Απορία για κατασκευή τρίχορδου προπολεμικού μπουζουκιού

Κοίτα Νίκο εχω τσεκαρει παρα πολλούς αλλά πολύ λίγοι μου βγάζουν την πραγματική αίσθηση του προπολεμικού! Στα πιο πολλά μπουζούκια που τσεκαρα ναι μεν ο ήχος είναι καλός αλλα τείνει στο πολύ γλυκό ήχο με βάθος και δε με ικανοποιεί ιδιαίτερα.Στα γούστα μου πλησιάζει αρκετά ο ραπακουσιος αλλά δεν γνωρίζω τιμές.Τωρα σαν μπάτζετ οικονομική άνεση όχι δεν έχω αλλά σκέφτομαι να διαθεσω ένα σεβαστό ποσό για να έχω αυτό που θέλω.Εχω δει και ζαρανη και επίσης και artport! Μου άρεσε ο ήχος αλλα δε ξέρω τι ισορροπία έχει η ποιότητα με τις τιμές που έχει! Δηλαδή μου φάνηκε καλή δουλειά και σε πολύ καλές τιμες.Δε ξέρω αν έχεις γνώμη γι’αυτό!Εγω μένω Λάρισα οπότε πιο εύκολο θα μου ήταν να ανέβω Θεσσαλονίκη!
Φίλε Τζον έχω ένα τζουραδακο που οκ είναι σειράς αλλά έχει καλό ήχο και είναι ψιλό τίμιο για τα λεφτά του αλλά θα ηθελα κι ένα μπουζουκακι που να ναι αυστηρα προπολεμικο! Όσο πιο αυθεντικός και παλιό ήχος τόσο το καλύτερο.Γιαυτο ρωτάω αν γνωρίζετε ποιες λεπτομερειες,τεχνικες και υλικά μπορουν να υλοποιήσουν ένα τέτοιο αποτελεσμα για να βγει ένα μερακλιδικο οργανακι!

Θεσσαλονίκη, μπορείς να δεις και του Παπαδάμου. Για τους υπόλοιπους μέσα στις άκρες τα είπε ο @liga_rosa. Εάν είσαι διατεθειμένος να “ψωνίσεις από το πάνω ράφι”, τότε Artport, Ζαράνης κλπ τους βάζεις στην άκρη και ψάχνεις κατασκευαστές που έχουν πάθος με την λεπτομέρεια και έχουν ψάξει τα “μυστικά” σε αυτόν τον ήχο. Επίσης εφόσον δίνεις τα λεφτά, αφήνεις απ’ έξω κάθε ερασιτεχνική προσπάθεια (ο Φρονιμόπουλος ΔΕΝ είναι ερασιτέχνης :wink: ). Και κάτι τελευταίο, αλλά όχι ασήμαντο, μιας και μίλησες για ντουζένια, κοίτα να έχεις καλή σχέση επικοινωνίας με τον οργανοποιό ώστε να πάρεις τον ήχο αλλά το όργανο που θες για την περίπτωση σου.

1 «Μου αρέσει»

Ναι έχω τσεκαρει τον Φρονιμοπουλο και φαίνεται ότι έχει μεράκι σε συνδυασμό με μελετη! Δε μπορώ να βρω πουθενά ένα ηχητικό δειγμα! Έχεις δίκιο σε αυτό που λες γι’αυτό είμαι απόλυτος στον ήχο που θέλω να βγάζει το όργανο γιατί ασχολούμαι κυρίως με ντουζενια και θέλω να βγάζει το καταλληλο ηχόχρωμα!

Εάν αναφέρεσαι στον Φρονιμόπουλο και στα αντίγραφα του Γκέλη δες εδώ :

2 «Μου αρέσει»

Να σαι καλα! Αν και μικρο σε διάρκεια φαίνεται καλή δουλειά!

Έτσι για την ιστορία, εάν δε βαριέσαι, διάβασε εδώ πώς ξεκίνησαν όλα :wink:

1 «Μου αρέσει»

Μετά από τόσα χρόνια…ωραία πράματα!

