοντό για κιθάρα αυτό που έχω και λίγο, οπότε… Τώρα για κέδρο-κέδρο δεν γνωρίζω στην Κρήτη, ειδικά στο Ρέθυμνο που μένω, μπορεί και να έχει, αν και απ’ όσο ξέρω δεν έχει, κάποια στιγμή μου είχαν δώσει από την Άρτα ένα κομμάτι ξύλο “μαλόκεδρο” όπως το λένε αυτοί, κέδρο δεν έχω δει για να ξέρω αν είναι κέδρος, αλλά έχει μία περίεργη μυρουδιά που θυμίζει κέδρο αλλά μυρίζει κάπως σαν να έχει πιπέρι, μου φένει φτέρνισμα και ο φλοιός του μοιάζει με κληματαριάς. Έχει λουρίδες ξύλου που τραβιώνται εύκολα σαν της κληματαριάς, είναι ιδιαίτερα ελαφρύ, και μέσα είναι κοκκινωπό-πορτοκαλί μοιάζει με τον κέδρο, το έχω κρατήσει να το βάλω δοκιμαστικά σε κανά τζουρά-μπαγλαμά, αλλά και αυτό δε νομίζω να βγάλει κιθάρας πλάτη μόνο με δύο κολλήσεις, αλλά και το δέντρο απ’ ότι μου έχουν πει δε γίνεται πολύ χοντρό, για να βγάλω φαρδιά νερά που με δύο ενώσεις να βγάζουν μία πλάτη ή ένα καπάκι, μάλλον έλατο θα βάλω. Ευχαριστώ και πάλι.

Φιλε μου το να χρησιμοποιησεις 2,3 και 4 κοματια για να φτιαξεις πλατη η και καπακι πρωτον ειναι μηχανικα λανθασμενο διοτι οι τασεις που προκυπτουν θα σου κανουν την κατασκευη αχρηστη. Οσα ποιο πολλα κομματια ενωνεις τοσο αδυνατεις την σταθεροτητα. Τα κοαμματια πρεπει να ειναι δυο παραδοσιακα. Στο μπουζουκι το αντιχειο λογω της καμπυλοτητας του σχηματος και των διαστασεων που εχει σαν νυκτο οργανο που ειναι δεν μπορει να χρησιμοποιηθει αλλη μεθοδος απ αυτο με τις δουγες και το λυγισμα τους. Στα μικροτερα μεγεθουςε οπως μπαγλαμας και μερικες φορες τζουρας ειναι καλυτερα να ειναι μονοκοματο και σκαφτο απο δουγατο γιατι και σαν κατασκευη ειναι ποιο ανθεκτικο αλλα και ποιο ωραιο ηχο βγαζει. Στην κιθαρα ομως η πλατη πισω ειναι ισια οποτε γινετε book mached δεν εχεις ουτε καμπυλες ουτε τιποτα. Στο καπακι δεν χρειαζεται να αναλυσω το γιατι θελει αυστηρα 2 κομματια… Νομιζω σε καλυψα με τα παραπανω… Αυτο που θα κοιταξεις να βρεις ειναι καταλληλα ξυλα για την αναλογη κατασκευη σου. Γιατι ετσι θα ποετυχεις και στιβαρη κατασκευη και δεν θα φεναιτε και αποκρουστικο(το θεαμα των ενωσεων πολλων κομματιων ξυλου)