Απορία για κούρδισμα σαζι

Χαίρετε,έχω ένα σάζι κουρδισμένο μποζούκ ντουζένι σε σολ ρε λα(από πάνω προς τα κάτω)και θέλω να το κουρδίσω σε μπαγλαμά ντουζένι λα σολ ρε.Η απορια μου είναι η εξής.Τι μεσαία χορδή και το καντίνι πώς πρέπει να τις κουρδίσω;Εννοώ να τις σφίξω ή να τις χαλαρώσω;;Πήγα στον κ.Νίκο Μπρά να μου φτιάξει τα κλειδιά και ο γιός του το είχε κουρδίσε ρε λα ρε και παρόλα αυτά οι χορδές άντεξαν.όμως εγώ ακόμα το φοβάμαι και τις λυπάμαι τις καημένες…

Γεια σου aeras,

Το σάζι σου είναι με κοντό ή με μακρύ μάνικο; Το μπαγλαμά ντουζένι συνηθίζεται στο κοντομάνικο σάζι, γιατί στο μακρυμάνικο τα μεγάλα διαστήματα θα σε δυσκολέψουν λίγο. Σε κάθε περίπτωση, για το κοντομάνικο συνηθίζεται σετ χορδών με πάχος 0,18mm (αναφέρεται το πάχος στις λεπτές στο καντίνι), ενώ για το μακρυμάνικο προορίζεται το σετ με πάχος 0,20mm. Αν και δε θα έχεις θέμα αν βάλεις και 0,20 στο κοντομάνικο π.χ., απλά εκ των πραγμάτων δε θα μπορείς να κουρδίσεις το ίδιο ψηλά. Το δικό μου κοντομάνικο το κουρδίζω σε μπαγλαμά ντουζένι σε Σι (μπουργάνα) - Λα - Μι, αλλά σηκώνει και ένα ημιτόνιο παραπάνω. Ένα μακρυμάνικο θα το κούρδιζες λογικά Σολ (μπουργάνα) - Φα - Ντο, ένα τόνο δλδ κάτω από το Λα - Σολ - Ρε που θες. Ίσως με 0,18 σετ σε μακρυμάνικο να φτάσεις στο Λα - Σολ - Ρε χωρίς να το ζορίσεις.

Ευχαριστώ γαι την άμεση απάντηση Vidias.Κοντομάνικο είναι και ως εκ τούτου θα ακολουθήσω τις συμβουλές σου.

Το όριο τεντώματος το δίνει η κάτω χορδή. Αν ήσουν στο σολ-ρε-λα, δηλ. η κάτω να είναι λα, και δεν αλλάξεις χορδές, τότε λα να την κρατήσεις και να προσαρμόσεις τις υπόλοιπες. Άρα το μπαγλαμά-ντουζένι θα σου βγει μι-ρε-λα. Πρώτη και δεύτερη ως έχουν, τρίτη τη χαμηλώνεις μέχρι να έρθει στο μι (όχι να την ψηλώσεις μέχρι το απάνω μι).

Τώρα, αν κατάλαβα καλά, ρωτάς για το πραγματικό ύψος, δηλαδή σε ποια οκτάβα ανήκει το κάθε λα, ρε κλπ;

Γενικά σε όλα τα ντουζένια οι ψιλές πάνε: της πρώτης σε ένα Χ τόνο, της μεσαίας πιο χαμηλά, και της τρίτης ανάμεσα στις άλλες δύο. Και οι μπάσες φυσικά μια οκτάβα κάτω από την αντίστοιχη ψιλή.

Ελπίζω να έβγαλες νόημα από αυτά που γράφω…

@Βιδίας: Σε μακρυμάνικο Ρε την πρώτη; Πολύ ψηλό το βρίσκω. Εγώ κουρδίζω στο Σι, αλλά και ένα τόνο κάτω (Λα - δηλαδή η κάθε νότα να ακούγεται όπως ονομάζεται) παίζει καλά. Γύρω στο Ντο αρχίζω να το φοβάμαι και Ρε δεν πιάνει με τίποτε.

Υ.Γ. Κούρδισμα μπουζουκιού σε σάζι δεν έχει κανένα νόημα, γιατί οι δύο ακριανές χορδές θα είναι ίδιες. Στο μπουζούκι απέχουν μια οκτάβα. Στο σάζι όχι.

Περικλή, στο δικό μου μακρυμάνικο πάντως (με μήκος χορδής 86cm) με 0,20mm σετ το Σι στο καντίνι είναι ΟΚ αλλά λίιιγο πλαδαρό, το Ντο και το Ντο# είναι άνετα και το Ρε, όντως, στα όρια. Γι’αυτό υποθέτω ότι με 0,18mm σετ το Ρε θα μπορεί να πιαστεί. Οι περισσότεροι Τούρκοι πάντως, από ό,τι έχω δει, παίζουν με καντίνι από Σι έως και Ντο#. Το Λα νομίζω ότι βγαίνει με άλλο όργανο (κατασκευαστικά) ή/και άλλα σετ χορδών. Με σετ π.χ. από divan σάζι που του έβαλα πρόσφατα, το Λα είναι μια χαρά, αλλά το πάχος πάει στο 0,25mm. Δεν ξέρω αν κινδυνεύει να γίνει τόξο, πάντως ο ήχος του έχει γίνει άλλο πράγμα. :slight_smile:

Τι να σου πω… Κι εγώ έχω μήκος χορδής γύρω στα 85, όσο για τα πάχη, ζητάω «χορδές για σάζι».

Κατά πάσα πιθανότητα παίρνεις τις 0,20mm γιατί οι 0,18mm είναι δύσκολο να βρεθούν στην Ελλάδα. Υπάρχουν πάντως πολλές εναλλακτικές για sets στο web, και όχι μόνο από Τουρκία - δες π.χ. εδώ.