@alko101 συμφωνώ για παπαδάμου, κακώς τον παρέλειψα. ας μην βάζουμε στο ίδιο τσουβάλι το άρτπορτ που αγοράζει και μεταπουλάει μαζικά μπουζούκια από ανώνυμους/ερασιτέχνες και τον ζαράνη που τα φτιάχνει ένα-ένα με προσοχή. έχει δώσει ένα πολύ καλό δείγμα μπουζουκιού με τσάκιση στο καπάκι: https://www.facebook.com/P.Zaranis/videos/743752172711710/

1 «Μου αρέσει»

Φίλε @liga_rosa, ξέρεις πολύ καλά ότι δεν θα έβαζα ποτέ στο ίδιο καζάνι έναν κατασκευαστή όπως τον Ζαράνη (που μάλιστα προτείνω σε αρκετούς όταν ψάχνουν για ένα μεσαίας κατηγορίας όργανο) με ένα μαγαζί που απλά μεταπωλεί και μάλιστα φημίζεται για τα φθηνά του όργανα.
Αλλά από την άλλη κανέναν από τους δύο δε θα πρότεινα σε κάποιον που δεν έχει ταβάνι στα λεφτά και πάει να “ψωνίσει από το πάνω ράφι” και μάλιστα σε μια κατηγορία πολύ εξειδικευμένη όπως αυτή του προπολεμικού ήχου και μάλιστα ντουζενάτου …

2 «Μου αρέσει»

@alko101 να με συμπαθάς, παρανόησα τον τρόπο που το έγραψες. συμφωνούμε απολύτως με το τελευταίο μήνυμα!

Και ο Καδόγλου ο Γιάννης κάνει καλή δουλειά αλλά είναι Αλεξανδρούπολη.
Θέλει ψάξιμο γενικά.

1 «Μου αρέσει»

Στην Θεσσαλονίκη υπάρχει και ο Γιάννης ο Αλεξανδρής που εκτός από οργανοποιός είναι και μουσικός. Έχω έναν πολύ καλό τζουρά δικό του, με δυνατή και καθαρή φωνή.

2 «Μου αρέσει»

Και η Αγγελική Λύσσα στη Θεσσαλονίκη επίσης, στο θέμα ήχου δεν έχω ακούσει όργανό της από κοντά, όμως από θέμα σχήματος σκάφους και άλλων χαρακτηριστικών είναι μέσα. Θα βγάζει και τον ανάλογο ήχο θέλω να πιστεύω.

1 «Μου αρέσει»

για τον καδόγλου κι εγώ έχω ακούσει τα καλύτερα, χωρίς όμως να έχω δει όργανά του.
ο αλεξανδρής κάνει εξαιρετικά όργανα, αλλά νομίζω φτάνει μέχρι ζοζέφ σε στυλ. αν κάνω λάθος διορθώστε με.
την αγγελική λύσσα δυστυχώς δεν έχω καταφέρει ακόμα να την συναντήσω, ένα όργανο που έχω δει από κοντά μου έκανε καλή εντύπωση πάντως.

2 «Μου αρέσει»

Ποιά είναι η πραγματική αίσθηση του προπολεμικου;
Ποιό είναι το ζητούμενο;
Ο ήχος;
Η εμφάνιση;
Τα κατασκευαστικά χαρακτηριστικά;
Όλα αυτά;

Γιατί από την μικρή εμπειρία που έχω από αυθεντικά παλιά μπουζούκια, είναι ότι ούτε ειχαν κοινή αισθητική/ήχο/χαρακτηριστικά, ούτε ήταν όλα καλά όργανα.

Και θα πω το εξής: όλοι οι τωρινοί μάστορες κάνουν βελτιωμένες και προσαρμοσμένες στο σήμερα κατασκευές που βασίζονται απλά σε κάποια χαρακτηριστικά των παλιών.
Πράγμα που είναι δίκαιο και λογικό.

Και να τονίσω ότι εγώ θεωρώ πολύ καλά και τα παλαιού τύπου μπουζούκια του Σπουρδαλακη που βασίζονται πάνω στο αυθεντικό καλούπι του Μουρτζινου.

Τέλος να προσθέσω στις προτασεις μαστόρων τον Τάσο Θεοδωράκη και τον Πέτρο Μουστάκα.

3 «Μου αρέσει»

Δε ξέρω τι χαρακτηριστικό αντικατοπτρίζει ακριβώς το προπολεμικο μπουζουκι εγώ το έχω στο μυαλό μου με τα δικά μου γούστα και αισθητική.Να είναι ο ήχος παλαιικος,με διάρκεια, πιο “ξερός”,μουρμουρικος,κάπως έτσι.Γιαυτο ρωτάω μηπως γνωρίζει κάποιος αν κάποια συγκεκριμένα υλικά ή τεχνικές παραπέμπουν σε αυτό!

