Ανέκδοτο τραγούδι Σακαφλιας κούρδισμα

Σε αυτό το κομμάτι το μπουζούκι είναι κουρδισμενος σε μι σι μι; Το κάνει για να ταιριάζει στην έκταση της φωνής του; επηρεάζει το όργανο το κούρδισμα αυτό;είναι και άλλα κομμάτια παλιών μπουζουξηδων σε ρε λα ρε αλλά ένα ημιτόνιο η τόνο παραπάνω; https://youtu.be/9OWfD4LV0jU?si=wj_TGVSCeiggFJeM

Μπορείς να δεις την τονικότητα από προγράμματα τύπου slow downer (που δεν έχω αυτή τη στιγμή σε αυτό το κομπιούτερ). Σε πολλές παλιές ηχογραφήσεις είναι όλα κουρδισμένα λίγο πάνω ή λίγο κάτω, άμα κουρδίζανε μεταξύ τους χωρίς διαπασών ή πιάνο. Φυσικά το κούρδισμα ψηλότερα μπορεί να ταλαιπωρήσει τα όργανα. Κατά τα άλλα, πολύ ενδιαφέρον ντοκουμέντο για τον Μήτσο Παπασίκα, αφανή Τρικκαλινό ρεμπέτη.

σε μενα ρε διεση βγαινει. μπορει να το ειχε κουρδισμενο ετσι η να ακουγεται απο την ηχογραφηση πιο ψηλα. παντως παλια ναι, σε καποιες ηχογραφησεις ειχαν πιο ψηλο κουρδισμα. ο μαρκος στα πρωτα του ειχε φα ντο φα, ο μπαγιαντερας μι σι μι. παλια ειχαν πιο μικρα μπουζουκια σε σχεση με τα σημερινα. μικροτερο μηκος χορδης, τους επαιρνε να ανεβασουν τον τονο. τωρα στα δικα μας τα 67, 68, εκατοστα θα ειναι σκληρη η χορδη αν τη σηκωσεις, και αν το αφησεις ετσι κουρδισμενο θα αρχισει να σκεβρωνει. νομιζω οτι το καναν και για την φωνη, δεν ηταν καθιερωμενος ο τονος ρε παλια. νομιζω η τονικοτητα στο μπουζουκι καθιερωθηκε σιγα σιγα οταν ανεβηκαν τα μπουζουκια στο παλκο. τοτε σταματησαν και τα αλλα τα παλια κουρδισματα, καραντουζενι, αραμπιεν, κ.τ.λ.

2 «Μου αρέσει»

Αυτά τώρα είναι δύο αντίθετες απόψεις. Ή ανέβαζαν, άρα θεωρούμε ότι υπήρχε ένα στάνταρ από το οποίο απέκλιναν προς τα πάνω, ή δεν είχαν τυποποιήσει τον τόνο.

Εγώ κλίνω προς τη δεύτερη. Δεν ξέρω αν ήταν θέμα πάλκου ή άλλο, αλλά οι παλιοί δεν «ανέβαζαν» σε σχέση με κάτι χαμηλότερο, γιατί δεν υπήρχε στάνταρ σημείο αναφοράς. Μόνο τα διαστήματα μεταξύ των χορδών. Από κάποια στιγμή και μετά καθιερώθηκε ότι η πρώτη χορδή είναι ρε και οι υπόλοιπες αναλόγως, και από τότε το να κουρδίσει κάποιος πιο πάνω το θεωρούμε ανέβασμα.

1 «Μου αρέσει»

Άρα και τα ντουζενια θα ήταν κουρδισμενα ψηλότερα με την ίδια λογική.γιατι σε όσα υπάρχουν στο γιουτουμπ όλοι τα παίζουν με βάση τη χαμηλή σε ρε.ισως θα ακούγονται καλύτερα πιο ψηλά…

Επίσης το σακαφλια του Μήτσου δεν τον έχω ακούσει πουθενά αλλού.μπορει κάποιος να το παίξει να το ανεβάσει σε καλό βίντεο να το ακούσουμε(εγώ είμαι αρχάριος ακόμη)

Σε γενικές γραμμές τα σημερινά όργανα φτιάχνονται με προδιαγραφές τέτοιες ωστε, με δεδομένο είδος χορδών, να κουρδίζονται σε δεδομένο τόνο (ρε για όλα τα μπουζουκοειδή), και εκεί να σονάρουν καλύτερα.

Για το αν οι παλιοί οργανοποιοί είχαν προδιαγραφές απλώς διαφορετικές, αλλά εξίσου αυστηρές, ή αν ήταν πιο χαλαρά τα πράγματα, δεν ξέρω να πω αλλά σίγουρα πολλοί άλλοι στο φόρουμ ξέρουν. Σίγουρα όμως ήταν πιο χαλαρά στις ιδιοκατασκευές. Σ’ ένα αρκετά γνωστό βίντεο ο Γενίτσαρης παίζει καραντουζένι (και μάλιστα πάλι τον Σακαφλιά, άλλον Σακαφλιά όμως!) μ’ ένα όργανο που δεν ξέρεις αν πρέπει να το πεις μπαγλαμά με πολύ μακρύ χέρι ή τζουρά με πολύ μικρό ηχείο, και το κούρδισμα είναι ασυνήθιστα μπάσο.

Ας σκεφτούμε ότι ανάμεσα στα πολλά και διάφορα είδη μουσικών υπήρχαν και οι εξής κατηγορίες: (α) Σμυρνιοί και Πολίτες σπουδασμένοι μουσικοί, (β) επαγγελματίες μουσικοί οποιασδήποτε καταγωγής που δούλευαν και στις εταιρείες και που, με σπουδές ή όχι, είχαν μια μουσική παιδεία πέρα από την εντελώς άτυπη προφορική, (γ) μουσικοί που, ό,τι κι αν ήταν, έπαιζαν όργανα σταθερού τόνου: πνευστά, πιάνο, ακορντεόν κλπ.

Λοιπόν, όσο οι μπουζουκομπαγλαματζήδες δεν είχαν επαφές με καμία από τις παραπάνω κατηγορίες, κούρδιζαν στον αέρα γιατί δεν είχαν κανέναν λόγο να κάνουν το αντίθετο!

Ακριβώς! Να τονιστεί αυτό, να το καταλάβουμε, γιατί με τις ισχύουσες σήμερα συνθήκες, πολλοί νομίζουν ότι αν δεν είσαι τονισμένος πάνω στο λα = 440, δεν είσαι επαρκής μουσικός.