@george_s σόρρυ, δεν είχα πάρει χαμπάρι αυτήν την απάντηση (και εν μέρει έφταιγε που παρεξήγησα τον αλέξανδρο στο επόμενο μήνυμα). από θεσσαλονίκη πηγαίνεις τάσο θεοδωράκη, ή αν θες πιο οικονομικά στον παπαδάμου.
ο τζουράς παρ’ό,τι θα παίξει αξιοπρεπέστατα το πειραιώτικο, ούτε θα βγάλει τον ήχο που θες ούτε θα σε βοηθήσει παιχτικά σε κάποια πιο απαιτητικά κομμάτια.
αφού σε οδηγάει ο ήχος των ηχογραφήσεων, πρέπει να δεις και την πενιά των παιχτών της εποχής. πάντως για τα προπολεμικά όργανα γενικά θέλεις μικρό σκάφος με 65άρα κλίμακα ή μικρότερη, τσάκιση στο καπάκι και μικρή (μάλλον στρογγυλή) τρύπα με ροζέτα ή χωρίς. από ξύλα μουριά-καρυδιά-κελεμπέκι-παλίσανδρος, χωρίς να αποκλείονται και άλλα με παρόμοιες ιδιότητες. βερνίκι γομαλάκας ή ελαφρύ χημικό, ακόμα και ψαρόκολλα αν θέλει κάποιος. αυτά όμως είναι γενικά χαρακτηριστικά που χωρίς την αντίληψη του μάστορα δεν σημαίνουν τίποτα.

@icetelli νομίζω ο ήχος που ακούμε στις ηχογραφήσεις, μαζί με την τσάκιση που πλασάρει το χέρι με συγκεκριμένο τρόπο. όπως σωστά λες άλλος ο ήχος του χαλκιά και άλλος του μάρκου, αλλά σίγουρα δεν είναι ο ζοζεφικός ήχος του '50 ή ο πλαδαρός του τετράχορδου ή ο αδιάφορος σύγχρονος.
συμφωνώ για θεοδωράκη, τον ανέφερα εξάλλου από την αρχή, και για τον μουστάκα επίσης που τον παρέλειψα (στα πιο οικονομικά νομίζω).

Απ’ ότι έχω δει εκεί παίζεται αλλά σίγουρα θα παίζουν και άλλα ρόλο πχ τεχνική ή και το ποσο παλιό ξύλο είναι.(ή όχι)?
εννοώ ότι μπορεί να ακούσεις τρία μπουζούκια από καρυδιά αλλά να έχει σχετικά διαφορετικό ήχο και αποτέλεσμα!
Για τη κλίμακα νομίζω 64-65cm όπως είπες!
Πέρα από κλίμακα μετά όλη η δουλειά γίνεται στο καπάκι ή παίζουν ρόλο και άλλα μέρη πχ στριφταρια κλπ.?

το καπάκι και το σκάφος παίζουν μεγάλο ρόλο (μέγεθος, καμάρια, κλπ). τα στριφτάρια δεν νομίζω, εξάλλου από τις αρχές του αιώνα ήδη είχαν μηχανικά κλειδιά. μην κολλάμε στην εξωτερική εμφάνιση απαραίτητα ή σε επιμέρους χαρακτηριστικά.
βασικά διάλεξε μάστορα, εξήγησέ του τί θέλεις (πχ ήχο από συγκεκριμένες ηχογραφήσεις) και άσε τον να δημιουργήσει. δεν σημαίνει ότι θα βγει ντε και καλά ο πρότυπος ήχος, αλλά πιστεύω θα έχει κάποια χαρακτηριστικά που θα αναδειχτούν με το κατάλληλο παίξιμο. δώσε περισσότερη βάση στην πενιά σου και στα ακούσματά σου, από εκεί θα βγει πραγματικά ο ήχος που θέλεις.

1 «Μου αρέσει»

Καλά εννοείται ότι παίζει ρόλο κυρίως η πενια και μεγαλύτερο ακόμα η ψυχή που βάζεις και βγαίνει και στο όργανο! Απλά ρωτάω και για χαρακτηριστικά για να ολοκληρωθεί όλο το πακετο! Αυτό σίγουρα αφήνεις τον μάστορα να δημιουργήσει όπως ξέρει! Σίγουρα δεν γίνεται να είναι ακριβώς όπως ο τότε ήχος απλά να είναι όσο πιο κοντά γίνεται!

Σε τέτοιο ύφος!

3 «Μου αρέσει»